In de Volkskrant van 15 oktober heeft Arnold-Jan Scheer betoogd dat zwarte Piet niet pas in de negentiende eeuw is ontstaan, maar zoals het hele Sinterklaasfeest diepe wortels heeft in prehistorische tijden. Het feest heeft vele lagen die over elkaar gelegd en met elkaar vergroeid zijn, zodat ze moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Zelf denk ik dat het Sinterklaasfeest zoals ook andere feesten in de wintertijd een overlevingsfeest is, het licht overwint het duister, mensen overleven, dankzij de oogst van de zomer, de honger en de kou. Zij eten bij voorkeur voedsel dat je lang kunt bewaren. Zij kruipen in de kou bij elkaar rond het vuur en vertellen elkaar verhalen die angst aanjagen, maar tegelijk die angst bezweren. Ze vinden warmte en veiligheid bij elkaar door samen over iemand te lachen en te roddelen, iemand voor gek te zetten, en misschien wel in de oudste lagen iemand gezamenlijk uit te drijven.
Dit uitdrijvingsritueel levert veel op: vrede, eenheid en gerechtigheid. Zij komen terug als geschenken aan de gemeenschap. De uitgedrevene wordt gezien als bron van deze goede gaven. Zijn eeuwige ouderdom bevestigt de waarde van de tradities van de gemeenschap. De zwarte figuren vertegenwoordigen de negatieve kanten van de uitgedrevene die het mogelijk maakten hem of haar uit te drijven. De roeden zijn mogelijk oorspronkelijk de stokken en roeden waarmee de uitdrijving plaats vond. Op het eiland Ameland word je door jonge mannen met suikerbieten terug naar huis geslagen als je je op de avond van Sinterklaas buitenshuis waagt. Kinderen wordt voorgehouden dat ze, als ze zich niet houden aan de regels van de gemeenschap, eveneens daaruit verwijderd worden.
Tegelijk verwijzen de roeden naar de menselijke seksualiteit. In Twente is het de gewoonte met Pasen, een lentefeest, grote houtvuren te ontsteken. De jongens proberen de gezichten van de meisjes met het roet van verkoold hout zwart te maken, ook dat heeft kennelijk met menselijke vruchtbaarheid te maken. Die betekenis zal het ook bij de winterfeesten hebben. Het zwart heeft geen verband met negers, slaven, domkoppen en dienstbaarheid. Het is niet zo duidelijk waarom juist zwart in verband wordt gebracht met seksualiteit en vruchtbaarheid. J.G. Fräser heeft in zijn beroemde boek The Golden Bough geschreven dat de kleur zwart een rol speelt in sommige regenceremonies: het offerschaap moet zwart zijn en de offeraar moet zwarte kleren dragen. Zwart zou herinneren aan de zwarte wolken waaruit de regen zou neerdalen. Het zwart maken van de meisjes wil hun vruchtbaarheid beklemtonen.
Zwarte Piet komt dus uit een andere traditie dan die van de slavernij. Het idee van discriminatie komt op, omdat sommigen deze interpretatie propageren. Het christendom heeft het feest enigermate gekerstend. De figuur met geschenken is een bisschop geworden, de zwarte Pieten roepen het kwaad in herinnering dat van onverwachte hoeken het menselijk leven kan binnenvallen. Het Sinterklaasfeest met zijn geschenkjes, rijmen en drankjes maakt ons tot ‘gezellen’. Het roept een ‘wij’ op, een oud ‘wij’, maar een dat misschien voldoende plezier geeft om op adem te komen en naar een ‘nieuw wij’ te zoeken.
Zwarte Piet als discriminatie is gezeur. Wie zeurt, moet leren feest te vieren.
goed verhaal. Inderdaad:gezeur, breng ee s wt meer humor op n vier feest met Sint en Piet.
Stuur dit verhaal het land in!
Ik begrijp het punt, heb zelf ook nooit die gevoelens erbij gehad. Maar ik erken wel dat er teksten zijn die ik oversloeg toen mijn kinderen klein waren en uitlegde toen ze ouder waren.
Is het gezeur? Kweenie, ik denk dat we dat pas kunnen vinden als we in hun schoenen stonden, in hun familielijn de geschiedenis hadden beleefd. Desalwelteplus vind ik dat zij er inderdaad bij horen en dat feest mogen leren vieren. Daar kunnen wij toch wel wat -kleine- veranderingen voor doorvoeren? Tradities vermengen zich al eeuwen met de tijdgeest. En zo hoort het ook.
als we zwarte piet roetmop hadden geenoemd. of schoorsteenveger dan was die discussie misschien niet onstaan.
feit blijft dat zwarte piet een gezegde is dat voor veel uitleg vatbaar is .in feite is in dit hele verhaal sinterklaas zelf de zwarte piet. hij versimboliseerd een onzin bischop die zelfs vaak een verborgen pedofelie in zich tenoonsteld.
het word tijd om geen sprookjes met echte verhalen te verwarren.
de waarheid over de echte Heilige Nicolaas ().
Is te mooi om in deze discussie te vermalen tot pepernoten!
De zwarte Pieten roepen het kwaad in herinnering dat van onverwachte hoeken het menselijk leven kan binnenvallen.
Aangezien kinderen er over het algemeen nog al een kortzichtige zwart wit visie op na houden is het helemaal niet verwonderlijk dat er misschien wel eens racistische trekjes zijn aan te wijzen in het Sinter Klaas feest.
De sprookjes van de 19 de eeuwers, Andersen en de gebroeders Grimm zijn echter niet veel anders. Toch worden deze sprookjes ( evenals kuifje in Afrika) over de gehele wereld nog steeds gelezen. Blijkbaar hebben ze een grote opvoedkundige waarde.
Het geloven in sprookjes of het geloven in Sinter Klaas is echter heel iets anders als het geloven in het vleesgeworden woord ! De al ene God omvat namelijk zowel het goede als het kwade !
Wat een gedoe over Zwarte Piet enz.
Mijn herinnering gaat terug naar het Sinterklaasfeest in de Tweede Wereldoorlog. Mijn moeder wist het feest spannend te maken. Ze stommelde en rommelde en de pepernoten vlogen door de kamer. Geweldig !
Inmiddels oud geworden en het Sinterklaasfeest met mijn eigen kinderen en kleinkinderen gevierd.
Ik word boos op mensen die denken mijn cultuur om zeep te kunnen helpen.
Terwijl in deze tijd elke van oorsprong niet Nederlander op z’n strepen staat en terecht zijn eigen cultuur wil behouden.
Geven en nemen wij volwassenen en laat de kinderen genieten van deze prachtige traditie.
Wat een schitterend turning point snijd u daar aan. Het werkt op mijn voorstellingsvermogen. Zwart als symbool voor de winter, de donkere tijd, waar we jaarlijks door heen moeten. Feesten zoals Sint Maarten en Sinterklaas, en het Kerstfeest helpen ons daarbij. Ze refereren aan Keltische of Germaanse winterfeesten. Een of andere kerkvader heeft Sinterklaas dan verbonden met de bisschop van Myra, met Zwarte Piet als hulpje , als symbool voor het donker, heeft niets te maken met discriminatie , maar geeft aan hoe we deze donkere tijd kunnen overwinnen, met spelletjes, cadeautjes, rumoer en grapjes. Het donker dat overwonnen wordt door het licht, daar kun je de christelijke symboliek wel in terugvinden.
Het is inderdaad gezeur, mensen die in Nederland komen moeten zich maar aanpassen. Als wij in marokko een kerk bouwen worden we gebombardeerd. Wat is het probleem? Negeren die handel en lekker doorfeesten!
Gekleurde Pieten zijn TE herkenbaar!!!!! laat men zich nu eens verdiepen in de Grim van de Pieten in deze oud Hollandse traditie, dat is een van de belangrijkste punten van het zwart schminken!!!!!!!!!!!!!!
Het gezeur is nu weer begonnen. De commerciële media schijnt nu en in de naaste toekomst te willen bepalen welke “Piet-uitvoering” op TV mag verschijnen. Supermarktketen “Jumbo” heeft schijnbaar zelfs besloten om Sinterklaas figuur uit de winkelketens te weren. Ongelooflijk vind ik dat. Wat is hier aan de hand ?
Bizar. Het verdwijnen van Zwarte Piet verdwijnt het mysterie van het Sinterklaasfeest.
Met ‘roetvegen’ blijf je herkenbaar. En dat is nou in wezen niet de bedoeling.
Ik moet denken aan mijn eigen tijd uit de jaren ’60. Warmpjes rond de kolenkachel met een warme kop chocolademelk in mijn hand. Ik heb 4 zussen en 3 broers. Het was altijd gezellig rond Sinterklaas.
Zwarte Piet is zwart om de redenen die u noemt.
Hoe kan je een volksgebruik betitelen als discriminatie als je geen flauw idee hebt waar het feest over gaat? Degenen die het hardst schreeuwen weten er het minst van af. Dat geldt overigens ook voor het gros van de voorstanders van Zwarte Piet. Op https://bertvanzantwijk.wordpress.com/ staat een artikel over de herkomst van het sinterklaasfeest en de betekenis van Zwarte Piet. Laat iedereen zich eerst inlezen en dan pas een mening vormen.