Het dossier laat zien dat christenen zich evenmin ‘beschermd’ achten. Toch is er een internationale oplossing voorhanden, die door de zionisten vanaf de erkenning van de staat Israël systematisch is genegeerd. Ze leeft echter diep in het bewustzijn van de kerken in het Heilige Land en Israël krijgt die niet uit hun hoofden, ook al probeert Israël de moslims en christenen murw te maken en ook al laat ze ondertussen de propagandamachine nog zo hard draaien met de boodschap dat christenen en moslims het nog nooit zo goed hebben gehad.
Intimiderende 'veiligheid'
In de dossiers van de kerken lezen we wat anders. Het Israëlische Hooggerechtshof weigerde in 2014 uitspraak te doen inzake de intimiderende veiligheidsmaatregelen voor de viering van Pasen in Jeruzalem. Kerkleiders in het Heilige Land hadden zich tot de rechtbank gewend met een protest tegen de terugkerende beperkingen op de bewegingsvrijheid van christelijke pelgrims. De kerken eisten vrije toegang tot de liturgie van het ‘Heilig Vuur’ op Paaszaterdag.
Mgr. Pizzabella, toen nog de r.-k. custos, nu is hij er de aartsbisschop, ondertekende samen met onder meer de Grieks-orthodoxe en de Armeense Patriarch het protest. Ze wilden dat Israël zich zou onthouden van het blokkeren van de toegangen tot de Oude Stad, het aantal veiligheidstroepen aanzienlijk zou beperken en vooral weg zou blijven van het grondgebied van de kerk, waar een staat niets te zoeken heeft. De versperringen en het machtsvertoon ontnemen, zo stelden de kerkleiders, de gelovigen de feestvreugde en beletten hen de deelname aan de feesten.
De rechter wees het verzoek nonchalant van de hand. Hij vond zichzelf ‘niet bevoegd’, zei hij… Politie en kerk moesten het samen maar regelen. Dat lukt dus jaar op jaar niet.
Afgelopen jaar, toen Pascha en Pasen nagenoeg samen vielen, kaartten de kerken opnieuw de onevenredige maatregelen aan, die dit maal moesten garanderen dat het Joodse Paasfeest massaal doorgang kon vinden, terwijl christenen weer gehinderd werden naar de Heilig Grafkerk te komen.

Christenen en moslims vinden elkaar
Er zijn ook andere heilige plaatsen waar christenen (en moslims) zich zorgen over maken. Bij het Cenakel, de ‘Zaal van het Laatste Avondmaal’ en het daarbij gelegen graf van David, ontstaan regelmatig botsingen.
Op 1 juni 2015 probeerden honderden religieus-zionistische extremisten door middel van een ‘gebedsdienst’ een groep Grieks-orthodoxe christenen te weerhouden het Cenakel binnen te komen. Het graf van David, Dawud zeggen de moslims, is ook een islamitisch heiligdom, maar geen moslim die zich daar meer durft te vertonen. De kerken in Jeruzalem beschouwen Israël als bezetter van hun heiligdommen en dat zal niet veranderen.
Jordanië heeft na 1988 de autoriteit over de Oude Stad niet aan Israël, maar aan de Palestijnse Autoriteit overgedragen. De kerken vinden daarom Israël formeel zeker niet de enige partner als het gaat om de veiligheid van heilige plaatsen – nu niet en in de toekomst niet.
Ondertussen groeit bij de kerken niet alleen irritatie, maar ook het verzet. Ze voelen zich door de Israëlische autoriteiten niet gerespecteerd, en ze solidariseren zich, opmerkelijk genoeg in toenemende mate met de moslims, die zich op de Tempelberg in een vergelijkbare gemarginaliseerde positie bevinden. Groepen christenen, waaronder geestelijken bezochten afgelopen zomer er zelfs het Vrijdaggebed om zo hun steun te betuigen.
Zelfbeheer zonder internationale protectie
Wat is de positie van de kerken? In 1947 voorzagen de VN de wenselijkheid van een Joods en een Arabisch deel van Jeruzalem. De Oude Stad met zijn heilige plaatsen zou de status moeten krijgen van een corpus separatum, een internationale zone. De joodse, christelijke en islamitische heiligdommen zouden er onder internationaal beheer moeten komen.
In 1999 kwam vanuit de katholieke kerk nog eens een uitgewerkte variant van dit voorstel, om de Oude Stad onder internationale bescherming te plaatsen, en voor de dagelijkse uitvoering een interreligieuze raad te installeren. De internationale katholieke vredesbeweging Pax Christi huldigt het idee, dat in de drievoudige verbondenheid met Jeruzalem van drie religies ook de oplossing gezocht moet worden. De stad kan gezien haar bewogen geschiedenis niet meer aan een politiek-religieuze macht worden overgelaten.
Uitgaande van VN-resoluties en de Geneefse conventies, stelde de toenmalige internationaal president van Pax Christi en Latijns Patriarch van Jeruzalem, Michel Sabbah, dat de Oude Stad sowieso niet mag worden overgelaten aan een grillig, door de eeuwen heen wisselend, wereldlijk gezag, of dat nu afkomt van de Oemmajaden, kruisvaarders of zionisten. Sabbah stelde dat in Jeruzalem de vrijheid van godsdienst en de toegang tot de heilige plaatsen behoort te vragen om het concept van een werkelijk ‘open stad’; een idee waar door het Vaticaan tot op heden ook aan wordt vastgehouden.
Het zou betekenen, dat alle religieuze actoren moeten afzien van hun egoïstische aanspraken op absolute soevereiniteit over het hart van het religieuze Jeruzalem, dus met name het deel waar de meeste heilige plaatsen liggen en samen garant moeten staan voor de stabiliteit. Deze opstelling van de katholieke kerk is niet veranderd, ook niet nu Trump daar weer aan morrelt

Meer dan 50 aanslagen op kerken, kloosters en moskeeën
Ondertussen verslechtert het interreligieuze klimaat en dat stimuleert religieuze en politieke fanatici tot geweldshandelingen. Moslimextremisten halen al jaren breed de media. Dat er de afgelopen jaren in high-tech Israël meer dan 50 aanslagen op kerken, kloosters en moskeeën konden worden gepleegd door zionistische extremisten, die openlijk eisen dat alle kerken en moskeeën gesloten moeten worden, is minder bekend. Naar dat nieuws moet je goed zoeken. Maar je vindt het: in een rapport van de Israëlische Rabbi’s for Human Rights, moedige joodse gelovigen, bedreigd, gemolesteerd door ‘geloofsgenoten’, maar die meer vertrouwen blijven stellen in de boodschap van vrede en gerechtigheid in de Torah dan op de Israël Defence Forces.
Kersfeest vieren met de 'christenzionisten'?
Het wordt kerstmis. Gaat premier Netanyahu, net als vorig jaar weer demonstratief op bezoek bij die al bestaande Amerikaanse ‘Christian Embassy’? Dat is een instelling van Trumps ‘christenzionistische’ vrienden, die rooms-katholieken, Grieks- en Armeens orthodoxen voor afgodendienaars houden. Gaat Netanyahu weer uitgerekend vanuit die plaats ‘alle christenen’ een vrolijk kerstfeest wensen?
En zendt het NOS journaal dat dan weer onbekommerd uit, zonder de vraag te stellen waarom Netanyahu zich hier vertoont en niet in het belegerde Bethlehem?
Als de leiders van Israël het werkelijk zo goed zouden menen met christenen en moslims in het Heilige Land, dan zouden zij een echt gesprek voeren met de èchte kerken van het Land om het probleem van Jeruzalem op basis van gelijkwaardigheid tot een oplossing te brengen. In Bethlehem lukt dat christenen en moslims prima zelf.
Vele Christenen (in het bijzonder uit Bethlehem en
omgeving) hebben hun woonplaats ingeruild voor de Verenigde Staten uit veiligheidsoverwegingen. Terreur door lokale moslimgroeperingen is hiervan de oorzaak. Komt meneer Ten Berge ook voor deze mensen op of geldt zijn mededogen uitsluitend Christenen die lijden onder Israëls ijzeren vuist?
Op welke terreur doelt meneer of mevrouw Franco? Ik ben zeer geïnteresseerd in rapporten daaromtrent.
Ik kan mij voorstellen dat u dit soort onaangename waarheden liever negeert. Maar ik ben iemand voor wie het leed van alle mensen gelijk, is ongeacht de veroorzaker/dader.
Israël onderdrukt de Palestijnen, net zoals de Palestijnse leiders dat doen en onlangs doeltreffend is aangetoond door Els van Diggele in ‘We haten elkaar meer dan de Joden’. Goede vrienden van ons, Arabische Christenen uit Bethlehem zuchtten onder geweld en andere ontsporingen door leden van Fatah en zijn hierdoor geëmigreerd naar California in het voetspoor van anderen uit hun geboorteplaats.
U wilt rapporten zien, maar die zijn er niet. Selectieve verontwaardiging viert hoogtij, ook bij mensenrechtenorganisaties, dus hierop heeft men geen actie ondernomen.
De burgerlijke stand van Bethlehem zou uitkomst kunnen bieden (namen van de vertrokkenen zijn bij mij bekend).
U geeft weer geen antwoord op mijn vraag. U beweert maar wat. Ik ben vele malen in Bethlehem geweest, gesproken met christenen en moslims, de geestelijkheid en politici. Bij mensen thuis het kerstfeest gevierd. Ja er zijn wel eens wrijvingen tussen groepen. Logisch met zowel mensen in een klein belegerd stadje opeengepakt, waarvan sinds 1967 de helft uit vluchtelingen bestaat, maar er worden daar (nog) geen huizen gebulldozerd door het Israëlische leger. Gelukkig raken de kerken in het Land steeds meer eensgezind en vinden moslims en christenen juist elkaar. U kunt er op deze r.-katholieke site over lezen: http://en.abouna.org/en/content/churches-jerusalem-amman-and-world-are-united-jerusalem
De enige uitzondering – waar Christenen naar toe vluchten om in plaats van uit weg, waar hun aantal toeneemt in plaats van afneemt – is Israël.FEIT:de christelijke gemeenschap – 35.000 op het moment dat de moderne staat Israël werd opgericht in 1948 – is meer dan verviervoudigd-160 000….Tienduizenden christenen hebben de Palestijnse gebieden de laatste jaren verlaten.In Gaza bijvoorbeeld gaat het verdwijnen van de weinige overgebleven christenen alsmaar door – nog maar 3000, ongeveer een zesde van 1 procent van de totale bevolking – als gevolg van het geweld tegen christenen en door een islamitische regering die christelijke instellingen steeds verder inperkt.De situatie van christenen in Gaza en de Westbank is echter veel ernstiger.Regelmatig vinden er roofovervallen op christenen door gewapende bendes plaats. Een RK Kerk en een nonnenschool werden met granaatwerpers bestookt. Bijbels werden verbrand en verscheurd.Verschillende pastors zijn na bedreigingen en aanslagen op hun leven de stad uit gevlucht. Wie niet zwijgt, riskeert de dood, zoals Rami Ayyad, de manager van de Bible Society boekhandel in Gaza. Hij werd gemarteld en doodgeschoten.En is het niet hoog tijd dat Nederlandse christenen alles op alles zetten om hun Palestijnse geloofsgenoten die stem en die hoognodige bescherming alsnog te geven?….