Generation Y: Blik op je roots
Voor de tweede keer organiseerde Het Apostolisch Genootschap de jongerenwedstrijd ‘Maak wat je raakt!’. Het thema van deze editie was ‘Blik op je roots’. Generation Y ging langs bij de Nieuwste School in Tilburg en sprak met drie jongeren die meededen aan de wedstrijd. Aura, Nathalie en Maartje vertellen over hoe zij het ervaren hebben om hun oma’s te ondervragen over hun jeugd en dat vast te leggen op camera.
Zich heel bewust uitende jonge mensen, diepgaand, soms ontroerend. Prachtige kunstwerken!
Heel mooi om te zien. Opa’s en oms’ kunnen heel belangrijk zijn in het leven van een kind. Ook zie je dat geschiedenis voor deze meisjes betekenis krijgt. ‘Het wordt al voller in dat stukje van mijn hoofd’ zegt een van de meisjes.
Mooie voorbeelden van hoeveel (groot)ouders en ouderen jongeren te delen hebben. En wat dat doet met allemaal; jongere, oudere, ènwaarnemers.
Ik geloof dat het indianen zijn die, als ze het over de toekomst hebben, achter zich wijzen. ze lopen als het ware met de rug de toekomst tegemoet. Dat wil zeggen wat voor ligt is onbekend, wat achter je ligt kan je zien en zal mede je richting bepalen. Prachtig hoe de meiden in dit filmpje laten ervaren hoe goed het is om die verbinding met je roots in je blikveld te houden.
Zo gaat geschiedenis LEVEN voor de jeugd. Opa’s en oma’s blijken ook ondeugend, verliefd, bang, boos of blij te kunnen zijn. Echte levensgeschiedenis dus waarmee jeugdigen de mogelijkheid tot identificatie hebben.
Terugkijken om vooruit te komen. Boeiend en gewoon erg leuk. Ook voor die opa’s en oma’s, die vooruitkijken naar hun kleinkinderen en in hen terugkomen. Goed initiatief!
Terugblikken geeft voor beiden een enorme verrijking en versterkt nog meer de band met elkaar
Generaties die elkaar ontmoeten op zoek naar levenservaringen en gemaakte of nog te maken keuzes. Wat een rijkdom als dit zo vanzelfsprekend en verfrissend door jongeren wordt opgepakt ..
Belangrijk deze ontmoetingen en zoektochten van jongeren. Ik moest terugdenken aan die Waarderingsmiddagen in de jaren zeventig. Ook mooie herinneringen..vanuit een ander perspectief.. een andere tijd of of toch hetzelfde verlangen?
hoe wezenlijk is het dat we met elkaar blijven praten over wat ons werkelijk raakt? Dat doen we veel te weinig, terwijl het vaak het enige is dat echt belangrijk is. Om te kennen en gekend te worden. Complimenten voor iedereen die aan Maakwatjeraakt! heeft meegewerkt.
Boeiend,ontroerend,leerzaam. Het zou een ‘verplicht’ vak op school moeten zijn : blik op je roots . En dan ontdekken : Wij zijn familie *! ( * Desmond Tutu) …
Wat een bijzonder ontroerend filmpje. Wat hebben wij elkaar veel te bieden. Oud en jong…. Wij horen bij elkaar
er is heel wat energie in gestoken om dit te laten zien. Voor mij is de boodschap. wat een ongelofelijke rijke schat aan ervaringen zit er in onze hoofden, en wat goed om die met elkaar te delen! ik ben ge’raakt’!
Mooi als je ziet dat deze meiden genieten van de verhalen van hun oma’s. We doen dat eigenlijk te weinig. Het laat de geschiedenis leven.
“Het wordt een beetje voller in dat stukje van mijn hoofd.”
Wat kunnen opa’s, oma’s en andere ouderen een belangrijke rol spelen in het leven van kinderen. Het raakte mij!
Heerlijk zoals die meiden van hun oma’s genieten. En de verhalen tot zich nemen als een ervaring uit het verleden. Verleden, heden en toekomst komen zo heel mooi samen tot een geheel. Zelf opa van 6 kleinkinderen kan uit ervaring ook zeggen dat opa’s van de kinderen en kleinkinderen genieten en leren!! Meiden bedankt
Super project! Zo kom je echt dichterbij je dierbaren, leert meer over ze, komt meer over ze te weten.
Ik zit ook op De Nieuwste School, dus kende deze meiden uit het filmpje al, maar wist niet dat ze meededen aan dit project. Nu ik het filmpje heb gezien vindt ik het erg mooi en ben ik beneiuwd naar de filmpjes.
En Nathalie: Gefeliciteerd met het winnen van deze wedstrijd
Wat kun je nog veel ontdekken door een project als deze! Prachtig hoe de jeugd ermee aan de slag is gegaan en zichzelf zodoende bewuster heeft gemaakt van waar ze vandaan komen.