Niet alleen de veevoederfabriek en de bank zijn volgens de klimaatbewuste christenen schakels in een dynamiek die natuur verwoest, “het is ook onze spiritualiteit die bijdraagt aan de wereld waarin we nu leven, in goede en in minder goede zin.” Daarbij zijn de biddende actievoerders zich bewust dat zij en ook andere consumenten een grote invloed hebben op het proces van meer of minder biodiversiteit op aarde.
De biddag voor het gewas is volgens de christelijke actievoerders “een hoopvolle dag waarop we de Zaaier van Leven vragen om zegen.” Zij willen stil staan bij “het godgeklaagde karakter van de huidige landbouw, het financiële systeem, onze spiritualiteit en consumptie”. Daarnaast willen ze tegelijk hoopvolle ontwikkelingen delen die bijdragen aan een wereld waarin “nog talloze generaties hun liefde en talenten kunnen inzetten voor een planeet vol biodivers leven.”
Nederland is na China de tweede importeur van soja. In Brazilië valt het regenwoud ten prooi aan de sojateelt. De soja wordt vooral gebruikt in onze Nederlandse intensieve (pluim)veehouderij om jaarlijks 640.000.000 dieren te mesten, te melken en te slachten. De eieren, de melk en het vlees worden voor een groot deel geëxporteerd. De soja wordt mest en al die mest teistert de natuur met een overmaat aan stikstof waardoor ook in Nederland vele plantensoorten verdwijnen. Deze feiten zijn voor Christian Climate Action reden om op deze biddag in Barneveld de straat op te gaan.
“Onze spiritualiteit draagt bij in hoge mate bij aan de wereld waarin wij leven,” schrijft de organisatie. “Ja, onze samenleving, onze omgang met de schepping, ìs de uitdrukking van onze spiritualiteit. Welke spiritualiteit kan ons helpen een zegen voor elkaar en de schepping te zijn? Zodra we bij de kerk zijn aangekomen, willen we hierbij stilstaan.”
De afstand tussen de vier ‘staties’ op de route – de veevoederfabriek van Agriuniek bij station Barneveld Centraal, de Rabobank, de Hervormde kerk, de Albert Heijn en het slotgebed bij station Barneveld Centraal is 1,5 kilometer. Bij de staties is er naast stilte ook ruimte voor uitwisseling, gebed, een lied, reflectie. Tussen de staties door, wordt gewandeld in stilte.