De organisatie is bijzonder omdat de relatie tussen soennitische en sjiitische moslims niet overal even goed is. Mensen zijn welkom om Su-Shi en anderen te leren kennen. Durf je vragen te stellen aan de ander, doe mee met de dialoog-stoelendans en geniet van de Syrische gerechten tijdens deze iftar.
Dit jaar wordt de iftar gehouden in Restaurant Syr, een Arabisch-
Nederlands Fusion Restaurant. Een kleine bijdrage van € 12,50 p.p. wordt gevraagd om de kosten te dekken.
Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Aanmelden kan door een mail te sturen naar [email protected]. Aanmelden via Facebook kan ook. Vermeld je naam en eventuele allergieën of andere opmerkingen. Vermeld ook of je jezelf als moslim, soenniet, sjiiet, christen, jood, humanist, atheïst of niet ter zaken doende ziet zodat Su-Shi deze avond voor een gemêleerd gezelschap kan zorgen voor dialoog en spel.
Meer informatie over Su-Shi vindt u op hun website.
Een achtergrondartikel over Su-Shi vindt u hier: Su-Shi: Voorbij het islamitisch sektarisme.
Leek me wel iets. Maar het is al volgeboekt.
Een week later is er een extra iftar. Dus schrijf je alsnog in via Facebook of stuur een mail.
Ik ga wel kijken of ik in mijn stad ergens aan een iftar maaltijd mag meedoen.
Ik heb me voorgenomen om Ramadhan te benutten als ijkpunt om te stoppen met roken. (Het is dan niet de bedoeling om daarna weer te beginnen!)
Lous, De website van “Ontmoet een Moslim” is nu open. Misschien vind je zo een goede iftar gelegenheid in de buurt.
Is er ook een optie voor moslim èn niet ter zake doend? Allebei konden weleens op mij slaan.
Ik heb overigens wel vaker iftar maaltijden meegemaakt waar sunnah moslims èn shia moslims aan deelnamen, maar nog nooit één waarbij dat een item was.
Er zijn veel hartverwarmende maaltijdprojecten met Ramadan. Deze week vernam ik van een project dat 1,7 miljoen gratis iftarmaaltijden verzorgt in de Arabische Emiraten, over een Saoedisch project voor 300.000 iftarmaaltijden in Syrie, nog een Saoedisch project om voedsel te verzorgen voor 234.000 mensen in Yemen, diverse publieke iftarmaaltijden in Beirut, spotgoedkope iftarpakketen voor werkers in een aantal Arabische landen (die dan door werkgevers besteld en betaald worden), ontbijtpakketen (sahoor) voor Yemen en heel veel meer. Bij geen enkele van deze projecten verwacht ik de vraag wat voor Moslim iemand is. Religieuze verschillen bestaan maar dat wordt op zo’n moment niet besproken. Overal schuiven verschillende Moslims bij elkaar aan tafel, zeggen salam en genieten van het moment. In de dagelijkse omgang spelen deze verchillen niet zo’n rol. Eenmaal thuis of onder elkaar hebben we het er wel eens over, maar we kopen gewoon in elkaars winkels en eten in elkaars restaurants. Wat in die andere moskee gebeurt vinden we raar en soms echt niet kunnen. Daarom bespreken we dat niet met elkaar. Dat zou niks veranderen. Bij een publieke iftarmaaltijd is iedereen welkom die mee wil doen, maar als het de bedoeling is om het daar over te hebben, wordt het minder leuk. Het is apart hoe dat zo anders kan zijn bij westerse Moslims. Ik hoop dat de avond slaagt. Zelf eet ik elders. Het zou kunnen dat dat in divers gezelschap is, maar daar hebben we het niet over.
Met Ramadan neem ik niet de tijd voor uitgaan. Dan geef ik liever geld aan een iftar voor mensen die dat nodig hebben. Bij ons in de moskee is dat iedere dag.