Onderwerp: islamofobie

A- A A+
“Herbeleven we de jaren Dertig? Kwestie van focus”

Steeds meer mensen zeggen het: we zijn beland in een periode die overeenkomt met de jaren dertig van de vorige eeuw. Eerst riepen ‘bange’ moslims het. Toen riepen ook joden het. En inmiddels zijn er vooraanstaande historici, zoals Timothy Snyder, die roepen dat het zo weer kan gebeuren. Zou er dan toch iets van kloppen?
Door: Arjen Buitelaar
Detaillisme
Een vervelend trekje van veel historici is dat ze dikwijls verzanden in detaillisme over het verleden. Dat wordt veroorzaakt door de idee dat als de geschiedenis zich herhaalt, ze dat in cirkels zou doen.

NRC Handelsblad roept ten onrechte een beeld op alsof er een stedelijke stammenstrijd onder islamologen in Nederland gaande is. Dat beeld is een simplificatie van de werkelijkheid en doet het maatschappelijke islamdebat geen goed. Verschillende wetenschappers van de Universiteit Leiden nuanceren deze berichtgeving.
Aanleiding voor de beschouwing over het “islamveld” (“Oorlog in de islamologie: haters tegen wegkijkers”, NRC Handelsblad, 8-9 oktober jl.

De allereerste keer dat ik te maken kreeg met expliciete kritiek op mijn hoofddoek was eind jaren negentig toen ik op visite was in het ouderlijk huis van een goede vriendin. Haar moeder, een welzijnswerker die veel contact had met vrouwen uit andere culturen, wees me op de angst van ‘de Nederlander’ voor mijn hoofddoek. Ze leek me goedbedoeld te willen overtuigen van de ‘noodzaak’ om de angst weg te nemen. Met andere woorden: ik voelde me aangeraden om mijn hoofddoek aan de wilgen te hangen.

Martijn de Koning is cultureel antropoloog en publiceert via zijn blog CLOSER regelmatig over islam en radicalisering. Onlangs verscheen zijn essay “Een ideologische strijd met de islam” in boekvorm. Daarin analyseert hij in groot detail de manier waarop Pim Fortuyn in zijn publicaties en optredens de islam onderwerp van debat maakte. Hij snijdt daarbij het thema aan van racialisering van moslims: een proces wat kan leiden tot racisme en uitsluiting. Het Financieele Dagblad van 5 augustus publiceerde een interview met Paul Cliteur waarin hij stelt: “Nu is het tijd om te strijden.

Ramadan? Maradan! Vertaald vanuit het Arabisch: Ramadan? Je wordt er ziek van! Elk jaar is er weer diezelfde discussie van niet-moslims over hoe slecht de islamitische vastenmaand wel niet is. Een maand lang niet eten en drinken tussen zonsopgang en zonsondergang om je vervolgens ongegeneerd vol te proppen. Dat kan toch niet goed voor je zijn? Het brengt je uit balans.

De grote steden van Nederland zijn veranderd in een superdiverse samenleving. Mensen van verschillende etnische, culturele en religieuze achtergronden leven en werken samen. De afgelopen maanden zijn daar grote groepen vluchtelingen bijgekomen. Welk gereedschap bieden filosofen ons om met al deze verschillen om te gaan? In het eerste deel van een nieuwe serie een gesprek met Michiel Leezenberg, docent wijsbegeerte aan de UvA en auteur van Islamitische filosofie, een overzichtswerk van de grote moslimdenkers uit het Midden-Oosten.

Toename islamofoob geweld na aanslagen Parijs in 2015

Het in januari 2015 opgerichte burgerinitiatief Meld Islamofobie publiceert vandaag zijn eerste jaarrapport. Het initiatief registreerde en verifieerde tussen januari en december 158 meldingen.
De meest opvallende constatering in het rapport is het hoge aantal meldingen na de aanslagen in Parijs in januari en november, ten opzichte van de overige maanden. De meldingen uit januari vormen samen iets meer dan een derde van alle meldingen. In november wordt een nieuw hoogtepunt bereikt: 32 meldingen die samen 20% vormen van het geheel.

De interreligieuze dialoog is en blijft onmisbaar, ongeacht wie er wel, of juist niet, aan meedoen, vindt Anton Wessels. Hij pleit voor het teruggaan naar de bronnen en deze samen met anderen lezen en verstaan. In dat proces is het van belang om geleid te worden door kennis en wijsheid in plaats van emotie en vooroordelen.