De Middellandse Zee had hij al overgestoken. De medische proeven had hij al ‘goedgekeurd’ doorstaan, borstkas was oké, urine was oké, ook werd op zijn gebit getikt, zoals bij paarden, met een ijzeren pen. Een Hollandse koppelbaas, hoorde ik later, beroerde met een staaf zelfs zijn kloten.
Hij bracht ons altijd mooie kado’s, een trouwriem voor mijn zus, voor mijn broers een snoepkar, mijn moeder een koe, en ik een blauw driewielertje. En nu beloofde hij ons: een nieuw groot huis. Dat huis zou hij bouwen van gespaard geld dat hij overhield van de kolenmijnen in Sittard. Een huis met stroom en stromend water; een huis dat niet lekt zodra de eerste spetters op het leem kletteren; een huis van beton en ijzer.
Daar gingen we. Ik begreep niet zo goed waarheen, een land waar ‘goud op straat ligt’, zoiets. Lopend, koffers ingebonden met touwen, afdalend richting autoweg, daar wachtte de taxi. We werden nageblaft door honden die wisten dat we ze lange jaren niet meer zouden horen.
Vijfendertig jaar later. Op een frisse morgen in Amsterdam Slotervaart steekt Bilal B. twee politieagenten neer waarna de knul wordt doodgeschoten. Bilal leed al jaren aan schizofrenie maar niemand die ‘t ooit opmerkte. Pers en onderzoekers tuimelen over elkaar heen.
“Jonge Marokkanen lijden 11 keer zo vaak aan schizofrenie als hun autochtone leeftijdsgenoten. ”
“De helft van de Marokkaanse straatboefjes heeft psychische problemen.”
“Volgens psychologisch onderzoek lijden overmatig veel Marokkaanse meisjes aan depressies, lusteloosheid en zelfmoordneigingen.”
“krappe huisvesting, discriminatie op de arbeidsmarkt, verstoorde gezinssituatie, weinig kans op zelfontplooiing, laag zelfbeeld, religieus fanatisme…”
Zonen kwijnen weg in koffieshops en achter tralies, dochters worden onteerd door loverboys en lopen van huis weg, moeder is eenzaam en heeft tekort aan contacten en zonlicht op de kruin, schoondochter lijdt aan mysterieuze kwaaltjes en hoort ’s nachts stemmen.
Vader telt zijn dagen en rimpels in een rokerig theehuis van een ‘prachtwijk’, zijn afgekloven vingers houden een sigaretje vast, de rook kringelt omhoog langs zijn verweerd gezicht. Intussen, heel ver weg, in de hoge bergen, terwijl de rook omhoog kringelt, bedekken stofdeeltjes de raamkozijnen van een groot nieuw huis, bevolken de motten de vloerkleden, kruipen de kakkerlakken in de keukenlades, vreten de termieten de tafelpoten aan…
Vader drukt het peukje uit, giet het laatste slokje thee slurpend naar binnen, en sjokt naar huis. Hij is in gedachten verzonken. Hij denkt aan de zwerfhonden die hem nablaften toen hij het dorp verliet.
Ontroerende column, alhoewel me de boodschap een beetje ontgaat: wil je meer begrip voor Marokkaanse Nederlanders met pyschiatrische problemen?
Ook mijn vader kwam ca 45 jaar geleden naar hier met de droom dat alles beter zou gaan.
Wat is er van hem geworden.
Op jonge leeftijd gestorven en wat lijde aan een suikerziekte.
Ik ben dan geboren in nederland,en ik voel me mens.
Niet een turk of speciaal een nederlander.
Een mens wat inziet dat elk wezen dezelfde waarde’s heeft als ieder ander mens.
Mijn geluk is denk ik dat ik er niet uitzie als een turk.
Ik heb dan ook geen identiteitscrisis wat vele marokanen weer wel hebben.
Turken zijn nogal nationalistisch.
Ze sluiten zich aan bij hun vaderland en al hun vrienden zijn turken.
Marokanen daarin tegen probeerde zich aan te sluiten bij het nederland,waar ze nooit welkom waren.
Ze verprutse het ook vaak zelf,door de nederlanders te gebruiken/misbruiken.
Ik ben van de straat en ken precies de aard van hen.
Heb ook goeie marokaanse vrienden ,wat je met alles zouden helpen,in plaats van dat je achteraf een mes in je rug krijgt.
Daarom lopen ook meer marokanen met een identiteits crisis dan de turken.
Zij sluiten zich aan bij hun nationalistische roots en marokanen zwerven maar wat rond.
Tussen wal en schip.
Nederlanders die hen niet accepteren,en de marokaanse gemeenschap ook niet.
Als je dag in dag uit het gevoel heb er niet bij te horen,je af zal zetten tegen de maatschappij.
Blowen om je ellende te vergeten.
Of op dievenpad om snel rijk te worden.
Wat niet voor iedereen is weggelegd.
Wie zijn de schuldigen van dit alles.
De staat zelf.
Die liet hen maar aanmodderen,als er maar belasting betaalt werd.
En haalde hen ook naar hier,zodat zij het smerige en vuile werk konden opknappen wat de nederlanders verdomde te doen.
Waarom nu er zo een probleem over maken.
Ook de buitenlanders uit de islamlanden zijn overbodig geworden.
Ze zijn niet meer nodig.
In plaats daarvan hebben we nu weer een nieuwe groep goedkope arbeiders.
Oost europa.
Vele nederlanders wat nu loopt te klagen,klaagt omdat de staat steeds meer zuigt van de werkende nederlanders.
En daar speelt de elite wat altijd al geboren nationalisten zijn geweest handig op in.
Ook de kerk is maar al te bang dat de islam het over gaat nemen.
Het unter en uber gevoel word moedwillig gecreeerd,om verdeeldheid te zaaien.
Zodat de nederlanders niet door zullen krijgen dat niet de islam,of moslims daar debet aan zijn,maar de economie en industrie die hen naar hier hebben gehaald.
Dat uber gevoel begint al op school.
Het treurige van dit alles is,dat er geen oplossingen zijn.
het westen zal hoe dan ook zometeen de klos zijn.
Tijden veranderen.
Ook de welvaart groeit nu meer in het oosten en azie,dan in europa.
En als de economie/industrie niet hun zin krijgt,ze gewoon verkassen naar hen toe.
De industrie en economie heeft ook altijd het westen gebruikt om zichzelf te verrijken.
Dat is het kapitalisme.
Wat ook zometeen ten onder gaat.
Wat dan.
Ik vrees het ergste voor het westen wat gewend is aan al die luxe en weelde,dat ze het zometeen zullen gaan missen.
Het westen moet gewoon oorlog voeren,om datgene te roven en stelen,om hun welvaart en werelddominantie te behouden.
Ze smeren er een laagje democratie overheen,wat ze zogenaamd willen brengen in de landen wat ze aan het bezetten zijn.
En het domme ego centrische westen slikt dat allemaal.
Men kent niet eens de ware geschiedenis van het europa en de VS.
Wat is overgenomen in de jaren 1760 door een kleine groep mensen,wat het bankwezen,industrie en economie opzette,als doel om zichzelf te verrijken.
En wat nu ook het grootste deel van alle eigendommen op deze wereld in bezit heeft.
De colloborators in het westen,wat zich de sociaal democraten noemen,zitten er nu alleen door hen en voor hen.
Wat door leugens en bedrog de boel in stand zullen houden,om zelf de beste plaatsen te bemachtigen.
De oplossingen voor hen die verdwaald zijn in deze maatschappij.
Leer je geschiedenis als mens zijnde nogmaals.
Leer je verleden,en je zal de toekomst kennen.
Ga niet wijzen naar hen,die ook maar een pion zijn.
Volg het geld,en je weet wie de boosdoeners zijn.
En val ook geen groeperingen aan die er niks aan kunnen doen.
Bv de joden wat te ronde gaat.
Ook zij zijn de dupe van de eeuwenlange machtstrijd wat er gaande was.
Kaart liever het zionisme aan met hun elitaire masters het bankwezen,industrie en economie.
Voor hen is iedereen een slaaf en untermensch.
Besef dat je als mens niks meer en niks minder bent,dan welk wezen op deze aarde dan ook.
Uber menschen zullen deze theorie willen debunken.
Ze zitten dan zelf ook gevangen in hun eigen egoisme.
Wat niet wilt dat hun positie zal veranderen.
En wat untermenschen nodig heeft wat hen volgt en dient.
Een spreuk van een boedha.
‘Geloof niet in iets, simpelweg omdat je het gehoord hebt. Geloof niet in iets, simpelweg omdat er door velen over gepraat en gekletst wordt. Geloof niet in iets omdat het simpelweg in uw religieuze boeken staat geschreven. Geloof niet in iets slechts vanwege het gezag van uw leraren en ouders. Geloof niet in tradities, omdat ze voor vele generaties werden overgeleverd. Maar na observatie en analyse, wanneer u vind dat alles gelijk staat met de reden en bevorderlijk is voor het goede en het voordeel is van één en allen, keur het goed en leef ernaar. — Boeddha.
hoe een heel maatschappelijk drama is gevat in een column —ben zwaar onder de indruk –dankjewel mohammed, ik knip hem uit…
Wat is dit toch een vals sentimenteel stuk. Ik had i.p.v. mr. Benzakour’s foto het schilderij met “het kindje met traan”willen zien. Dat was gepaster geweest.
Je wordt heen en weer geslingerd met emoties, als de woorden Bilal S. had schizofrenie, volgen op een terugblik en woord opsomming van de verhuizing van heimwee. De schrijver is zelfs nog te jong voor enig besef.
Dan volgt een andere opsomming; veel Marokkanen hebben schizofrenie en psychische problemen, en de meisjes zijn allemaal in depressie en hebben zelfmoordneigingen.
Ik dacht, kan het nog sentimenteler worden? Ja, hoor er word afgesloten met het resterende Marokkanen, die onder discriminatie, ontering en eenzaamheid de donkere Nederlandse nacht in moeten. Even schijnt er een klein lichtje in deze zwart galligheid, maar dat wordt gedoofd door heimwee naar honden. Enkele reacties op deze tekst, zijn duidelijk ook onderhevig aan dezelfde emotionele stemmingswisselingen als de schrijver.
Bij deze tekst rest mij de vraag: waarom lopen al die mensen met psychische problemen nog vrij rond? Waarom liep Bilal S. vrij rond?
Ik hoor al vaag op de achtergrond doorklinken dat de Nederlanders, de Staat, hun heeft laten stikken en daarvoor verantwoordelijk is, voor alles.
Een betere koptekst zou zijn. Marokkanen eisen meer begrip, want daar is deze tekst op uit. Dit soort teksten heb ik vaker voor ogen gehad en het gaf mij een onbehagelijk gevoel, een ander gevoel dan wat de schrijver had beoogd. Ik kots van overdreven woorden en het uitlokken van overdreven sentimenten, en dat wordt hier hard geprobeerd.
‘Bilal leed al jaren aan schizofrenie maar niemand die ‘t ooit opmerkte.
Indien niemand ooit opmerkte dat die Bilal schizofreen was, hoe weet de auteur Benzakour dat dan? Verder leidt schizofrenie niet automatisch tot misdaad. Als dus Bilal inderdaad aan die geestesziekte leed, verklaart dat niet zonder meer / rechtstreeks zijn neersteken van agenten. Er moet minstens meer zijn. Of lopen schizofrenen altijd met een moorddadig mes rond en zijn agenten steeds hun doelwit?
Met dit zoveelste huilerig verhaal probeert Benz. via leke-psychiatrie een zware misdaad aan het zicht te onttrekken. En hij gaat verder. Niet alleen lijkt hij posthuum Bilal’s aanzien te willen oppoetsen, maar ook nog eens over diens rug dat van een hele ethnische jeugd:
”Jonge Marokkanen lijden 11 keer zo vaak aan schizofrenie” en “De helft van de Marokkaanse straatboefjes heeft psychische roblemen.”
Getallen waarvan de onwaarachtigheid afdruipt. Maar wel gevaarlijke getallen. Die kunnen Nederland op nog heel wat agenten komen te staan. Arm Nederland. Hoe onbezonnen heeft het zichzelf in de vingers gesneden. Maar ik zou niet eens willen dat die Benzakour daarover schreef.
Ik ben fan van Benzakour! Geweldig tekst weer. Jammer dat hij de E. du Perronprijs niet heeft gekregen. Volgend jaar wellicht.
Ik wil een reactie geven op Delilah die zegt dat het schilderij met “het kindje met traan” gepaster vindt dan Benzakour’s foto..
ik zie helaas geen foto op mijn beeldscherm, maar ik heb liever toch de foto van de schrijver, want als je t artikel goed had gelezen, dan had je (nogal logisch) opgemerkt dat het gedeeltelijk een autobiografische verhaal is..maar goed..genoeg gezegd..
daarnaast wil ik even aan hpax (??) nog even duidelijk maken, als die nog niet op de hoogte ervan is, dat wetenschappelijke gegevens feiten zijn in emperische zin, en dus bewezen zijn verklaard middels professioneel onderzoek..mischien is t handig dat Benzakour bronvermelding erbij zet, voor degenen die zo te zien niet weten wat wetenschap is..
ik vind t artikel mooi geschreven, inderdaad, zoals Willemien schreef dat Benzakour op professionele wijze een maatschappelijk drama goed heeft gevat in een column..Ga zo door Mohammed, informeer ons over de feiten! Die verborgen feiten..
Als laatste wil ik wel even kwijt dat Marokkanen, althans in de Marokkaanse cultuur, veel psychische stoornissen, zoals depressie, lusteloosheid ed..aan buitengewoonlijke oorzaken toeschrijven dan men zich tot de psycholoog wendt..want wanneer men zich tot een psycholoog wendt dan wordt men als gek verklaard..jammer, want zodoende krijgt de Marokkaanse mentaliteit een negatieve connotatie..Marokkanen zouden dan ook een positieve draai moeten geven aan hun mentaliteit..doordat ouders verstandige gesprekken kunnen aangaan met hun dochters of zonen..door bepaalde gedragsstoornissen proberen op te lossen met behulp van een arts, en niet deze louter toe te schrijven aan ‘gekke’ bijgeloven..Tevens moeten ze niet letten op de traditionele verkeersopvattingen binnen de gemeenschappen..Ik begrijp namelijk heel goed waarom die meisjes weglopen van huis omdat ze onteerd zijn door loverboys..want als ze dat niet doen lopen ze de kans te worden mishandeld of zelfs vermoord te worden vanwege krenking van de familie eer..
Ai yay yay…de Marokkaanse / Turkse/ welke mentaliteit dan ook..moet onderhevig aan verandering worden gebracht….met een tweeledig doelstelling dat zowel intrinsiek als extrensiek van waarde zal zijn: positief voor de ontwikkeling in de eigen gemeenschap als positief aan de Nederlandse samenleving..
Succes Mohammed, het was fijn om jouw column te lezen!
even een reactie op hpax:
pas na de dood van Bilal kwam in t nieuws dat Bilal al langer geestesziek was en bekend bij psychitrische instellingen. Maar niemand die de ernst serieus nam. Tot het dus escaleerde. Dus daarom kon Benzakour dat op deze manier noteren.
Verder: topproza!