Rubriek: Verdieping

A- A A+

De eerste islamitische begrafenis die ik meemaakte was die van mijn vader, ongeveer vier jaar geleden. De kist reisde met mijn moeder en mij mee vanuit Amsterdam Oud-West naar een Soefi begraafplaats in mijn vaders geboorteplaats Asilah, een wit stadje aan zee. Een kunstenaarsstad. 
Door: Samira Dainan
Toen mijn vader in Amsterdam overleed stond ik voor de keuze: moet ik hem hier begraven, in Nederland, of in het land van zijn voorouders? Mijn vader was heel lang niet in Marokko geweest.

Begin volgende week verschijnt bij uitgeverij Amsterdam University Press (AUP) De Koran uitgelegd van de Franse islamoloog van Marokkaanse afkomst Rachid Benzine. Voor moslims is de Koran een heilig boek, het boek van de Openbaring van God. Velen hebben er een mening over, maar wie kent dit voor moslims heilige boek nu echt? Benzine werpt een nieuw licht op de vaak onvoldoende begrepen Koran, zelfs door moslims zelf. Journaliste Najet Boulafdal ging in gesprek met de man die het kaf van het koren scheidt.

(c) Heidi Dorudi
Op mijn interview op Nieuw Wij kwamen er reacties over hetgeen ik zei over ‘waarheid’. Ik stond stil bij de relatie tussen waarheid en media. Ik vroeg me hardop af: “Is de taak van journalisten werkelijk ‘waarheidsvinding’? Is dat überhaupt mogelijk? Gaat het wellicht niet eerder om de eis van wat ik ‘feitenvinding’ noem? Als filosoof denk ik namelijk niet dat waarheid iets is dat wij — als de begrensde en eindige mensen die we nou eenmaal zijn — ooit kunnen claimen. Over waarheid beschikken we simpelweg niet.

(c) Farid Esack“Islam begon als een bevrijdingsbeweging”. Dat waren de inleidende woorden tijdens de lezing van de Zuid-Afrikaanse bevrijdingstheoloog Farid Esack. De lezing met als titel Islamic Theology of Liberation in a Time of Terror vond zaterdag 21 januari plaats aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en werd georganiseerd door het Fahm Instituut in samenwerking met Nieuwwij en FSR Godgeleerdheid van de VU. Esack is momenteel verbonden aan de Universiteit van Johannesburg en was eerder werkzaam aan Harvard, de meest prestigieuze universiteit ter wereld.

Annemeik Schlatmann
Met diverse revoluties in Noord-Afrika en het Midden-Oosten nog vers in geheugen, is de Iraanse revolutie van 1978 al bijna een herinnering uit andere tijden. In het laatste deel van de Iran-reeks op Nieuwwij.nl een artikel van Annemeik Schlatmann. Zij bezocht Iran twee keer. De eerste keer verbleef ze twee weken in Qum, het centrum van de sjiitische wetenschap. De tweede keer maakte ze een rondreis door het land. In dit artikel doet ze verslag hoe de mensen die zij tijdens die reizen ontmoette zelf denken over de Iraanse revolutie en het moderne Iran.

Samen met Arjen Buitelaar heb ik een reisverslag geschreven over het ‘onbekende’ Iran. In dit artikel wil ik ingaan op één van de belangrijkste vrouwen in de sjiitische islam én mijn persoonlijke favoriet: Sayyida Zaynab.  Na de revolutie werd Zaynab een belangrijke identificatiefiguur. Voorheen was dat Fatima, die stond voor moederschap, geduld en vroomheid. Maar op de één of andere manier vond een groep sjiitische gelovigen dat Zaynab meer in tijden van politieke crisis past dan Fatima.

Aansluitend bij het motto van Nieuwwij – verbindt de verschillen – wordt er met enige regelmaat aandacht besteed aan de onderwerpen racisme en discriminatie. Na incidentele bijdragen van gastbloggers en redactieleden, en de Dutch Racism-serie, is er behoefte aan een nieuwe reeks rondom het onderwerp racisme. Onder de witte redactieleden van Nieuwwij leven hierover verschillende visies en ervaringen. Om daar iets van bloot te leggen gaan twee van hen met elkaar in gesprek. Bart Mijland eindigde met Het Kleurrijke Wonderland. Vandaag gaat Tanja verder.

Binnen de huidige spanningen rond de vermeende tegenstelling van ‘het Westen’ versus ‘de islam’ en de nadruk die daarbij gelegd wordt op islamitisch fundamentalisme, ziet men het soefisme vaak als een oplossing. Men omschrijft het als ‘de mystieke tak’ van de islam, beschouwt het als iets helemaal ‘anders’ dan de ‘mainstream’ islam en associeert het met poëzie, muziek en trance. Wat meer aandacht voor deze spirituele kant van de islam kan volgens sommigen dan ook helpen om ons weg te leiden van het al te rigoureuze religieuze gedoe. De realiteit is iets genuanceerder.