“Tijdens de lockdown werd ik op een ochtend wakker met het verlangen om iets uit klei te vervaardigen, een felrode duivel om precies te zijn. Het was een volkomen toevallige impuls,” schreef Cave in zijn Red Hand Files, de website waarop hij allerlei vragen van fans beantwoordt.
Het resultaat kan je nog tot 11 mei in Brussel bewonderen. Met The devil – a life vertelt Nick Cave in zeventien stadia het verhaal van de duivel, van wieg tot graf. Tussendoor erft de duivel de wereld, groeit hij op, wordt verliefd, vecht met een leeuw en doodt zijn zoon, waarvoor hij in het laatste beeldje vergeving krijgt.
Een opmerkelijke zijsprong, maar ook niet zó verwonderlijk: de Australische zanger toont in zijn oeuvre geregeld zijn fascinatie voor de Bijbel, Christus en het christelijk geloof — zonder zich religieus of kerkelijk te bekennen. Deze zomer verschijnt zijn nieuwe cd Wild God, nu is er al een interviewboek, Geloof, hoop en ravage. Daarin gaat hij dieper in op zijn turbulente levensreis en zijn eigen, ‘donkere’ vorm van religiositeit.

Lees meer over de expositie in dit artikel op Kerknet.be.