Onderwerp: nieuwe spiritualiteit

A- A A+
Wat bleef er over van het godsbeeld van mijn jeugd?

Een paar maanden geleden was op Nieuwwij.nl een filmpje te zien waarin Inge Bosscha haar verhaal doet over haar jeugd en de gereformeerd vrijgemaakte kerk waarin ze opgroeide. Over hoe ze terugkijkt op haar jeugd en de invloed die de gereformeerde opvoeding op haar heeft gehad. Inmiddels is Inge 40 en niet meer kerkelijk of godsdienstig. Wat blijft er over als je afscheid neemt van de kerk en van godsdienst? In een drieluik staat Inge stil bij de veranderingen in haar godsbeeld, haar zelfbeeld en haar sociale netwerk.

We moeten samen een nieuw thuisgevoel creëren, vindt Manuela Kalsky, directeur van het DSTS en bijzonder hoogleraar aan de VU in Amsterdam. Hoe vinden we het goede leven voor allen, met behoud van de verschillen? Een interview met een bevlogen theologe, die God ervaart als de wind onder haar vleugels. 
Door: Lisette Thooft
Een nieuw thuisgevoel..?
“Ja, en dat in een zeer diverse samenleving. De diversiteit is de uitdaging: het oude ‘wij’ is er niet meer. Hoe leggen we verbindingen, hoe kun je met elkaar samenleven? Niet ieder in een eigen hokje.

© Maartje Geels
Zinnig Noord is aan het pionieren in Amsterdam-Noord. Hoe krijg je die hippe, creatieve jonge Noorderlingen in contact met zingevingsvragen? Jonatan Bartling, en zijn collega Arjette Kuipers, halen alles uit de kast. Maar nu doen ze iets wat wel erg vreemd is. Ze hebben het labyrint afgestoft. Het labyrint is al zo oud als de mensheid en ik ken het vooral van oude middeleeuwse kerken. Een labyrint is een saai doolhof. Wat moet je daar nu mee? Oppimpen! Nieuw leven inblazen! Zinnig Noord maakt het labyrint hip. Nu ook in hartje Amsterdam.

Foto: Martin Janssen
De dominicanen: acht eeuwen traditie, monumentale panden, grote namen. Maar jongeren van tegenwoordig zegt dat bar weinig. Hoe breng je de waarde en de schoonheid van deze traditie en van het christendom over aan hen? Bastiaan van den Berg (1987), jongerenwerker van ’t Wasdom, onderdeel van het Dominicanenklooster Zwolle, en eigenaar van Injehemd, pakt dit op zeer creatieve wijze aan door midden in Zwolle een pop-up klooster neer te zetten en door singer-songwriters Songs for Mary te laten zingen in de kerk van het dominicanenklooster.

God, iets of niets?

Het Dominicaans Studiecentrum voor Theologie en Samenleving (DSTS), eigenaar van Nieuwwij.nl, heeft de goede gewoonte om naast een vaste staf ook tijdelijke onderzoekers in dienst te nemen. Godsdienstfilosoof en theoloog Taede Smedes mocht zich vorig jaar als tijdelijk onderzoeker in het kader van het onderzoeksproject ‘Meervoudige religieuze binding als toekomstperspectief voor religie in Nederland’ bezig houden met religieuze atheïsten en religieuze naturalisten, met vormen van belonging without believing.

Live better, help often, wonder more; het motto van de Sunday Assembly. Deze organisatie begon in Londen en heeft nu 70 ‘gemeentes’ in acht verschillende landen. Op de laatste zondag van de maand komen ze bijeen om op een seculiere manier het leven te vieren. Vorig jaar maakte Nieuwwij.nl al een filmpje over Sunday Assembly Amsterdam. Hierin legt de initiatiefnemer van de bijeenkomsten in Amsterdam uit wat de Sunday Assembly is. Ik ging nu op bezoek bij de Sunday Assembly in Utrecht om uit te vinden waarom mensen zich aangetrokken voelen tot deze bijeenkomsten.

Rabbijn Tamarah Benima (midden) leidt de Bijbeltekst in.
De combinatie van kunst en religie is niet nieuw. Maar als je zelf kunst en religie combineert, levert het nieuwe inzichten op. Tijdens de workshops van het Verloren Visioenen Lab van Zinnig Noord, geven een geestelijke en een kunstenaar hun visie op Bijbelverhalen. Als deelnemer word je uitgedaagd om na te denken over wat die visies voor jou kunnen betekenen. Ik bezocht de tweede bijeenkomst van het Lab waarin het verhaal van Mozes en de brandende braamstruik centraal stond.

“Druïderij voelt voor mij als thuis”

Iedereen heeft wel een beeld bij druïderij: mannen met lange grijze baarden die à la Panoramix, uit de strips van Asterix en Obelix, toverdrankjes brouwen. Weinig mensen weten echter dat er ook tegenwoordig mensen zijn die zich druïde noemen. Maar wat moet je je voorstellen bij een hedendaagse druïde? Ik sprak met Hella Raven (1970). Zij is druïde. Met haar sprak ik over natuur, spiritualiteit en over wat het is om een druïde te zijn.