Ja, dat mag tegenwoordig. Aanpassen of opkrassen. De xenofobe klant wordt op zijn wenken bedient en binnenkort zijn er weer moslimvrije ruimtes waar geademd kan worden. Want het Europees Hof heeft geoordeeld dat werkgevers van werknemers mogen eisen dat ze geen hoofddoek dragen. Uiteraard met allerlei obstakels, maar in de praktijk zal het erop neerkomen dat het vooral werknemers betreft in het contact met klanten. Als een klant nou geholpen wil worden door iemand zonder hoofddoek en de werkgever komt aan die eis tegemoet, maar heeft er niets over opgenomen in zijn reglement: maakt hij zich dan schuldig aan discriminatie? En mag je als klant ook eisen dat je alléén door medewerkers mét hoofddoek geholpen wordt?

Ik lees het nieuwsbericht: “De uitspraak geldt niet alleen voor hoofddoeken, maar voor alle religieuze, filosofische en politieke symbolen.” Gelukkig maar! Hoewel ik me nu toch afvraag wat hier bedoeld wordt. Gaat dit erom dat neonazi’s die graag een hakenkruis dragen niet eenzijdig gediscrimineerd mogen worden? Het is dus maar de vraag is of het zo duidelijker wordt. Wanneer is iets een symbool bijvoorbeeld? En wie bepaalt dat? Wanneer is iets politiek en wanneer neutraal?

Ik vraag me dan af of een moslima, die kan verdedigen dat haar hoofddoek geen symbool is maar een kledingstuk, gedwongen kan worden zich ‘uit te kleden’. Of dat de hoofddoek van een moslima met make-up en rokje automatisch tot symbool gedoopt kan worden. Is het dan vervolgens een symbool van religieuze of culturele identiteit? Draagt een moslima die een hoofddoek op haar hoofd draagt en Dr. Martens aan haar voeten, religieuze of politieke symboliek uit? Is het dragen van een regenboogspeldje een ongewenst politiek statement? Mag iemand geen rode en witte veters meer in zijn schoenen?

Iedereen weet dat dit, ondanks de neutrale indekking, draait om de mogelijkheid moslims uit de publieke ruimte te verwijderen. Geëmancipeerd als we zijn voeren we die strijd over de rug van de vrouw, en bij voorkeur de vrouw met de zwakste positie in deze samenleving. Iedereen trekt aan haar en ze heeft maar te luisteren naar wat het beste voor haar is.

Arjen Buitelaar

Arjen Buitelaar

Religiewetenschapper en Publicist

Arjen Buitelaar is medeoprichter van het Instituut voor Midden-Oosten Relaties en Studies en medeoprichter van Su-Shi intrareligieuze …
Profiel-pagina
Al 8 reacties — discussieer mee!