Qasim heeft niet alleen invloed binnen de lokale gemeenschap; zijn artistieke vaardigheden zijn internationaal erkend door opdrachtgevers als Nike, Daily Paper, het Nationaal Zakat Fonds en nog veel meer. Hij beschikt over een breed scala aan vaardigheden, van het ontwerpen van kleding, design, maar ook als curator en spreker. In deze samenwerkingen blijft Qasim zich bewust van zijn rol als moslim en als kunstenaar. “Mijn kunst draait om het leven van de moslim die in het Westen opgroeit. En dan voornamelijk het religieuze aspect. Dat verweef ik met sport, politiek en de hiphop cultuur, onderwerpen die ook belangrijk zijn voor mij.”
Zoals voor velen, was ook voor Qasim elf september 2001 een beladen moment. De blik van de wereld vestigde zich op moslims en zag hen als verdachten, en ook de 12-jarige Qasim werd zich bewust van de veranderingen in politieke en sociale dynamieken. “De wereld was vanaf toen veel met moslims bezig. Net zoals nu met Palestina. Het houdt de moslims ook bezig. De interesse naar het politieke werd bij mij aangewakkerd omdat iedereen het over jou had, dat riep bij mij ook veel vragen op.” Dit leidde tot het verlangen om zijn stem en creativiteit in te zetten als een manier om deze vragen te beantwoorden en om de uitdagingen en verhalen van moslims in de westerse wereld te verkennen.
Qasim begon al op jonge leeftijd met grafisch ontwerp en Photoshop. Hoewel hij als puber al commerciële opdrachten aannam, duurde het enige tijd voordat hij zich comfortabel genoeg voelde om zijn kunst met anderen te delen. Het was zijn oudste broer die zijn talenten herkende en Qasim aanmoedigde om deze commercieel te ontwikkelen.
Op 21-jarige leeftijd richtte hij ILLM op, een platform dat zijn creativiteit en artistieke visie omarmt. Deze nieuwe richting stelde hem in staat om zijn stem te laten horen en de vragen te adresseren die hem bezighielden, zoals de invloeden van de geschiedenis op het heden. Voor hem is kunst niet alleen een middel om te communiceren, maar ook een verantwoordelijkheid. Het is hiernaast ook een middel om de tevredenheid van Allah mee te verkrijgen. Door je uit te spreken over datgene waarin je gelooft en hiermee bewustzijn te creëren.
Hij voelt zich verantwoordelijk voor zowel zijn eigen welzijn als dat van anderen. “Het moslim-zijn erkent zowel het individuele als het gemeenschappelijke, ik zie mijzelf nooit los van de gemeenschap, dat heb ik ook uit huis meegekregen. Het is voor mij onlosmakelijk verbonden,” zegt hij. Hij blijft zich vragen stellen over de verhalen die niet verteld worden en over de geschiedenis die vaak vergeten lijkt te worden, zoals de gebeurtenissen in Bosnië en andere conflicten die de moslimidentiteit beïnvloeden.
Als moslim en als kunstenaar gelooft Qasim dat kunst een middel is in plaats van een doel. Hij ziet kunst als meer dan alleen creativiteit; het is een manier om een boodschap over te brengen en de wereld om hem heen te beïnvloeden. Door zijn islamitische waarden als leidraad te gebruiken, draait zijn creatieve proces om het maken van keuzes die niet alleen hemzelf, maar ook zijn gemeenschap ten goede komen.
“Islam gaat voor mij over welke keuzes ik maak. Het leidt mij ook in hoe ik mijn geld verdien en waar ik het aan verdien. Voor mij is het ook een verantwoordelijkheid om mijn talenten voor het goede in te zetten. Vroeger maakte ik werk waar ik niet trots op ben. Dat was enkel voor het commerciële. Nu probeer ik mijn talenten veel bewuster in te zetten en denk ik niet alleen aan het geld wat ik kan verdienen, maar ook welke boodschap ik steun en aandacht geef met mijn kunst.”