Omdat haar verdienste goed past bij de bijdrage die de Vrije Universiteit Amsterdam wil leveren aan de dialoog tussen verschillende religies en aan het denken over hun rol in de maatschappij, krijgt Armstrong een eredoctoraat in Theologie en Religiestudies. Tijdens de opening van het academisch jaar ontvangt ze maandag 4 september de eretitel van haar erepromotor Manuela Kalsky, bijzonder hoogleraar op de Edward Schillebeeckx-leerstoel voor Theologie en Samenleving.
21 boeken in 45 talen vertaald
Op het gebied van interreligieuze dialoog en religieuze tolerantie in het publieke domein is Karen Armstrong een van de meest vooraanstaande experts ter wereld. Ze is wereldwijd een veelgevraagd spreker en adviseerde onder andere het Nederlandse en Amerikaanse parlement op het gebied van Islam en religieus extremisme. Haar 21 boeken zijn vertaald in 45 talen en zijn vaak bestsellers. Erepromotor Manuela Kalsky: “Religieuze pluraliteit neemt in de samenleving en ook aan de VU alleen maar verder toe. We hebben publieke intellectuelen als Karen Armstrong nodig om die pluraliteit voor een breed publiek te duiden.” In haar bekendste werk A History of God: The 4000-Year Quest of Judaism, Christianity and Islam vertelt Armstrong toegankelijk over de inzichten uit de religiewetenschappen.
Verbinding in tijden van polarisatie
Samen met leiders en grote denkers uit alle wereldreligies, onder wie de Nederlandse rabbijn Awraham Soetendorp, heeft Armstrong een maatschappelijke beweging geïnitieerd onder de naam ‘Charter for Compassion’. Met dit handvest wil ze de verbinding bevorderen tussen religies, zingeving en maatschappelijk engagement. “Armstrongs Charter for Compassion sluit naadloos aan bij het streven van onze faculteit om de positieve krachten van levensbeschouwelijke diversiteit in de samenleving zichtbaar te maken en te bevorderen”, aldus Ruard Ganzevoort, decaan van de theologische faculteit. Hij benadrukt dat het streven naar compassie bijzonder actueel is in een wereld gekenmerkt door sociaal-culturele en religieuze polarisatie. Het werk van Armstrong vertegenwoordigt volgens Ganzevoort de ambitie van zijn faculteit om theologisch en religiewetenschappelijk onderzoek maatschappelijk relevant te maken.
Meer artikelen over Karen Armstrong vindt u hier.
Bron: VU.
Zet hem op Karen, want wij kunnen wel wat debat over dit onderwerp gebruiken hier in Nl. Maar of compassie nu het overbruggend thema moet gaan worden? Heb je dit al met je moslim broeders en zusters tegen het licht gehouden?? Lijkt me meer een christelijk gegeven.
Met zo’n 8 mensen van verschillend geloof hebben we het boek “Compassie” van Karen Armstrong ooit eens doorgenomen.
Het begrip Compassie ligt ten grondslag aan ALLE religieuze, ethische en spirituele tradities.
De z.g. “Gulden Regel” komt dus ook voor in de Hadith.
Vertaald luidt die ongeveer zo:
“Niemand van jullie gelooft oprecht, totdat jullie aan anderen toewensen wat jullie voor jezelf wensen.”
Heus Dirk, àl die heilige boeken hebben het beste met ons voor.
Maar “de mens” is gewoon een raar soort.
Het is opvallend hoeveel gewezen nonnen, domineesdochters en andere bekeerlingen de p.r. van een vredelievende islam op zich menen te moeten nemen, terwijl juist de gewezen moslims (Ayaan, Ellian) ons waarschuwen voor een zgn. compassionate islam. Het lijkt wel of iedereen zijn eigen islam fabriceert, och ja, wel logisch mss voor een religie. Daar kan dat namelijk straffeloos.
Misschien komt het omdat de boodschap van liefde en zorg voor de ander diep verankerd ligt in hun genen door het christendom. Dat gum je niet uit. Dat implanteer je in je nieuwe geloofsrichting.
Pas op Louise, de gen-kaart trekken is altijd gevaarlijk. En zeker als het het goede-gen betreft!
Dirk, ik begrijp je niet.
Erfelijke eigenschappen, daar heb ik het niet over.
Meer over dat wat brave, goedbedoelende ouders hun kinderen mee geven. Dat hakt er altijd in.
Ik ben nog steeds bezig bepaalde hardnekkige inprentingen af te leren.
Daarentegen ben ik weer wel dankbaar voor mijn a-religieuze, op het socialisme geënte basis. Daardoor ben ik niet met vooroordelen t.a.v. religies opgezadeld.
Ik plaagde maar wat Louise, want je had het over genen uitgummen, dus je bedoelde het figuurlijk en niet letterlijk. Maar denk wel dat niet iedereen het eens zal zijn dat liefde sterker in het christendom zit verankerd dan in andere godsdiensten, al is het mss wel zo.
Liefde en zorg voor de ander zijn inderdaad ook ruimschoots aanwezig in hun geloof!
Het is eigenlijk meer het absoluut ontbreken van enig wapengekletter in de Bijbel.
In de Thora gorden ze zich voortdurend aan ten strijde en worden hele volksstammen afgeslacht.
Maar volgens deskundigen lees ik dat verkeerd en staat er niet wat er staat.
Andere deskundigen zeggen dat de Thora het volle leven weergeeft, het zoet en het zuur. (Dat is veel natuurlijker, natuurlijk.)
Ik denk ook dat de Bijbelse verhalen de wereld proberen weer te geven zoals hij was, dus met oorlog, honger, uitbuiting, machtswellust etc. Volgens mij is een aspect van alle oorlogen van het oude Israël van belang om in het oog te houden: Israël strijdt vanuit de benarde positie van een klein volk dat door grootmachten wordt bedreigd: ze winnen pas als ze God aanroepen. Het uitroeien van de vijand gebeurt op rechtstreeks bevel van God. God oordeelt hier dus en niet de mens. Volgens mij zit de logica in deze verhalen hierin, dat de vijanden van Israël rijken zijn die bestuurd worden door almachtige potentaten die hun volk opofferen voor hun eigen ambities. De goede koningen van Israël zijn als herders die het welzijn van het volk bevorderen. Mooi vind ik persoonlijk, dat de Bijbel het menselijk houdt omdat ook de grote David een vrouwendief en moordenaar is. Zoals wel meer Bijbelse helden mensen met een vlekje zijn, zoals Jacob of Abraham die eerst niet wil geloven dat hij met Sara een zoon zal krijgen.
Karen Amstrong heeft het verdient. Zij is altijd voorstander van de dialoog is gweest en altijd zal blijven . Zij kan ook heel goed luisteren en kiest haar woorden zorgvuldig.
Ayaan en Ellian kunnen dat absoluut niet.
Helemaal eens Rommie! Maar je moet ook hun achtergrond en opvoeding mee laten tellen natuurlijk, dat verandert de zaak wel!
Precies Dirk!
Het ligt niet aan de boeken!
Het ligt aan de mens die uit die boeken haalt wat in zijn kraam te pas komt en de andere stukken over slaat!
Zo is “slaan van je vrouw” in de Qur’an wel toegestaan, maar dat volgt pas nadat kosten nog moeite zijn gespaard om het probleem, via gesprek, empathisch wederzijds luisteren en compromis bereidheid, op te lossen. En als niets helpt, dan nog is het niet de bedoeling dat je je vrouw invalide mept.
Maar kijk, dat is dan weer mijn interpretatie van een oude tekst uit een heel andere tijd met heel andere omstandigheden.
Mensen die uit hun geloof treden, hebben vaak van hun ouders of omwereld verkeerde voorbeelden gezien en ondervonden uit naam van dat geloof.
(Al kan je door studie en ervaringen tijdens je verdere leven natuurlijk ook gewoon tot nieuwe inzichten komen.)