Waarom ben je één van de drie genomineerden, denk je?
“Ik ken heel veel sprankelende jonge theologen – een selectie heeft altijd iets willekeurigs. Ik hou van theologie die verfrissend en geëngageerd is, vragen over recht en onrecht stelt, durft te werken aan een andere wereld. En daar schrijf en spreek ik met plezier en overtuiging over. Het is niet onopgemerkt gebleven. Dat stemt me vrolijk!”
Waarom moeten we op jou stemmen en niet op de andere twee kandidaten?
“Stem op de degene naar wie je een jaar lang wilt luisteren en kijken als theoloog van het jaar! Misschien stemmen jouw ogen en oren wel liever af op Peter-Ben of Pim.
Wat ik me afvraag: is de theologie niet te mooi en ongevaarlijk gemaakt? Het mag van mij wel wat minder glad. “We are gathered here to get through this thing called life”, zei Prince een keer tijdens een concert. Zin geven – dat wil zeggen chocola maken van alle uiteenlopende ervaringen die samen je leven vormen is niet simpel. Dat is waar ik aan bij wil dragen als theoloog. Een theoloog put uit een traditie die niet onschuldig is, niet eenduidig en niet simpel, maar wel zinnig, zinnelijk en spannend. Net als het leven.”
Wie vind jij de beste theoloog van Nederland?
“Theologen die het hebben over macht, recht, gender en seksualiteit vind ik het spannendst. Nederland is rijk aan theologen, onder hen veel goede. Maar de uitdagendste denkers komen vaak uit de marge. Zij ervaren aan den lijve waar verzet nodig is. Heel vernieuwend is, nog steeds, de Argentijnse theologe Marcella Althaus-Reid (1952-2009). Zij was een bevrijdingstheologe, en een kritische: het ging in de bevrijdingstheologie over recht voor armen en onderdrukten, maar niet over lichamelijkheid en seksualiteit. Als lichamen nooit ter sprake komen, is in de praktijk het meest voorkomende lichaam normatief. In de theologie is dat, nog steeds, het lichaam van de witte, heteroseksuele man. Dan vallen nogal wat mensen buiten de boot. Wat voor vragen levert het op als iedereen meedoet? Bijvoorbeeld: waarom is onze maatschappij zo happig op het bekritiseren van de kledingkeuzes van moslima’s?”
Kan een ongelovige theoloog wel een theoloog zijn?
“Ik hecht niet zo erg aan een helder onderscheid tussen gelovig en ongelovig. Mens zijn betekent waarde en geloof hechten aan leven, mensen, ideeën, etc. Ik ben verbonden met de christelijke traditie, en die is nogal breed en divers. Daarbinnen vind ik veel geloof in goden en afgoden, en ook veel ongeloof. In mezelf is het niet anders.”
Is er over 5 jaar nog wel werk voor Nederlandse theologen?
“We zullen zien – ik ben best optimistisch gestemd. Ik doe nu heel leuk werk, als theoloog bij De Nieuwe Liefde, en ik ken veel theologen die het ook getroffen hebben.
Bovendien: zingeving is hot, en religie staat op de voorpagina’s – zij het vaak negatief. Er zijn theologen nodig de rollen ontmaskeren die religie heeft gekregen in de Nederlandse samenleving. Namelijk de glansrol van de zogenaamde joods-christelijke traditie, de narrenrol van religie als absurd verzinsel, en de schurkenrol van religie als bron van geweld.”
Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor Nederlandse theologen?
“Spelen (ook voor mezelf)!”
Wat gebeurt er als jij de 25ste juni wordt verkozen tot ‘Theoloog van het jaar 2016’?
“Dan drink ik een whisky, doe een dansje en daarna ga ik lekker slapen. En vanaf 26 juni begint een leuk jaar.”
Voor de website van Janneke Stegeman, klik hier.