Dat is niet alleen een kwestie van beeldvorming: eeuwenlang stond men in de islamitische wereld ook daadwerkelijk toleranter tegenover mannelijke en vrouwelijke seksualiteit, en tegenover homoseksuele verlangens en praktijken, dan in christelijk Europa. Michiel Leezenberg beschrijft in De minaret van Bagdad niet alleen de veranderende manieren waarop men in het Westen naar moslims heeft gekeken, maar ook de veranderende seksuele opvattingen en praktijken in de islamitische wereld. Het boek biedt een nieuw, verfrissend perspectief op een dikwijls oververhit publiek debat. Leezenberg: “Het moderne begrip ‘homo’ wordt als een westerse uitvinding gezien.”
Gefeliciteerd met de publcatie van je boek! Het lijkt alsof islam en seks best… ‘sexy’ zijn in Nederland. Wat zou de reden daarvoor zijn?
Michiel Leezenberg: “Als je wat beter kijkt, blijkt dat seksualiteit een belangrijke, maar niet altijd onderkende, rol speelt in het islamdebat in Nederland en elders. Om maar een paar voorbeelden te noemen: in de dikwijls felle discussies over hoofddoeken, nikaabs, boerkini’s en de kleding van vrouwelijke beachvolleybalspelers worden allerlei kwesties aangaande vrijheid, secularisme, en inderdaad seksualiteit vrij letterlijk over de lichamen van vrouwen uitgevochten. Of neem de vermeende massaverkrachting door vermeende Syrische vluchtelingen op oudejaarsnacht 2015 in Keulen. Dat werd een enorme hype, maar achteraf bleek er maar weinig van te kloppen. En IS maakt natuurlijk een soort seksuele reclame, door openlijk en uitdagend vrouwen tot seksslavinnen te maken en homo’s van hoge gebouwen te werpen. Het leek me voor de discussie nuttig om die thematiek van seksualiteit eens expliciet en systematisch te behandelen.”
Wat hoop je met de thematisering te agenderen?
“Deels was dat vanuit de wens om in het publieke debat een ander geluid te laten horen. Maar ook in mijn eigen onderzoek, dat heel andere onderwerpen betreft, was ik al dikwijls onverwachte of bizarre seksuele verschijnselen tegengekomen. Ooit heb ik in Irak een lezing gehouden over seksualiteit in het Koerdische nationale epos, een tekst uit de zeventiende eeuw. Na afloop een totale, doodse stilte onder het publiek; terwijl er gewoonlijk over alles fel wordt gediscussieerd. Toen wist ik dat ik een open zenuw had geraakt.”
Wat zijn de belangrijkste conclusies van het boek?
“Het belangrijkste punt is dat allerlei seksuele normen, die we als tijdloos en onveranderlijk islamitisch beschouwen, in werkelijkheid juist heel nieuw blijken te zijn. In de klassieke islamitische wereld ging men op een opmerkelijk ontspannen manier om met zaken zoals overspel en seksueel verkeer tussen mannen, of tussen vrouwen. Homo-erotisch verlangen, als onderscheiden van daden, werd ook door vrome religieuze schriftgeleerden als natuurlijk beschouwd, of zelfs positief gewaardeerd als een teken van beschaving. Ook seksueel genot werd nooit als een moreel probleem gezien, zoals in het christendom. Er bestaan talloze middeleeuwse islamitische sekshandboeken, die zonder valse schaamte over het genot van beide partners spreken en technieken beschrijven voor het verhogen van dat genot.”
In de interviews voor de Belgische en Nederlandse media lijken journalisten, maar ook mensen die reageren vooral erg verbaasd over de rijke geschiedenis van seksuele en genderidentiteit binnen de moslimculturen van de pre-koloniale tijd. Wat is er veranderd en wanneer ging het ‘mis’?
“Die rijkdom aan openlijk bezongen en beoefende vormen van seksualiteit is inderdaad voor veel lezers een enorme verrassing. De repressieve houding die je vandaag ziet is dus een radicaal nieuw verschijnsel, en niet een uiting van een oorspronkelijke of tijdloze islam. Door specialisten wordt gezegd dat die nieuwe preutsheid is ontstaan door de koloniale overheersing: toen zouden moslims, en bijvoorbeeld ook Indiase Hindoes, de preutse moraal van hun burgerlijke en victoriaanse heersers hebben overgenomen. Maar die nieuwe seksuele moraal zie je ook verschijnen op plaatsen die nooit zijn gekoloniseerd.
Ik suggereer daarom dat de opkomst van nationalisme en de natiestaat van minstens zo groot belang zijn. Door de invoering van modern burgerschap en de moderne dienstplicht wordt het in de negentiende eeuw voor elke man een plicht om als soldaat het vaderland te dienen; vrouwen daarentegen dienen voor het vaderland juist nieuwe kindertjes te produceren. In de moderne tijd worden, in Europa en elders, man-vrouwverhoudingen niet losser maar juist veel strikter gedefinieerd. Ook homoseksualiteit wordt nu opeens tot een politiek probleem, zogezegd.”
Kun je dus zeggen dat de islam vroeger ‘homovriendelijker’ was?
“Dat kun je zeggen, met dit voorbehoud, dat ‘homoseksualiteit’ een modern begrip is, dat verliefdheid en verlangens op één hoop veegt met seksuele daden. In de islamitische wereld, evenals overigens in India, Afrika en Rusland, wordt dat als een westerse uitvinding gezien – niet helemaal ten onrechte. In de klassieke islam kwam niemand op het idee om de homo-erotische liefde die in poëzie werd uitgedrukt op één lijn te stellen met seksueel verkeer tussen mannen. Op dat laatste stonden in theorie strenge straffen, maar de juristen maakten de oplegging en uitvoering daarvan in de praktijk vrijwel onmogelijk. De tolerantie ten aanzien van homoseksueel verkeer was zelfs zó verregaand dat westerse reizigers er schande van spraken.”
Sommige moslims hebben je aangerekend dat je niet naar de bron van de ‘echte’ islam gaat. Om welke islam gaat het dan? Waar begint en waar eindigt deze?
“Daarover kan ik als wetenschapper en als buitenstaander natuurlijk geen oordeel vellen; dat zullen moslims voor zichzelf moeten uitmaken. Mijn punt was juist dat wat moslims zelf als de ‘ware’ of ‘correcte’ islam beschouwen in de loop der tijden sterk is veranderd. In de Koran en de hadith, ofwel de tradities van de profeet Mohammed, staat maar weinig over seksualiteit, en dat weinige blijkt heel anders dan we zouden denken. Pas in de loop der eeuwen zijn er meer repressieve en patriarchalere interpretaties aan die passages gegeven. Ook schriftgeleerden die door hedendaagse salafisten worden aangeprezen, zoals al-Suyûtî en Ibn Taymiyya, blijken heel andere opvattingen te hebben gehad dan je zou verwachten.”
Oud-president Ahmedinajad zei eens dat er geen homo’s in Iran zijn. Bestaat ‘de homo’ in de moslimwereld wel?
“Het moderne begrip ‘homo’ wordt, zoals gezegd, als een westerse uitvinding gezien. Maar aantoonbaar heeft de klassieke Perzische beschaving niet alleen een immense traditie van homo-erotische poëzie, maar ook van openlijk getolereerde homoseksuele praktijken. Hedendaagse islamitische moraalridders proberen die geschiedenis te vergeten of te ontkennen. Hetzelfde kun je trouwens ook zeggen van hindoenationalisten, Afrikaanse machthebbers en Oosteuropese conservatieven. Je kunt best onderkennen dat bijvoorbeeld het homohuwelijk een typisch moderne en burgerlijke mentaliteit weerspiegelt, en maar één van de vele mogelijk manieren is om aan je leven gestalte te geven, maar daarmee hoef je niet-westerse homofobie niet in de kaart te spelen. In dat opzicht is een blik op de islamitische geschiedenis verfrissend.”
Vrouwen en homo’s zitten in het midden van de de strijd tussen occident en orient. Moeten we hen bevrijden?
“Het idee van de bevrijding van hulpeloze moslim- of hindoevrouwen is een stukje koloniaal erfgoed. Het is ook erg paternalistisch. Vrijheid is natuurlijk per definitie niet iets wat anderen voor je bepalen, maar wat je voor jezelf uitmaakt. Ik hoop ook dat mijn boek duidelijk maakt dat het idee van een tijdloze tegenstelling tussen Oost en West nogal misleidend is. In die verhoudingen, en ook in man-vrouw-verhoudingen en in de houding ten aanzien van verschillende vormen van seksualiteit, zijn er juist zowel in Europa als in de islamitische wereld diepgaande veranderingen geweest. Een blik op die geschiedenis zou het moeilijker moeten maken om te zeggen dat het volgens de echte of ware islam zus of zo zou moeten. In de islamitische traditie is altijd al ruimte voor discussie geweest, en voor verschillende levenshoudingen en praktijken.”
Het idee van de bevrijding van hulpeloze moslim- of hindoevrouwen is een stukje koloniaal erfgoed. Het is ook erg paternalistisch.
Toch zijn de grenzen tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid rekbaar. Vroeger was de hetero moslimman te vrouwelijk, nu te mannelijk? Wat zegt dat over het Westen?
“We denken natuurlijk dat iedereen ‘gewoon’ ofwel een man ofwel een vrouw is; we zien het als een natuurlijk gegeven. Maar in werkelijk blijken ideeën over wat ‘echt’ mannelijk en ‘echt’ vrouwelijk’ is, en zelfs over wat ‘natuurlijk’ is, veranderlijk. Vroeger dachten moslims dat verliefdheid op iemand van hetzelfde geslacht domweg deel uitmaakte van de menselijke natuur (fitra). Tegenwoordig vinden gelovige en seculiere personen homoseksualiteit ‘onnatuurlijk’. Het beroep dat mensen op de natuur doen is, evenals het beroep op de ‘echte’ islam, een beroep op een vorm van gezag, dat betwist kan worden zoals elk beroep op gezag.”
IS heeft ook heel goed begrepen dat ‘sex sells’. Wat betekent ‘sexy jihad’ voor de hedendaagse moslims?
“Inderdaad gebruikt IS heel welbewust en uitdagend seksualiteit als onderdeel van zijn reclamecampagne. Naar westerse jongeren toe signaleren ze: ‘Kom hierheen, het is hier een seksueel paradijs!’; naar hun tegenstanders, met name de Yezidi’s, signaleren ze: ‘we verkrachten jullie vrouwen en vernietigen daarmee jullie groepseer.’ Die praktijk van systematische etnische verkrachting zag je ook al in de jaren negentig in de oorlog in voormalig Joegoslavië.”
Welke elementen/punten zijn naar jouw mening relevant in de discussie rond islam en seksualiteit, seksuele- en genderdiversiteit? Waar moeten we mee stoppen en wat moeten anders doen?
“‘Wat te doen?’ zou Lenin vragen. Ik heb geen beleidsaanbevelingen. Hooguit zou ik zeggen dat je het beroep op ‘de’ islam kritisch kunt benaderen door naar de islamitische geschiedenis te kijken. Ook merk ik dat het zinvol is om hierover in discussie te gaan met om het even wie. Ik heb, naast veel positieve reacties, ook een klein aantal hatelijke mails gekregen van zowel salafisten als islamofoben; maar wanneer je daarop reageert zonder gelijk ook in scheldpartijen te vervallen, ontwikkelt zich vaak al heel snel een veel positievere en constructievere dialoog. Mijn boek is niet polemisch van aard; veel lezers, ook gelovige moslims, zijn – doorgaans positief – verrast om zulke dingen over hun eigen traditie te ontdekken. Ik ben heel benieuwd wat ze ermee zullen gaan doen.”
Michiel Leezenberg (1964) is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Eerder publiceerde hij onder meer Islamitische filosofie. Een geschiedenis (bekroond met de Socrates-wisselbeker 2002) en, met Robbert Woltering, De Koran voor beginners.
Boekgegevens:
Michiel Leezenberg, De minaret van Bagdad
Uitgeverij: Prometheus
ISBN: 978 90 351 4418 7
Voor meer info: klik hier.
Ik stond er versteld van dat in de Koran homoseksualiteit helemaal niet afgekeurd wordt, wel dat profeet Lut (kennen we van de bijbel als Lot, die zijn dochters aan wellustige en opdringerige gasten aanbood, om van ze af te zijn), de zedel0osheid van het volk van Sodom afkeurde. Mijn hemel, om daar dan een afkeuring van homofilie in te zien? Wie zonder zonden is……..!!
Het belangrijkste wat Leezenberg duidelijk wil maken (ook in zijn NRC stuk vorige maand) is natuurlijk de veranderende kijk op islamgebruiken in een recent verleden, ik denk dat ook Said in zijn boek Orientalism hier de nodige hoofdstukken aan gewijd zal hebben. Het Oosten was sensueel en veel losser dan wij, kijk alleen eens naar het schilderij Het Turkse Bad, van Ingres, dat was voor de westerling het totaal andere beeld van burgerlijke kuisheid en afstandelijkheid in seksualiteit, godsallemachtig wat een sensualiteit, je krijgt het er warm van!
Bedankt Henk voor je opmerking over Turkije, dat zal dan onder Ataturk ingevoerd zijn geweest, de seculier die de fez en de hoofddoek ook al in de ban deed, wat liepen die landen vroeger toch al voorop (voor de troepen uit mss eerder). Hoe anders is het nu! Maar in de katholieke kerk staat geen doodstraf op homosex, en ik meen dat homo’s nu ook al gewoon ter communie mogen gaan (anders dan vroeger).
Die veranderende kijk strekt nog veel verder dan alleen deze onderwerpen. Tot, pak ‘m beet, een halve eeuw geleden gold in het westen vaak vooral nog een 1001-nacht sfeer als men aan het Midden-Oosten dacht. In films, stripboeken en literatuur uit het westen werd juist een romantische sprookjeswereld getoond. De geverfde blanke gezichten met indrukwekkende tongval maakten er wat moois van, vaak onder leiding van Yul Brynner. Het was één en al verleiding, romantiek, architectuur en mooie mensen. Hoewel zwaar geromantiseerd, was toch ook dat geïnspireerd op een kant van het Midden-Oosten, en is dat op veel plaatsen ook nog steeds goed merkbaar. Op één of andere manier is dat beeld in de media een beetje ondergesneeuwd…
De media zijn nu eenmaal doller op nepnieuws en polarisatie (rot op met je religie) en debat dan op hoe het nu echt zit of zat, daar moeten we maar eens aan gaan wennen, het is niet anders.
@Dirk
Zie https://www.wikiwand.com/nl/Islam_en_homoseksualiteit
“Turkije (het Ottomaanse Rijk) was een van de eerste landen in de wereld die homoseksualiteit legaliseerde, in 1858. In Europa waren enkel Frankrijk, Nederland en België eerder met het legaliseren van homoseksualiteit.[6] Wettelijke bescherming van homoseksuelen zoals in de meeste EU-lidstaten is er in Turkije echter nooit gekomen. ”
Dat was dus vóór Ataturk. Let overigens ook op de formulering: “zoals in de meeste EU-lidstaten” M.a.w Turkije is wel degelijk fout omdat de MEESTE (maar dus niet alle) Europese landen homo’s een WETTELIJKE bescherming kregen.
[“Maar in de katholieke kerk staat geen doodstraf op homosex, en ik meen dat homo’s nu ook al gewoon ter communie mogen gaan (anders dan vroeger). “]
Niet meer in de “kerk” maar het staat nog steeds in de Bijbel en niet in de Koran. En homo’s werden wel degelijk “kerkelijk” afgemaakt. Nu zijn de moordenaars weliswaar vaak christelijk maar ze hebben geen toestemming meer van de paus of andere kerkelijk gezag.
Maar om ook maar eens een “zijsprongetje” te maken. Zeer kort geleden heeft de paus expliciet nog gezegd dat er nooit vrouwelijke priesters of pausen zullen komen, terwijl er wel vrouwelijke imams bestaan (niet veel, maar toch)
(NB: Om even een beetje spottend hier op in te gaan. Ik ben van mening dat als een jood of christen een homo vermoordt dat hij minder straf moet krijgen of mogelijk helemaal geen straf, omdat hij immers gewoon volgens Gods gebod heeft gehandeld, terwijl een moslim geen enkel motief heeft vanuit het geloof. 🙂 )
Gelukkig is de tijd van de inquisitie en kerkelijke strafwet voorbij, en mag alleen de staat zich daar nog mee bemoeien Henk. Wat er in de bijbel staat is niet maatgevend, dan zouden we ook nog slaven mogen hebben, ook afgeschaft inmiddels (behalve in het IS kalifaat, meen ik). Ik kwam dat jaar 1858 ook tegen bij nog wat napluizen (The Ottoman empire’s secular history, van T. Kazi), en ook een aantekening dat tot jaren 1960 vele jongelui (die het zich konden permitteren natuurlijk) met homo-neigingen naar het Midden Oosten afreisden “in search of a freedom denied at home”, Oscar Wilde schreef er naderhand vrijmoedig over, dus die waarschuwingen van thuis waren wel degelijk gegrond, daar kom ik nu pas achter dus. Overigens niets van gemerkt daar, maar dat zegt weinig natuurlijk.
@Dirk
Ik vond het al zo ontroerend het verhaal over de bezorgdheid van je ouders
maar dit [“n ook een aantekening dat tot jaren 1960 vele jongelui (die het zich konden permitteren natuurlijk) met homo-neigingen naar het Midden Oosten afreisden “in search of a freedom denied at home”, Oscar Wilde schreef er naderhand vrijmoedig over, dus die waarschuwingen van thuis waren wel degelijk gegrond, “]
legt er nog een schepje bovenop. 🙂
Vroeger waren ouders er niet zo blij mee dat een van de kinders homo was (en nu?weet ik eigenlijk niet!), en ze daar achter kwamen (de moeder altijd het eerst), ik wilde na de LS naar het seminarie, ook al tamelijk verdacht, en dan nog eens liften naar dat duistere Turkije? Konden ze daar nog ooit kleinkinders van verwachten? Tot vorige week dacht ik dat die achterdocht nergens op gebaseerd was, maar na lezing van dat relaas over het Ottomaanse empire en hun moderne ideeen en wetten weet ik dus beter. groet, Dirk.
Dirk, de angst van de ouders heeft vaak te maken met het feit dat je bang bent dat je kinderen problemen krijgen met mensen die niks met homo’s op hebben. En dat is natuurlijk ook zo.
Onze dochter was lesbisch (wás: ze ís bi) durfde het aanvankelijk niet te vertellen omdat zij bang was dat wij ons ongerust om haar zouden maken, waarbij ze voor zichzelf bepaalde dat ze die eventuele problemen wel aankon en ons er niet mee wou belasten.
In ons gezin werd nauwelijks over homo’s gepraat. Zij dacht dat we het niet durfden aanroeren, echter in werkelijkheid ging het erom dat homoacceptatie al zo “ingeburgerd” was bij ons dat we het geen onderwerp van gesprek vonden. (Ik ben zelf ooit eens verkracht toen ik 18 was, maar ik leerde al snel in te zien dat dát nooit een reden zou moeten zijn om een pest aan homo’s te hebben. Vrouwen worden veel vaker verkracht en dat leidt zelden tot mannenhaat, immers. Ik heb m’n vrouw het pas verteld nadat de man, hij was een “beroemde Groninger” acteur en radiopresentator, overleden was.
Ik heb wel af en toe verzucht, dat hoewel ik vrouwen heel erg hoog acht, het feit dat ze op mannen vallen toch een minpunt vindt. Ik weet wel dat mocht ik weer eens opstaan dat ik dan hoop een meisje te zijn en alleen meisjes zal gaan liefhebben, zoals ik nu ook doe. 🙂 )
Nog even als aanvulling op het vorige.
Ik heb ooit eens m’n 8 jarige kleindochter ten huwelijk gevraagd. Ze heeft me afgewezen. Ze wou wel met oma trouwen.
Ik reageerde met “Maar meisjes moeten toch altijd met jongens trouwen?”
Ze begreep er niks van. In haar klas zaten/zitten kinderen met pappa’s die met pappa’s waren getrouwd en mamma’s met mamma’s.
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat “normaal” eigenlijk een homo en/of hetero relatie nauwelijks iets is waar mensen het nog over hebben. Onze (klein- of achter klein)kinderen zullen zonder mankeren hooguit ooit iets bij maatschappijleer of geschiedenis te leren/horen krijgen dat men “vroeger” het heel raar vond als mannen met mannen trouwden en vrouwen met vrouwen. (En mogelijk vraagt juf of meester aan de kinderen of ze dat ook “gek” zouden vinden; wie wel steekt de hand op! 🙂 )
Mooie ontboezemingen Henk, en wat een moderniteit tegenwoordig op de scholen en bij de jeugd, nu de islamjeugd nog, want het thema homo wordt door vele juffen en meesters op lagere scholen angstvallig vermeden (net als andere themas trouwens, wat een angsthazen toch, en, erger, een bestuur dat die angst nog aanmoedigt). In de tijd van mijn ouders werd homosexualiteit algemeen afgewezen, er waren toen helemaal geen homo’s, tenminste, ik heb de eersten pas leren kennen na mijn 30ste, en nu zitten ze ineens overal, blijkt. Ze waren er al wel, uiteraard, maar hielden zich koest. Die afkeuring was vroeger niet iets religieus, dat is dus ook anders, lijkt het, dan bij de islam nu, die al snel naar de Koran wijzen (waarin nergens staat dat het niet geoorloofd is, wel in de hadith van later natuurlijk). Bisschop de Korte onlangs:” Mogen we ons als kerk bemoeien met wat zich in de slaapkamer afspeelt?”, ook heel modern dus. Persoonlijk vind ik een huwelijk van mannen of vrouwen nog wel raar en minder feestelijk gebeuren, want voor mij is een huwelijk iets biologisch vooral (potentie van familieuitbreiding), en pas op de tweede plaats iets persoonlijks, maar ja, ik ben dan ook niet meer zo jong.