W!j
  • home
  • agenda
  • blog
  • themas
  • service

rubrieken

  • » column
  • » Inspiratiekit
  • » interview
  • » media
  • » nieuws
  • » onderzoek
  • » opinie
  • » overige
  • » podcast
  • » verdieping
  • » video
  • » W!J-land
  • » Waar zijn W!J?
inspiratiekit Onderzoek

videos

  • Woongenot
    • cultuur
    • overheid
    • maatschappij

    Woongenot

  • Generation Y: wonen in een woonwagen
    • cultuur
    • discriminatie
    • maatschappij

    Generation Y: wonen in een woonwagen

  • Thuisvoelen in een Nieuw Wij
    • cultuur
    • religie
    • maatschappij

    Thuisvoelen in een Nieuw Wij

  • Jan Willem Duyvendak over het thuisgevoel
    • Nieuw wij
    • cultuur
    • religie

    Jan Willem Duyvendak over het thuisgevoel

  • Generation Y: Thuis bij je adoptieouders
    • Nieuw wij
    • cultuur
    • religie

    Generation Y: Thuis bij je adoptieouders

  • Thuisvoelen en religie
    • Nieuw wij
    • cultuur
    • religie

    Thuisvoelen en religie

  • Thuisvoelen
    • Nieuw wij
    • cultuur
    • religie

    Thuisvoelen

  • Het thuisgevoel van Pam
    • cultuur
    • overheid
    • maatschappij

    Het thuisgevoel van Pam

  • Generation Y: Thuis op kamers
    • cultuur
    • maatschappij

    Generation Y: Thuis op kamers

  • Thuisvoelen en polarisatie
    • Nieuw wij
    • cultuur
    • religie

    Thuisvoelen en polarisatie

  • Generation Y: thuisvoelen op de werkvloer
    • cultuur
    • religie
    • maatschappij

    Generation Y: thuisvoelen op de werkvloer

overzicht onderwerpen

  • cultuur
  • discriminatie
  • emancipatie
  • evenement
  • geschiedenis
  • homoseksualiteit
  • internet
  • maatschappij
  • Nieuw wij
  • onderwijs
  • onderzoek
  • overheid
  • politiek
  • rechtspraak
  • religie
  • traditie
  • over W!J
  • onderzoek
  • contact
  • disclaimer
  • sitemap

theme banner
jun
16

“Heb een hekel aan mensen die niet deugen!”

  • interview
  • onderwerp: 
  •  Nieuw wij 
  •  cultuur 
  •  religie 

Criminele Marokkaanse jongeren moet je mét hun ouders terugsturen naar hun thuisland, vindt professor Bob Smalhout. Daarvoor zijn die dubbele paspoorten juist een uitkomst. Ook allochtonen die zich niet langer thuis voelen in Nederland, zijn beter af in hun eigen land.

Door: Pauline Weseman

Professor Bob Smalhout zit barstensvol kritiek op de islam en de criminele Marokkaanse jongeren die het verpesten voor de grote groep die het wel goed doet. Smalhout brengt zijn kritiek met de grootste vanzelfsprekend en verontwaardiging, met de voortvarendheid van een stand-up comedian. Maar zijn uitspraken zijn allerminst grappig bedoeld. Hij doorspekt zijn betoog met verhalen over doodgereden tasjesdieven, beroofde en doodgestoken autochtonen. Zo kennen we deze gepensioneerde arts - die nog steeds zeventig uur per week werkt – ook van zijn wekelijkse column in De Telegraaf.

Oplossingen bedenken voor een samenleving waarin iedereen zich thuis voelt, blijkt een stuk ingewikkelder. Steeds brengt Smalhout vooral de grote boosdoeners ter sprake. Zo is daar het “waardeloze toelatingsbeleid van Nederland” dat “hele volksstammen analfabeten” heeft binnengelaten en nog steeds binnenlaat “die alleen de weg naar het uitkeringenbureau kennen”. Overbevolking in dit kleine land ziet Smalhout als een ander groot probleem. “Zet vijftig lieve konijntjes in een hok, die slachten elkaar ook af.” De opvoeding, of liever gezegd: het gebrek daaraan, is een ander probleem. De schuldigen hierin zijn de tweeverdieners die geen tijd meer hebben om hun kinderen sprookjes vol zedenlessen voor te lezen, waardoor normen en waarden verwateren. Met name ouders van Marokkaanse jongens krijgen het ervan langs. Ouders die na 35 jaar nog geen woord Nederlands spreken, zich niet hebben aangepast aan de samenleving, waar de vrouw zich koest moet houden en door geen man, ook geen arts, aangeraakt mag worden. Hun dochters leren hard en doen het “fantastisch”, maar hun zonen worden gezien als “aankomende mannen die respect eisen vanaf hun tiende en dan geen pak slaag meer kunnen krijgen”. Het grote euvel bij Marokkanen is dat “wij de slechtste elementen hebben gekregen: uit de achterstandgebieden van Marokko”.

En daar is boosdoener islam, een “starre, jonge godsdienst met agressieve trekken die vrouwen en homo’s onderdrukt, en niet-moslims – ‘wij dus’- ziet als vijanden die zich ‘zedeloos kleden en gedragen’”. Hier legt Smalhout de oorzaak bij slecht ingeburgerde imams en het islamitische onderwijs. Zij verkondigen een islam dat 2500 jaar achterloopt op het christendom.

2500 jaar? Het christendom is toch pas 2000 jaar oud?
“Ja, maar het christendom is een voortzetting van het jodendom. De islam is een jonge godsdienst die veel van deze godsdiensten overnam. In het Oude Testament werden zedelozen ook uitgeroeid. Christenen hebben de vreselijkste dingen gedaan. Wij zijn daar overheen gegroeid.”

Het is een kwestie van er overheen groeien bij de islam?
“Ja, de islam moet volwassen worden en moderniseren. Probleem is dat veel imams hier niet hoog opgeleid zijn, primitieve preken houden over hoe je vrouwen moet slaan en homo’s moet behandelen. Ze moeten vrouwen niet zien als een lustobject of kinderfabriek. Dat soort imams moet het land uit en die flauwekul maar in het Rifgebergte uitslaan. Imams hier moeten Nederlands spreken, een behoorlijke opleiding hebben, de Westerse normen en waarden kennen. Op den duur zal de islam veranderen, maar dat duurt lang en vergt veel botsingen.”

Veel autochtone Nederlanders vinden dat Nederland hun thuis niet meer is en vertrekken mede daarom massaal naar het buitenland. Wat vindt u daarvan, waar ligt de oorzaak?
“Het is jammer en krankzinnig als je je eigen land verlaat. Maar ik kan het me levendig voorstellen. Dat komt omdat we vergeleken met de rest van Europa procentueel de meeste immigranten hebben gekregen en zelf te weinig kinderen krijgen om de bevolking constant te houden, Moslims planten zich vier keer zo snel voort. Als het zo doorgaat, is over vijftien jaar de helft van de bevolking islamitisch.”

Hoe kunnen we voorkomen dat autochtonen wegtrekken?
“We moeten aan de andere kant beginnen, bij het toelatingsbeleid van allochtonen. Dertig jaar geleden had de overheid toelatingseisen moeten stellen, zoals Australië dat bijvoorbeeld doet. Je moet de taal spreken, werk hebben, een vak beheersen en financieel onafhankelijk zijn. Nu hebben we hier de slechte elementen die het verpesten voor de rest. Met de vele andere allochtonen als Chinezen en Spanjaarden hebben we nooit problemen. Die mensen hebben zich namelijk voortreffelijk aangepast, een goede opleiding gevolgd. Ze spreken vlekkeloos Nederlands. Ze onderhouden hun cultuur en taal, maar lopen ons er niet mee voor de voeten.”

De ‘slechte elementen’ zoals u ze noemt, zijn hier nu eenmaal. Hoe kunnen we zorgen voor een samenleving waarin iedereen zich thuis voelt?
“Je moet de slechte elementen eruit gooien én hun ouders die daar geen flikker aan hebben gedaan. Als jongens zo disfunctioneren dat ze de buurt terroriseren, moeten daar strenge straffen op staan.”

Velen zijn hier geboren, dus van terúggaan is geen sprake.
“Met een dubbel paspoort blijven ze altijd Marokkaan. Ik weet niet waarom Wilders zoveel bezwaar maakt tegen dubbele paspoorten, want juist met die paspoorten kun je ze altijd terugsturen.”

U had zelf een joodse vader en u verloor vrijwel al uw joodse familieleden in de oorlog. Ziet u overeenkomsten tussen hoe joden toen en Marokkanen nu worden behandeld?
“Ik zie geen enkele overeenkomst. Joden waren volledig geïntegreerd. Het waren keurige burgers die zich nooit misdroegen, terwijl een groep Marokkaanse jongeren niets anders doet dan zich misdragen.”

Joden werden destijds als zondebok gezien en uitgespuugd. Gebeurt nu niet hetzelfde met vele Marokkanen?
“Nee, dat vind ik niet. In principe mag niemand worden uitgespuugd. Ik vind alleen dat Marokkanen die zich hier niet als gast gedragen het land moeten verlaten.”

Er is ook een groeiende groep allochtonen die zich hier niet meer thuis voelt en uit zichzelf naar Marokko of Turkije vertrekt. Wat vindt u daarvan?
“Ik vind dat niet jammer. Ik kan me voorstellen dat ze zich cultureel meer verbonden voelen met hun land, zoals wij ons altijd Hollander blijven voelen.”

Een van de genoemde redenen is dat ze zich met de nek aangekeken voelen en vijandig benaderd voelen door mensen als Geert Wilders en zijn aanhangers.
“Het zou best kunnen dat wij niet zo vriendelijk staan tegenover Marokkanen. Driekwart van de gevangenissen zit vol met Marokkanen, de rest is aangevuld met Antillianen. Wilders is een van de weinige Kamerleden die weet waar hij over praat. Hij haat geen allochtonen, hij ergert zich aan mensen die zich misdragen. Hij zou een uitstekend figuur zijn om deze samenleving vorm te geven.”

Waarom denken mensen dan dat hij discrimineert?
“Omdat hij tegen de multiculturele samenleving is en vindt dat Marokkanen milder beoordeeld worden dan autochtonen. De vrouw die de Marokkaanse tasjesdief doodreed (In de Derde Oosterparkstraat in Amsterdam-Oost in 2005, PW) werd als moordenares neergezet. Ze had geen leven meer. Over de scooterbestuurder die het overleefde en het feit dat zij al zo jong volleerd crimineel waren, werd niet gepraat.”

Wat vindt u van het idee van minster Ter Horst (Binnenlandse Zaken) om maatschappelijke spelregels voor goed burgerschap op te stellen, via een landelijke discussie. Zou dat helpen?
“Welnee. De maatschappij zit vol met dit soort initiatieven.”

Wat werkt dan wel?
“Mensen moeten gewoon weer worden opgevoed. Het komt uiteindelijk neer op onderwijs en opvoeding. Het onderwijs is in Nederland veertig jaar verwaarloosd, alles moest gelijkwaardig en vrijblijvend zijn. Marokkaanse jongeren luisteren alleen naar autoriteit. Een leraar die zijn vak beheerst hoeft zich niet autoritair te gedragen, hij is een autoriteit van zichzelf. Door kennis dwing je respect af.”

Kan de islam daar een rol in spelen?
“De islam kan geen meerwaarde bieden. De positieve dingen in de islam hebben wij zelf al in huis met het jodendom en christendom. Ze zijn verwoord in de bijbelse wetten: ‘Je zult God liefhebben met je gehele ziel, lichaam en verstand en je naaste als jezelf’. Dat geldt ook in de islam.”

Publicist Paul Scheffer en andere opiniemakers duiden op het belang dat Nederland op zoek gaat naar een nieuw wij, een nieuwe identiteit. Deelt u die mening?
“Helemaal niet. Degenen met wie we een probleem hebben, zijn degenen die zich moeten aanpassen. Wij hoeven ons niet aan hen aan te passen. We moeten proberen onze medemens als gelijkwaardige te beschouwen én we moeten altijd een hekel hebben aan mensen die niet deugen. Ik denk niet in termen van wij-zij. Orthodoxe islamieten zijn degenen die ons – de ongelovige honden - zien als ‘zij’.”

Past u zich weleens aan aan moslims?
“Ja. Tijdens de vastenmaand ramadan hield ik altijd rekening met moslims in mijn gemengde medische staf. Dat waren goed opgeleide, ontwikkelde mensen die koranvoorschriften met een flinke schep zout namen en geen handen afhakten. Ik zorgde ervoor dat ze geen uitputtende werkzaamheden hoefden te doen en vroeg collega’s om hun broodjes buiten hun zicht te eten. Ik kan het wel waarderen als iemand zich houdt aan religieuze principes en daar dingen voor opoffert.”

Wat is voor uzelf het ultieme thuisgevoel?
“Gewoon hier. Thuis, waar ik alles ken. Ook op vakantie wil ik niet met een latent schuldgevoel nieuwe dingen moeten ontdekken. Ik kom meer dan zestig jaar op Terschelling en ken daar iedere straatsteen.
Er is thuis veel veranderd. Dat is lastig. Mijn vrouw woont sinds december in een verpleeghuis omdat het niet meer mogelijk was om haar – ze heeft Alzheimer – thuis te verzorgen. Je mist vooral je maatje; in zestig jaar huwelijk heb je veel meegemaakt samen. Nu zit ik daar in een mooi huis met een grote tuin en twee honden, maar je bent alleen. Gelukkig heb ik goede mensen om me heen. De schrijfster Nanda van der Zee woont in een huisje op mijn terrein. Ze schreef een biografie over me en is gebleven. Ze kookt en zorgt voor me, we bespreken de dingen van de dag. En gelukkig heb ik mijn werk.”

Voelt u zich thuis in Nederland?
“Ik vind Nederland niet meer zo vreselijk veilig, door de toegenomen criminaliteit en beledigingen. Maar áls ik Nederland verlaat, zou dat alleen zijn vanwege de belastingen. Wat moet ik in het buitenland? Golfen of in de zon zitten? Nee hoor, als je wilt werken kun je vanwege de taal het beste in je eigen land terecht.”

Pauline Weseman is freelance journalist. Voor meer informatie: www.paulineweseman.nl.

38 reactie(s)

Zucht, zucht. Als ik Smalhout mag geloven, is het al 5 over 12 om in Wilders' termen te blijven. Vind de titel van dit artikel mooi gekozen. Jezus zegt: Heb je vijanden lief! Smalhout zegt: Heb een hekel aan mensen die niet deugen! Hoe kun je dat als christen of religieus in godesnaam ooit zeggen! Hoe bekrompen ben je dan? Natuurlijk ben ik niet voor meer geweld, voor meer problemen met moslimjongeren. Die zie ik ook. Maar mij lijkt dat wegsturen, opsluiten, afzonderen, weggooien, etc. slechts voor een klein deel echt helpt. Bovendien is het vaak onmogelijk. Ik ben het met Bastiaan Verberne (column op Wijblijvenhier.nl) geheel eens: geef de Wilders-stemmers hun zin, laat Wilders aan de macht komen en laten we met z'n allen ervaren dat Nederland er dan in rap tempo slechter voor komt te staan.

reactie door catherijne op dinsdag 16 juni @ 6:46 uur

Smalhout wordt oud. Zit het liefst thuis te schrijven, heeft een hekel aan veranderingen. Waar moet dat toch heen met Smalhout. Eens zo gerespecteerd door mij, nu voor altijd als 'afvallige' door mij beschouwd omdat de man niet realistisch meer is en niet wetenschappelijk eea onderbouwd. Onvoorstelbaar dom gepraat van Smalhout.

reactie door johan op dinsdag 16 juni @ 7:52 uur

Smalhout is een goede man. Heeft volgens mij niet zoveel tegen moslims die zich normaal gedragen. Jammer dat hij dit niet zo vaak benadrukt. Waar hij idd tegen is, is criminaliteit en gedachten die geweld legitimeren. Wat mij betreft is Smalhout de ideale wegbereider voor Wilders.

Goed interview dat nog voor veel discussie zal zorgen.

reactie door truus op dinsdag 16 juni @ 8:12 uur

Jezus zei: "Heb je naasten lief". Smalhout zei: "Heb altijd een hekel aan mensen die niet deugen".

reactie door henk op dinsdag 16 juni @ 8:19 uur

Opvoeding en onderwijs als toverwoorden. Lijkt me iets te positief ingeschat. Ben zelf onderwijzer, zie wat de invloed is van goed onderwijs, maar alle problemen lossen we er niet mee op Smalhout. Was het maar waar.

reactie door joke op dinsdag 16 juni @ 9:12 uur

De heer Smalhout is een racist. Ik ben volgend jaar ook geemigreerd. De reden is echter totaal anders dan dhr Smalhout aangeeft; ik ga weg omdat Nederland met figuren als Wilders, Smalhout en Verdonk inmiddels het meest racistische land van Europa is geworden. Hitler zou er trots op geweest zijn. Ik kan mij alleen nog maar schamen om Nederlander te zijn en neem dus zo gauw mogelijk een andere nationaliteit aan. Nederland is verloren. Ik heb wel medelijden met de oudere die niet weg kunnen en tussen de racistisch uitschot moeten blijven.

reactie door jack daniels op dinsdag 16 juni @ 11:49 uur

In ieder geval zou het wel fijn zijn als een gevaarlijke groep potenrammers zou worden verwijderd. En dan aub niet alleen Marokkanen maar ook andere nationaliteiten die respectloos doen tegen alles wat niet man en heteroseksueel is. Autochtonen die ook zo doen graag ook heropvoeden aub.

reactie door lupe lambers op dinsdag 16 juni @ 12:25 uur

"Wilders is een van de weinige Kamerleden die weet waar hij over praat. Hij haat geen allochtonen, hij ergert zich aan mensen die zich misdragen. Hij zou een uitstekend figuur zijn om deze samenleving vorm te geven."

Wilders leiding geven? Die man wil helemaal niet regeren. Hij wil zelfs geen oppositie voeren. Hij wil slechts destabiliseren om daarna.... Ik ken akelige voorbeelden van wat er daarna gebeuren kan. Wilders is zelf het grote gevaar, met zijn simplificaties. Hij roept ons vanuit het buitenland allerlei radicaals toe waar geen Nederlander hem kan tegenspreken. Laat die vent zich uitspreken in de Kamer. Daar is hij voor gekozen en daar wordt hij voor betaald.

En Smalhout, ach ja, die Smalhout. De meeste mensen worden wat milder als ze ouder worden. Smalhout wordt alleen maar banger op zijn landje. Goed gezelschap voor Wilders.

reactie door arnoud op dinsdag 16 juni @ 12:41 uur

Mensen die een misdaad begaan, moeten verantwoording afleggen voor de rechter, en als zij schuldig worden bevonden, krijgen zij een straf opgelegd. De wet is wat ons bindt. Huidskleur, religie, sexe, land van herkomst, tellen niet. De wet, nogmaals, en dus ook de grondwet, is wat ons bindt. Voor de wet is, althans in het Westen, iedereen gelijk. Dankzij de wet, naleving van de wet en uiteraard een onafhankelijke rechtspraak, kunnen we onszelf verlossen van denken in kleur, ras, religie, enz.

reactie door roja op dinsdag 16 juni @ 13:05 uur

Deze man is echt geen rassist,
maar ene realist.
En ik denk als er 1 vliegtuig terug gestuurt word,
dat de rest kalm word.
En dan zijn de problemen zo goed als over.
Gewoon je grensen laten zien en je tanden.
De goede lijden nou onder de kwade.
Ook hun naam is eraan gegaan.
Vele marokkanen die zich netjes gedragen,
worden nou ook met hun nek aangekeken.
Terwijl ze het goed doen.
Gelukkig zijn er dat vele.
Maar helaas is er een groep,
die het verknalt voor de rest.
Vele lijden onder een groep ,
die het bewust aan het verknallen is voor de rest.
NL heeft veel geprobeert,
gepraat, alternatieve straffen, nog eens praten, buurtvaders gewoon weer los laten, moskeen gezet, begrip getoont, enz.
Niks hielp, dus is er maar 1 oplossing.
Hellaas.
Het is zeer spijtig, voor ons alle.
Het had heel mooi kunnen zijn.
We hadden een prachtige
kleurrijke samenleving kunnen zijn.
Maar er is een groep die geen respekt heeft voor de rest.
Dus,,,,,,,,,,

reactie door joreiki op dinsdag 16 juni @ 13:06 uur

Iemand die 10 jaar over een 4-jarige opleiding heeft gedaan is professor geweest tot 1992 op het gebied van...? Hele slimme vent, het is alom bekend dat de slimste studenten geneeskunde gaan studeren.

2500 jaar? Het christendom is toch pas 2000 jaar oud?
“Ja, maar het christendom is een voortzetting van het jodendom. De islam is een jonge godsdienst die veel van deze godsdiensten overnam. In het Oude Testament werden zedelozen ook uitgeroeid. Christenen hebben de vreselijkste dingen gedaan. Wij zijn daar overheen gegroeid.”

Dat hebben we gezien in Zuid-Afrika, in de gevangenissen van Irak, en Bosnie waar christelijke milities genocide pleegden en in Israel.

reactie door professor_nix op dinsdag 16 juni @ 13:50 uur

Erg negatieve reacties allemaal. Smalhout is één van de weinige professoren die duidelijke taal (bijna jip en janneke taal) spreekt. Verder zit er logica in zijn verhaal. Logica die 60% van de nederlandse bevolking begrijpt, maar blijkbaar klimmen die niet in de pen.
De strekking van Smalhout : een criminele amerikaan stuur je terug naar Amerika, een criminele Engelsman stuur je terug naar GB. Maar zodra je dat zegt van een Marokkaan ben je een racist ??? De strekking van Smalhout in zijn gezegde van: "Je moet een hekel hebben aan mensen die niet deugen" is niets anders dat in Nederland de mensen die niet deugen gewoon vertroeteld worden....
en terugkomend op wat Jezus zegt: "hebt u naasten lief", hiervan is de strekking: zorg ervoor dat uw naasten die niet deugen, dat ze gaan deugen... en doe dit met uw hart, met alle kracht en verstand die in u is...
Voor dit laatste, daarvoor is wel kennis nodig van onderscheid tussen goed en kwaad, die kennis is echter de laatste 30 jaar flink weggefilterd in de Nederlandse samenleving.

Voor de kenners, hoe heette die boom ook alweer waar in een ver verleden ene Adam en Eva van aten ?

reactie door leo op dinsdag 16 juni @ 14:22 uur

Ach ja meneer Smalhout, U heeft wel gelijk in grote lijnen, het is natuurlijk frustrerend om te zien hoe slecht het gaat in nederland, maar we moeten niet vergeten dat uiteindelijk de nederlanders zelf de buitenlanders naar binnen hebben gehaald en wat nog steeds gebeurt.

Als we nou alle marokanen terug sturen dan is het probleem verholpen en dan beginnen we met de rest van de buitenlanders.

Ik vraag me dan af hoe het zou afgaan met Nederland? wie zou het vuile werk opknappen, wie zou dan de boosdoener worden? Heel misschien zijn dan de zogenaamde geintegreerde Joden weer aan de beurt.

Maar meneer smalhout, ik denk dat u het in iedergeval niet meer mee zou maken.

Over ongeveer 20 Jaar dan hebben we problemen met de Roemenen en de polen dan zullen zij wel weer de boosdoeners worden en dan zal blijken dat Nederland gewoon weer achter de feiten aan lopen.

En weer een oplossing gaan zoeken als het te laat is
Dan zal er weer wel een andere Geert Wilders zijn, en zo gaat het door.

Laten we in ieder geval bij ons zelf beginnen en heel misschien is er over 20 jaar een heel ander Nederland.

reactie door sally op dinsdag 16 juni @ 14:35 uur

wat een stomme en erg domme reactie van joke om te zeggen dat smalhout en verdonk en wilders racisten zijn dat is echt niet waar!
of moeten wij dat marokkaantjes die het goed doen ook met de nek worden aangekeken?
ik zou zeggen joke ga dan naar italie waar misdadige roemeentjes zijn!
en wie schreef er ook weer iets doms de islam in zuid europa sorry de balkan zal je bedoelen!zuid oost europa!

reactie door veronica op dinsdag 16 juni @ 15:53 uur

leo is ook een domme opmerking!
ben zelf ook buitenlandse!
maar jullie domme opmerkingen houden buitenlandse crimineeltjes een hand boven het hoofd!

reactie door veronica op dinsdag 16 juni @ 16:04 uur

Smalhout heeft, net als Geert, een klein beetje gelijk en op heel veel punten ongelijk. De islam is niet slechter of beter dan het christendom en het jodendom.
Joden waren net zo onaangepast als moslims nu zijn. Daarom werden ze overal vervolgd.
En daar zit meteen het probleem met de Marokkanen. Ze passen zich niet aan en worden om die reden nu behandeld als de joden vroeger.
Marokkanen en turken zijn de nieuwe ''semieten'' in Europa. Als ze kost wat kost vasthouden aan hun eigen cultuur zullen ze er massaal uitgeflikkerd worden. Xenofobie is onuitroeibaar, zelfs Smalhout heeft er op zijn ouwe dag nog last van.

reactie door abos op dinsdag 16 juni @ 16:35 uur

prof Smalhout werkt voor israel evenals Wilders.
prof Smalhout praat alle Israelische misdaden goed evenals Wilders.
Het is in het belang van Israel dat het Westen moslims gaat haten.
Wisten jullie trouwens dat Wilders met een Joodse vrouw is getrouwd, meerdere malen per jaar naar Israel gaat en daar zeer goede banden heeft en uitzonderlijk vaak bij de Israelische ambassade in Nederland langsgaat? (om instructies in ontvangst te nemen?)
No9g afgezien van zijn Joodse adviseur?
Let maar eens op, beide heren zullen nooit iets in het nadeel van Israel doen.
Het gaat hen niet om de Nederlandse belangen maar om de Israelische.

reactie door jan smit op dinsdag 16 juni @ 18:21 uur

Ben het helemaal eens met prof Smalhout.Dit is niet het Nederland meer waar ik geboren ben,zie het om me heen veranderen,de allochtonen spugen op ons,er is totaal geen respect voor de Nederlanders,ze minachten ons

reactie door lisa op dinsdag 16 juni @ 18:31 uur

Hij zegt precies wat het meerendeel van de normale bevolking hier over denkt. En het staat gewoon te gebeuren. De marokaanse regering was maar wat blij dat er heel veel memsen uit het RIF gebergte hier naar toe zijn gegeaan. Zij wisten er ook al geen raad mee.!! En het heeft totaal niets met racisme te maken. Met Spanjaarden, Italianen, Portugezen is het toch ook goed gegaan. Een iederr heeft toch een vriije wil gekregen.!!!!

reactie door de groot op dinsdag 16 juni @ 18:44 uur

Het is nogal gemakzuchtig om te zeggen dat het een kwestie van eroverheen groeien is.
Laten die lastposten er maar eens overheen groeien op andere plaatsen zoals bijvoorbeeld in de nette villawijken en het binnenhof; laten ze daar eroverheen groeien, het overwoekeren, het verstikken.

Moet je dan eens kijken hoe snel de egoïsten, aan het snoeien slaan.

reactie door teun op dinsdag 16 juni @ 20:19 uur

een sterke leider
Twintig jaar lang keken politiek en rechterlijke macht de andere kant uit terwijl een zeer kleine minderheid van jonge Marokkanen ons terroriseerde. Bos leende c.q. schonk € 80 mrd aan de banken, die echt wel van hun eigen misleidende praktijken wisten.
En nu moet er worden bezuinigd op zorg en onderwijs. Analyseren en debatteren helpt niet meer, het gaat om harde maatregelen en dat vergt een sterke leider, zeker in sombere tijden van (krediet)crisis.

reactie door piet bakx op dinsdag 16 juni @ 21:38 uur

@abos
daar heb je niet geheel gelijk
Joden werden vroeger vervolgd door christenen omdat ze hun Jezus gekruizigd hadden. Daarom werden ze al die eeuwen gehaat.
Ja, wellicht waren ze niet zo geïntegreerd met hun sabat en kosher eten, maar het waren geen criminelen.
Punt is dat nederlandse criminelen in een gevangenis gestopt kunnen worden om ze uit de maatschappij te halen.
Voor buitenlanders die veroordeeld worden, voor zaken waar autochtonen ook veroordeeldzouden worden kunnen weggestuurd worden. Waarom zouden we die in een NL gevangenis stoppen en de kosten dragen? Dat heeft niets met racisme te maken en ook niet me xenofobie.
Het rechtsysteem wat we in NL hebben moet voor iedereen hetzelfde toegepast worden. Alleen voor buitenlanders moet de mogelijkheid bekeken worden of ze naar hun eigen of andere vaderland gestuurd kunnen worden.

reactie door riemsesy op dinsdag 16 juni @ 23:08 uur

Wat doen we allemaal als we visite in huis hebben die doelbewust hun vork of mes in je bankstel zetten???....
Of andere dingen uitvreten zoals stelen of slaan of zich op een andere manier misdragen???

Juist we zetten ze buiten de deur, das niet meer dan logisch toch?

reactie door mo op woensdag 17 juni @ 6:58 uur

Klopt, Meneer Smalhout, geef de marokkanen ermaar van langs, dat hebben ze verdiend! Het zijn immers hun voorouders die zo 500 jaar geleden zo dom zijn geweest , om duizenenden joden van de inquisitiedood uit Spanje te redden en hen een veilig heenkomen te bieden.
Hadden ze dat niet gedaan, en hen gewoon op brandstapels van de christelijke inquisitors hadden laten verbranden, was de kans klein geweest dat je voorouders en dus ook JIJ ooit hadden bestaan. Dan was de kans dus ook klein geweest dat joden zoals jij hier de MEDIA zouden kaapen en dag in dag uit hele bevolkingsgroepen terroriseren, omdat de joden hier "last" hebben van een groep jongeren van die bevolkingsgroep.

Dus marokkanen, klaag niet over de (JOODSE) MEDIA hier,
maar vervloek je voorouders.

reactie door hte op woensdag 17 juni @ 22:01 uur

Ik ben geen wilders aanhanger...
Maar wat Prof. Smalhout zegt klopt wel ! Dit is NEDERLAND ! Je mag blij zijn dat je hier MAG komen wonen WERKEN en LEREN. Pas je aan. Wil je dat niet vertrek dan !! (neem een voorbeeld aan Joke...). Je mag hier meer aan geloofsovertuiging doen dan waar ter wereld maak hier geen misbruik van. Doe je dat wel...moven ! En betrek niet steeds de joden erbij, die zijn lang genoeg als zondebok gebruikt. En beste abos,niet alleen "de joden"hebeen last van deze groep jongeren, wij "andere Nederlanders "ook ! U klinkt wel antisemiet...

reactie door peter op donderdag 18 juni @ 12:15 uur

Veel negatieve reacties raken kant noch wal. Dit is een zeldzaam helder verhaal. Mede te danken aan de auteur ook. Prof. Smalhout mag dan oud zijn, maar hij is bepaald niet seniel.

En ach, de kop. Een is een kop. Doet precies waarvoor die bedoeld: hij zuigt je het verhaald. Dat is journalistiek, beste mensen.

Jezus zei: "Heb je vijanden lief". Maar in de eerste plaats heeft Jezus nooit bedoeld dat je vijandschap zelf over je af mag roepen. In de tweede plaats heeft Hij dit gezegd tegen de gemeente, kerk, christenen, burgers. Niet tegen de overheid. Smalhout heeft het hier over falend overheidsbeleid. En terecht.

reactie door dick kraaij op donderdag 18 juni @ 14:28 uur

Beste Professor Bob Smalhout,

Het is zeker pijnlijk om te lezen dat " Moderinisering van de Islam is de oplossing voor multiculturele problematiek in Nederland!!

Iemand die 'Professor' is en dit sort voor oplossing? Wat zou u zeggen als Iemand vraagt Tora of Bijble te moderiniseren? Dan Profet Moses en Jesus niet maar de persoon/mensen veranderingen brengen zijn oprichters van nieuwe religie.

Omdat als een Nederlandse muslim ik geloof dat Tora ,Bijble en Quran van helige boekken zijn die door angel Gibraiel naar de gekozen mensen waren gebracht.

Ik verzoek u " let us accept each other without any pre judgements and demands"!

Of course any body commits crime has to stand for trial . But let us not hurt each other by demanding to change our holy books .

Let me tell you als een Nederlander ik heb vol respect voor alle boekken en mensen. Ik hou van Joden,Christenen en Muslims zonder enige moeite.

Let us hug each other and understand each other with open hart and minds!!

reactie door khalid ahmed chaudry op donderdag 18 juni @ 16:00 uur

ik vraag me af hoelang ik de religieuze nieuwsbrief nog wil ontvangen? Ook dit medium laat zich inmiddels gebruiken door opruiende en ongenuanceerde opniniemakers.
Ik heb andere wensen ten aanzien van de religieuze nieuwsbrief. Dergelijke teksten van de heer Bob Langhout wil ik niet in mijn huis (computer) ontvangen.

reactie door henri op maandag 29 juni @ 10:19 uur

Het probleem is dat de Islam geen Reformatie en Verlichting heeft gekend zoals het Christendom.

Een aantal kenmerken van de Islam is ronduit primitief te noemen zoals eerwraak, vrouwenbesnijdenis, homohaat, de positie van de vrouw in de samenleving, het dragen van exotische kleding die integratie in de weg staat en bovendien een plaats in het arbeidsproces.

Voorts wordt de integratie verboden vanuit de moskee en kampt de Islam bovendien met een imagoprobleem i.v.m. het zeer discutabele gedrag van de Marokkaanse jongeren.
En waarom zijn de slachtoffers van die jongeren bijna altijd ongelovige Westerlingen?
Toeval of is dit volgens religieuze overwegingen verdedigbaar vanuit de Koran?

Hoe zou men het in Marokko en Turkije opnemen als daar in een tijdsbestek van 35 jaar zich 1 miljoen Christenen vestigen zonder enige economische noodzaak en daar kerken gaan bouwen en voorts een prominente rol gaan spelen in de criminaliteit en bovendien zich ook politiek manifesteren?

Wij zijn als autochtone Nederlanders te tolerant geweest en de Verzorgingsstaat heeft er voor gezorgd dat de echte prikkel ontbrak om de taal te leren en de religie uitsluitend thuis te beoefenen.

Geert Wilders heeft niet alle oplossingen in huis maar hij kan wel zorgen voor een mentaliteitsverandering binnen de gevestigde politieke partijen die kan zorgen voor een realistisch beleid t.a.v. de uit de hand gelopen multiculturele samenleving.

reactie door tristan op zaterdag 11 juli @ 10:02 uur

Ik ben zelf van mening dat je niet in iemands tuin moet schoffelen. En de groepen in de samenleving op hun gedrag moet aanspreken en dat de beterffende religie geen excuus is
voor misdragingen. Als mensen de ramadan houden is het hun zaak . Ja het is waar dat de gezinnen van mensen uit Islamitische landen meestal groter zijn maar dat moeten we ons zelf verwijten door zelf meer kinderen op de wereld te zetten dat is onze eigen stommiteit. Of iedereen mag niet meer dan 3 kinderen hebben de rest is eigen risco geen voorzieningen meer. Geld voor iedereen. Ja dan een beperketer toelatings beleid zo dat de mensen hier het beter krijgen. Groepen en voor individuen in kaart brengen
voorkomt stigmatisering. Wat betrefd Geert Wilders geeft
de onvrede van een bepaalde groep weer doch ik zelf denk
ik dat de wortel licht in haat predikatie en onwil van begrip van de andere kant . Doch Geert Wilders is er bij gebaat
afspraken met de Islaam te m,aken om excessen in te perken. En hier opgeleide mensen aan te stellen . Maar wij met onze sodomie in onze samenleving (Homosexualiteit ,
Transsexuealiteit, Euthenasie, Transgenderisme, Abortus,
huwelijken van het zelfde geslacht, belachelijke strafwetgeving, abnormale zware belastingen en de manipulerende volks aard. Doch we hebben ook veel goeds te bieden openheid van mening mag niet tot belediging lijden.
Ik denk anders dan menige groep ik ben messiaans en van Joodse afkomst. Ik heb veel warme banden met mensen van andere afkomsten maar wijs op de misdragingen zo zij het ook op mij mogen doen. Ik ben sionisties maar net rassisties. Ik verkonidig die liefde van Yeshua Hamasiach (Jezus) voor iedereen . Maar zo ver het van u afhangt houd vrede met iedereen . Gevangenissen zijn gemaakt voor mensen met crimineel gedrag maar waar ligt de oorzaak.
In het hart opgevoed door twee culturen geven jonge mensen met de buieten wereld botsingen en met zichzelf wat zich kan uiten in frustrerende gedragingen van criminaliteit doch niet allen. Dit zal zeker nog een genratie duren voor dat dit is uitgewaait . Maar we kunnen het verminderen door interne ingrepen in buitenspotrigheden binnen bepaalde groepen. Een leerstoel voor culturele verschillen en samenwerking. Shalom KJ de Weert

reactie door kj de weert op zaterdag 12 september @ 8:48 uur

Aan Hendrik-Jan de Groot (en eveneens aan alle personen die kwaad zijn op Smalhout en Wilders!), vindt jij eigenlijk niet dat je zélf een hoop haat aan het spuien bent? Wat je schrijft over wat er in Israël gebeurd met de Palestijnen door een groep fanatieke joden geef ik je gelijk maar wat je over bepaalde Marokkanen schrijft klopt voor geen meter! Ben je opeens zó dol op dit soort figuren geworden of zou je het leuk vinden als ze jou uitmaken voor ongelovige hond, varken of homo of dat ze vrouwelijke familieleden van jou uitschelden voor hoer en zowel jou als talloze autochtone Nederlanders (én joden) dood wensen opdat ze hier misbruik van de Islam maken? Daar komt nog bij dat degenen die al deze ellende hebben veroorzaakt niet Smalhout, Wilders e.va. zijn maar die huichelachtige linkse bestuurders die hun eigen autochtone soortgenoten al jarenlang verloocheren en allochtone criminelen ontarmen! Overigen wil ik niet alle allochtonen over één kam scheren daar ikzelf eveneens voor een kwart allochtoons bloed heb. Als je bovendien wilt weten hoe dictators als Hitler, Stalin, Mao Zedong e.a. enorme slachtpartijen aanrichtten onder talloze bevolkingsgroepen ga dan eens films en boeken bekijken over hén! Maar ga nou ook alsjeblieft niet proberen om Wilders te vergelijken met Hitler daar de eerstgenoemde absoluut géén SS-eenheden en vernietigingskampen tot zijn beschikking heeft en totaal nóóit heeft opgeroepen om Marokkanen en andere allochtonen uit te roeien of te vergassen! En als je het inderdaad hebt gehad met die "zieligerds" dan kun je net zo goed emigreren naar Marokko of het Midden-Oosten maar dan moet je niet klagen als ze jou bestoken met hun haat tegen westerlingen want dan ben je zélf een huichelaar!

reactie door jules vismale op donderdag 22 oktober @ 20:53 uur

Volledig met heer Smalhout eens.

Lees ook maar eens in de NRC:

http://www.nrc.nl/opinie/article2249910.ece/Er_zijn_niet_slechts_een_paar_criminele_Marokkanen

of

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/236094/Schokkende-cijfers-criminaliteit-Marokkanen-Rotterdam.htm

Het is schrijnend en de bestuurders bagatelliseren het voortschrijdende miljarden kostende probleem.

reactie door claire op zondag 24 januari @ 13:35 uur

Bob Smalhout is al sinds zijn kind zijn geobsedeerd door wapens en schiettuig, hoe slim ben je dan.

reactie door peter op zaterdag 26 juni @ 18:44 uur

Wat meer respect voor professor Smalhout zou op zijn plaats zijn. Kijk eerst maar eens naar zijn palmares voor je dergelijke aantijgingen durft te ventileren. Ik ben altijd benieuwd wat die schreeuwers zoals ik er een hoop tussen de commentaren zie staan, zelf voor de mensheid hebben gedaan. Smalhout brengt zijn mening doordacht en beschaafd, daar zouden veel commentatoren al van kunnen leren.

reactie door john walker op woensdag 30 juni @ 20:48 uur

Enge ouwe man geworden, zeker geen vb figuur.

reactie door patrick op vrijdag 6 augustus @ 20:58 uur

Mensen met meerdere paspoorten die in Nederland verblijven en
zich 0p enigerlei wijze misdragen door zich niet te houden aan de
Nederlandse wetgeving moeten streng maar rechtvaardig worden
gestraft. Zo'n bestraffing zal er toe leiden dat de angst om voor de tweede keer in de fout te gaan in de meeste gevallen zal uitblijven.
De meeste criminelen zijn watjes als het hun zelf betreft.
Uitzetting of uitlevering is als het een gewoon crimineel betreft niet
nodig.
Afgestraft zijnde bedoel ik strenge afzondering zonder enig contact
met wie dan ook. Goed eten en drinken, individueel luchten en een bijbel of koran als lectuur. Een goede medische controle.
Wellicht een middeleeuwse methode maar het is te proberen.

reactie door h.beuker op zaterdag 7 augustus @ 12:30 uur

* henzelf.

reactie door h.beuker op zaterdag 7 augustus @ 13:16 uur

ik ben sowieso tegen elk geloof.

reactie door anonymous op woensdag 18 augustus @ 21:37 uur

reageer op dit bericht

Reageer

Voer de onderstaande validatiecode in:
Captcha

Niet goed leesbaar? Nieuwe code

VOORWAARDEN:

De reactie moet betrekking hebben op de inhoud van de tekst en iets wezenlijks toevoegen aan een eventuele discussie hierover.

Reageer niet met lange en/of gekopieerde teksten.

Gebruik geen kwetsende teksten, scheldwoorden of andere grove taal.

  • dinsdag 16 juni 2009 “Maak de moskeedeuren van glas”
  • dinsdag 16 juni 2009 “Heb een hekel aan mensen die niet deugen!”
  • dinsdag 16 juni 2009 “Islamitische en westerse waarden kunnen niet botsen”
  • KNR/Commisie PIN
  • Haëlla
  • VSBfonds
  • Skanfonds
  • Dominicanen

© 2008 - 2010 DSTS | rss | developed by mangrove