Nieuw Wij Leert helpt docenten het ingewikkelde gesprek over gevoelige actuele thema’s te voeren. Jongeren worden in contact gebracht met mensen die ‘anders’ zijn: vluchtelingen, migranten, mensen met een andere huidskleur of een ander geloof. Ze gaan met hen in gesprek over wie ze zelf zijn en hoe ze naar de ander kijken.

Wij-trainer Sabine Aangenendt begeleidde een projectdag op het Christelijke College Groevenbeek en geeft een inkijkje in haar dag als trainer.

Op het Puttense Groevenbeek College word ik opgevangen door een docent die mij een rondleiding geeft. De praktijklokalen, daar ben ik vooral benieuwd naar. Er is een ruimte met een ziekenhuisbed, compleet met ordner en ondersteek. Ook krijg ik de schoonheidssalon, kapsalon en gaarkeuken te zien. Vanmiddag nemen (trainings)acteurs daar positie in.

Zodra de leerlingen  op hun stoel zitten, steek ik van wal. Gewapend met een marker sta ik voor de flip-over. ‘Wat zijn vooroordelen?’ Vingers vliegen de lucht in. ‘Oordelen over iemand, zonder dat je weet of het wel klopt.’ Prima, de kop is eraf. ‘Roep maar wat jullie denken te weten over mij. Hoe oud ben ik? Getrouwd? Homo of hetero? Gelovig of niet? Heb ik Nederlandse ouders?’ Het meerendeel denkt dat mijn ouders buitenlanders zijn. Een meisje laat mijn geaardheid in het midden. Wat als ze zegt dat ik lesbisch ben en het is niet zo? Dat is kwetsend, zegt ze. Gek genoeg is het andersom geen enkel probleem.

Na een ochtend vol verschillende interactieve oefeningen, wandelen de acteurs binnen. Beryl met kroeshaar loopt naar de kapsalon. De Marokkaanse Khadija met hoofddoek wacht bij het ziekenhuisbed. De Hindoestaanse Wanita gaat liggen in de behandelstoel. Twee Syrische vluchtelingen bereiden linzensoep in de keuken. Terwijl de leerlingen nadenken over vragen die ze aan deze mensen willen stellen, haal ik opgelucht adem. Geen weerstand. Ze zijn oprecht nieuwsgierig. Veel vragen zijn ontwapenend… ‘Is het moeilijk om uw haar te kammen? Toen u moest vluchten, ging u toen ook op een rubberboot de zee over? Wat vindt u van Nederland?

Aan het einde van de middag gaan de leerlingen naar huis met een aantal belangrijke inzichten.

  1. Een hoofddoek is eigenlijk gewoon een shawl;
  2. Vluchtelingen kunnen onze banen niet inpikken, want ze mogen alleen vrijwilligerswerk doen;
  3. Kroeshaar moet een apart hoofdstuk krijgen in het praktijkboek.

Meer weten over het aanbod van Nieuw Wij Leert is hier te vinden.
Bron: Zorgdragers.nl

Nog geen reactie — begin de discussie!