Ook in Nederland heeft dit incident veel stof doen opwaaien. Afgelopen zaterdag werd er een protestbijeenkomst georganiseerd voor de Indiase ambassade in Den Haag. Jonge Indiërs en Hindoestanen uitten hun zorgen en verontwaardiging en eisten een mentaliteitsverandering. Het mag niet zo zijn dat slachtoffers van aanranding, seksuele intimidatie en (groeps)verkrachting worden gestigmatiseerd door de gemeenschap, zo vinden zij.
Nieuwwij.nl was erbij en spreekt in onderstaand filmpje met Garima Kaul, woordvoerster van de protestdemonstratie in Den Haag. Voor meer informatie over het Nederlands initiatief: klik hier.
Trieste zaak, goed dat het ook in Nederland leeft. Te schandelig voor woorden dat dit nog kan anno 2013.
onbeschrijfelijk triest . Internationale aandacht is vereist voor zulke zaken. Hebben vrouwen het recht niet meer om te gaan en staan waar ze willen. Ik ben benieuwd naar de uitslag v.d. berechting.
Het mag nooit meer gebeuren.
De Indische samenleving is altijd een van de gewelddadigste samenlevingen ter wereld geweest. Bandieterij en wat ermee gepaard gaat, is er zó inheems dat zij een mondiaal een eigen naam heeft gekregen: ‘dacoity’.
Autosugestibele Westerlingen hebben zich door Indische wereldverzakers (‘sanniyassins’) en opvolgende ‘guru’s’ laten beetnemen en verzuimd bijtijds te bedenken dat India ook het land van Fakirs is. Neem UNO-klimaatoplichter Pachauri.
India is in veel opzichten een voor ons paradigmatische (voorbeeldige) cultuur. Zij kan uniek-vruchtbaar met verschillen leven! Dat haar afschuwelijke schaduwzijden nu eindelijk de wereldaandacht trekken, heeft te maken met het moderniseringproces (zie Naipaul) dat zij ondergaat. Haar traditionele gruwelen gaan daar steeds meer tegen afsteken.
Het niet-ingrijpen van publiek en autoriteiten van India in katastrofale (misdadige) omstandigheden, laat zich kaste-ideologisch verklaren. India kent geen universele ethiek; die is er kaste-gebonden. Wat goed is voor iemand uit kaste A, is slecht voor iemand van kaste B.
Dit was ook de overtuiging van Mahatma Gandhi. Iemand op het punt van verdrinken uit het water halen, is een ongeoorloofde interventie. Met lijden (verzuipen) betaal je voor je zonden. Moeder Theresa kwam niet uit India. Op kosten van de lijders uit Calcutta kwam ze wel aan de titel van Heilige.