Toen ik in 1977 Arabisch ging studeren en ik op studentenintroductie ging, werd mij keer op keer in alle worksjops en presentaties en groepssessies die ik volgde te verstaan gegeven dat iedereen waardevol was, dat iedereen bijzonder en speciaal was en, ook dat, dat je het met iedereen moest kunnen doen of eigenlijk (we hebben het over de periode voor het AIDS-tijdperk) met iedereen zou moeten doen.
Wat ik wil zeggen is dat racisme en discriminatie mij vreemd zijn. Het zit niet in mijn systeem. Klaar.
Niets menselijks is het Westen vreemd
Maar in de jaren ’80 en ’90 kwamen daar mensen als Philomena Essed die de geschiedenis van het –blanke- Westen bestudeerden, met het accent op de schandelijke periode van de slavernij en de weerslag hiervan op de moderne –blanke- Westerse samenlevingen. Onderzoek en meningsvorming die cruciaal waren en zijn. Zonder meer. De mythe dat het westen de hoogstaande drager is van elementaire menselijke waarden kan niet vaak genoeg worden doorgeprikt.
De nieuwe fakkeldraagsters
Anousha Nzume en VN onderzoekster Verene Shepherd zijn de huidige fakkeldraagsters van dit gedachtegoed. Maar ze maken een elementaire denkfout. Ze stellen dat racisme en discriminatie van nature uitsluitend verankerd liggen in de geest van de blanke mens en dat die neigingen tot op de dag van vandaag een rol spelen in hun omgang met gekleurde mensen. Door racisme gelijk te stellen aan de aard van de blanke mens maken zij zich schuldig aan het zelfde vergrijp als ze hun tegenstanders verwijten. Ze achten zich blijkbaar superieur en beter dan de blanke mensen want de gekleurde mensen zouden geen last hebben van dit virus. Zoals de blanke mens indertijd doordrenkt was met een superioriteitsgevoel ten opzichte van gekleurde mensen, het zat hen in de genen, zo zit een vergelijkbaar superioriteitsgevoel in de genen van gekleurde mensen ten opzichte van blanken. Volgens VN-onderzoekster Shepherd is het ergste dat er in dit land geen enkel besef zou zijn van onze racistische en discriminerende karaktereigenschappen.
Ik blijk dus racistisch en discrimerend te zijn maar ik weet het nog niet.
Een dergelijke analytische visie op maatschappelijk verschijnselen als racisme en discriminatie is schadelijk voor diezelfde samenleving. Het is er, maar we zijn het ons niet bewust.
Lees hier verder.
Bron: The Post Online
In de loop der jaren hebben veel zwarte mensen, overal vandaan, in ons land een bestaan op kunnen bouwen. Zij hebben dezelfde rechten als de autochtone bevolking. Racisme? Waar hebben we het over? In mijn jeugd, geboren voor WO 2. was het Sinterklaasfeest een hoogtepunt en ook op de lagere school. Ik vierde het met mijn kinderen. We hadden plezier en laat niemand ons dit mooie feest afnemen! Ik had een tijdje een zwarte huisarts. Zeer kundig en kleine zaken, als steenpuisten, haalde hij zelf weg! Ik denk met genoegen aan deze dokter terug.
Corry
Ik heb ooit met iemand samengewerkt (na een tijdje ben ik ernstig gebrouilleerd geraakt met hem, dat kan ook gebeuren ondanks dat je allebei zo blank bent als witte room) die een aantal jaar in Afrika had gedoceerd. Hij vertelde dat hij daar vaak werd gediscrimineerd en noemde als concreet voorbeeld dat hij, als hij daarginds in een lokale winkel in de rij stond, hij (of zij, het gehele gezin is blank) werd genegeerd door de zwarte eigenaar en zwarte medekopers. Kortom, ze werden simpelweg achtergesteld omdat ze zich als blanke mens onderscheiden van de zwarte lokale bevolking. Discriminatie en racisme zijn van alle tijden en plaatsen.