Juist door dit mystieke beeld wordt het soefisme vaak in contrast gesteld met het salafisme. Maar wat is de relatie tussen deze twee zogezegde polen? Verschillen ze eigenlijk wel zoveel van mekaar? Schallenbergh doet onderzoekrond de islamitische doctrine en de autoriteit binnen de soennitische en sjiitische islam.Zijn onderzoek betreft ook het soefisme en de kritiek die er historisch is geweest op het soefisme. “Dat is een kritiek die in de hedendaagse islam blijft voortleven, zoals vanuit de salafistische hoek bijvoorbeeld”, komt hij meteen ter zake.
Kunt u deze kritiek even uitleggen?
Schallenbergh: “De kritiek van het salafisme hebben ze eigenlijk overgenomen van denkers als Ibn al-Jawzi, Ibn Taymiyya en Ibn Qayyim al-Jawziyya. Dat zijn allemaal figuren die in de hanbalitische rechtsschool thuishoren. Deze rechtsschool wordt traditioneel gezien als de meer conservatieve rechtsschool van de vier islamitische scholen.
Ik ben het daar niet altijd mee eens, maar ze had alleszins veel kritiek op de praktijken of ideeën die volgens haar innovaties waren binnen de islam en die dus oorspronkelijk niet behoren tot de kernboodschap van de islam. In het volkssoefisme hebben mensen de gewoonte om bijvoorbeeld een graf van een heilige te gaan bezoeken.
De salafisten zijn hier sterk tegen, omdat zij zo’n grafbezoek zien als een afgodencultus. Je gaat dan niet meer bidden tot God, maar tot een andere instantie of tussenfiguur. Ook luisteren naar muziek en sommige ideeën van het soefisme zelf worden niet enkel bestreden door salafisten, maar ook door conservatievere moslims.
Als ik op Google ‘soefisme’ intik, dan kom ik hoofdzakelijk de gedichten van de Perzische dichter Rumi en foto’s van dansende derwisjen tegen. Dit vat de westerse beeldvorming over het soefisme goed samen. Waar komt dat beeld vandaan?
“Dat is het populaire beeld over het soefisme natuurlijk. Rumi is een erg populaire dichter geworden, want zijn werken zijn naar heel veel talen vertaald. Ik geloof dat het esoterische of theosofische in zijn gedichten veel mensen aanspreekt.
Tegenwoordig treden derwisjen regelmatig in onze zalen op, mensen luisteren ook naar soefi-muziek uit Marokko, maar dat staat dan helemaal los van de godsdienst zelf. Dat hoort in de culturele sector thuis. Het soefisme is bekend geraakt dankzij auteur Idries Shah, zo werden mensen daarmee vertrouwd gemaakt. Shah had daar veel kennis over, maar hij had ook een zeer geïdealiseerde kijk op het soefisme. Er hangt dus een bepaald beeld op de meeste, westerse literatuur over het soefisme.
Dat suggereert een vooronderstelling van wat het soefisme zou moeten zijn, maar dat beantwoordt niet noodzakelijk aan de realiteit. Er zijn zelfs academici die daar niet altijd aan ontsnappen. De Ibn Arabi Society brengt bijvoorbeeld onder meer wetenschappelijke publicaties uit. Die gemeenschap wordt bevolkt door zowel academici als mensen die gewoon geïnteresseerd zijn in de ideeën van denker Ibn Arabi of andere soefi’s. Hun publicaties zijn vaak academisch maar vaak ook theosofisch-spiritueel.”
Binnen de media wordt het soefisme ook steeds voorgesteld als iets dat open staat voor dialoog en een ‘tolerantere’ versie van de islam is.
“Bepaalde denkers in het soefisme hebben een tolerante kijk op godsdienst en menen dat wat de verschillende religies gemeen hebben, het belangrijkste is. Men hoort wel vaker dat het soefisme de ‘tolerante’ of ‘open’ vorm van islam is, maar dat hoeft niet altijd waar te zijn.
Neem nu bijvoorbeeld het tijdschrift At-tasavvuf al-islamiya. Dat is een maandblad uitgegeven door de Hoge Raad van Soefi’s in Egypte. Da’s een grote en hoge instantie natuurlijk. In hun artikels merk je dat ze zéér conservatief zijn. Vergelijkbaar met de publicaties van de moslimbroeders of de conservatieven.
Er zijn ook andere historische soefi-denkers die heel intolerant waren ten opzichte van andere groeperingen binnen de islam. Dit zijn een beetje ahistorische uitspraken natuurlijk, maar Ibn Arabi was in zijn geschriften misschien nog harder gekant tegen het sjiisme dan Ibn Taymiyya.”
Het soefisme kent ook radicalere of politiekere kantjes, maar daar horen we niet zoveel over in de pers.
“Via het soefisme, of verwijzend naar het soefisme, maken mensen religieus-politieke statements die bijvoorbeeld kunnen gericht zijn tot Saoedi-Arabië. Dat gebeurt zeker in het Midden-Oosten en in andere gebieden zoals in Marokko. Het wordt als een politiek middel gebruikt, maar wel voor een heel andere zaak aangewend en niet in het discours tegenover het wahhabisme. Het is omwille van organisatorische redenen.
Je hebt bepaalde soefi-genootschappen zoals de Tijaniyyah die heel sterk zijn in Marokko, maar die je ook terugvindt in Mali, Niger en Senegal. Tussen de Tijaniyyah in die verschillende landen zijn er veel contacten onderling en dat creëert een heel netwerk. De Marokkaanse koning gebruikt het soefisme dan functioneel in zijn buitenlandse politiek in West-Afrika.
Het feit dat er zeer weinig wordt geschreven in de pers over de betekenis van het soefisme in de politiek, komt omdat het soefisme in Europa zelf veel minder zichtbaar is. Het bestaat wel, maar in een minder grote vorm dan in de landen van herkomst van de islamitische gemeenschappen hier in Europa. Het soefisme is zeer sterk lokaal gebonden, zeker als je het soefisme als volksislam ziet. Er is altijd een graf of een tombe of een plaats waar een broederschap aan verbonden is en door migratie zijn die banden losgeraakt.”
Is die romantische kijk gebaseerd op het oriëntalistisch gedachtegoed?
“Dat is inderdaad een oriëntalistische of essentialistische kijk op de islam, waarbij er een bepaalde casting is geweest van wat het soefisme is. Pas op, dat bestaat niet alleen in het Westen, want die soort van template is ook overgenomen in de islamitische wereld zelf. De boeken van Engelse orientalist R.A. Nicholson over het soefisme bijvoorbeeld die oorspronkelijk in het Engels zijn geschreven, zijn vertaald naar het Arabisch.
Wanneer liberale, islamitische intellectuelen schrijven over het soefisme, nemen ze vaak oriëntalistische ideeën uit de vertaalde boeken van Nicholson over. Je ziet dat die schrijvers zelfs uitspraken doen zoals ‘onze liberale of onze meer open soefi-geest’. Vooral in de romanliteratuur en columns leeft die beeldvorming zeer sterk. In Egypte leeft de idee dat het soefisme meer deel van de Egyptische islam uitmaakt en zo wordt het dan weer in contrast gesteld met bijvoorbeeld het wahhabitische islam in Saoedi-Arabië. Dat is natuurlijk geen echte wetenschappelijke kijk op de zaken.”
Wie is volgens u ‘dé soefi’?
“Een soefi is iemand die probeert zo ethisch mogelijk te leven tegenover God en tegenover de andere mensen, die zichzelf altijd voor andere mensen opoffert, die in een spirituele zoektocht naar God is en die spirituele zoektocht moet hem uiteindelijk zichzelf doen vergeten.
Enerzijds heb je de soefi-dichters zoals Rumi natuurlijk, die schrijven over het mystieke dronkenschap bijvoorbeeld, waarbij de wijn symbool staat voor het opgaan in God. Anderzijds heb je ook theoretici of mensen die bezig waren met de ideeën rond soefisme zoals Ibn Arabi of Tilimsani. Ik zie het beeld van een theosofische soefi in Tilimsani. Tilimsani zegt dat de mystieke zoektocht permanent is en eeuwig blijft doorgaan. De mens komt voort uit God en keert terug tot God, maar dat is een eindeloos proces en voor hem eindigt het leven dus niet met de dood. Hij gelooft niet in een paradijs met vier rivieren van honing en wijn zoals in het salafisme wordt voorgesteld. Volgens hem ga je na de dood in een andere wereld en gaat die tocht naar God door. Dat is een echte soefi-idee, vind ik.”
Wat is de essentie van het soefisme?
“Wel, het soefisme draait rond mystiek. Daar zit een zeer sterke, ethische kant aan: hoe kun je zo goed mogelijk leven als mens, hoe is je verhouding tot God, hoe zoek je nabijheid tot God? Het gaat echt om de spiritualiteit, die uiteraard ook bestaat uit bijvoorbeeld het gebed, maar in het soefisme brengt men dat nog sterker tot uiting. Het gaat veel minder om het islamitisch recht, maar echt om de uitingen van het geloof tegenover God. Bij sommige kan dat dan leiden tot praktijken die door anderen weer als excessief worden gezien, zoals bijvoorbeeld bewustzijnsverlies of extase. Het soefisme is ook heel complex. Je vindt het overal in de islamitische wereld terug en in verschillende vormen. Dat is weer het specifieke aan het soefisme: In tegenstelling tot het wahabbisme of het salafisme dat overal hetzelfde is, geeft het soefisme lokale kleur.
Ik vind ook dat je altijd een onderscheid moet maken tussen het soefi-volksgeloof en de meer intellectuele vormen van soefisme. Aanhangers van het volksgeloof zijn de gewone mensen, die vooral uit het platteland komen. Mensen gaan naar een graf van een heilige en vragen daar barakah of zegening van een heilige. Ze laten een briefje met een smeekbede erop achter op het graf of in de omheining van het graf. Je merkt duidelijk het verschil aan het publiek op een mulid, het geboortefeest van een heilige. Die bijeenkomsten zijn dikwijls grote kermissen eigenlijk, waar makkelijk een miljoen mensen naartoe trekken. Als je bijvoorbeeld een mulid van Sayyed Badawi in Tanta in Egypte, gaat bijwonen, zie je meestal enkel ‘het gewone volk’ rondlopen. Als je dan in Caïro gaat naar de mulid van Omar ibn al-Farid, een populaire, mystieke dichter uit de vijftiende eeuw, dan zie je daar een veel ‘intellectueler’ publiek.”
Zou u het soefisme als een aparte strekking naast de islam zetten?
“Je hebt broederschappen die aparte groepen zijn gaan vormen, maar het soefisme zelf wordt toch gezien als iets dat behoort tot de islam sinds Perzische theoloog al-Ghazali het invoerde. Al-Qushayri is nog een andere soefi-denker die ze ook een vaste plaats geven, waardoor het soefisme in de ‘mainstream islam’ toch altijd aanwezig is geweest. Nu heb je die zeer sterke anti-beweging vanuit het salafisme en het wahhabisme, maar het soefisme bestaat nog altijd. In Marokko zegt bijvoorbeeld het ministerie van Religieuze Stichtingen dat de islam uit drie elementen bestaat: het asharisme in de theologie, het malikisme in het recht en het soefisme van Junayd, dus een min of meer gematigde vorm van soefisme.
Er bestaat een genootschap van soefi’s die zeggen dat ze geen moslims zijn, maar wel soefi. Dat zijn mensen die voor zichzelf dat soefisme loskoppelen van de islam. Meestal zijn het bekeerlingen of Amerikanen die soefi geworden zijn die dit doen. Die mystiek staat hen wel aan, maar ze vinden dat ze die ook kunnen vinden zonder de verplichtingen van de islam na te komen.”
Meer informatie over prof. Gino Schallenberg en zijn publicaties vindt u hier. Dit artikel is het eerste deel in een nieuwe serie over Soefisme. Oorspronkelijk is dit artikel verschenen op de website van Kif Kif.
Ibn Taymiyya en Ibn Qayyim prezen AbdulQadir Gilani zeer hoog. Al Gilani was een hanbali traditionalist en één van de meest prominente faqirs, een combinatie die meer voorkomt. De orde die hij oprichte, de Qadiriyyah, is waarschijnlijk de meest invloedrijke. Er zijn veel afsplitsingen daarvan en een aantal andere ordes claimen ook gelieerd te zijn aan deze stroming. De schijnbare tegenstelling tussen salafisme en sufisme is ontstaan door moderne aanhangers van beide die de oorsprong minder goed kennen en zich ongenuanceerd en generaliserend uitlaten hierover. Voor zover als het terechte commentaren betreft hebben die eerder betrekking op moderne, vaak ook modernistische, varianten, die zelf alleen maar beetjes lenen van de grote meesters of alleen maar daarnaar verwijzen in de hoop om zelf acceptabeler over te komen. Er zit bij de bron(nen) minder mis dan je zou zeggen als je de uitwassen bekijkt. Het is wat diverser geworden en dat is niet altijd gunstig.
Ik ben er nog wat dieper ingedoken, omdat hier gewezen werd op het zgn. ‘wahhabisme’, wat op volgelingschap van Mohammed ibn AbdulWahhab zou duiden.
Mohammed Ibn Abdul Wahhab herhaalt in verschillende brieven minstens vier keer, dat hij “Ibn Arabi of Ibn al-Farid nooit beschuldigd heeft van ongeloof vanwege hun Sufi interpretaties.” (Mohammed Ibn Abd al-Wahhab, Ar-Rasail al-Shakhsiyya, Pagina’s 11, 12, 61, 64.)
Shaikh Abdullah, de zoon van shaikh Muhammad ibn Abdul Wahhab, zei over Tasawwuf:
“Mijn vader en ik ontkennen en bekritiseren de Wetenschap van het Sufisme niet, integendeel; we ondersteunen het omdat het het externe en het inwendige reinigt van de verborgen zonden die verband houden met het hart en de uiterlijke vorm. Zelfs als het individu uiterlijk op het juiste pad kan zijn, kan hij intern de verkeerde weg inslaan; en voor de correctie is Tasawwuf nodig.”
Uit het boek “Adiayat Mukaththafah Didd al-Shaykh Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab” door Muammad Manan Numani (pagina 85). Ook te lezen in “Mawqaf aimmat al-Salafiyyah al-Tasawwuf wa al-Sufiyya” door Shaykh Abdul Hafeez Makki.
Shaikh Abd Allah bin Shaykh Mohammed bin Abd al-Wahhab beëindigt verderop ook een verhandeling met de woorden:
“Wij ontkennen de weg van de Soefi niet noch de zuivering van het innerlijke zelf van de lasten van die zonden die verbonden zijn met het hart en de ledematen, zolang het individu zich houdt aan de regels van sharia en op de juiste en waargenomen manier. We zullen het echter niet op ons nemen om zijn uitspraken en zijn acties allegorisch te interpreteren. Wij verlaten ons op, zoeken hulp van, vragen bijstand aan en vertrouwen in al onze handelingen in Allah Allerhoogste. Hij is genoeg voor ons, de beste trustee, de beste mawla en de beste helper. Mag Allah vrede sturen aan onze meester Mohammed, zijn familie en metgezellen.”
Ref: Al-Hadiyyah al-Suniyyah (in hetzelfde boek).
Voor de rechtgeaarde Sufi is dat hart geen bron van zonde en gevaarlijke dwalingen, maar juist een bron van directe inspiratie en vervoering, ver verwijderd van sharia en stricte plichtplegingen Abeer. Dat is ook waarom het ons verstokte westerlingen zo aanspreekt (en aansprak, want de dichter Goethe en andere romantici vielen ook al voor die Sufi).
U zou mensen als Abdul Qadir al Gilani en ook Rumi (die was hanafi rechtsgeleerde) beter moeten kennen. Dan zou u wat u zegt niet als standaard stellen. Tegenwoordig zijn er ook hele andere cults, waarin individuele verdieping opeens geinstitutionaliseerde votmen kent. In het artikel wordt ook kort over zulke cults gesproken. De sharia is een bindende factor in een islamitische samenleving. Dat kunnen we delen en dat sluit overige zaken helemaal niet uit. Mensen die de verbinding zoeken concentreren zich daar vaak op. Vele soefi meesters stellen ook de sunnah voorop. Er bestaat meer diversiteit dan u kent (helaas ook meer dan mij lief is).
Te veel diversiteit te betreuren? Soms mss wel. Bij lezing artikel vergeleek ik het direct met de mystiek en contemplatie in het christendom, want die loopt, lijkt het, aardig parallel met dat sufisme. Ook wij kennen de leer van het hart en de vervoering, op dit blog noemde ik vaak Ruusbroec, Zuster Bertken, maar er zijn er velen. Ze leefden bijna allemaal in zelfgekozen afzondering (in een boomhut, op een pilaar, een dichtgemetselde cel, een hut in het bos), en ik las dat ook Jilani 25 jr in de woestijn doorbracht. Vaak werden ze aanvankelijk sterk gewantrouwd door de officiele kerk en zijn dienaren (die zich wel conformeerden aan het kerkse leven), maar door algemene populariteit bij het gewone volk (die raad kwamen vragen aan deze kluizenaars) werden sommigen uiteindelijk toch geaccepteerd door die kerk, en zelfs heilig verklaard. Ik vraag me af of zoiets ook in de Islam speelde, door de eeuwen heen. Ik moet haast denken van wel!
Diversiteit is prachtig. Dat is rijkdom. Islam is ook geen monolithisch gebeuren en biedt ruimte aan de mens. Religie zou zinloos zijn zonder keuzes. Dat is hoe we ons als individueel onderscheiden. “Soms wel” zegt u, en dat is waar. Soms valt te grote diversiteit te betreuren. Dat gaat niet over te veel verschillende dingen, maar soms is er één of een paar van die dingen die toch pijnlijk zijn om te zien. Vooral om de invloed die het op anderen kan hebben is dat soms onwenselijk, “soms wel” inderdaad. Ik wil hier verder niet voor het één of tegen het ander pleiten. Diversiteit is mooi en doet niet af aan de eenheid. Islam kent ook meerdere rechtscholen en meerdere scholen van gedachte en die zijn niet in competitie met elkaar. Dat is prima zo. Sectarisme en cult-achtige verschijnselen komen ook voor, maar we zijn gelovigen, geen goden. We leren bij.
In islam zijn er ook voorbeelden van ooit verguizden die later hoog geëerd werden en van sommigen die reeds overleden zijn, kan algemene erkenning duidelijk nog groeien. Toch werkt dat in islam vaak anders dan bijvoorbeeld bij christendom. Geleerden hebben vaker een vakgebied (of een paar) waarin ze uitblinken. Op andere gebieden zijn er dan weer anderen wat sterker. De Profeet (vrede zij met hem) is eigenlijk de enige paus. Alleen andere profeten zijn van dat niveau. Dat maakt veel uit. Er zijn verder geen ‘allrounders’. Geen onfeilbaren. Dat zijn we ons bewust en dat scheelt.
Ik moet hier achteraf enige referentie/erkentelijkheid aan prof. Rudolf van Lier betuigen, die mij , lang geleden in een college te Wageningen, op die symbiose van kluizenaar/gewone gelovige wees, zal best ook opgaan voor soefisme!!
Dat hangt ervan af wat u onder soefisme verstaat. Het is geen soort of vorm van islam. Het is er onderdeel van zoals taal en rekenen vakken op school zijn. Of beter gezegd, het is een groepering van onderdelen zoals alpha en beta vakken op school. Er zijn hooggeleerde, diepgelovige leermeesters, maar de basisleer van de religie is voor iedereen gelijk en voor tasawwuf zelfs absoluut nodig om ie kennen, omdat het over de verdieping daarvan gaat. Om de puntjes op ‘i’ te zetten, moet er eerst een ‘ı’ staan. Mensen, die zomaar wat zweverige stippen zetten, zijn niet met hetzelfde bezig.
“Het soefisme zelf wordt toch gezien als iets dat behoort tot de islam sinds Perzische theoloog al-Ghazali het invoerde” Is dat niet een beetje vreemde Claim ?? Al Ghazalli werd al 300 jaar na Rabia Basri en Hassan Basri geboren , alletwee belangrijke denkers in de formatieve fase van het Soefisme , waarover de laatste al gezegt schijnt te hebben dat Soefisme eerst “een waarheid zonder naam ” was
maar nu ” een naam zonder waarheid” is ,daarnaast bezondigt al Ghazali zich in zijn Ihya’ Ulum al-Din or Ihya’u Ulumiddin al met Takfir op de denkwijze van verschillende Soefie – stromingen waaronder de vroege proponenten van Wahdat-ul-Wujood …
Waar ik me steeds weer over verbaas: hoe kun je verwachten dat zulke totaal verschillende mensen als perzen, syriers, egyptenaren en andalusiers ( el Arabi) tot iets als een gemeenschappelijke ideologie of religie zouden kunnen komen, een tawid dus, stel je voor , Zweden en Tadsjieken, die onder een zelfde juk zouden moeten, kan toch niet? onvoorstelbaar toch??
Wel Dirk , dat er één “Groene Draad ” door de benaderingen loopt is toch wel te verwachten hoor .. want veel van de leraren en leerlingen zwierven door de hele Islamitische wereld en later het hele Ottomaanse rijk , Daarnaast gingen er veel op Hadj naar Mecca … Je ziet dat er bij Soefies ordes zijn die van Marokko tot Indonesië aanwezig zijn , waarbij de basis van hun benadering BINNEN de orde bijna precies hetzelfde is , terwijl het verschil van benadering TUSSEN ordes sterk kan verschillen .. Laten we de twee meest van elkaar verschillende ordes , de Naqshbandia en de Rifai als voorbeeld nemen , Een Indonesische Naqshbandi, een Tjadik Naqshbandi, een Turkse Naqshbandi en een Marokkaanse Naqshbandi verschillen weinig van elkaar .. maar bijvoorbeeld een Turkse Naqshbandi en een Turkse Rifai zullen voor een buitenstaander als zo verschillend overkomen dat het moeilijk voor te stellen is dat ze allebei tot de Soefie stroming van de Islam behoren ..
Mag ik je wijzen op de geschriften over Sufi van Snouck Hurgronje? Hij stiet in Mekka op een groepje Jihadisten uit Sumatra, met wie hij later uitgebreid in gesprek ging. Hij kwam erachter dat deze stricte jihadisten veel invloed hadden op de madrassa en ulama in Sumatra, maar weinig op het gewone reguliere geloofsbeleven, dat toch een mengseltje bleef van islam en eeuwenoude voorouder- en godinverering (Dewi Sri, rijstgodin). Kan toch ook niet anders?
Als je tussen de sawahrijsvelden opgroeit (heb er zelf ook ervaring mee) heb je uiteraard een rijstgodin om offers aan te plengen, bij ons zou dat een aardappelgod of godin moeten zijn, of een broodgod (geef ons heden ons dagelijks brood, 1000en keren gebeden!)!
Plaatselijke gewoontes hebben overal invloed .. Dat veranderd echter niets aan de basismethodiek van de diverse ordes .. Die heeft wereldwijd per orde een gemeenschappelijkheid die de verschillen ruim overstijgt …