Waarom schrijft u over het onbedwelmd slachten?
“Omdat het misschien verboden wordt. Marianne Thieme heeft een wijzigingsvoorstel ingediend van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Dat kwam 16 februari voor het eerst ter sprake in de Tweede Kamer. Ze wil dat alle dieren die in Nederland worden geslacht in het vervolg eerst worden bedwelmd, verdoofd. In de week van 21 maart gaat het debat in de Kamer weer verder.”
Wat kunnen we op uw website lezen?
“Ik schrijf over hoe de kosjere en halal slacht in zijn werk gaat, en wat het verschil is met de ‘gewone’ slacht, met allerlei links. Deze artikelen zijn bedoeld voor diegenen die weinig van dit onderwerp weten. Ik vertel wat het wetswijzigingsvoorstel van de PvdD precies inhoudt, en welke argumenten men gebruikt. Vervolgens spreek ik de voorstanders toe, en de joodse gemeenschap. En ik doe suggesties voor een compromis.”
Verdoven, wat is daar mis mee?
“Het is tegen de regels van de sjechieta, het joodse slachten, en de dhabihah, het islamitische slachten. Joden en moslims slachten onverdoofd, omdat zij vinden dat het zo snel en pijnloos mogelijk moet gebeuren. Als een dier eerst is verdoofd en vervolgens mechanisch wordt geslacht, gaat er van alles mis. Joden en moslims zeggen dat het onverdoofde dier vrijwel direct het bewustzijn verliest en niets meer voelt. Anderen zeggen dat dat niet zo is. Het is een beetje welles-nietes tussen voor- en tegenstanders van een verbod.”
Er staat toch in de wet dat het slachten ‘volgens de Israëlitische en islamitische ritus’ wèl mag?
“Tot voor kort gold die uitzondering inderdaad voor de hele Europese Unie (EU). In de nieuwe richtlijn voor slachtdieren van de EU uit 2009 staat nu dat de afzonderlijke landen het zelf mogen regelen. Marianne Thieme grijpt nu haar kans.”
Wat zijn Thieme’s argumenten?
“In het kort: dat de vrijheid van godsdienst ophoudt wanneer het dierenrecht in het geding is.”
De tegenstanders van het verbod… wat zeggen zij?
“Zij beroepen zich op de vrijheid van godsdienst.”
Wat vindt u er zelf van?
“Ik denk dat de tegenstanders van het verbod zich niet bedienen van de juiste argumenten. Je moet seculiere mensen niet vragen een uitzondering voor je te maken op basis van de vrijheid van godsdienst, omdat veel seculiere Nederlanders menen dat die vrijheid van godsdienst nog wel wat verder ingeperkt mag worden. Je moet seculiere Nederlanders die zich zorgen maken over dierenwelzijn, proberen te overtuigen van het feit dat je als gelovige jood of moslim óók bezig bent met dierenwelzijn. Dat je aan dezelfde kant staat, maar dat je een technisch verschil van mening hebt over het verlies van bewustzijn bij het doodbloeden van het dier.”
En nu, wat denkt u dat er gaat gebeuren?
“Ik denk dat het voorstel het nu niet gaat halen, omdat CDA, CU en SGP tegen zijn, D66, PVV, GroenLinks en SP voor, en de VVD en de PvdA nog onbeslist. Ik denk dat de PvdA en de VVD uiteindelijk tegen gaan stemmen, of liever gezegd: ik hoop ‘t. Ik vind wel dat er een bredere discussie moet komen tussen voor- en tegenstanders, om tot een oplossing te komen die zowel het dierenwelzijn verbetert, als aan de religieuze eisen voldoet. Er is in de VS veel onderzoek gedaan op dit punt, dus de voorstellen liggen in feite klaar. Maar hier in Nederland hebben voor- en tegenstanders zich verschanst in de loopgraaf van hun eigen gelijk.”
Wat wilt u hier nog over kwijt?
“Dank voor de kans om te vertellen dat ik het heel raar vindt dat de Partij van de Dieren in haar ‘Memorie van Toelichting’ het onbedwelmde slachten vergelijkt met de meisjesbesnijdenis. Dat vind ik echt niet kunnen. Ook vind ik het belangrijk erop te wijzen dat de PvdD net doet alsof er heel veel onbedwelmde slacht is, maar het gaat om een fractie van de gewone slacht. Er worden in totaal maximaal 2 miljoen dieren per jaar onbedwelmd geslacht. Er worden in Nederland alleen al 14 miljoen varkens geslacht ieder jaar, en 458 miljoen kippen.”
Waarom spreken we niet af dat we dieren niet meer slachten als ze leven en alleen als ze dood zijn? Zijn we van alle problemen af.
In het algemeen wordt gesteld dat kosjer of halalslachten pijnloos gebeurd ,maar wordt dit bestreden door iemand
waarvan je kunt aannemen hier iets meer van te weten.
Deze man Prof Dr. B .Smalhout beweert nl dat dit slachten
nogal eens uit de hand loopt omdat de deskundigheid ontbreekt.
Als bovenstaande inderdaad zo is dan begint het op een
marteling te lijken.
Ik ben geen seculier en ook geen aanhanger van de PvdD
maar op grond van een bepaalde tekst in Bijbel of Koran
deze methode te handhaven en te stellen we hebben Godsdienstvrijheid gaat mij te ver.
+ gebeurt
Dank voor uw beide reacties.
Karel, het is nu eenmaal zo dat je een dier eerst moet dood maken om het te kunnen eten. Anders zou je je moeten beperken tot kadavers van dieren die al uit zichzelf dood zijn gegaan. Dat is niet goed voor de volksgezondheid, en levert voor de immense vleesbehoefte in de westerse wereld ook te weinig op. De essentie van de veehouderij is nu juist dat het dier moet worden gedood voor de menselijke consumptie. Daarom pleit ik dus voor groter besef van het hele traject, zodat we allemaal veel beter weten wat we nu eigenlijk zitten te doen met dat vlees.
Meneer Beuker, met alle respect voor u, ik vind Smalhouts opmerking nogal tendentieus. Ik kan me niet voorstellen dat Smalhout niet weet dat een joodse slachter een jarenlange opleiding volgt. En ook een halal slachter moet een aparte opleiding volgen om in een Nederlands slachthuis te kunnen functioneren.
Het probleem zou ‘m mogelijkerwijs kunnen zitten in de dieren die tijdens het Offerfeest worden geslacht door ‘amateurs’. Ik stel daarom ook voor om hierover de discussie te openen in islamitische kring, teneinde hier een eind aan te maken.
Als het probleem zit in het slachten door amateurs, dan is dit waarschijnlijk illegaal en derhalve bij wet verboden.
Ik neem niet aan dat Smalhout dit bedoelt want daar zullen ze hem toch niet bij roepen.
Toch ben ik het met U eens ,als U gelijk hebt het een goede zaak is amaturistisch slachten in Islamitischekring aan de orde te stellen zodat halal slachten in een gunstiger licht wordt gesteld. Halal slachten moet niet worden verboden
op oneigenlijke motieven.
Meneer (of is het toch mevrouw?) Beuker, ik ben blij met uw reactie. Want ik denk dat juist in de situatie rond het Offerfeest een oplossing kan zitten voor het conflict tussen voor en tegenstanders van een verbod. Er is discussie in de islamitische gemeenschap over het onbedwelmde slachten en het Offerfeest, maar of men op tijd naar buiten komt om de PvdD te overtuigen, weet ik niet.
Wil langs deze weg mevrouw Daphne Meijer complimenteren voor haar inzet mbt halal/kosjer slachten! Zulke mensen hebben we meer nodig in dit land!
In feite om als halal te kwalificeren moet het dier door een ervaren voorsnijder om het leven worden gebracht. Verdoving bij de slachting zorgt voor stress in het lichaam, waardoor het dus niet eerlijk zou zijn tegenover het dier. Het is nou eenmaal moeilijk te meten wat nou eigenlijk goed is voor het dier. Mijn islamitische vriendin haalt haar vlees bij een slager waar je kunt kijken hoe het dier op halal wijze geslacht wordt en je er dus ook zeker van kunt zijn dat het soepel verloopt. (als je wilt weten hoe dat gaat moet je even op: http://www.slachterijvugts.nl/ kijken)
Het blijft een kwestie van wat geloof je, maar als ik eerlijk ben: Dieren achter elkaar zetten in rij en ze maar laten wachten tot ze aan de beurt zijn, vind ik persoonlijk erger dan een afzonderlijke ruimte voor elk dier, een gebed voor elk dier en in één haal zonder pijn slachten.
Mijn blog is inmiddels verhuisd naar daphnemeijer.com/blog/ Ik heb alle artikelen over de slacht uit die tijd overgezet naar dit nieuwe adres. Je vindt er ook een artikel met veelgestelde vragen, op een aparte pagina die rechtsboven op het blog te vinden is.
Wat een walgelijk laffe voorstelling van de zaken. Het is een welles-nietes tussen voor- en tegenstanders? Lees het onderstaande even voordat je in het kader van de lieve vrede bewaren capituleert aan de wensen van m.n. de islam:
Runderen krijgen bij gewone slacht een pin door hun hoofd geschoten en ze zijn op slag dood. Bij halalslachten worden de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden terwijl het dier volledig bij bewustzijn is. Het duurt langer dan een minuut voordat het rund het bewustzijn verliest en in die tijd loopt er ook bloed in z’n longen waardoor het waarschijnlijk als een verdrinkingsdood aanvoelt. Het beest heeft helse pijn, stikt langzaam, wordt vaak met geweld op de rug gekanteld en het NVWA geeft aan dat soms standaard wordt begonnen met het uit elkaar snijden van het dier voordat het buiten bewustzijn is.
In Zeeland komen ze met busjes bij de e boeren langs. Dan willen ze zwart de schapen en lammetjes kopen. En vervolgens op t erf slachten achter de schuur. Zoniet dan gebeurt t in de busjes. En dan weer terug naar Rottrrdam.