Beste Bibi,
Deze keer houd ik het wat korter. Je schrijft dat niemand als slachtoffer wil worden gezien. Tegelijkertijd beschrijf je alle misstanden in de islamitische wereld als de verantwoordelijkheid van anderen: het kolonialisme, westerse vooroordelen. Je maakt moslims daarmee tot de onbegrepen slachtoffers van grote, foute systemen. Mij lijkt dat onhoudbaar, en bovenal onwenselijk: je ontneemt moslimbroeders, conservatieve geestelijken, totalitaire heersers hun verantwoordelijkheid voor vrijheidsinperkingen die ze anderen opleggen. Niet het kolonialisme is de schuld van maagdelijkheidstesten in Egypte (om maar wat te noemen), dat zijn de mensen die ze toestaan en uitvoeren. Ik denk niet dat alle moslimvrouwen worden onderdrukt. Ik denk dat er regels in de islam zijn die onderdrukkend en beperkend zijn voor vrouwen. Jij geeft zelf een voorbeeld met het verbod op flirten.
Van die verboden zijn sommige vrouwen op een verschrikkelijke manier slachtoffer. Zij verdienen actieve steun en solidariteit.
Volgens mij ben ik niet alleen een Nederlandse, jij bent dat net zo goed als ik. Mijn grote vrijheid verplicht mij, vind ik, om in het geweer te komen voor vrouwen die het slecht hebben getroffen, die – as we speak – worden gestenigd, mishandeld, opgesloten, en vaak onder verwijzing naar de islam.
Ik spreek jou niet aan als slachtoffer maar als een vrije, islamitische vrouw die de mogelijkheid heeft om te protesteren tegen barbaarse praktijken die uit naam van jouw geloof worden uitgevoerd. Ik vind het onbegrijpelijk dat jij dan met een dooddoener komt als: ‘wat voor de een nood is, is dat voor de ander nog niet’. Tja, dat geldt misschien bij een beetje hoofdpijn maar niet bij zware mishandeling die door sommige heersers en imams wordt toegestaan en zelfs wordt toegejuicht.
Ik vind het jammer dat jij mij liever toespreekt over de schoonheid van het geloof dan er met mij en andere, gelovige en ongelovige, vrouwen voor te strijden dat de lelijkheid vermindert.
Hartelijke groet,
Femke
Beste Femke en Bibi,
De afgelopen jaren is er, zoals Femke terecht aangeeft, veel gepraat over Islamitische vrouwen en de rechtspositie van deze vrouwen. Om die reden ben ik ook heel blij met de door Femke gemaakte uitzendingen. Enerzijds schetsen ze een voor vele mensen onbekend beeld en anderzijds zorgen ze ervoor dat er mensen zoals jij Bibi op gaan reageren waardoor er een discussie ontstaat MET islamitische vrouwen in plaats van over islamitische vrouwen. De islamitische vrouw was voor de NPO namelijk even onvindbaar als de intelligente PVV-stemmer.
Ik moet echter wel zeggen dat ik het met jou oneens ben Bibi. Ik gun eenieder zijn geloofsovertuiging, mits dit een kwestie van vrije keuze is. Femke kaart echter wel een probleem aan, de positie van vrouwen binnen de Islam. Daarbij is het verder niet relevant of de positie van vrouwen in Zuid-Amerika goed is, daarbij is niet relevant wat in de bijbel staat over deze positie, etc.
Het bestaan van andere problemen doet geen afbreuk aan het feit dat we hier met een probleem te maken hebben. Problemen moeten benoemd kunnen worden, in dit geval door een buitenstaander.
Bibi, jij hebt en gebruikt jou vrijheid om jou geloof uit te oefenen en je leven in te richten zoals jou het goed dunkt, juist van iemand die gebruikt maakt van haar vrijheden zou je verwachten dat ze deze vrijheid ook aan anderen gunt. Ik krijg echter het idee dat het probleem gebagatelliseerd wordt.
Ik ben in ieder geval heel blij met de aandacht voor een groep mensen die met minder vrijheid dan ik hun leven in moeten delen en gun deze mensen dan ook diezelfde vrijheid als ik heb
Femke, ik verwijs je graag naar een artikel dat naar aanleiding van jouw filmpje is geschreven: http://wijblijvenhier.nl/23357/jouw-vrijheid-mijne/
beste Femke,
Ik kijk graag naar jou programma alleen wat mijn opvalt is dat het om de islam gaat en wat aan de islam fout is er is niets fout met de islam.
Er bestaat geen islamitische land er zijn Arabische landen en landen waar de bevolking moslims zijn.
De meesten van deze landen gaan hun tradities na en leven niet naar de islam.
De islam is een geweldloze religie het zijn de mensen en hun tradities die alles kapot maken.
Ik hoop dat de niet gelovigen eindelijk gaan begrijpen dat de schuld niet de islam is maar de mens.
De gelovigen moslims moeten zich verdiepen in hun geloof en niet alleen aan hun tradities denken wat ze mee gekregen hebben van huis uit.
De discusie over de islam zal nooit ophouden en dat is goed en zo als ik eerder gezegd heb de islam is een geweldloze religie.
Ik vind het een zeer interessant en verhelderend programma waarin de verworvenheden van het leven in een seculiere staat waarin aan grondrechten niet te tornen valt gezet wordt naast leven in een samenleving waarin geloof op zijn minst van veel grotere betekenis is binnen het raamwerk van een geloof dat een relatief grote plaats inneemt in het bestaan van de individuele gelovige en de consequenties van de keuze voor dit geloof voor vrouwen. Ik denk zelf dat de keus voor een niqab in essentie niet verschilt van de keus voor naaldhakken omdat ze beide beperkend een beperkende functie hebben, mannen niet geacht worden ze te dragen en in beide respectievelijke werelden door mannen worden gewaardeerd wat ertoe leidt dat vrouwen voor deze kledingstukken kiezen. Die keus ligt echter (en terecht) bij de draagster m.i. voortkomend uit een onbewust cognitief proces waarbij de wens/wil/waardering van mannen centraal staat.
Echter, wat veel critici van het programma m.i. niet (willen) zien is, dat de keuzevrijheid van de ge-interviewde vrouwen in naam van het geloof beperkt wordt. Het moet dus niet gezien worden als een aanval op het geloof zelf maar de daarbinnen uitsluitend door mannen opgestelde geldende voorschriften/aanbevelingen die ook uitsluitend in het voordeel van manen werken als het gaat om bewegingsvrijheid en welk effect dit heeft op vrouwen die de Islam beleiden. Denk hierbij aan de aflevering waarin werd aangegeven dat “mannen hun vrouw mogen slaan” maar er niet gerept wordt over hoe vrouwen zich daartegen kunnen en mogen verdedigen. Ik denk dat dat is wat Halsema wilde laten zien.
Ik moet direct denken aan de Britse moslima die zelf koos voor een niqab omdat het haar manier is om zich als moslima uit te drukken maar tegelijkertijd erkent dat het contact met haar leerlingen hierdoor belemmerd wordt. Wat zij in mijn ogen niet doorhad is, dat het kledingstuk ook haar contact met de wereld in het algemeen belemmert. Ik vond het heel frappant dat zij, naar mijn idee heel inconsequent, haar gezicht liet filmen terwijl zij zich ervan bewust moet zijn dat uitsluitend volwassenen dit programma bekijken.