Nederlanders die nooit of zelden in contact komen met moslima’s, zijn sterk afhankelijk van het beeld dat ze via de media krijgen van deze groep, stelt Butter. “Om een indruk te krijgen van het beeld dat lezers van grote kranten van moslima’s krijgen, hebben we de foto’s van gesluierde moslima’s in drie grote kranten (De Telegraaf, NRC, de Volkskrant) in de afgelopen twee decennia geanalyseerd. In totaal zijn er 2561 foto’s geanalyseerd.”
Uit de analyse blijkt dat Nederlanders in deze kranten vooral gesluierde moslima’s te zien krijgen uit het buitenland. “Het gaat meestal om vrouwen die in oorlogsgebieden leven, vrouwen die op de vlucht zijn, vrouwen die slachtoffer zijn van een ramp of van een vorm van onderdrukking of om vrouwen die slachtoffer (of soms dader) zijn van terreurdaden.”
“Bij berichten over Nederland treffen de lezers vooral foto’s van gesluierde moslima’s bij artikelen over de multiculturele samenleving, over vluchtelingen en over de islam. In 2020 stonden er relatief veel foto’s van gesluierde moslima’s bij artikelen over corona. Daar hebben we geen verklaring voor.”
De negatieve beeldvorming heeft volgens de onderzoekers gevolgen voor de manier waarop naar gesluierde moslima’s wordt gekeken. “Zeker door mensen die in het dagelijks leven weinig contact met deze vrouwen hebben. Het negatieve beeld van gesluierde moslima’s heeft consequenties voor hun maatschappelijke positie en kan een rol spelen bij vormen van discriminatie, racisme en seksisme waarmee een deel van deze vrouwen geconfronteerd wordt.”
Volgens Butter moet dit een belangrijke reden zijn voor mediamakers om zich bewust te zijn van de beeldvorming van gesluierde moslima’s. “Door een evenwichtiger keuze van foto’s van gesluierde moslima’s kunnen ze bijdragen aan meer pluriforme en waarheidsgetrouwere beeldvorming. Ook een meer diverse en inclusieve redactie kan hierbij helpen.”
Lees voor meer details het artikel van Ewoud Butter. Eerder deelde NieuwWij.nl berichten rond het onderzoek Moslims op TV en Moslims in Nederlandse kranten.