Gebruiken we de technologie vooral voor winstmaximalisatie of zetten we haar in voor een ander doel? En voor welk doel? Wat vinden we echt van waarde? In VALUE Magazine proberen drie millennials antwoorden te vinden op deze vragen. Ze nemen je mee op hun zoektocht naar hoe een nieuwe economie eruit kan zien en welke rol jij en ik daarin zouden kunnen spelen.

Projectleider en editor Amber Bloos: “Toen ik begon aan dit project dacht ik eigenlijk: ik heb niet zoveel met economie, het gaat niet over mij. Maar ik voelde ook: dit is belangrijk, ik moet hier iets mee. Ik hoor van alle kanten dat ons huidige systeem niet houdbaar is. Maar als ik dan wil weten, wat kan ik daar aan doen, word ik alleen als consument aangesproken. Tijdens het project kwam ik er steeds weer achter: economie gaat niet over geld en winst, het gaat over mensen en over welke waarde wij centraal willen stellen.”

Volgens Bloos is de economie niet gebaseerd op wetten, zoals ze op school leerde, maar op afspraken. “En het wordt tijd dat we die afspraken herzien. Als je een beetje begint te verdiepen in alternatieven voor ons huidige systeem die je door het grote aanbod aan meningen en modellen en de allesomvattendheid van het onderwerp algauw door de bomen het bos niet meer.”

Samen met haar redactie en “een heleboel toffe bijdragen van gasten” probeert Bloos in VALUE handvatten te geven en lezers te inspireren op verschillende niveaus. “We pretenderen zeker niet een compleet overzicht te geven, of hét antwoord te hebben gevonden. Maar we hopen dat iedereen die het magazine leest ergens denkt: ‘ah dit kan ik wel doen!’ Of: ‘zo had ik het nog nooit bekeken.’ En dat VALUE een startpunt vormt voor verdere dialoog en voor een samen zoeken naar hoe we onze economie, samenleving en wereld willen inrichten.”

Theatrale talk 'Robin'

Creators Lucas De Man en Isil Vos zien overal om zich heen mensen omvallen en ook Isil zelf had jaren eerder een burn out. Tegelijkertijd focussen bedrijven zich steeds meer op employee happiness en zetten technologie in om hun medewerkers gelukkig te maken. Maar of dit ook echt helpt? Projectleider en actrice Isil Vos: “We zijn gaan praten met HR-managers, Chief Happiness Officers, AI-experts, Vitality coaches en wetenschappers om maar te begrijpen hoe de trend van inzetten op employee happiness en wellbeing zich eigenlijk ontwikkelt binnen het bedrijfsleven.”

Veel bedrijven zijn bewust bezig met burn out cijfers omlaag krijgen, met beter zorgen voor hun mensen. “Wat opvalt,” vertelt Isil, “is dat bedrijven daarbij steeds meer technologie inzetten om mens-centraal te zijn. Ook kijken werkgevers liefst op steeds meer vlakken mee, omdat ze zien dat hun medewerkers niet alleen werkstress hebben, maar ook wat ze noemen ‘levensloop-stress.’ De grens tussen werk en privé verschuift steeds verder.”

Met Robin onderzoeken en verbeelden Lucas en Isil wat er gebeurt als je die trend doortrekt. Regisseur Lucas De Man: “Wij zijn niet voor of tegen technologie, maar we denken wel dat het goed is na te denken over hoe we de technologie die eraan komt willen gebruiken. Met Robin proberen we dat gesprek aan te wakkeren. Gebruiken we de technologie vooral voor winstmaximalisatie of zetten we haar in voor een ander doel? En voor welk doel dan? Wat vinden we echt van waarde?”

Robin en VALUE openen vanaf dit najaar het gesprek op congressen, universiteiten, in debatcentra en buurthuizen.

Speeldata Robin: 6 t/m 10 september 2021, Robin Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
– 20.00-21.30 uuur: Robin (60 min.) + nagesprek met wisselende gasten (30 min.)

Speciale première avond: 8 september 2021, Pakhuis de Zwijger, Amsterdam:
– 17.30-18.30u: lancering VALUE Magazine (ook via livestream)
– 20.00-21.30u: Première Robin (60 min.) + nagesprek (30 min.)

Magazine
– VALUE is een eenmalige, 128 pagina’s tellende Engelstalige publicatie. Duurzaam gedrukt door drukkerij de Bij en is hier te bestellen.

Editors VALUE MAGAZINE (2) – kopie
Melodie, Amber en Girma vormen de redactie van VALUE Magazine
Logo_Personen

Redactie Nieuw Wij

Heeft u ook een nieuwstip? Of wilt u zelf publiceren? Laat het ons weten via de contactpagina.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.