Onderwerp: jodendom

A- A A+

Het aandeel jongeren van 15 tot 25 jaar dat zegt tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering te behoren is gedaald van 49 procent in 2010 naar 41 procent vijf jaar later. Onder jongvolwassenen (18 tot 25 jaar) is deze daling het sterkst. Van alle jongeren zijn het met 56 procent vooral de protestantse jongeren die regelmatig een religieuze bijeenkomst bezoeken. Van de islamitische jongeren bezoekt 36 procent regelmatig een moskee. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).In 2015 zeggen vier op de tien jongvolwassenen godsdienstig te zijn.

Koopman in het voormalige Joodse deel van de souk in as-Samawah – © Robbert van Lanschot
Onlangs maakte ik een reis door het sjiitische Zuid-Irak, langs een rij steden in de omgeving van de Eufraat – Al Khidr, As Samawah, Kufa, Al Kifli. Ik kwam er iets tegen dat ik niet had verwacht: heimwee naar de Joodse gemeenschap.

Door: Robbert van Lanschot
Uitreis
In de souk van As-Samawah trok een oude koopman me aan m‘n mouw. “Kom, ik wil je laten zien waar vroeger mijn Joodse collega’s zaten. Het heette de Shariat-al-Yehud. En zo noemen we het nog steeds”.

Anne-Maria van Hilst
Vorig jaar hebben we op Nieuwwij.nl veel aandacht besteed aan het thema ‘seksualiteit en levensbeschouwing’. We spraken hierover o.a. met Geert Kimpen (“Het christendom zindert van de seksualiteit”), Kouthar Darmoni (“Het orgasme wordt in islam gezien als ontmoeting met God”) en Boris van der Ham (“Virtual reality porno? Ieder zijn ding”). Aan het begin van dit nieuwe jaar gaan we verder met deze succesvolle serie. Vandaag een gesprek met Anne-Maria van Hilst over ‘joden en seks’.

Verhalen zijn de aarde waarop je groeit. Verhalen blijven hangen, ze blijven leven in je gedachte, in je ziel. Theorieën daarentegen zijn zo droog dat we ze snel weer vergeten. Het mist de kracht om onze ervaring aan te spreken. Verhalen hebben die kracht wel. Daarom zijn ze leerzamer. Het jodendom kent veel verhalen en ze komen uit alle tijden. Die verhalen levend houden, dat geeft ruimte om een vrij mens te worden. Rabbijn Navah-Tehila, die 12 november de storytelling workshop van Zinnig Noord inleidt, laat ons die kracht zien.

A few weeks ago I met with rabbi Lee Bycel, an inspirational American Jewish leader and human rights activist. He made a trip to Germany and the Netherlands to see the impact of the refugee crisis with his own eyes and talk to those involved. I introduced him to Mohammed, a 22 year old young Syrian refugee, with Palestinian ancestors, who is a student and founded his own NGO. He builds bridges of understanding between the Dutch population and Syrian refugees while breaking the walls of intolerance and prejudice. The dynamics between them was heartwarming.

“De liefde is mijn drijfveer en zoektocht in het leven. Wij zijn allen eenzaam op aarde gekomen en zoeken naar iemand die ons respecteert, ons aanraakt, ons omarmt. We zoeken naar de persoon die ons optilt en die wij kunnen optillen. Dan gaat het leven stromen; dan komt het leven op gang. Liefde en seks kussen ons wakker. Geniet daar ten volle van.” Nieuwwij stapt in bed bij Geert Kimpen, auteur van onder andere Rachel of het mysterie van de liefde en De kabbalist, en ontrafelt het mysterie van de liefde.
Door: Tanja van Hummel
De liefde is een terugkerend thema in je werk.

Nederland bestaat uit 200 verschillende nationaliteiten en is daarmee een van de meest diverse landen ter wereld. Het televisieprogramma De Nieuwe Wereld ontvangt elke week een wereldburger uit een van die 200 landen. In de uitzending van zondag 1 mei (NPO2, 11.30 uur) is dat Richard N. Golden uit de Verenigde Staten.
“Ik ontmoette mijn Nederlandse vrouw in 1997 op een bruiloft in Italië. In 2003 zijn we getrouwd en vanaf dat moment ging ik in Nederland wonen. De liefde bracht me hier.
Mijn Joods-zijn is vooral cultureel.

Fotografe Claudia Kamergorodski
Wat betekent het om in vrijheid te leven? Wat betekent het om slaaf te zijn en onderdrukt te worden? Wat betekent het om opgevangen te worden, om ontvangen te worden? Welke rol neem je hierbij zelf in? Welke rol neemt de ander in? Al deze vragen werden gesteld tijdens de Dialoog Seideravond van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam. Alle aanwezigen, leden van de Liberaal Joodse Gemeente, maar ook christenen, moslims en atheïsten; vluchtelingen, leiders en mensen die zich inzetten voor hun medemens, dachten hierover na.