Regina Ghogli is een enthousiaste kunstenaar- kunstdocent. “Ik maak groot kleurrijk abstract werk en barst vaak van de ideeën,” vertelt ze. “In beide werkvelden zet ik me in voor bewustwording op gebied van cultureel erfgoed, duurzaamheid, spiritualiteit en burgerschapsvorming.”

Hoe en waardoor ben je kunstenaar geworden?

 “Van mijn ouders heb ik geleerd mijn hart te volgen. Daarom heb ik bewust gekozen voor het volgen van de kunstacademie, Willem de Kooning in Rotterdam. Heel veilig koos ik de docentenrichting, maar ik wilde het liefst de autonome kant op. Dat vond ik te risicovol en te onzeker. Tijdens mijn afstudeerjaar kreeg ik een nominatie van de Rotterdamse kunststichting voor de Drempelprijs voor aanstormend talent. Te gek! Maar ik wist toen nog niet zo goed wat ik ermee aan moest.”

Regina of Ragheni
Ragheni Ghogli

“Al snel na mijn opleiding ben ik gaan lesgeven als kunstdocent in het middelbaar onderwijs, af en toe wel kunst gemaakt maar sinds een paar jaar weer echt opgepakt omdat ik weer meer wilde maken en daarom koos voor een eigen atelier in Leiden. Kunst is mijn eerste liefde, het maken van kunst geeft mij energie. Het maakproces is iets heiligs voor mij, je bent in het hier-en-nu en afgestemd op de bron.”

“Ik werk meditatief, het liefst in een gesloten ruimte zonder mensen om me heen, geen geluid enkel stilte. Het is een bijzonder proces dat me positief stemt en graag doe want de drukte van de dag slokt je anders op. Het moment van kunst maken is magisch en waardevol, het heeft te maken met zelfreflectie, in stilte liggen vaak antwoorden oftewel het doet me goed het is een groeiproces voor mijn ´zijn´.”

In je werk gaat het om het vastleggen van levensenergie, Prana genoemd in het Sanskriet. Kun je hier wat meer over vertellen?

“Prana zit in het zonlicht, stromend water, de wind die door de blaadjes ruist. Het is geladen met een positieve energie dat de levensstroom op gang houdt. Het zit in je ademhaling, het is van essentieel belang om te kunnen leven. Het is ook een term uit de yoga, je levensenergie gaat ervan stromen. Het is verkwikkend. Een waterval of een stromende rivier zijn krachtige vormen hiervan.”

Laat levensenergie zich wel vastleggen, is dat geen ijdele poging of gaat het meer om een eigen interpretatie en benadering?

“Levensenergie is om te ervaren in het moment en het hier-en-nu en is altijd in beweging. Mijn werk is een benadering van Prana. Toen het werk ontstond, merkte ik dat het een positieve en krachtige energie gaf aan de kijkers. Mijn werk bevat stromende bewegende lijnen die overeenkomen met de kenmerken van Prana. Daarnaast is mijn werk een samenspel met het zonlicht. Bewust zit er bladgoud in om de reflectie te vangen en te versterken. Met mijn werk probeer ik de zintuigen te prikkelen. Ik probeer het effect te creëren alsof je naar een zonsopkomst kijkt en gepakt wordt door het moment. Je volledig één voelen met hetgeen je waarneemt en hier een prettige energie bij ervaren is mijn uitgangspunt.”

Waarom is het voor jou belangrijk drie culturen – India, Suriname en Nederland – door je heen te laten gaan en daarmee bezig te zijn?

447458426_18126740557356645_5704144692736892616_n

“Ik ben trots op mijn roots. Het is bijzonder dat mijn identiteit aan drie verschillende landen verbonden is. Het was een eer voor me een interactieve kunstinstallatie te maken voor de herdenking van 150 jaar Hindoestaanse migratie in Nederland in opdracht van DesiYup music voor het festival Eindeloos India in de Doelen Rotterdam.”

“Tijdens het Festival werd de vraag gesteld: ‘Wat geef jij door aan de volgende generatie?’ Het was een wake-upcall, want ineens kwam het besef: wat wil ik doorgeven en hoe ga ik dit vormgeven, het is aan mij om het bewust door te geven, anders krijgen mijn kinderen, de volgende generatie, het niet mee.”

“Het is extra van belang omdat ik merk dat per generatie er iets verwatert van de cultuur. Ik krijg al minder mee van de cultuur dan mijn moeder, voor mijn kinderen is dat nog minder. Daarnaast heb ik ook een bepaalde natuurlijke drang om meer te willen weten over mijn cultuur, het is deel van mijn identiteit en behoort tot de vraag ´wie ben ik?´ Zoals de betekenis van bepaalde tradities, denk bijvoorbeeld aan een viering als Holi.”

“Mijn werk is een ontdekkingstocht en elke keer leer ik weer iets bij, het voelt als een grote rijkdom. Mijn zoektocht is een inspiratie voor mij, en vind ik van belang om vast te leggen. Beeldend, want dat brengt vaak ook een gesprek op gang, in eerste instantie met mijn kinderen. Het maken van kunst gerelateerd aan mijn cultuur is een van de vormen die ik zie om de culturen door te kunnen geven en hopelijk ook bewustwording bij anderen te creëren.”

Is kunst het enige wat voor jou telt?

“Naast kunstenaar ben ik ook kunstdocent, educatie is een vorm van zingeving voor mij. Kunst en educatie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Met mijn werk wil ik bewustwording creëren. Elk mens wil groei ervaren. Dit geeft energie, kennis, zelfkennis en vertrouwen.”

Expositie PRANA… PANI, WATTRA, WATER is van 8 juni tot en met 7 juli 2024 te zien bij ontmoetingsplek Sijthoff Cultuur, Doezastraat 1b, Leiden. Kijk voor meer informatie op deze webpagina.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Theo Brand

Eindredacteur

Theo Brand is journalist en politicoloog en werkt bij Nieuw Wij als eindredacteur. Religie, levensbeschouwing en politiek zijn …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.