U bent moslim. Hoe belangrijk is uw geloof voor u?
“Ik ben als kind religieus opgevoed in de islamitische vijf zuilen, zoals vijf keer per dag bidden, en andere tradities, zoals elke vrijdag naar de moskee. Tegenwoordig is mijn beleving van de islam spiritueler. Vijf keer per dag bidden en de moskee bezoeken zijn niet per se nodig om open te staan voor iets dat boven ons verstand uitstijgt en te groeien als mens. Ik heb meer interesse in het achterhalen van de universele waarden achter de islamitische regels dan ze alleen te praktiseren.
Ik ga met de islam dus heel anders om dan de traditionele moslims. Zo zie ik de koran niet als de enige weg naar God, het paradijs, verlichting of hoe je dat ook wilt noemen. Het is voor mij een inspiratiebron waar je veel wijsheid, liefde en schoonheid in ziet. Dat zit ook in andere heilige boeken, zoals de bijbel. Het doet me daarom pijn als extremisten van welk geloof dan ook de heilige teksten misbruiken voor gewelddadige preken tegen andersgelovigen. Mijn persoonlijke jihad is om dit extremistische kwaad met alle kracht te bestrijden. Dat doe ik zowel privé als in het openbaar door bij voorbeeld in de pen te klimmen en in de media te debatteren.”
Voelt u zich thuis in Nederland als ‘Nederlandse Marokkaan’?
“Ja, ik voel me zeer thuis in Nederland. Ik heb een tijdje in Marokko en Indonesië gewerkt, maar ik moet zeggen dat ik Nederland dan mis. Omgekeerd is dat niet het geval, hoewel ik het wel leuk vind om de paar jaar op vakantie te gaan naar mijn geboorteland.”
Veel Marokkaanse jongeren hebben weinig met Nederland of vinden het moeilijk om alleen Nederlander te zijn. De band met Marokko blijft sterk. Tegelijkertijd leiden ze onder de negatieve beeldvorming hier. Wat vindt u hiervan?
“Ik kan me enigszins inleven in de situatie van jongeren die verward raken door het leven in twee culturen. Ik heb ook een identiteitscrisis meegemaakt en ben daar sterker uit gekomen. Waar het om gaat, is dat je het beste van de twee culturen behoudt en tot één geheel maakt. Met bijvoorbeeld improviseren – dat is Marokkaans in mij – en met organiseren – dat is Nederlands in mij – kun je gemakkelijker anticiperen op wat komen gaat en problemen creatiever oplossen. De negatieve beeldvorming maakt het inderdaad niet gemakkelijker om je ergens thuis te voelen. Maar in een slachtofferrol schieten maakt het loodzwaar en leidt tot isolatie en radicalisme. Het mag nooit zo zijn dat je eeuwig in een spagaat blijft en altijd de schuld afschuift op je laaggeletterde ouders of de Nederlandse maatschappij. Wat deze jongeren nodig hebben, is dat zij zich kunnen spiegelen aan Marokkaanse Nederlanders die succesvol zijn en hun beide culturen verenigd hebben. Dat Ahmed Aboutaleb burgemeester is geworden, maakt mij trots om Nederlander te zijn. Maar niet alle rolmodellen geven jongeren een goed voorbeeld. Neem Kadija Arib, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA. Zij heeft helaas nooit de keuze gemaakt tussen leven in Marokko of Nederland. Op de televisie zei ze ooit eens dat ze haar Marokkaanse paspoort aanhoudt voor het geval Wilders aan de macht komt. Dat getuigt van een laffe houding. Als je kiest voor Nederland, dan ga je niet vluchten als het te heet onder je voeten voelt. Dan vecht je terug.”
In uw columns in Trouw probeert u de islamitische medeburger vooral de Nederlandse waarden en normen bij te brengen. Klopt deze stelling?
“Nee, die stelling klopt niet. Ik geloof in universele waarden, zoals rechtvaardigheid en vrijheid. Ik kan me dus heel boos maken als mensen zeggen dat islamitische waarden en westerse waarden met elkaar botsen. Dat is echt onzin. Het enige wat kan botsen zijn de manieren waarop we de universele waarden vertalen in een norm. Een hand geven bij een begroeting is in veel culturen de norm. De waarde erachter kan vriendelijkheid of respect zijn. Dat wil niet zeggen dat iemand die geen hand geeft deze waarden niet kent. Als hij echter niet duidelijk maakt dat hij op een andere manier groet, zal het contact met de ander bij voorbaat mislukken. Wat ik wel door mijn studie en onderzoek constateer, is dat oosterse en westerse culturen bepaalde waarden dominant stellen in contact met de ander. Zo staat ‘respect’ in de islamitische wereld boven ‘vrijheid’. Dat betekent in de praktijk dat harmonie bewaren meer gewaardeerd wordt dan confrontatie zoeken. Vandaar dat gedoe met de Deense cartoonrellen. Ik heb meer voorbeelden in mijn eerste boek Cultuurbepaalde communicatie uitgediept.”
Gelooft u in het concept van een ‘Europese islam’?
“De europaisering van de islam is een onontkoombaar proces. In geen enkel islamitisch land wordt het geloof op dezelfde manier gepraktiseerd. Om een concrete voorstelling te maken van hoe de Europese islam eruit ziet, moeten we vooruit in de tijd denken. Over pakweg vijftig jaar zal de islam hier heel anders beleefd gaan worden dan in de traditionele moslimlanden. Misschien dat er meer vrouwen imam zullen zijn. Ik denk dat moslims in Europa net als de katholieken soepeler zullen omgaan met hun geloof, door bijvoorbeeld minder streng de regels voor het vasten en bidden in acht te nemen. Ook zal het moskeebezoek drastisch dalen op termijn. Moslimjongeren zullen op een andere manier omgaan met hun islam. Minder religieus en meer cultureel.”
Waarom een nieuw boek over interculturele communicatie? Er zijn al zoveel boeken over dit onderwerp…
“Over communicatie en culturen zijn inderdaad meerdere boeken geschreven. Maar boeken die behalve veel theorie ook een concreet handvat aanreiken om de communicatie met de ander te verbeteren, zijn in Nederland zeldzaam. Dit gemis heeft mij doen besluiten om me te verdiepen in de vraag hoe je in de praktijk bruggen kunt slaan in contact met de ander zonder meteen je eigen waarden en normen te verloochenen of overboord te gooien.”
Kunt u in het kort omschrijven in hoeverre u hierin een eigen model hanteert?
“Om contact te maken, moet je je eerst diversiteitsdenken eigen maken. Dat is weten welke zes ‘houdingsaspecten’ je tijdens het communicatieproces moet benadrukken en het volgen van de drie stappen van het door mij ontwikkeld brugmodel. Bij de houdingsaspecten horen bijvoorbeeld nieuwsgierigheid en oprechtheid. Het brugmodel is gebaseerd op het zoeken van waarden en belangen van de ander en van jezelf. Als je bij de eerste twee stappen weet welke waarde de ander en jij in contact met elkaar benadrukken en hoe die in concreet gedrag wordt vertaald en welke belangen een rol spelen en daarna ze allemaal afweegt, kun je gemakkelijker als derde stap een evenwichtig besluit nemen hoe je met de ander wilt omgaan. Om dit diversiteitsdenken te oefenen kun je concrete voorbeelden uit mijn boek gebruiken.”
In Nederland is momenteel de discussie gaande over hoe ver vrijheid van meningsuiting kan gaan. Wat vindt u van deze discussie?
“Ik vind persoonlijk dat vrijheid van meningsuiting geen grenzen kent. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, hoe dom, kleinburgerlijk of achterlijk die ook is. Maar mensen die bewust leugens gaan verspreiden en feiten gaan verdraaien om haat en geweld te zaaien, kun je niet ongestraft laten rondlopen. Dat zijn lopende tijdbommen. Die moet je ter verantwoording roepen en ook leren om te gaan met vrijheid van meningsuiting. Het ontkennen van de holocaust is geen mening maar een racistische provocatie. Vergelijk het met iemand die zich helemaal bezat aan vrijheid van meningsuiting en daarna mensen agressief bejegend. Die spreek je ook aan op zijn gedrag en sluit je desnoods tijdelijk op zodat die geen gevaar vormt voor de samenleving.”
Wilders wordt door veel moslims gezien als ‘vijand’. Zou u iets positiefs over hem kunnen zeggen?
“Wat positief is aan Wilders, is dat iedereen nu kan zien dat het extremisme niet bij een enkel geloof hoort, maar dat het bij iedere idioot wortel schiet. Ook mensen die helemaal niet in een God geloven. Wilders zit qua ideologie op dezelfde lijn als Osama Bin Laden. Het enig verschil is dat Wilders democratisch gekozen is en dat Osama zich opwerpt als vrijheidsstrijder. Als het gaat om hun gewelddadige communicatie, dan zitten ze weer op dezelfde golflengte. Wanneer Wilders schreeuwt dat de koran verboden moet worden, dan hoor ik Osama zeggen dat christenen en joden de vijanden zijn van de islam. Dit zwart/wit-denken hebben ze met elkaar gemeen. Daar waar Wilders wil opkomen voor behoud van de Nederlandse cultuur, wil Osama de islam verdedigen. Allemaal onzin natuurlijk, want het enige dat ze doen is zowel het Westen als de islam in een kwaad daglicht plaatsen. De verborgen agenda van deze twee duivels is negatieve aandacht genereren en vuurtjes opstoken tussen mensen.
Wat verder positief is, is dat hun radicale uitspraken ervoor zorgen dat mensen van verschillende culturen en achtergronden elkaar bewust opzoeken, met elkaar nieuwe vriendschappen sluiten om een gezamenlijke strijd te voeren tegen extremisten. De radicale rotte appels bereiken precies het tegenovergestelde in vergelijking met wat de nieuwe president van Amerika doet. Obama probeerde onlangs met zijn speech in Caïro het wantrouwen tussen Amerika en de moslimwereld weg te nemen. Dat doet hij overigens niet op de ouderwetse politiek correcte manier door te zwijgen over gevoelige onderwerpen of taboes. In die zin hanteert hij mijn brugmodel door in zijn speech te hameren op een gemeenschappelijke waarde als respect en gemeenschappelijke belangen. Dat vind ik mooi om te horen uit de mond van de machtigste man ter wereld.”
Youssef Azghari, ‘Aan de slag met diversiteit. Effectief communiceren met verschillende culturen’, € 19,50, ISBN: 9789024418343, Uitgeverij Nelissen. Klik hier voor meer informatie over dit boek.
Ha, goede grap van Azghari. Waarom kunnen we ook niet botsen of waarden? Wat te denken van de familie-eer in islamitische landen die wij hier in het westen niet kennen?
Johan, ik weet niet hoe lang je al in Nederland woont, maar de famili-eer speelt hier wel zeker een kwestie. Kijk naar de vele zelfmoorden van mannen de laatste tijd die meteen ook even de kinderen meenemen. Vind dat Azghari een heel goed punt te pakken heeft dat een brede maatschappelijke discussie verdient.
Azghari is niet trouw aan zijn cultuur en religie. Hoe kun je nu vrouwelijke imams wensen? Hoe kun je als Marokkaan nu zoveel kritiek heben op andere Marokkaanse mensn?
Wat een heerlijk artikel, Azghari wijst naar mijn overtuiging een mooie weg waarlangs blonde kaaskoppen als ik en nieuwe Nederlanders weer kunnen bouwen aan een samenleving in plaats van alleen maar afbreken zoals Wilders c.s. doen.
@Mohamad: mensen helpen een begaanbare weg vinden is niet hetzelfde als kritiek hebben en in deze samenleving moeten we allemaal leren ook met kritiek om te gaan.
@ Mohamad: Hoe kun je als Marokkaan nu zoveel kritiek hebben op andere Marokkaanse mensen?
En dat is nu precies het probleem, Mohamad. Zelfkritiek is noodzakelijk voor groei. Een cultuur die zelfkritiek niet waardeert, kan niet leren van haar eigen fouten. Misschien dat het daarom slecht gaat met zoveel Marokkaanse jongeren?
Respect als universele waarde.
Respect staat in de islamitische wereld boven vrijheid lezen we hierboven. En in de westerse wereld andersom zou je er aan toe kunnen voegen. Zitten we dus met het probleem dat niet alle universele waarden (overal) op gelijke hoogte (of waarde) staan. Dit nog afgezien van hoe die waarden in normen vetraald worden.
Daar komt nog bij dat ik van de Islamitische nederlanders de indruk krijg dat met respect eerder ontzag bedoeld wordt en die prachtige universele waarde daarmee op het level van de voetbalveldcultuur terecht gekomen is. Daar wordt respect ‘afgedwongen’. Je weet daarna je plaats in de hiërarcie op het speelveld! De indruk die ik heb van de Islamitische cultuur is dat respect in het verlengde ligt van gehoorzaamheid (a.d. autoritetit van Allah en zijn profeet enz.) en aan de overgave en onderwerping die de Islam van de moslim vraagt.
Op het omgangsniveau, het normen niveau heb ik er als westerling altijd weinig moeite mee om met gevouwen handen begroet te worden door boeddhisten en/of hindoestanen. Ik voel me dan niet afgewezen of gediscrimineert of apart gezet. Maar juist geeerd en gerespecteerd, in ieder geval ‘begroet’. Bijvoorbeeld kan ik soms daarna die mensen wel een hand geven, er is sprake van twee richting verkeer. Of ik kan daarna in een vriendschappelijk kontact die mensen gewoon lichamelijk aanraken. Er is geen ontwijken of verbod. Er is geen oordeel, of afkeer naar mij. Ik (of zij) hebben geen regel overtreden of iets gedaan dat daarna weer recht gezet moet worden. Ik krijg niet het gevoel dat ze zich ten koste van mij ‘schoon’ moeten houden. De vertaling van de waarde naar de norm is minder krampachtig en minder ‘geladen’. Dat scheelt toch wel een slok op een borrel als ik dat zo zeggen mag.
Het valt te prijzen, genunceerde meningen in het woud van schreeuwlelijken. Maar om het ontkennen van de holocaust geen mening maar een racistische provocatie te noemen, getuigt van het meten met twee maten. Kenmerkend voor de gehele discussie. Voor mij schuilt in die ontkenning slechts dommigheid en dat bestrijd je niet met het laten afleggen van verantwoordelijkheid voor het verspreiden van leugens. Kijk de holocaust is glashelder, maar ten aanzien van heel veel gebeurtenissen is het niet mogelijk een dergelijk transparant beeld te krijgen wat waarheid is en wat een leugen. Veelal om dat het bestaande beeld een aanvaardbare consensus is van een historische gebeurtenis of ontwikkeling. Een beeld dat naarmate de tijd vordert, verandert en genuanceerd wordt door wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke dicourses. Wie bepaalt dan welk standpunt gelijk staat aan het bewust verspreiden van een leugen en of rascistische mening.
Daar moet je je in een democratie niet aan wagen, omdat je daarmee het vermogen om taboe’s te doorbreken en inzichten te wijzigen in een klap over boord hebt gegooid.
De mogelijkheid om een consensus te doorbreken, kijk ook naar de wijze waarop wetenschappelijke kennis groeit, kan slechts dan doorgang hebben wanneer zij zonder restricties mag worden toegepast.
Marcel Herebrugh
Vrouwen imam? Grappenmaker!! Er is een hele praktische reden waarom vrouwen achter of boven mannen bidden.
@het hele artikel: je wil te graag. Het feit dat iemand zijn gemeenschap en diens kernwaarden de rug toe moet keren om door autochtonen als ‘goede’ te worden gezien, laat wel weer zien wat voor walgelijk racistisch en intolerante samenleving dit is, en die dus daarom geen bestaansrecht meer heeft.
Wij moslims streven naar gerechtigheid; harmonie komt daarna. Want een harmonie die gebaseerd is op apologetische en onderdanige teksten zoals dit, is niets meer dan slavernij.
Oja, en vanuit de WESTERSE WAARDEN pleegt OSAMA — LEGITIEM — verzet.
Want de geallieerden bombardeerden ook vele Duitse steden met de grond gelijk, dat was acceptabel want het waren de kwade Nazi’s.
Nou, ik zal jullie eens wat vertellen, Amerika dat is het Nazi-Duitsland voor de moslims.
^^^^^ hieraan moet natuurlijk toegevoegd worden dat de aanslagen van Osama vanuit het beschaafde, verlichte en superieure Islamitische perspectief, natuurlijk niet acceptabel zijn.
hallo Youssef Azghari ,
ik heb een vraag voor je , hoe zal je allah beantworden als dag gekomen is(“‘ dag des oordels”), mensen vergeten wel eens dat we allen stervelingen zijn. “Zo zie ik de koran niet als de enige weg naar God, het paradijs, verlichting of hoe je dat ook wilt noemen”. dan zal hij jou vragen warom je niet hebt gepraktiseert. dan zla je om meer tijd vragen, dal zal het al te laat zijn. alle dingen op deze aarde zijn Vergankelijk, en niks zal blijven.
meneer yousseff
ik wil je hierop wijzen dat je ,als je meent wat je zegt dat je en kafir billah bent ,dus geen moslim.
Ik postte het volgende in de reactieruimte van het dagblad Trouw waar dit artikel ook geplaatst stond, mijn reactie bleek “te lang”. Daarom probeer ik het hier:
In het intervieuw lezen we over: “De europaisering van de islam is een onontkoombaar proces(….)Ook zal het moskeebezoek drastisch dalen op termijn. Moslimjongeren zullen op een andere manier omgaan met hun islam. Minder religieus en meer cultureel.”
In ieder geval fijn om te lezen dat Azghari europaisering van de Islam verwacht i.p.v. andersom, heel realisitisch ook. Wat zou dat “minder religieus en meer cultureel” dan gaan inhouden? Zouden er interculturele huwelijken mogelijk worden zonder dat de Islamitische partner een bekering eist of een Islamitische opvoeding van de kinderen eist? en de Marrokaanse regering er (via het 2de paspoort) een identiteitseis neerlegt? Zal er dan religieuze en spirituele vrijheid zijn, en dan bedoel ik vooral individuele gewetensvrijheid. Dat is volgens mij de enige manier waarop het mogelijk wordt dat niet europa islamiseert, maar de Islam europeaniseert. Als Azghari dat bedoelt heeft hij mijn steun en wens ik dat meer moslims zich in die richting ontwikkelen.
De islam en de westerse sameleving kunnen niet samen.
Of je moet van de westerse sameleving ene islamitische maken. Lees de koran eens goed. Typ in bij google: heilige koran.
Ga dan naar hoofdstuk 4 an-nisa. Lees dan vanaf nummer 33 en dan rustig verder lezen en proberen begrijpent te lezen.
Vrouwen staan onder de man bv Ongelovige horen gedood te worden enz. Ja de bijbel rammelt ook aan alle kanten. Maar daar word niet opgeroepen te doden. Maar wat ook in die hoofdstuk staat is, je hoort alles te geloven wat de koran predikt, anders ben je geen islamiet, dus mag men je dooden. Lees die hoofdstuk maar eens goed. Ik heb de indruk dat er weinig moslims zijn in NL. Vele “moslims” zijn gewoon geen moslims, als zeggen ze van wel. Deze schrijver is gewoon geen moslim. Maar een heer.
Op de vraag aan Youssef om iets posietiefs te zeggen over Wilders, geeft hij aan dat Wilders een duivel is, net als Osama Bin Laden.
Als hij dat nu zelf tegen Wilders zegt onder het genot van een pilsje (kopje thee) denk ik dat hij een vervelende opmerking krijgt. Als hij dat nu eens zelf tegen Osama Bin Laden zegt, onder het genot van een pilsje (kopje thee) denk ik dat hij direct een kromzwaard in zijn nek krijgt……………….
Ik hou niet zo van die “duivelcultuur”; George W Bush een duivel, die deense cartoonist een duivel, pim fortuin een duivel, Rushdie een duivel, allemaal duivels…
Het voordeel van iemand af te zetten als een duivel, is natuurlijk wel dat je jezelf wegzet als hoogverheven boven deze persoon, zeg maar als een soort god….
Ik heb dhr. Azghari pasgeleden bezig gezien als leider van een forumdiscussie in Tilburg.
Ook daar kwam de ‘handenschudden-discussie’ ter tafel.
En ondanks een aantal domme, kleinburgerlijke of achterlijke meningen, bewaarde dhr. Azghari zijn humor en geduld.
Petje af daarvoor.
vriendelijke groet,
http://www.kuikentje.nl
De essentie is dat de westerse waarden en de islamitische waarden ONVERENIGBAAR zijn!
Democratie, vrouwenrechten, gelijkwaardighetd van religies, gelijkwaardigheid van sexuele gerichtheid, recht van vrije meningsuiting zijn de peilpunten!
Gekwezel over handjes geven, gescheiden loketten, stoelenrijtjes voor vrouwen en hoofddoeken in sportzalen zijn de kleine pasjes die gemaakt worden om de islam vaste voet te geven in het maatschappelijke leven.
Alle verworvenheden en inzichten worden door de islamaanhangers in meerdere of mindere mate opnieuw ter discussie gesteld, alsof we de onze die niet in volle overtuiging ons eigen gemaakt hebben in het Westen. Alsof we erop zitten te verwachten op verbeteringen voorgesteld door de Islamaanhangers!
“Wilders zit qua ideologie op dezelfde lijn als Osama Bin Laden. Het enig verschil is dat Wilders democratisch gekozen is en dat Osama zich opwerpt als vrijheidstrijder. Als het gaat om hun gewelddadige communicatie, dan zitten ze weer op dezelfde golflengte.”
Wat een gemakzuchtige vergelijking, dat Wilders qua ideologie op dezelfde lijn als Osama zou zitten. Wilders doet voorstellen, Osama moordt er op los, net als zijn grote voorbeeld de profeet M.
Osama is geen vrijheidsstrijder, hij wil een salafistisch bewind vestigen in de vorm van het kalifaat. Joden, atheisten worden afgemaakt, niet-moslims mogen voor dhimmi spelen.
Maar de opmerking over ‘gewelddadige communicatie’ spant toch wel de kroon en dat voor iemand die zich bezig houdt met communicatie. Azghari heeft wel mooie woorden zoals ‘ik mis Nederland als ik in het buitenland ben geweest’ maar stiekem heeft hij meer sympathie voor Bin Laden dan voor Wilders, die staat voor handhaving van westerse waarden.
Kortom het is duidelijk waar deze meneer eigenlijk voor staat: islamisering.
“Wat positief is aan Wilders, is dat iedereen nu kan zien dat het extremisme niet bij een enkel geloof hoort, maar dat het bij iedere idioot wortel schiet.
nou maar hopen dat er straks genoeg idioten rondlopen, de voortekenen zijn gunstig.
“Ik kan me enigszins inleven in de situatie van jongeren die verward raken…”
laatst weer een bejaarde vrouw beroofd en mishandeld door een paar warhoofden
“Dat vind ik mooi om te horen uit de mond van de machtigste man ter wereld.”
je weet wel, die ene die de FED binnenkort absolute macht toe gaat schuiven
“De europaisering van de islam is een onontkoombaar proces.”
utopisch gebraak.
het probleem zit’m in het omgekeerde
” – Ik denk – dat moslims in Europa net als de katholieken soepeler zullen omgaan met hun geloof, door bijvoorbeeld minder streng de regels voor het vasten en bidden in acht te nemen. Ook zal het moskeebezoek drastisch dalen op termijn. Moslimjongeren zullen op een andere manier omgaan met hun islam. Minder religieus en meer cultureel.”
– ik denk – van niet
– ik denk – op grond van stevige islamiserings precedenten, overal ter wereld, dat het Vrije Westen om zeep zal zijn geholpen door een stel relifanaten die al in een flip schieten van een pedomed cartoontje
“Om contact te maken, moet je je eerst diversiteitsdenken eigen maken. Dat is weten welke zes ‘houdingsaspecten’ je tijdens het communicatieproces moet benadrukken en het volgen van de drie stappen van het door mij ontwikkeld brugmodel. Bij de houdingsaspecten horen bijvoorbeeld nieuwsgierigheid en oprechtheid. Het brugmodel is gebaseerd op het zoeken van waarden en belangen van de ander en van jezelf. Als je bij de eerste twee stappen weet welke waarde de ander en jij in contact met elkaar benadrukken en hoe die in concreet gedrag wordt vertaald en welke belangen een rol spelen en daarna ze allemaal afweegt, kun je gemakkelijker als derde stap een evenwichtig besluit nemen hoe je met de ander wilt omgaan. Om dit diversiteitsdenken te oefenen kun je concrete voorbeelden uit mijn boek gebruiken.”
en ‘ mijn-boek’ wordt binnenkort door academici uitgedeeld in de sloterwijk en andere probleemwijken ?
en anders misschien iets ter brandpreventie voor op de hoedenplank van je opel astra ?
“Ik vind persoonlijk dat vrijheid van meningsuiting geen grenzen kent. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, hoe dom, kleinburgerlijk of achterlijk die ook is.”
-mooi !-
hoewel…
“Vergelijk het met iemand die zich helemaal bezat aan vrijheid van meningsuiting en daarna mensen agressief bejegend. Die spreek je ook aan op zijn gedrag en sluit je desnoods tijdelijk op zodat die geen gevaar vormt voor de samenleving.”
flikker je eigen flutwerk maar in de prullenmand en lees je’s lekker in Herr Azghari. Misschien iets van Voltaire ?
Weer een moslim die ons land wil indoctrineren met zijn (achterlijke)(totalitaire)religie, maar wel met een lach. We hebben dit soort subsidie sleurpend gezeur niet nodig in onze Nederlandse samenleving.
(sic) Zo staat ‘respect’ in de islamitische wereld boven ‘vrijheid’. Dat betekent in de praktijk dat harmonie bewaren meer gewaardeerd wordt dan confrontatie zoeken.
En op het moment dat je dan van azghari een betoog verwacht over het (her)opvoeden van bijv de Marokkaanse jongens in Adam en Gouda, begint hij over de Deense cartoons! Deense! cartoons.
Hoezo, wie moet er nou leren respect te ontwikkelen voor de medemens? Hee, Azghari, je bent toch zo graag in Nederland. Begrijp dan eens dat een heleboel eenpaspoortNederlanders behoefte hebben aan respect . Dat is standaardvoorbeeld van ´een houdingsaspect ´ nieuwsgierigheid en oprechtheid. En HOOR wat de ander antwoordt. Want het antwoord ligt op straat, daar heb je alleen Hollands boerenverstand voor nodig.
Communicatie hoort transparant te zijn, meneer Taqqila! http://www.danielpipes.org/comments/65699
http://snappedshot.com/archives/103-Taqqiya-in-practice.html
Wat een negatieve reacties allemaal zeg. Het is niet goed of het deugt niet. Azghari is een van de meest liberale moslims van Nederland, en ook hij doet volgens de negativo’s aan islamisering. Dat vind ik persoonlijk het bewijs dat al die Geertje-stemmers hierboven naar een moslimvrij Nederland streven. Veel plezier met het creëren van dit land, het zal jullie in nog geen 1000 jaar lukken! En nee, ik ben geen moslimvriendje. Heb grote kritiek op de islam.
“…Heb grote kritiek op de islam.”
net als Wilders dus
enne… dit land bestaat al
bovendien, liberale moslims?
wat zijn dat ?
boris op zondag 21 juni
Wel Boris, ik werk al een half leven in moslimlanden, dus ik heb wel ervaring met de moslim-manier-van-spreken. Op een moment dat een moslim werkelijk liberaal is, valt hij al gauw buiten het begrip moslim zijn (= kafir).
En jij kan hem de één van meest liberale moslims van Nederland vinden, dat kan nog steeds inhouden dat hij vreemde dingen zegt en vreemde redeneringen heeft. Iemand die handleidingen schrijft over interculturele communicatie mag inhoudelijk gefileerd worden. Het is Azghari ’s bedoeling om de communicatie ‘beter’ te krijgen, dan is het toch wel belangrijk om zijn onderliggende motivatie bloot te leggen?
Volgens Ibn Hisham sloot Mohammed in Mekka een huwelijk met Aïsja toen ze zeven jaar oud was, maar kwam ze pas bij hem wonen in Medina toen ze negen of tien jaar oud was…
http://nl.wikipedia.org/wiki/A%C3%AFsja
dat ‘bij hem wonen’ mag gezien worden als bijbelse ‘bekentenis’
ouwe snoepert die mootje
sallallahu alaihi wa sallam, nah.. als u gelovige bent dan.
Belle, natuurlijk heb je gelijk. Maar wanneer in godsnaam is een moslim of islamitische organisatie niet verdacht anno 2009? Er is een heksenjacht aan het ontstaan!
En je hebt gelijk, Azghari (zie reacties helemaal bovenin deze rij) wordt door andere moslims al niet meer als moslim gezien!
“Maar wanneer in godsnaam is een moslim of islamitische organisatie niet verdacht anno 2009?
dat is niet omdat ze zweetvoeten hebben beste Boris
Niko,
Nee, wel omdat moslims beesten zijn, of niet dan? Duiveltjes, satans, hellebroeders, engste soort wat er is! Mocht je nog willen reageren, ik lees je reacties niet meer. Ga jij vooral lekker door met onzinnige mails sturen. Hopelijk worden die meteen verwijderd.
laten we het hopen Boris,
elke islamkritiek dient onmiddellijk van tafel te worden geveegd, niet waar !?
ik zeg niet dat moslims beesten zijn, dat zijn jouw kronkels niet de mijne
wel dat ik tegen islamisering van het Westen ben en dat ik vind dat moslims hun geloof netjes binnenskamers moeten houden, seculariteit en integreren enzo.
en gelukkig, steeds meer Nederlanders die er precies zo over denken; allemaal idioten die het multicul-drama meer dan zat zijn.
en om niet al te veel als een zure anti-islam zeikerd over te komen ook nog even wat goed nieuws, als afsluitertje zeg maar.
Boris, kijk je ook even mee !?
Moslims keren geloof massaal rug toe
http://www.slechtnieuws.be/nieuws/moslims-keren-geloof-massaal-rug-toe
zo zie je maar dat er niet eens zo heel veel voor nodig is om moslims over de streep te trekken
haram-ide cheers !
(sic) Obama probeerde onlangs met zijn speech in Caïro het wantrouwen tussen Amerika en de moslimwereld weg te nemen. Dat doet hij overigens niet op de ouderwetse politiekcorrecte manier door te zwijgen over gevoelige onderwerpen of taboes. In die zin hanteert hij mijn brugmodel door in zijn speech te hameren op een gemeenschappelijke waarde als respect en gemeenschappelijke belangen. Dat vind ik mooi om te horen uit de mond van de machtigste man ter wereld.” (-)
Obama is inmiddels beroemd geworden met zijn toespraken – die geschreven zijn door Ben Rhodes . Dus waarschijnlijk moet Rhodes al op de hoogte zijn van het brugmodel dat blijkbaar van Azghari is.
Als Obama gewoon geinterviewd wordt, is niet ieder woord gewogen. Ik heb wel iets met slip-of-the tongue uitspraken .. http://www.youtube.com/watch?v=iQqIpdBOg6I http://www.youtube.com/watch?v=bMUgNg7aD8M
Kan je wel spreken van DE Westerse of DE Islamitische cultuur? Binnen iedere cultuur zijn er namelijk zoveel verschillen. Een Turk is geen Marokkaan en een Nederlander geen Amerikaan. Daarnaast zijn er binnen ieder geloof ook nog eens uiteenlopende stromingen. Denk maar aan protestanten en katholieken of aan soennieten en sjiieten. Wat me vooral opvalt is dat religie door bepaalde groepen binnen beide culturen misbruikt wordt “God bless America” en “Jihaad”. Volgens mij is wederzijds respect de enige manier om met elkaar op een goede manier te kunnen samenleven. Al is dit uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Discussies mogen en moeten er zijn. Zo leer je de andere cultuur en waarden juist kennen. Je hoeft het daarom daar niet met eens te zijn, maar je bent er op zijn minst over aan het praten. Met te schelden, verwijten maken, vooroordelen, racisme, beledigende cartoons en aanslagen komen we geen stap verder. Zodoende drijven we uit elkaar in de plaats van naar elkaar toe. Het enige dat groeit is haat en onbegrip.
Wat onzin!Vraag is waarom kunnen de 140 miljoen Christenen die in 35 Moslimlanden wonen en de oorspronkelijke bewoners zijn van die landen hun eigen geloof niet mogen uitoefenen, hun kinderen geen christelijke namen geven, geen radio en tv uitzendingen in eigen taal volgen, is dit democratie?
voor de eerste maal bedenk ik mij dat ook de islam hervormers nodig heeft en die zullen het net zo moeilijk krijgen als de cristelijke hervormers het hadden destijds wellicht nog moeilijker want ze staan tegenover culturen die al honderden jaren geleden hervormingen gehad hebben maar …de islam moet hervormen zoniet staan ons grote oorlogen te wachten vrees ik dus chapeau voor de verlichters van de islam denk ik dan maar
mee eens