Later, want nu buig ik me samen met de regisseur over het scenario. Er staan nog een paar woorden in het scenario die versimpeld moeten worden uit de missie van Stichting Flore, een stichting met 32 scholen in omgeving Heerhugowaard:
‘Stichting Flore is een vooruitstrevende en interconfessionele onderwijsorganisatie die met persoonlijke aandacht een bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen vanuit de waarden kwaliteit, daadkracht en duurzaamheid.’
‘Weet jij een ander woord voor vooruitstrevend,’ vraag ik de regisseur. Ik lees de tekst voor die erbij is geschreven: ‘…wegen wij de maatschappelijke ontwikkeling. We pakken kansen en durven….’ ‘Oh je bedoelt gewoon dat we modern zijn.’ ‘Ja, zoals de Ipads bij ons op school,’ voegt de piepjonge actrice toe die even om de hoek komt kijken of ik haar al kan helpen. Zo zoeken we voor elke waarde een makkelijk woord. Kwaliteit, daadkracht, duurzaamheid… ‘En interconfessioneel, welk woord kunnen we daarvoor gebruiken?’
Voor de betekenis van ‘interconfessioneel’ liet Flore zich door verschillende mensen inspireren. De term ‘ongebonden spiritueel’ sprak de schooldirecteuren aan in een lezing van theologe Manuela Kalsky. De band met mensen sprong eruit in het verhaal van pastor Paul Vlaar. Lady Gaga liet hen zien dat zingeving ook in deze tijd een rol speelt in het leven van jonge mensen. Interconfessioneel wordt door Flore uiteindelijk vertaald als inspiratie door mensen. Als ruimte voor levensvragen en zingeving in het onderwijs.
Ik zie de regisseur nog nadenken over een ander woord voor interconfessioneel. Ook de actrice is er maar even bij komen zitten. ‘Eigenlijk gaat het dus gewoon over mensen, verschillende mensen, met verschillende geloven en meningen,’ zegt ze. Zo kun je het ook stellen! Het scenario voor het identiteitsfilmpje van stichting Flore is gelukt, de knot van de actrice lukt iets minder.
Het identiteitsfilmpje ‘Dit zijn wij als school!’ is de afsluiting van een langer identiteitstraject. Directeuren en college van bestuur hebben woorden op papier gezet. En gelijk leven ingeblazen. Zo bezochten zij kloosters in Egmond en omgeving en lieten ze zich inspireren door een dominee en een broeder. ‘Bijzonder zo’n gesprek met broeder Adri. En fijn om de rust met elkaar te nemen,’ geeft een van de directeuren aan.
Nu is het tijd voor stichting Flore om de visie en missie aan de buitenwereld te tonen. Maar hoe dan? ‘Kopiëren en uitdelen,’ acteert het college van bestuur. ‘Dat leest toch niemand,’ reageert de algemeen directeur. ‘Een lezing!’ ‘Dat blijft toch niet hangen. We willen dat iederéén kan zien dat we kinderen willen laten groeien en bloeien!’
En dat doet Flore door kinderen de kans te geven om een film te maken van hun school. Van scenario schrijven tot de laatste ‘cut’. De filmmaker en de leerkrachten zien de kinderen groeien op de set. Van verlegen meisje tot daadkrachtige opnameleider. Van los filmproject naar duurzame filmvaardigheden voor kinderen en leerkracht. De kinderen groeien nog meer als hun eigen one-minute film op het witte doek schittert in zaal 2 van de bioscoop in Heerhugowaard.
Flore is geïnspireerd en geeft een aantal van de kinderen de kans om hun talenten te laten bloeien, om hen te laten worden wie zij zijn. Déze kinderen zitten nu even te lunchen: de regisseur, de art director, de cameravrouw, de opnameleider en de actrices, één zonder knot. Ze hebben even pauze, maar straks gaan ze weer verder met het maken van het Flore identiteitsfilmpje.
De Flore identiteitsfilm is gemaakt door leerlingen van basisschool De Brug en de Willibrord in samenwerking met filmdocent Jasper Vreken.