“Het unieke van onze opleiding is dat wij de geest en de geestelijke wereld serieus nemen. Kort door de bocht: engelen bestaan!” John van Schaik heeft er zichtbaar plezier in om te vloeken in de kerk van de moderne tijd. Want, zo is zijn stellige overtuiging: “Onze wetenschap en cultuur zijn doordesemd van het materialistische dogma dat alleen de materie écht bestaat. Wat daar niet toe te herleiden is, is flauwekul.” Maar dat is een geloofsuitspraak van jewelste, meent Van Schaik. En bovendien niet zo’n hele sterke.
Het aannemen van een geestelijke wereld, is dat geen geloofsuitspraak?
“Zeker, ook dat is een voorwetenschappelijke uitgangspunt. Kijk, in feite gaat de wetenschap niet over wat wel of niet bestaat. De wetenschap is een methode om de werkelijkheid te onderzoeken. Dat zou je dus open en onbevangen moeten doen. Maar dat gebeurt niet. In plaats dat je zegt ‘ik weet het niet’ van dingen die je niet begrijpt, stelt de huidige wetenschap vooraf kennisgrenzen. Mensen als hersenonderzoeker Dick Swaab, dat zijn die hard gelovigen, materialisten van de oude stempel. Maar ook de rest van de wetenschap zit opgesloten in een verouderd wereldbeeld. Het is hoog tijd voor een nieuw paradigma.”
Wat houdt dat nieuwe HGU-paradigma dan in?
“Ten eerste stellen wij geen kennisgrenzen. Wij nemen de materiële werkelijkheid serieus, maar onderkennen: er is méér. Er is ook een wereld van de geest. Een tweede kenmerk: wij zijn niet alternatief maar additief. Al onze docenten zijn academisch gevormd. Wij verzetten ons dus niet tegen de wetenschap, maar vullen haar aan. En ten derde zijn wij ‘ontwikkelingsgericht’. We zien graag dat er met de studenten iets gebeurt, dat zij geraakt worden en zich ontwikkelen als persoon. Zo is een eindopdracht bij het vak Mystiek om je eigen mystieke ervaring te beschrijven. Sommigen hebben daar aanvankelijk moeite mee. Maar het gaat om ervaringen die uiteindelijk voor vrijwel iedereen herkenbaar zijn.
De arts Hans Moolenburgh stelde eens een tijd lang aan al zijn patiënten de vraagt ‘heeft u wel eens een engel gezien?’ Bij velen bleek dat het geval. Over heel de wereld in alle tijden zijn er mensen geweest die engelen hebben gezien. Sjamanen, de Maya’s, de oude Grieken, in de theosofie en antroposofie. Er is veel te boek gesteld. Dat bestuderen wij. Wij gaan ervan uit dat er een geestelijke wereld bestaat, zoals de reguliere wetenschap de materiële wereld veronderstelt.”
Een geestelijke wereld, die als een soort bovennatuur wetenschappelijk te onderzoeken is, is dat eigenlijk niet een vrij materialistische voorstelling van de ‘geestelijke wereld’.
“Omdat onze cultuur zo’n scherpe kennisgrens stelt, loop je het risico een al te tastbare voorstelling te maken van de geesteswereld. Als je dan over engelen spreekt, om maar bij dat voorbeeld te blijven, dan hebben mensen daar nauwelijks woorden voor en grijpen ze naar middeleeuwse concepten. Het fysische en metafysische zijn geen aparte werelden, maar aspecten van de ene werkelijkheid. Engelen zijn alom aanwezig en manifesteren zich hier en nu in onze dagelijkse omgang met elkaar. Een engel van tegenwoordig draagt een spijkerbroek.”
Verklaart die aandacht voor de geest het succes van de HGU?
“Het is de combinatie die ons uniek maakt. We nemen de geest serieus, maar verzanden niet in gezweef. Geschriften van mystici kun je met gewone wetenschappelijke methode onderzoeken. Bij onze opleidingen kun je een module ‘Bijna doodervaringen’ op het lesprogramma aantreffen, maar onze studenten krijgen evengoed filosofiegeschiedenis, bijbelexegese. Daar is niks zweverigs aan. Maar het belangrijkste is wellicht dat wij de ervaringen van mensen serieus nemen. Tegenwoordig ervaren steeds meer mensen dat het oude materialistische paradigma tekort doet aan de mens. Wij doen iets met dat gemis.”
De HGU bekritiseert de moderne cultuur en wetenschap, maar is zij vooral niet ook een aanklacht tegen het gangbare theologische bedrijf?
“Zeker, de reguliere theologie is zo materialistisch als wat. Heeft Jezus over het water gelopen? Deed Jezus wonderen? De opstanding? Zoon van God? Moderne theologen hebben dat allemaal weg verklaard. Hun truc is dat ze het Nieuwe Testament niet als een historisch betrouwbare bron opvatten, maar als een soort literair verhaal. Zo kun je het nog als waardevol beschouwen en er morele boodschappen uit putten. Jezus is een soort profeet, al het wonderbaarlijke is mythische toevoeging van de apostelen. Dat is wat ze ervan gemaakt hebben. ‘We begrijpen het niet, dus het kan niet waar zijn.’ Dat is de houding van de moderne theologie. Maar daaruit spreekt de arrogantie van het verstand. Een nederige houding zou zijn: ‘Mijn natuurlijke verstand schiet blijkbaar tekort.’ Op de HGU nemen we de Nieuwtestamentische verhalen wel serieus als getuigenissen van historische gebeurtenissen. Ik ben godsdiensthistoricus en ik zeg: ja, Jezus heeft echt over het water gelopen!”
Hoe zit het dan met de zwaartekracht en de draagkracht van het water?
“Alsof dat de enige krachten zijn die ons bestaan bepalen. We zien de godganse dag krachten om ons heen die de zwaartekracht opheffen. Probeer maar eens te verklaren waarom een bloem tegen de zwaartekracht in omhoog groeit. De schepping is één groot levend organisme. Maar het gevoel voor de levenskracht die inherent is aan de schepping zijn we kwijt geraakt.”
Wat is het maatschappelijk belang van een benadering als die van de HGU?
“De rol van de pastoor en de dominee lijkt in onze tijd uitgespeeld. Het gevolg is dat veel mensen de dokter gaan zien als de plaatsvervanger van God op aarde. Maar die rol kan hij natuurlijk niet waarmaken. Gevolg is dat we oude mensen tot aan hun dood steeds maar door de medische molen blijven halen, ook als er geen helpen meer aan is. Er is geen dokter die met oude mensen aan tafel gaat zitten en zegt: ‘Meneer/mevrouw u bent 85, u bent oud en het leven is niet maakbaar, probeer daar een houding in te vinden.’ Ook in de psychiatrie zou een geïntegreerde aanpak heilzaam zijn. Er ligt een massa werk voor priesters en dominees. Als de geestelijke begeleider terugkeert dan zijn we meteen ook van de budgetoverschrijdingen in de gezondheidszorg af.”
Is de aanpak van de HGU niet ook een tijdsverschijnsel? Zijn jullie niet gewoon de Happinez-academie?
“Met Happinez zien we ons niet zo graag geassocieerd. Wij staan een wetenschappelijke benadering van het geestelijke voor. Maar, dat is waar, de ‘libellespiritualiteit’ is niet voor niets zo populair. Blijkbaar hebben al die lezeressen iets door waar veel intellectuelen blind voor zijn. Ik geloof niet dat de HGU een modeverschijnsel is. De geestelijke dimensie is reëel. Eeuwen en eeuwen hebben mensen dat als vanzelfsprekend serieus genomen. Het is arrogant om te denken dat we het nu in de moderne tijd plotseling allemaal zoveel beter weten.”
De Hogeschool Geesteswetenschappen te Utrecht (HGU) bestaat 7 jaar en biedt opleidingen aan op hbo niveau, maar is (nog) niet door de overheid erkend. De HGU kent vijf vierjarige studierichtingen die alle in deeltijd te volgen zijn: Filosofie, Religiestudies, Geestelijke Begeleiding, Zingeving & Spiritualiteit, Energetisch Therapeut. Gezamenlijk tellen deze opleidingen ruim 300 studenten. Zingeving & Spiritualiteit is met 152 studenten de grootste. Daarnaast biedt de HGU eenjarige opleidingen aan over verlies- en rouwbegeleiding en stervensbegeleiding (samen 119 studenten). Verder kan men kortdurende cursussen volgen op deelterreinen.
John van Schaik (Rotterdam, 1956) is historicus. Hij studeerde middeleeuwse mystiek en promoveerde op een proefschrift over de manicheeërs en katharen. Naast zijn activiteiten aan de HGU is hij sinds 2006 hoofdredacteur van Bres. In een interview in Volzin vertelde hij ooit hoe hij als kind nog de Latijnse mis meemaakte. “In mijn kinderziel ervoer ik dat God er was. Ik begreep die mis helemaal.” Later verloor hij dat gevoel. “De mis ging in het Nederlands en ik begreep er niets meer van.” Via de antroposofische landbouwschool Warmonderhof vond hij de weg terug. Hij werkte een tijd als boerenknecht en kreeg een mystieke ervaring. “Alle zintuigelijke ervaringen verdwenen, er was alleen nog maar licht. In dat licht klonk een stem: ‘Alles is goed.’ punt. Het moet een paar seconden geduurd hebben, maar het was een eeuwigheidsbeleving. Ik beleefde God terwijl ik op de trekker zat.”
Tja, hier word ik niet vrolijk van. Dit betekent het einde van een wetenschappelijke benadering van religie, vroeg of laat.
Zegt veel, dat HGU in de lift zit en andere opleidingen niet.
Ik denk dat veel academici in Groningen, Amsterdam en Tilburg jaloers dit interview lezen. De HGU laat zien dat het anders kan en moet.
Heb maar 1 jaar college kunnen volgen door gezinsomstandigheden, ziekte. Heb de opleiding inhoudelijk als zeer zinvol en van betekenis ervaren. Sommige vakken op te laag niveau (psychologie), wellicht kwam dit door eerdere opleidingen. Opleiding zit wel vol maar ook met allerlei uiteenlopende vooropleidingsniveau’s.
De wit licht ervaring van John herken ik, meerdere malen meegemaakt. Wat mij trof binnen HGU dat er niet op zoek werd gegaan naar duiding daarvan maar men het als verschijnsel accepteerde. Dit in tegenstelling tot andere “zwevende” duidingen waar ik echt niks mee kon. Het leverde mij veel rust en acceptatie op.
Daarnaast heb ik in dat ene jaar veel inzichten kunnen verwerken waardoor ik in mijn werk beter toegerust ben geraakt.
Organisatorisch was dat jaar echt een ramp, soms mensonwaardige toestanden zoals met 40 mensen in een lokaal bestemd voor 24. Docenten die van elkaar niet wisten wat er gedoceert werd. Vragen van studenten werden afgedaan met one liners.
Inhoudelijk goede opleiding en ik hoop dat men organisatorisch e.a. op de rit krijgt anders zal het succes zich uiteindelijk tegen de opleiding gaan keren.
Groet Pim Bekker MBA en verslavingscoach
Die man kun je toch niet serieus nemen? Jezus die echt over het water liep? Hahahaahhahahhhhaahhh
Ik doe de opleiding religiestudies bij het HGU en het mooiste van de opleiding vind ik dat ze je in je waarde laten. Je mag een eigen visie hebben op Godsdienst, in plaats van dat ze je hun visie opdringen zoals bij de opleiding Theologie. En John van Schaik is gewoon een super goede docent.
Ik overweeg theologie te gaan studeren. Vind het belangrijk dat men mij serieus neemt…. HGU is wellicht iets.
De engel die ik 10x terloops mocht ontmoeten in de jaren 1960-1980; was gekleed in een onopvallende creme-trenchcoat; dito grijze broek; had een sportief hoedje op, maar droeg opvalledergewijs merkschoenen, handgemaakte schoenen, die notabelen van die tijd plachten te dragen. Zijn outfit en optreden hadden veel weg van het optreden van de engel Rafaël in het Boek-Tobit; toen hij als Azarias zijn opwachting maakte. De engel veranderde in al die jaren geen vezel noch haar in zijn voorkomen.
Ik heb vier jaar gestudeerd aan de HGU.
Topdocenten die zeer gedreven en bezield zijn binnen hun eigen vakgebied en dit op een bijzondere manier weten uit/over te dragen.
De HGU biedt inzicht op, en kennis over levende religie. Iets wat het kerkelijk instituut inclusief haar voorgangers al eeuwenlang kwijt geraakt is. Mensen van tegenwoordig zijn blijkbaar op zoek naar een vernieuwde vorm van spiritualiteit beleven. De opleidingen van de HGU sluiten hier naadloos op aan.
weet iemand de gemiddelde leeftijd van de mensen die op de HGU een studie volgen? ik ben 18 en zou dit graaag willen weten.
Anouk, van havo-eindexamenkandidaten tot gepensioneerden. Maar ik vermoed dat de leeftijd gemiddeld al wat ouder is, want veel HGU-studenten doen de opleiding als een verdieping van hun werk. Je kun dit het beste navragen bij de HGU (studieadviseur de heer drs. H. Boswinkel. Tel. 030 – 820 1186, mob.06 – 12 14 40 76
E-mail: [email protected]) en 9 maart is een open dag.
Ik heb vier jaar gestudeerd op HGU en het is voor mij een verrijkende studie geweest. Ontnuchterend door de wetenschappelijke benadering en gedreven docenten die ondanks hun academische achtergrond zeker het antwoord niet op alle vragen weten. Dat is het leuke van deze opleiding: je krijgt geen pasklaar zingevingsmodel maar door diversiteit in modules wordt je gedwongen na te denken over jou rol en gedachten over de grote vragen. De organisatie is slecht te noemen, waarschijnlijk door de explosieve groei maar desondanks zou ik deze opleiding nogmaals willen volgen. Een open kijk op zingeving en m.i. is er vraag naar een nieuwe benadering van existenstiele vragen. Ik hoop dat de opleiding verder professionaliseert om adequate hulpverleners af te leveren.
Als oud student van de HGU wil ik graag reageren. Ik had zo’n vijftien in de wetenschap gewerkt toen ik met de opleiding begon. De opleiding heeft me zeer verrijkt door met een nuchtere en wetenschappelijke blik naar ervaringen te kijken die we vanuit de materie niet kunnen verklaren. Het mooie is, zoals Sandra ook schrijft, dat je geen alternatieve visie krijgt opgedrongen. Er is ruimte voor je eigen weg die je steeds in de opleiding, met andere studenten en docenten kunt toetsen. Deze opleiding heeft mij definitief op het pad gezet om mensen te mogen begeleiden bij hun weg naar zingeving. Ik werk veel met wetenschappers en andere technici, waarbij ik wat ik op de HGU heb geleerd kan toepassen. Dat lijkt me de ultieme toets dat de HGU zich niet in zweverigheid verliest!
Na onderzoek gedaan te hebben naar de HGU ben ik zeer veel vreemde dingen tegen gekomen. Volgens mij hebben ze daar totaal geen intentie om de accreditatie aan te vragen. Ik ben van mening dat dit een malafide organisatie is.
Verder zeggen ze niet dat als een opleiding niet geaccrediteerd is dat een diploma daarvan niets waard is. Geen universiteit of bedrijf zal iemand aannemen die met een “diploma” van de HGU aankomt.
Bevlogen docenten die hun vak verstaan bij de HGU. Studeren bij de HGU is een verrijking van je leven