Is dat zo spannend dan? Jazeker, uiterst fascinerend. Neem nu de volgende weergave van een gesprek:
“Als het gaat over onze identiteit: wij zijn een christelijke school!”, aldus de directeur van een protestants-christelijke school in het westen van het land. Gevraagd naar de betekenis van dit statement, is de reactie: “ … het betekent dat wij onderwijs geven vanuit christelijke waarden en normen.” De vraag welke dat dan zijn, blijkt moeilijk te beantwoorden. Maar, na enig nadenken blijkt dat dan te zijn: “… respect voor de medemens en voor al wat leeft.”
De kritische vraag of deze typisch christelijke waarden wellicht ook islamitische, hindoeïstische of humanistische waarden zouden kunnen zijn, leidt tot verwarring. Immers, als je de vraag bevestigend beantwoordt, heeft dat tot effect dat het eigene van de school niet meer onderscheidend kan worden gezien ten opzichte van andere geloofs- en denktradities. Een ontkennend antwoord leidt echter tot een onhoudbare stelling, namelijk alsof moslims, hindoes en humanisten ook niet gericht zouden kunnen zijn op het respecteren van medemensen.
Op een spannende manier wordt een verbinding gemaakt tussen een religieuze traditie en een concrete school(-praktijk). Na vele jaren onderzoek en advisering op dit terrein en na talloze van dit type gesprekken, is mijn conclusie de volgende. Hoewel met grote regelmaat ondoordachte of slordige redenaties worden opgebouwd (waarvan het bovenstaande citaat een voorbeeld is), doen deze overtuigingen er wel degelijk toe en vormen ze een krachtig motief voor onderlinge verbinding en het samen sterk staan voor een bepaalde opvatting.
Frustrerend vind ik, dat in de meeste gevallen de uitspraak “wij zijn een christelijke school!” als een stevig en duidelijk statement wordt ervaren en dat daar doorgaans helemaal niet op wordt doorgevraagd. Bij doorvragen blijkt echter dat het helemaal niet zo duidelijk is. Bovendien laat de praktijk zien dat – als wél wordt doorgevraagd, bijvoorbeeld tijdens een studiedag of door een interviewer – de betekenissen van school tot school enorm kunnen verschillen.
Kortom: het statement heeft vooral een symbolische waarde, en slechts de suggestie van inhoudelijke duidelijkheid. En waarom zou je doorvragen, als dat alleen maar het risico inhoudt dat zou kunnen blijken dat je het over interpretaties oneens bent….? Alleen maar lastig.
Vanzelfsprekendheden, ondoordachte of slordige redenaties over de identiteit van de school vragen om een kritische houding en om een radicale deconstructie van dit type saamhorigheid van het ‘christelijk wij’. Bij het nadenken over de identiteit van de school zouden we toch schijn-duidelijkheden moet zien te voorkomen? Wat dat betreft pleit ik dan ook voor een deconstructie van het begrip ‘christelijke school’, om een versluierende discussie te voorkomen en te gaan voor het authentieke en verdiepende gesprek. De aangewezen weg hiertoe is het exploreren van gezamenlijke drijfveren en idealen, pedagogische opvattingen en het antwoord op de vraag hoe wij een goede school kunnen zijn. Levensbeschouwing, en vaak ook religieuze opvattingen, komen daarbij vroeger of later onvermijdelijk aan de orde.
Maar wel in die volgorde!
Reacties welkom:
[email protected]
Lees hier meer over het onderzoek van Cok Bakker bij het DSTS.
(How to Rock), boy band Big Time Rush and former The X Factor competitor Rachel Crow Snapback Hats.Click here to read the full story at Multichannel NBA Snapback Hats.As more programmers eye Internet connected TVs MLB Snapback Hats as a way to deliver content into the homes 4efees14, adRise is launching adRise Connect, a free Connected TV distribution platform that is designed to help content owners build, distribute Obey Snapback Hats, and monetize video apps for all the major Connected TV platforms.The new adRise Connect platform is designed to help address a number of problems, including the fragmentation of operating systems Supreme Snapback Hats and hefty development costs, that have slowed the development of apps for connected TVs.Currently adRise platform supports a number of connected TV platforms The Hundreds Snapback, including Google TV, Boxee,
Western Digital, Roku, Samsung, iOS and Android, and Yahoo Connected TV Ymcmb Snapback Hats. Supported manufacturers include Apple, Sony, Vizio, Toshiba, Samsung, and Logitech. An early adopter of the system is Starz Digital Media’s Manga Entertainment 47 Brand Snapback Hats. It used adRise to build apps for multiple TV platforms Atlanta Hawks Snapback Hats; to supply the advertising technology to display and track ads across TV platforms; and to monetize the content with ads, adRise reported Boston Celtics Snapback Hats.”We’re committed to helping premium content partners reach the growing number of viewers across all Connected TV platforms without having to incur up-front costs Chicago Bulls Snapback Hats,” said Farhad Massoudi, founder and CEO, adRise in a statement. “We are seeing revenue for our content owners spiking as consumers increasingly purchase
Connected TVs, advertisers chase after those viewers who no longer Dallas Mavericks Snapback Hats are watching traditional TV, and more content is jumping onto Connected TVs. And that is exactly why we are offering adRise Connect for free Denver Nuggets Snapback Hats.”UPDATED: 11:00 a.m. ETAMC Networks reported higher profits in the fourth quarter with a healthy gain in advertising revenues.Net income was $29.4 million Los Angeles Lakers Snapback Hats, or 40 cents a share, compared to $19.3 million or 28 cents a share, a year ago. Those earnings were below analyst expectations mainly Memphis Grizzlies Snapback Hats because AMC took an $18 million write off on the cancelled series Rubicon. A year ago in the fourth quarter, the company had a $10.5 million Miami Heat Snapback Hats loss from discontinued operations. Net income from continuing operations was down slightly as
Higher interest expenses outpace increase in operating income Milwaukee Bucks Snapback Hats. Without the charge for Rubicon, cash flow Utah Jazz Snapback Hats would have been up 25% in the quarter, the company said.Revenues rose 13.6% to $339 million Minnesota Timberwolves Snapback.”2011 was a landmark year for AMC Networks Orlando Magic Snapback Hats. We completed our successful spin-off from Cablevision and achieved strong financial results New Jersey Nets Snapback Hats, delivering double digit growth in net revenues, AOCF and operating income for the full year,” Josh Sapan, president and CEO, said in a statement.Sapan pointed to New Orleans Hornets Snapback the company’s award-winning original programming Oklahoma City Thunder Snapback, its digital distribution deals and international expansion. “As we look at the year ahead, we are well positioned to continue this momentum and will maintain our focus New York Knicks Snapback Hats on creating value for shareholders