Agenda 3 dec Rushdi-Anwar_’When the World Pushes…’

Anwar richt zijn werk veelal op indringende kunstinstallaties waarin documentatie, historische artefacten of replica’s centraal staan. Kunstinstallaties die zich betrekken op de geschiedenis van het Midden-Oosten, West-Azië en Koerdistan.

Twee installaties staan centraal in de Thomas. De eerste richt zich op een handgeweven tapijt met daarop de kaart van het Midden-Oosten met daarachter een L-vormige muur in imposant imperialistisch blauw en rood die in de kibla, de gebedsrichting naar Mekka, staat. Op de muur staan de fotonegatieven van de portretten van Mark Sykes en Georges Picot – de onderhandelaars van het Sykes-Picotverdrag uit 1916 waarmee Frankrijk en het Britse Rijk met slechts een aantal penstreken de grenzen trokken door het West-Aziatische deel van het Ottomaanse Rijk en het verdeelden in Franse en Britse invloedsferen.

De tweede installatie richt zich op een muur met daarop een foto van de in 2015 door IS vernietigde moskee van de profeet Yunus (in de Bijbel bekend als de profeet Jona) in de stad Mosul. Mosul, aan de westelijke oever van de Tigris, was in de oude tijd onderdeel van het Assyrische Rijk. Op de oostelijke oever lag de stad Ninive – die met haar ‘hangende tuinen van Bablylon’ volgens sommige archeologen het historische voorbeeld van het Hof van Eden zou kunnen zijn geweest. Op de voorgrond van de muur met de moskee van Yunus heeft Anwar drie ingelijste foto’s gehangen met daarop drie foto’s die hij begin december 2016 maakte van een door IS vernietigde Assyrische kerk in het dorp Bashiqa, in het hart van de Ninivevlakte. Een gebied dat bekend is om haar vruchtbare landbouwgronden, maar vanaf de 20ste eeuw ook om haar vele olievelden. Op de foto’s zijn fragmenten van lichtbakken uit de kerk te zien waarop de kruisweg staan afgebeeld. Deze lichtbakken worden verder vertegenwoordigd door twaalf openstaande kisten waarin Anwar alle foto’s die hij maakte in de kerk plaatste en in brand stak om daarmee destructie naar een nieuwe vorm te leiden.

Met de tentoonstelling Endless Tears in the Garden of Eden biedt Rushdi Anwar een kritische reflectie op de moderne geschiedenis van het Midden-Oosten. En tegelijkertijd spreekt uit zijn werk een hoop en wens voor de toekomst – voor een wereld waarin mensen van diverse culturele en religieuze achtergronden in vrede met elkaar samenleven. Anwar: ‘I realized there’s always hope to overcome these difficulties. It’s a part of our culture to always look for a better future. In my own experience, hope gets me to here, and to make art. If I were hopeless, I would not make art at all.’

De tentoonstelling is in de periode van 3 december tot en met 21 januari gratis te bezoeken op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van woensdag 4 december. In de kerstvakantie (23 december – 5 januari) gelden aangepaste openingstijden en is de tentoonstelling te zien op 27 en 28 december en 2, 3 en 4 januari. De opening van de tentoonstelling met aansluitende receptie vindt plaats op 3 december van 17.00 tot 20.00 uur.

Op 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, vindt er van 20:00-21:30 in de grote kerkzaal van De Thomas een speciale editie van ThomasTALK plaats rondom de tentoonstelling, met deelname van kunstenaar Rushdi Anwar (online) en (live) journalist Ana van Es, filmmaker Reber Dosky en zanger Wasim Arslan.

Bekijk voor meer informatie over de tentoonstelling, openingstijden en de ThomasTALK onze website: dethomas.nl.