‘Leegte’ en ‘leeg’ zijn woorden waar veel negativiteit aan kleeft. Een lege portemonnee, een leeghoofd, leegkap in Brazilië en leegstand in een provinciedorp. In het boeddhisme heeft ‘leegte’ een andere lading. Om er achter te komen welke plek leegte heeft in deze levensbeschouwing, ging W!J-reporter Sahar Jahish op bezoek bij zenleraar Ton Lathouwers.
W!J in Reprise: Leegte in het boeddhisme
In de serie W!J in Reprise gaan de beste video’s uit ons archief opnieuw online. Vandaag: ‘Leegte in het boeddhisme’.
leeg worden is het moeilijkste wat er is. Inspirerende man, die Lathouwers.
Huhh… hoor ik dat nou goed? Een zenmeester die over God praat? Zal het filmpje nog een keer bekijken….
’t is niet zo moeilijk. Er van uitgaande dat de wiskunde die we gebruiken, waarmee allerlei dagelijkse toepassingen uitgevonden en getest worden, van motoren tot informatica, dat die wiskunde klopt. Het belangrijkste getal is nul/niets, het middelpunt tussen min- en plus-oneindig.
Wel ‘grappig’ zo’n thema aan te treffen op een kennelijk religieus geïnspireerde site. Het bestaan van een schepper (God) staat haaks op het idee van oneindigheid/niets.
Het staat niet haaks op elkaar als je God niet afperkt zoals Ton Lathouwers ook zegt, maar als de oneindigheid, het Al of het Ene.
(Dus ook niet als een beperkte schepper-god)
nelleke, helemaal met je eens. Maar dan heb je het niet over de Abrahamistische God die zijn woord boven alle andere varianten van die voorstelling verheft, zijn volgers gebiedt volgelingen van ‘andere goden’ te vuur en te zwaard te bestrijden, en al die narigheid die uit geïnstitutionaliseerde religie voortkomt. Dan reduceer je Genesis tot een metafoor, zoals je dat soort verhalen imho ook moet beschouwen.
En of je dat dan God noemt, universum/multiversums (versi, versa, whatever), alles of niets, dat is een woordspelletje.
Als je dat accepteert en je wilt je religiositeit per sé in een hokje stoppen dan kan je jezelf beter boeddhist dan christen noemen.
Wat van mij niet hoeft hoor, de tijd dat dat ingevuld moest worden in het bevolkingsregister ligt alweer een tijdje achter ons.
Maar met oplevend fundamentalisme, creationisme etc. hou ik m’n hart wel eens vast….
Mooie opname. In stilte kan alles gebeuren. Is er plaats voor alles. Leegte is niet identiek aan niets. Uiteindelijk blijven het gebrekkige woorden die wij gebruiken voor zaken die we enkel maar kunnen aanraken.
God, is ook maar een woord, dat bij velen gelijk steigergedrag teweegbrengt, terwijl het groter dan gedacht kan worden en dat ons leidt geen adequaat woord kán krijgen.
Goed dat dit herhaald wordt.
Interessant dat men (Lathouwers, maar nog meer de reagerende N!W-lezers) de ‘leegte’ proberen te vullen met het concept ‘God’.
Overigens benadrukken lang niet alle boeddhistische tradities de ‘leegte’ zo als Zen. In de Theravada bv (in Thailand, Sri Lanka, Birma) gaat het meer om de begrippen ‘niet zelf’ (we hebben geen zelf, geen ziel) en onbestendigheid van alle dingen. En ook van het ‘lijden’ trouwens.
Blijft mooi. “Leegte” is ook “kenosis” in de zin van ‘leeg maken voor de ander’. Met lege handen de ander tegemoet treden, en blijven bij wat er is.