De grote belangstelling voor de glossy ‘Klooster!’ sluit aan bij de populariteit van abdijen in deze tijd. Gastenverblijven zijn volgeboekt, kloosterwinkels doen goede zaken, vieringen worden door steeds meer mensen bijgewoond. Het kloosterleven fascineert. De kloosterglossy probeert te achterhalen wat mensen in een abdij zoeken, maar presenteert ook de vroegste geschiedenis van kloosters. Zo kan het gebeuren dat Herman Finkers met zijn liefde voor het Gregoriaans in het hoofd van een middeleeuwse monnik kruipt, zo leggen Jan Marijnissen, Bas Haring en Elsbeth Gruteke uit waarom ze graag in een klooster op adem komen, zo vertellen mannelijke en vrouwelijke religieuzen waarom graag hun habijt dragen, of juist gewone kleding. En zo krijg je vanzelf zin om langs te gaan bij een van 55 gastvrije kloosterplekken door heel Nederland, niet alleen op 10-11 juni, maar ook door het jaar.

Kloosters zijn plekken waar mannelijke en vrouwelijke religieuzen hun weg zoeken om het mysterie van God te ervaren. Dit is niet zo romantisch als het soms lijkt, want daarin ervaren zij dezelfde eenzaamheid en worsteling als ieder ander mens. De kwetsbaarheid in de verhalen is ontroerend en geeft je als lezer de kans om je eigen verhaal te spiegelen aan dat van de religieuzen. En dat geldt ook voor ouder worden. Indrukwekkend is het verhaal van vier oudere religieuzen die altijd in de wereld hebben gewerkt en nu nadenken over de vraag wat de vrucht van hun leven is geweest. Het is een vraag die iedere oudere zich geregeld stelt.

Voor meer informatie over de gloosterglossy: klik hier.
Om de kloosterglossy te bestellen: klik hier.

Bron: Adveniat

Al één reactie — praat mee.