Zijn Nederlanders de afgelopen 10 jaar – religieus gezien – orthodoxer geworden?
“Nee, in het geheel genomen is het hele spectrum juist naar vrijzinnigheid opgeschoven. Dat komt door de groei van de individualisering, het proces van differentiatie, de globalisering en het feit dat men minder aan de familie is gebonden. Die vrijzinnigheid uit zich bij religieuze Nederlanders in een toenemende tolerantie en acceptatie van andere godsdiensten, zoals de islam. De overgrote meerderheid van de Nederlanders is tegen discriminatie van moslims. De islamdiscussie vindt plaats omdat we moslims accepteren, anders zou er geen discussie zijn. De vrijheid van godsdienst, zoals die in de Verlichting is uitgevonden, vindt nog steeds plaats. Tegelijkertijd kent die trend kent ook weer zijn terugslagen, want niet iedereen is er blij mee. Sommige mensen vervallen daardoor in orthodoxie of erger, terwijl anderen de idee van ‘eigen volk eerst’ gaan hanteren, zoals de PVV.”
De kern van het huidige probleem met betrekking tot islam en religie is de botsing tussen vrijzinnigen en orthodoxen, en niet zozeer tussen de islam en het Westen. Wat vindt u van deze stelling?
“Je kunt zeggen dat het een botsing tussen geürbaniseerde mensen en mensen van het primitieve platteland is. Een andere component is dat de islamitische wereld zich bedreigd voelt, omdat ze achterblijft. Islam versus Westen is wel een factor, want er is een hele lange traditie van afkeer van de islam in het christelijke westen. Neem als voorbeeld hoe Mohammed door Dante onder in de hel werd afgebeeld. In het algemeen wordt de moslim als de grote boeman van het Westen gezien. En er is een gevoel van onbehagen in Europa en wellicht ook de VS. Mensen hebben het gevoel de weg kwijt te zijn. En dan is het handig de oorzaak bij de nieuwkomers te zoeken.”
Wat is nou hét voorbeeld van succesvolle vrijzinnigheid in Nederland?
“Dat vind ik toch de grote tolerantie die er nog steeds in Nederland heerst, al zijn we daarin op een gegeven moment wel doorgeschoten. We hebben een traditie van vrijzinnigheid die teruggaat tot Erasmus. In de jaren ’60 is dat tot een nationale houding geworden, het was niet meer een houding die slechts onder de elite te vinden was.”
Vrijzinnigen hebben de toekomst is de titel van uw nieuwste boek. Maar is het niet zo dat de vrijzinnige kerken en hun aanhang steeds kleiner worden?
“In de 19de eeuw ontstond er in Nederland een dwang om te institutionaliseren en te organiseren. Dat hebben vrijzinnige mensen ook gedaan, bijvoorbeeld in kerkgenootschappen. In de jaren zestig begon juist weer een de-institutionalisering. Vrijzinnigen vonden dus ook dat ze niet meer lid hoefden te worden van een kerk. Die kerken leiden een armoedig bestaan en dat wordt steeds erger; de leden zijn bijna allemaal mensen van boven de zestig. Je moet eigenlijk zeggen dat het niet goed gaat met de vrijzinnige instituties. Het gaat vooral niet goed met de kerken. Die moeten zich bezinnen op hun plaats in de samenleving en hoe ze op die ontwikkeling inspelen. Ze moeten zich niet alleen concentreren op hun vrijzinnige theologie, maar ook op hun plaats in de sociale werkelijkheid. Het is niet onmogelijk dat de kleine vrijzinnige kerken uiteen kunnen vallen in kleine, levensbeschouwelijke groepjes.”
Vrijzinnigheid is bepalend geweest voor de cultuur van Nederland en zal dat in de toekomst zijn. Wat bedoelt u hiermee?
“Het is altijd gevaarlijk om over de toekomst te spreken. Als u mij 10 jaar geleden had gezegd dat de PTT zou worden geprivatiseerd, zou ik ook u ook niet hebben geloofd. Ik houd een slag onder de arm, maar je kunt trends wel doortrekken. Boodschap van mijn boek is dat de beste houding ten opzichte van de problemen die er zijn een vrijzinnige houding is: enerzijds is dat het relativeren van het eigen gelijk, maar anderzijds is dat het staan voor een aantal principes. We hebben geen andere keus dan ervan te maken wat er te maken valt.”
Hoe ziet uw ideale multiculturele en multireligieuze Nederland van 2050 eruit? Zal de islam in de toekomst net zo geïnstitutionaliseerd zijn als het christendom?
“Een ideale samenleving zou zijn er een zijn waarin men elkaar tolereert, maar ook belangstelling voor elkaar heeft en waarin men beseft dat aardig doen tegen elkaar beter werkt dan negatief zijn. Aan de andere kant is er een aantal waarden dat niet moet worden verlaten, zoals dat we ons verzetten tegen onvrijheid. Wat betreft de institutionalisering van de islam: die is minder en anders geïnstitutionaliseerd dan het christendom. In het Nederlandse christendom hoor je er niet meer bij als je je lidmaatschap hebt opgezegd. Dat geldt niet voor de islam. ”
Ik ben ontzettend tegen racisme. Ik vind dat iedereen gelijk is en dat iedereen mag doen wat hij of zij wil (hiermee bedoel ik niet stelen of andere slechte dingen) zoals een hoofddoek dragen of een ketting om met een kruis erop. Ik heb heel veel vrienden die allochtonen zijn of waarvan 1 v.d. ouders een allochtoon is. Mensen zien vaak in allochtonen dat ze slecht Nederlands spreken, stelen en nog meer slechte dingen doen. Ze zien en zeggen deze dingen omdat ze wel een beetje waar zijn maar waardoor komt dat eigenlijk? doordat ze allochtoon zijn of doordat ze samen ergens in een wijk worden gestopt met een slecht huis, inkomen en werk. Als deze mensen het minder goed hebben dan autochtonen en niks hebben en onder die druk staan dan doen ze dat wel. Het gebeurd ook dat als je iemand moet aannemen en je 2 dezelfde mensen hebt: een autochtoon en een allochtoon, zelfde opleiding en zo, dan zou men toch kiezen voor de autochtoon omdat hij een autochtoon is. Tegenwoordig gaat het wel steeds beter dat allochtonen en autochtonen vrienden worden maar nog steeds zijn er van die mensen die vinden dat zij beter zijn dan allochtonen. Waarom is dat? Iedereen is gelijk, zo ben ik opgevoed. Iedereen is gelijk ongeacht huidskleur of geloof. Zoals ik al eerder zei heb ik ook allochtonen als vrienden en ze zijn voor mij niet anders dan mijn andere vrienden. Het verschil qua opleiding is er nogsteeds terwijl dit niet aan het IQ ligt. Op mijn school zijn er 2 gebouwen (ook in 2 plaatsen) bij mij op school zit afdeling Havo en Vwo en bij mijn zusje zit de afdeling Vmbo, het aantal allochtonen is op mijn gebouw lager dan bij mijn zusje. Dit komt doordat (zoals ik al eerder zei) allochtonen bij elkaar worden gezet zonder dat er goed naar gekeken word. De kinderen daarvan worden zeg maar ook iets meer asocialer dan ze hadden kunnen zijn doordat de (allochtone) ouders minder worden aangenomen dan autochtone mensen, dit zet zich voor in de kinderen die ook in zulke wijken wonen en elkaar zeggen slechte dingen te doen. Toch komen er wel steeds meer hoger opgeleide allochtonen of nakomelingen van allochtonen. Ik hoop dat zei over een paar jaar een mooi groot huis kopen in een wijk waar iedereen bij elkaar woont en waar het niet zo gesteld is. Misschien ziet iedereen er iets anders uit qua huidskleur maar van binnen is iedereen hetzelfde. Sommige mensen staan niet open voor zoiets, een multiculturele samenleving, maar ze bedenken niet wat dat allemaal inhoud. Een multiculturele samenleving betekend ook dat je een pizza, döner, chinees, hotdog en al het andere buitenlandse eten eet. Het betekend ook dat sommige mensen (misschien wel van honderden jaren terug) ook nakomelingen van immigranten zijn, als je een multiculturele samenleving niet wil, dan geld dat niet alleen voor nu maar ook voor vroeger. Als je alleen maar 100% Nederlanders hier zou hebben zou het op den duur ook wel een beetje saai worden. Ik weet van mezelf ook dat ik van zo’n 200 jaar geleden een Duitse overgrootvader had en ik schaam me daar niet voor. Ik wil dat iedereen even in zichzelf vraagt: Waarom ben ik beter dan een allochtoon?
Want het antwoord is dat ben ik niet, iedereen is gelijk