Onderwerp: humanisme

A- A A+
Duurzame verbindingen

“Wat moet je daar nou?” Als het niet letterlijk werd gezegd, spraken de ogen wel boekdelen. Een atheïstische humanisticus die als onderzoeker aan het werk ging bij het Dominicaans Studiecentrum voor Theologie en Samenleving (DSTS), dat was vreemd. Bij het DSTS hebben ze echter nooit een punt gemaakt van ‘vreemde eenden’. Boeddhistische filosofen en islamologen zijn er net zulk vanzelfsprekende medewerkers als theologen en godsdienstwetenschappers. Een humanisticus past er dan ook zeker bij en ik blik met plezier terug op mijn tijdelijke aanstelling bij het DSTS.

De grote steden van Nederland zijn veranderd in een superdiverse samenleving. Mensen van verschillende etnische, culturele en religieuze achtergronden leven en werken samen. Welk gereedschap bieden filosofen ons om met al deze verschillen om te gaan. In aflevering één een gesprek met Henk Oosterling (63). Ooit kendokampioen en ruim 30 jaar als universitair hoofddocent filosofie verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 2004 startte hij Rotterdam Vakmanstad.

Humanisten hebben weinig met rituelen, is een veelgehoorde kreet. Nee, inderdaad, omdat het niet in hun traditie zit, denk je bij het humanisme niet meteen aan rituelen. Maar klopt dit beeld nog wel? Nader onderzoek leert dat humanisten zeker wel  belangstelling hebben voor rituele handelingen. Het blijkt dat zij vanuit hun eigen beleving een vrije betekenis geven aan rituelen. In een openhartige ontmoeting sprak ik met Esther Wit, medewerker Visie en Beleid van het Humanistisch Verbond, over deze ontwikkeling van ritualiseren in een humanistische levensvisie.

Als het Sinterklaasfeest amper voorbij is, zie ik overal kerstversiering verschijnen. Het lijkt dat er in mensen een drang is om de donkere tijd die nadert zo vlug mogelijk op te vullen met licht. Dit diepgewortelde verlangen van mensen naar licht mogen wij niet onderschatten.
Door: Henk Jongerius
Ons huidige kerstfeest is eigenlijk een combinatie van verschillende tradities: de Germaanse kerstboom, de Romeinse traditie van cadeautjes geven en de Perzische wedergeboorte van de onoverwinnelijke zon. Hierdoor voelen ook niet-christenen zich aangesproken tot het kerstfeest.

Zie de mens. Wat zie je dan? Zie je de ander van aangezicht tot aangezicht, als een weerspiegeling van jezelf? Of zie je de mens als een obstakel, iets dat uit de weg geruimd moet worden? Reduceer je de mens tot een paar pixels op een beeldscherm? Deze vragen wierp hoogleraar in de sociologie Willem Schinkel, verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, op tijdens zijn mensenrechtenlezing. Hij ging hierbij dieper in op de vraag hoe in de huidige oorlogsvoering met onbemande drones de mens wordt gezien en welke gevolgen dat heeft voor aanvallen en voor de universele rechten van de mens.

De wijzen komen uit het oosten. Deze uitspraak is al zo oud als het christendom. Toch is hij weer helemaal actueel nu velen in onze drukke en gehaaste westerse samenleving hun rust en geluk zoeken bij yoga. Stine Jensen, filosoof, was een van hen en schreef hierover het boek Go East. Hierin onderzoekt ze of yoga haar echt gelukkiger maakt.
Door: Tanja van Hummel
Over geluk, yoga en mindfulness zijn al vele boeken geschreven. Voegt een boek als Go East dat over dezelfde thema’s gaat dan nog iets toe? Jazeker.

‘Sociale participatie’ antwoord op eenzaamheid

Vandaag start de week tegen eenzaamheid. Een week om eenzaamheid zichtbaar te maken, maar ook een week om na te denken over hoe we mensen uit de eenzaamheid kunnen trekken. Mees de Lind van Wijngaarden laat hier zijn licht over schijnen en pleit voor sociale participatie.
Door: Mees de Lind van Wijngaarden
Eenzaamheid is een groot maatschappelijk probleem in onze samenleving. Zowel onder ouderen – met het stereotype beeld van de oudere die zijn of haar nadagen slijt achter de geraniums – als onder jongeren en de grote groep volwassenen daartussen.

Sinds de jaren zestig geloven veel mensen niet meer in God. Maar hoe leven we eigenlijk zonder hem? Dit boek is bedoeld voor iedereen die zich wil informeren over publieke moraal in onze westerse, geseculariseerde samenleving.
In Het seculiere experiment analyseert Hans Boutellier hoe het christendom verdween uit het maatschappelijke leven. Ook de grote seculiere verhalen zijn uitgewerkt: de (sociale) wetenschap, het humanisme en ideologische stromingen. Een nieuw verlangen naar inspiratie komt op – in een veelkleurige netwerkmaatschappij die alle kanten op gaat.