Onderwerp: boeddhisme

A- A A+

Maar liefst 60 procent van de volwassenen in Nederland met een niet-westerse achtergrond voelt zich eenzaam, blijkt uit onderzoek. Bij autochtone Nederlanders is dit ruim 35 procent. Hoe komt het dat dit percentage zo hoog en het verschil zo groot is? Het Kennisplatform Integratie & Samenleving publiceerde eerder dit jaar een onderzoek waarin antwoorden op deze vragen worden gegeven als ook handvaten voor beleid om de eenzaamheid bij migrantenouderen te verminderen.
O.a.

De grote steden van Nederland vormen een superdiverse samenleving. Verschillende etnische, culturele en religieuze groepen leven en werken samen. Nu komen er grote aantallen vluchtelingen bij. Welk gereedschap bieden filosofen om met deze verschillen om te gaan? Eerder verschenen op Nieuwwij interviews met o.a. Joke Hermsen en Michiel Leezenberg. Deze keer een gesprek met Annewieke Vroom, universitair docent comparatieve godsdienstwijsbegeerte aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Door: Mariska Jansen
Je bent gepromoveerd op het denken van de Japanse filosoof Masao Abe.

Een paar weken terug verscheen op Nieuwwij.nl de recensie van het boek OnZen van Jan Bor. Recensent Taede Smedes was niet erg te spreken over het boek, met name wat betreft Bors godsdienstkritiek en de manier waarop hij Gauchet behandelt. De recensie lokte een boze reactie uit bij de schrijver. Hij voelde zich door Smedes miskend en behoorlijk de grond ingetrapt. Niettemin stond hij open voor een voorstel van de redactie van Nieuwwij.nl om in gesprek te gaan met Smedes om misverstanden uit de weg te ruimen en te komen tot een dialoog.

De geboortedag van de Boeddha is een nationale feestdag in boeddhistische landen. Mensen gaan naar de tempel, brengen offers en er zijn festiviteiten. Maar aan Nederland gaat deze feestdag ongemerkt voorbij. Meestal dan. Want dit jaar organiseerde zen.nl een meditatie flashmob. 
Door: Emma Binnendijk
Het Museumplein wordt gewoonlijk bevolkt door drommen toeristen. Het is een levendig, druk en lawaaierig plein. Maar 14 mei was er te midden van deze chaos een oase van rust. Een half uur lang zaten zo’n 200 mensen onverstoord te mediteren op het grasveld.

“Waarom moest er een andere religie bij? Is niet alles ook in het christendom te vinden, wat je zoekt?” Deze vraag werd me gesteld toen Frieda Pruim en ik (links op bovenstaande foto) op 28 januari spraken voor de oecumenische Emmaüsgemeente in Ede over Meervoudige Religieuze Binding. De avond was goed gevuld met een zeer geïnteresseerd publiek. Anderhalve week ervoor was ik in een viering in de Emmaüsgemeente voorgegaan, waarbij ik teksten uit verschillende religies had besproken in het kader van Paulus’ Korinthentekst over de gaven van de Geest.

2016: Steeds meer mensen mediteren. Yoga is razend populair. Je kunt zelfs spreken van een Mindfulness-industrie in het Westen. Nederland alleen al telt zo’n 500 boeddhistische centra. Op 12 februari opent Museum Volkenkunde de deuren voor DE BOEDDHA. Een grote tentoonstelling over een van de meest inspirerende figuren uit de wereldgeschiedenis. Wat maakt het levensverhaal van deze spirituele leider zo intrigerend? Hoe wordt anno nu het boeddhisme wereldwijd beleefd? Deze en andere vragen staan centraal in deze grote tentoonstelling.

“Voor hele volksstammen is mindfulness eigenlijk wetenschappelijk bewezen religie”

In het recent verschenen boek Geen gezweef! Mindfulness zonder dat het mindfoolness wordt gaat godsdienstwetenschapper Koert van der Velde op onderzoek uit naar de werking, de oorsprong en de toekomst van mindfulness. Het zou zo mooi kunnen zijn: mindfulness als voorbeeld van een nieuwe technologie die het beste van een traditionele religie op een wetenschappelijke manier opnieuw beschikbaar stelt, aangepast aan de moderne geseculariseerde maatschappij. Maar, stelt Van der Velde, het gebruik van deze van oorsprong religieuze techniek vraagt om beleid en niet om naïviteit.

Volgens Koert van der Velde in Trouw is mindfulness ‘hartstikke religieus’, maar proberen mensen als Jon Kabat-Zinn dat stiekem binnenskamers te houden om de verspreiding ervan niet in gevaar te brengen. Het leest als een complottheorie.
Door: Edel Maex

Discussies over religie lopen meestal al mis voor ze begonnen zijn omdat het onderwerp niet gedefinieerd is. Er bestaat geen algemeen aanvaarde definitie van religie. Iedereen kan het zich naar believen toe-eigenen. Ook Koert van der Velde geeft in zijn artikel geen definitie van religie. We moeten ze uit de context afleiden.