Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor de crèche, ook voor dingen als de draagzak waarin hij vervoerd wordt – is ie wel stevig genoeg? – en van de opa van wie je hoopt dat hij bij het dragen voorzichtig is, het liefst een hand onder de draagzak houdt.
Ook in het grote mensen-verkeer ben je overgeleverd aan anderen. Ik druk het gaspedaal in bij groen in de wetenschap dat het stoplicht aan de overkant rood heeft en hoop maar dat ze daar de verkeersregels kennen. Dat geldt eigenlijk voor alle contacten met medemensen: zonder tegengestelde signalen ga je van het normale uit. We moeten ook wel. Zonder vertrouwen durft niemand meer te rijden, doen we niks meer en komt de maatschappij tot stilstand.
Hoe ernstig is dan ook de verdachtmaking door PVV’er Martin Bosma enige tijd geleden. Moslims zouden niet te vertrouwen zijn, kijk maar naar het religieuze gebod taqiyya. Dat komt erop neer dat je nooit weet of een moslim de waarheid spreekt want hij hoeft van de Koran nooit het achterste van zijn tong te laten zien. Een vrijzinnig sprekende moslim kan dan heel goed een terrorist zijn. Dat vervolgens maar weinig moslims ooit van taqiyya hebben gehoord, was volgens Bosma het bewijs dat hier van taqiyya sprake was.
Gelukkig is die taqiyya-aantijging een zachte dood gestorven; te bizar, paranoia voor gevorderden. Als we met die argwanende houding naar elkaar zouden kijken, valt een samenleving uiteen, hij functioneert niet meer. De chauffeur van links zou wel eens niet kunnen stoppen. En in de crèche doen ze oh zo aardig maar hebben ze hun eigen plannetjes waar je als normaal mens niet te lang bij stil wilt staan. En als die nieuwe crècheleidster nou eens taqiyya-moslima blijkt te zijn? Gevaarlijk, ik laat mijn kind voortaan thuis!
Vertrouwen

Sinds een paar weken gaat mijn baby naar de crèche. Het dierbaarste afgeleverd bij vreemden. Ik bid dat ze het beste met hem voorhebben. De crècheleidsters zijn aardig en lijken integer. Maar hoe doen ze als je uit het zicht bent? Geven ze op tijd een flesje, verschonen ze de luier wel vaak genoeg? En hoe zit dat met die mannelijke groepsleider die ik op een foto zag? Nee, blind vertrouwen in de gang van zaken op een kinderdagverblijf is niet meer vanzelfsprekend sinds het Amsterdamse schandaal rond Robert M. en trawanten.
“Zonder tegengestelde signalen ga je van het normale uit.” Mooi gezegd. Maar aan de andere kant: kuddegedrag kan ook tot schade leiden.
Jeeetje wat een blunder begaat Mariska Janssen hier nou!?
Ik begrijp je wel lieve Mariska, maar sorry je zou toch meer wat moeten studeren over taqiyya. Je zult zien dat handelingen worden verricht naar intenties. En indien een moslima doet alsof ze heilig is maar van binnen niet, dan is ze gewoon verrot van binnen. Sterker nog, dit gedrag valt buiten de leer van de Islam. De islam leert de mensheid om zich goed te gedragen tegenover iedereen. Rescpet en morele deugden zijn de sleutelwoorden. Eens had de Profeet Mohammed een Joodse buur die hij zeer respecteerde.
Ga nou alsjeblieft niet de Islam neerhalen, door kort om de bocht generaliseren dat alle moslims zogenaamd heilig zijn….
je lijkt Wilders wel, die trekt meteen conclusie..Moeten de anderen nou ook meteen conclusies trekken uit deze kerkleiders die ondertussen beweren voor altijd kuis te blijven en een heilig leven te leiden, terwijl ze ondertussen de raarste dingen flikken met al die zielige jongetjes..?
Nee, jouw column was achteraf niet de moeite waard om te lezen..
Ik ben jou daarom zeer dankbaar dat je je column kort en bondig hebt geschreven.
Groetjes!
Of Mohammed een Joodse buur had zal mij worst wezen, dit
kan ik niet controleren.
Ik trof eens een mij verder onbekende priester die zei: je mag nooit liegen.
Dit leek mij iets te ver gaan en ik stelde hem de volgende vraag. Stel dat iemand door oorlog of revolutie door een overheid met de dood wordt bedreigd mag je dan niet liegen
en moet je dan de waarheid zeggen en de persoon uitleveren?
We waren het gauw eens . We zeiden dan ook tegen elkaar je moet liegen dat je zwart ziet.
Als je in zo,n situatie de waarheid spreekt maak je een ” onvergeeflijke” fout.
In dit licht zie ik het woord taqiyya. Als mensen dit woord misbruiken is dat hun verantwoording.