De Humanitaire Communicatie Awards zijn in 2015 in het leven geroepen. Tot nu toe heeft het expertisecentrum zes keer de awards uitgereikt om een bijdrage te leveren aan ethische en inclusieve communicatie op het gebied van internationale samenwerking en humanitaire hulp. “Nog veel te vaak zien we dat Nederlandse ontwikkelingsorganisaties gebruikmaken van stereotiepe, simplistische en denigrerende beelden van mensen in kwetsbare situaties ‘ver weg’ die als hulpeloos en machteloos worden neergezet,” zei juryvoorzitter Anika Altaf eerder deze week tegen NieuwWij.nl. “Denk bijvoorbeeld aan beelden van ondervoede kinderen met hongerbuikjes en vliegen rond hun ogen of heroïsche ambassadeurs, vaak in de vorm van BN’ers, als redders in nood.”

Over de Edukans-campagne die de Vlieg in het Oog Award kreeg, meldt de jury dat het in de communicatie veel verborgen en onderliggende ongelijkheid ziet. “De suggestie wordt gewekt dat er een respectvolle en gelijkwaardige verhouding is, maar die ontbreekt vervolgens geheel,” zo stelt de jury.

De organisatie laat niet na ook te belonen wat er juist goed gaat. Down to Zero Alliance kreeg voor ‘Youth Videos for Change’ de Hoogvlieger Award. De jury meldt: “Alle vijf de campagnes braken met stereotypen en waren inspirerend: ze toonden kracht in plaats van onmacht, en tegelijkertijd werd er kwetsbaarheid getoond, maar alleen wanneer mensen daar zelf voor kozen.”

Bekijk het juryrapport van de Humanitaire Communicatie Awards 2022 met daarin ook links naar de genoemde campagnes.

Lees ook

anika-altaf-2048×1365

“Mensen in kwetsbare situaties komen te vaak verkeerd in beeld”

Anika Altaf over de Humanitaire Communicatie Awards

Logo_Personen

Redactie Nieuw Wij

Heeft u ook een nieuwstip? Of wilt u zelf publiceren? Laat het ons weten via de contactpagina.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.