Islamofobie is in de laatste jaren sterk toegenomen, zowel islamofobe incidenten als islamofobe berichtgeving. De grote diversiteit binnen de moslimgemeenschap in Nederland is niet terug te zien in de media en het publieke debat. De moslimstemmen die aan het woord komen zijn vaak beperkt tot de ‘knuffelmoslim’ of de ‘boze salafist’. Door een podium te bieden aan de diversiteit van diverse moslimstemmen in Nederland hoopt The Hague Peace Projects bij te dragen aan een platform voor inclusieve, verbindende maar ook vooral kritische moslimdenkers.
Centraal staat (zelf)representatie van de moslim in het publieke debat en in de media. Het gebrek aan zelf-representatie is van invloed op de toenemende islamofobie en staat de emancipatie van de moslims in de weg. Tot slot wil The Hague Peace Projects ook kijken of er mogelijkheden zijn voor een inclusieve en kritische platform van Nederlandse moslims.
- Abulkasim Al-Jaberi – Schrijver en activist met Iraakse wortels. In het verleden heeft hij gewerkt als journalist in Egypte en momenteel is hij actief in de antiracisme beweging en de Palestina solidariteitsbeweging.
- Dino Suhonic van Stichting Maruf, een platform voor queer moslims in Nederland en daarbuiten.
- Dr. Margreet van Es, momenteel werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij Universiteit Utrecht. Onlangs is haar boek verschenen “Stereotypes and Self-Representations of Women with a Muslim Background: The Stigma of Being Oppressed”, over de invloed van stereotype beeldvorming op de zelf-representatie van vrouwen met een islamitische achtergrond.
- Drs. Yusuf Çelik, expert hermeneutiek, promovendus aan Edinburgh University.
—
Moderator: Mw. Nawal Mustafa, werkzaam bij Amnesty International.
Er is live muziek van Emine Bostancı op de klassieke kemençe en Cengiz Arslanpay op de ney.
Praktische informatie:
Datum: 16 maart 2017
Aanvang: 19:00 (inloop)
19:15 paneldiscussie
20:15 pauze
20:30 muziek
20:45 vervolg paneldiscussie
21:30 naborrelen
22:00 afloop
Locatie: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14, Utrecht
Aanmelden: entree is gratis, maar aanmelding moet via Eventbrite.
Bron: The Hague Peace Projects
Ik ben benieuwd of we achteraf gaan horen van waar ze onder het genot van muziek en een borrel mee naar voren zullen komen.
Misschien zouden deelnemers ook geïnteresserd zijn in deelname aan de Jawlat fil-Masajid, waarbij een vergelijkbaar concept iedere vrijdag na de khutbah in een andere moskee plaats heeft. Dit is zonder muziek of “naborrelen”, maar heeft een groter bereik door de al aanwezigen in de diverse moskeeën die aangedaan worden. In die variant zou ik zelf deelname misschien ook interessant vinden.
Jawlat fil-Masajid moet wel nog even opgericht worden, maar misschien dat media-partner NieuwWij.nl en andere betrokkenen bij dit event dat wel zien zitten.
Ik neem aan dat deze bijeenkomst met opzet na de verkiezingen is geplanned.
Het is een ander type bijeenkomst – maar ook zeer nuttig – dan het Íslamdebat’ georganiseerd door SPIOR op 10 maart waar moslims en niet-moslims kunnen komen (dat laatste heb ik aangenomen en wat er georganiseerd wordt is nog niet duidelijk)
Toch gaat het om een zaak die kennelijk ook niet-moslims aangaat, anders zou NieuwWij er toch niet aan participeren (?), daarom neem ik als atheïst de vrijheid er wat opmerkingen over te maken.
In de aankondiging staat o.a. “Het gebrek aan zelf-representatie is van invloed op de toenemende islamofobie en staat de emancipatie van de moslims in de weg.”
Wat is ‘zelf-representatie’? Iets als jezelf presenteren aan jezelf, en aan anderen, bv de media. Dus: wij zijn er, hier zijn wij, kijk maar, we verstoppen ons niet (meer).
In die zin kan het de emancipatie van moslims bevorderen. Dat begrijp ik
Maar de invloed op de islamofobie begrijp ik niet. Nu is op zich de term ‘islamofobie’ al onjuist als trefwoord om de haat jegens de islam/moslims aan te geven, want ‘fobie’ betekent niet ‘haat’ maar (irrationele) ANGST; de angst van de niet-moslim voor de moslim dus. En haat kan uit angst voortkomen, dat dan weer wel. Maar goed, het begrip, onhandig en wel, is nu eenmaal ingeburgerd.
Kan die angst verminderen als moslims zich meer openbaar representeren, manifesteren dus? Om een nu al beroemde uitdrukking te gebruiken: hoe dan?
En dan dat ‘publieke debat’ waar moslims zich – divers en wel – in kunnen manifesteren. Waar vindt dat debat dan nu meestal plaats? Is er wel een publiek debat of zijn er steeds allerlei deeldebatten? Dat laatste denk ik, maar stel dat er wel min of meer een publiek debat is, hoe kan dan deze zelf-representatie daarin participeren? Mijn fantasie schiet eenvoudig tekort.
PS
Het is voor mij de eerste keer dat het aanwezig zijn van moslims in landen als Nederland ‘DIASPORA’ is genoemd. Is die term (die ik ken wat betreft Joden en tegenwoordig ook Tibetanen) al langer in gebruik voor Moslims en is dat een gelukkige term?
‘Diaspora’ is meer dan 2000 jaar lang verbonden geweest met joden, maar is sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw uitgebreid naar andere bevolkingsgroepen die verspreid raakten door heftige gebeurtenissen in de thuislanden. In de jaren ’80 ging de term ook samenhangen met immigranten, etnische minderheden, bannelingen, expats, vluchtelingen en gastarbeiders. Voor godsdiensten die ten gevolge van migraties in andere delen van de wereld opdoken, dan waar ze oorspronkelijk bestonden of ontstaan waren, hanteert men de term ‘religies in diaspora’. Een voorbeeld is het hindoeïsme, dat vanuit India in de Caraïben terechtkwam, doordat zich daar in de 19de eeuw contractarbeiders vestigden. Ook het concept ‘moslim-diaspora’ bestaat al langer. Over deze begrippen is wel het een en ander gepubliceerd.
Dank Anne; de combinatie ‘moslim-diaspora’ levert inderdaad veel op.
Dat neemt niet weg dat ik de term t.a.v. moslims in Nederland verwarrend vind. Want bij het concept ‘diaspora’ hoort de wens, eventueel de fantasie, ooit weer terug te gaan naar het land van herkomst. Als dat niet de bedoeling is, wordt de term diaspora gewoon fout gebruikt, hoeveel mensen (geleerden ook) dat dan ook doen.
De vraag is vervolgens of in Nederland wonende moslims zichzelf moeten willen beschouwen als zijnde in diaspora.
Joepie!
Ik ga erheen!
Blanco!
“Tabula Rasa”, zeg maar!
Al mijn mitsen en maren, al mijn vooroordelen (die ik zo weinig mogelijk probeer toe te laten in mijn geest) laat ik thuis, Joop!!!
Ik zie gewoon wel wat er gebeurt.
Hoe dan ook… ik ga genieten!!!(=wilsbesluit) en wie weet… leer ik iets(=beroepsdeformatie)…leren WIJ iets(=sociale instelling)…
Of iemand mijn reactie op “Muslims represent” nog leest, weet ik niet, want het stof is al weer gaan liggen.
Ik was er!
Ik had niet goed ingeschat wat voor mensen eropaf zouden komen.
Ik was totaal “anders” daar.
Maar voor mij is dat geen issue, omdat ik me overal “thuis” voel, ook bij andere culturen.
Ik vond het een prima avond!
Strak georganiseerd en zeer gevarieerd op gespreksinhoud.
Achteraf zou ik de avond willen typeren, als een poging tot heroriëntering van de moderne moslim in dit land:
“Wie ben ik?”
“Hoe verhoud ik mij tot mijn medemensen?”
“Hoe kan ik mijn eigenheid positief inzetten in deze samenleving?”
Politiek en godsdienst kwamen wel naar voren zolang dat invloed had (gehad) op het leven van een individu, maar niet om daarover te gaan “rellen”.
Meerdere moslims, met heel diverse achtergronden, afkomstig uit Nederland, Bosnië, Irak, Turkije/Koerdistan vertelden over hun specifieke problematieken.
(Er was slechts één spreker, die me ècht tot in mijn ziel gekwetst heeft door zijn “radicale” inborst. Misschien was hij “ingehuurd” om de overige, genuanceerd denkende mensen beter tot hun recht te laten komen!?.)
Items als homosexualiteit, atheïsme, de positie van de vrouw kwamen aan de orde.
Dat dat zomaar mogelijk was, heeft me blij verrast.
Het zijn “net mensen”, die moslims! (Grapje). Precies als al die wezens die zich “mens” noemen. Met hun verschillende mooie en minder mooie kanten. Maar ik wist dat allang, hoor!
Dank voor je enthousiaste verslag, Louise
Zelfs als er geen vervolg komt (komt er een vervolg?) dan was het al geslaagd omdat ze jou gelukkig hebben gemaakt.
Nog even over je opmerking “Ik was totaal “anders” daar”. Dat roept bij mij de vraag op hoe en wie je dan bent. Ik denk: een blanke vrouw tussen jong en oud in.
Waarom alleen je voornaam ‘Louise’, dat is toch half anoniem, is daar goede reden voor?
Joop
http://joopromeijn.blogspot.nl/
In ieder geval is mijn naam ècht mijn naam en dat kan zeker niet gezegd worden van een aantal anderen hier.
Mijn achternaam en verdere antecedenten zijn alleen interessant voor mensen waarmee ik buiten Nieuw Wij ook nog verder wil praten. Twitter en Facebook, daar heb ik niets mee.
Nieuw Wij vind ik wèl interessant, omdat het vaak stof ter overdenking biedt.
De etiketten die je op mij plakt zijn m.o.m.
juist.
Daarnaast noem ik mij “christen”, maar dan wel zo eentje die zich ook interesseert voor het joodse en islamitische ; zo eentje die verbinding met behoud van eigen identiteit nastreeft.
Verder heb ik me hier in de loop der tijd best wel laten kennen in “mijn gebabbel”.
Trouwens:
Bedankt voor je reactie en interesse in mijn persoon.
En ja, ik hoop ook dat de bijeenkomst van afgelopen donderdag een vervolg krijgt.
Ook nog ‘christen’, toe maar.
Wat ik me af vraag, echte Louise, is hoe je ten opzichte van de Islam staat. Zoals je in m’n blog heb kunnen lezen, ben ik nogal met die religie bezig. Zonder daar echt affiniteit mee te hebben, net zo min als dat ik affiniteit met het christendom hebt. Maar de islam fascineert me, als wereldreligie en als nieuwe Nederlandse religie. Zoals ik in m’n blog schreef “Ook mensen met onbegrijpelijke opvattingen verdienen de compassie van de boeddhist, toch?”Ook mensen met onbegrijpelijke opvattingen verdienen de compassie van de boeddhist, toch?Ook mensen met onbegrijpelijke opvattingen verdienen de compassie van de boeddhist, toch?”
Joop, volgens mij was jíj degene die me ooit “gebabbel” verweet! Óók heb je hier eens geschreven dat je maar één keer mocht reageren op een onderwerp!
Dus, wat wil je nu?
DE Islam bestaat niet!
Net zomin als HET Christendom, of HET Jodendom (en zèlfs HET Boeddhisme).
Wel zijn veel individuen ervan overtuigd dat juist zíj DE Waarheid hebben gevonden.
Dat is heerlijk voor hen!
Ik vind het ook heel boeiend te horen hoe hun waarheid eruit ziet.
Ik hoop daarvan te leren.
Bekeerd worden, wil ik niet.
Net zomin als ik anderen wil bekeren. Verschillende opvattingen kunnen elkaar verrijken, wanneer mensen in staat zijn om oprecht te LUISTEREN naar de ander, volgens mij.
Compassie staat hoog in het vaandel van het Boeddhisme zo te zien!
Een heel mooi principe!
M’n complimenten voor je goede geheugen
Wat ik wilde: babbelen op de plek die daar meer geschikt voor is dan hier, bv op Facebook. Maar daar heb jij geen behoefte aan dus dat gaat over
Verder: bedankt voor je informatie over waar je staat
Ik ga verder soefi bestuderen