De nieuwe website moet een bijdrage leveren aan de toekomst van de abdij. “Sinds een paar jaar zijn we in Berne bezig met de verschillende bouwstenen van de toekomstplannen”, stelt abt Dennis Hendrickx. De abdij wil onder andere meer gasten trekken, meer inhoudelijke programma’s aanbieden en meer activiteiten gaan organiseren. “Een goede website is dan onmisbaar. Ook Berne gelooft in de kracht en mogelijkheden van een stevige online aanwezigheid”, aldus Hendrickx. Vorig jaar werden al succesvolle online hulpacties gehouden.
Een belangrijke reden om de nieuwe website nu te lanceren, is het 900-jarig jubileum van de norbertijnen dat dit jaar wereldwijd gevierd wordt. Ter gelegenheid van het jubileum zijn er het hele jaar diverse activiteiten in en rond de abdij.
Jongeren
De nieuwe website richt zich onder andere op jongeren. Sinds begin dit jaar is het Jongerencollectief Berne actief: een groep jonge zinzoekers die geïnteresseerd zijn in de vraag wat de spiritualiteit van de norbertijnen voor hen kan betekenen. In de podcastserie AbdijTalks gaan jongeren met elkaar en met norbertijnen van Berne op zoek naar nieuwe perspectieven rondom balans, keuzestress en twijfel.
Een ander onderdeel van de site is het magazine waarin opinies, verdiepende artikelen en interviews te vinden zijn. In het online magazine wordt nauw samengewerkt met uitgeverij Berne Media.