Ego-spiritualiteit is onderdeel geworden van een veel breder vertoog, een manier van spreken, waarin bepaalde misvattingen omtrent corona steeds opduiken. Zulke terugkerende onjuistheden verdienen een weerwoord. Het gaat daarbij niet om de intenties van mensen, die ongetwijfeld goedbedoeld zijn, maar om het blootleggen van de blinde vlekken van een corona bagatelliserend vertoog.
Om met vermeende ‘fundamentalistische’ overtuigingen te beginnen: Is de overtuiging dat de aarde om de zon draait fundamentalistisch? In termen van de astronomie niet. Is de overtuiging dat het coronavirus een dodelijk virus is dat mensen ook langdurige gezondheidsschade kan opleveren, fundamentalistisch? In termen van de epidemiologie en virologie niet. Kun je dan vanuit de religiewetenschap stellen dat epidemiologen en virologen minder van hun vakgebied weten dan jij? Virologen, epidemiologen en astronomen gaan toch ook niet op de stoel van religiewetenschappers zitten?
Het aanhalen van ‘deskundigen’ zegt weinig als het om psychologen, filosofen, economen of medici gaat die niet in de virologie of epidemiologie werkzaam zijn. De afgelopen twintig jaar hebben ook klimaatontkenners vaak een megafoon gekregen terwijl zij geen klimaatwetenschapper zijn. Is het niet arrogant om te doen alsof je het beter weet dan mensen die al dertig jaar in het vakgebied van de virologie, epidemiologie of klimaatwetenschap werkzaam zijn? En welke regeringsleiders ontkenden de ernst van het coronavirus het meest? Trump, Bolsonaro, Magafuli (uit Tanzania, RIP). In Bolsonaro’s Brazilië overlijden momenteel duizenden mensen per dag onnodig aan corona, precies vanwege Bolsonaro’s sussende houding.
Experts
Natuurlijk waardeer ik de expertise van een masseur als het over de behandeling van rugpijn gaat, of over in contact komen met je lijf. En als filosoof houd ik me ook niet bezig met de meetgegevens van klimaatwetenschappers of epidemiologen. Ik baseer me op bevindingen uit hun studies die soms in het licht van nieuwe ontdekkingen weer een beetje bijgesteld worden, precies zoals wetenschap hoort te werken.
Wel verwonder ik me over vragen als: “Is het zinvol om te zeggen dat we ‘in oorlog’ met het virus zijn? Of verhult zulke op een externe ‘vijand’ gerichte oorlogstaal dat we zelf een aandeel in de huidige crisis hebben? En hoe kunnen we ‘onvermijdelijk leed’ omvormen tot vermijdbaar leed, om zo dichter bij een (mens)waardige wereld te komen?”
Bij vergelijkingen tussen de maatschappelijke nevenschade van coronamaatregelen en het aantal coronaslachtoffers moet je uitkijken voor de preventieparadox. Juist door het nemen van maatregelen werden alleen al in Europa miljoenen coronadoden voorkomen. Het lagere aantal coronaslachtoffers kan vervolgens geen argument zijn om maatregelen los te laten. Zonder coronabeleid zouden veel meer mensen (langdurig) ziek worden en door zowel corona als door andere ziekten komen te overlijden omdat de ziekenhuiszorg overspoelt raakt. Economische schade blijft dan bestaan omdat in zo’n rampscenario veel mensen alsnog thuis blijven. Het virus zélf veroorzaakt hoe dan ook een economische ravage.
Het stemt daarom positief dat we al over vaccins beschikken. Zijn coronavaccins veilig? Ja, zegt het European Medicine Agency. Ze zijn zeer uitvoerig getest (beter zelfs dan de griepprik) en hebben alle noodzakelijke fasen van onderzoek doorlopen. Na een paar jaar volgt nog een extra evaluatie, maar dat is standaardprocedure. Coronavaccins kunnen milde, tijdelijke bijwerkingen veroorzaken zoals hoofdpijn, spierpijn en gewrichtspijn. Ernstigere bijwerkingen zijn echter uiterst zeldzaam. De kans om te overlijden aan corona is vele malen groter, zelfs voor jonge mensen. De kans om langdurige gezondheidsklachten aan corona over te houden is nóg weer groter.
Klopt het idee dat ‘nog niet bekend is’ of coronavaccins bijdragen aan het tegengaan van virusverspreiding? Een blik voorbij de landsgrenzen maakt onmiddellijk duidelijk dat vaccineren effect heeft. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe trager het virus zich door een land verspreidt en hoe lager het aantal zieken en dodelijke slachtoffers. In Israël heeft een hoge vaccinatiegraad de verspreiding van het coronavirus al afgeremd. Vaccineren kun je voor jezelf doen, voor anderen, of beiden. Feit blijft dat een vaccinatie zowel jezelf als anderen op groepsniveau beschermt. In Israël zijn het vooral de ultra-orthodox-joodse groepen die een vaccinatie weigeren op basis van hun geloofsovertuiging. Over zo’n beslissing kun je een goed of misschien lastig gesprek voeren, maar het zou de omgekeerde wereld zijn om te suggereren dat Israëlische virologen en epidemiologen de echte ‘fundamentalisten’ zijn.
Zijn mondkapjes behulpzaam in de coronacrisis? In Azië droeg men al veel langer mondkapjes om medemensen niet te besmetten. Paste het aan het begin van de coronacrisis niet in het zelfbeeld van Nederlanders om een mondkapje op te zetten? In vergelijking met andere Europese landen heeft Nederland erg lang gewacht met het invoeren van een mondkapjesplicht in supermarkten en andere publieke ruimten.
De communicatie vanuit de overheid en het OMT was verwarrend en inconsistent, want in bijvoorbeeld treinen waren ze al langer verplicht. Het RIVM baseerde zich aanvankelijk te veel op een strikt medisch model en hield te weinig rekening met de dagelijkse praktijk waarin afstand houden in een supermarkt soms lastig is. Dit heeft in Nederland aanhoudende twijfels gevoed over de effectiviteit van mondkapjes. Het valt dus wel te begrijpen dat sommige Nederlanders er nog altijd wantrouwend tegenover staan, al is dat wantrouwen onterecht.
Inmiddels is het effect van mondkapjes nog beter onderzocht. In Duitsland werden mondkapjes niet overal tegelijkertijd verplicht. Sommige regio’s liepen voor op andere delen van het land. Een paar maanden geleden bleek uit een wetenschappelijke studie dat twintig dagen na de invoering van een mondkapjesplicht het aantal coronabesmettingen gemiddeld met 45 procent daalde. Een mondkapjesplicht is bovendien zeer kosteneffectief en levert geen economische schade op.
Emmanuel Levinas
Wat zou de religieus-humanistische filosoof Emmanuel Levinas in pandemische tijden van mondkapjes hebben gevonden? Levinas – die wordt aangehaald in het debat tussen De Lange en Thooft – sprak in zijn werk over het in jouw ervaring ‘aangesproken worden’ door de ander: het ‘Gelaat van de Ander’ en dat is niet zozeer het fysieke gezicht. Het bedekken van een gezicht met een hoofddoek, mondkapje of hajib doet niets af aan Levinas’ basisinzicht dat juist het anders-zijn van de Ander een verantwoordelijkheidsrelatie schept.
Je kunt natuurlijk je verantwoordelijkheid wegduwen, zoals je bijvoorbeeld ook kunt wegkijken van de verschrikking die vluchtelingenkamp Moria is. Maar vanuit het feit dat mondkapjes op groepsniveau een beschermend effect hebben, gecombineerd met Levinas’ inzicht dat het anders-zijn van de Ander een beroep op jou doet, kun je de conclusie trekken dat het dragen van een mondkapje een vorm van solidariteit is. Een op de kwetsbaarheid van de ander gerichte handeling. Je kunt asymptomatisch of presymptomatisch (zonder zichtbare klachten) zijn en het virus toch overdragen. Daarom weet je niet ‘honderd procent zeker’ dat anderen geen schade wordt berokkend indien jij zonder mondkapje in hun buurt komt.
Bovendien moeten mensen zich soms in bepaalde situaties begeven. Men moet soms met de trein of naar de supermarkt. Om dan geen mondkapje te dragen en anderen bloot te stellen aan een onnodig ziekmakend en zelfs dodelijk risico heeft niets te maken met een ander in vrijheid laten. Integendeel, het is jezelf en je eigen praktijk opdringen met potentieel fatale consequenties voor anderen. Je mag voor jezelf besluiten dat ziekte ‘altijd zin’ heeft en dat de dood ‘niet het einde’ is, maar je mag dat nooit voor andere mensen besluiten, laat staan het risico op die ziekte en potentiële dood opdringen. Roken in klaslokalen is niet voor niets al bijna een halve eeuw verboden vanuit hetzelfde principe. Een mondkapjesplicht ontslaat je niet van jouw verantwoordelijkheid. Dat mensen een boete kunnen krijgen als ze hun afval op straat gooien doet niets af aan hun verantwoordelijkheid voor het milieu, maar onderstreept het belang daarvan juist.
Kritiek
Natuurlijk zijn de regering en het OMT niet onfeilbaar. Uiteraard kunnen en moeten zij bekritiseerd worden. In feite gebeurt dat veel te weinig, met als gevolg dat unheimische crisisgevoelens niet in goede banen geleid worden, maar in de richting van complottheorieën afglijden en zo gepolariseerde verhoudingen teweegbrengen. Het zogeheten Red Team levert wél constructieve kritiek, door onder andere te kijken naar wat een land als Nieuw-Zeeland beter doet dan Nederland. Zulke maatschappelijke tegenspraak is dus van groot belang, zeker tijdens crises, zolang deze gevoerd wordt op basis van wetenschappelijke inzichten en gevoed wordt door waarden als solidariteit en compassie.
Laten we vooral ook toekomstgericht kijken naar wat we kunnen doen om nieuwe pandemieën te voorkomen. Want het klopt dat de coronacrisis onze manier van leven in een ander licht plaatst en ons vragen doet stellen over duurzaamheid en de manier waarop we met de aarde omgaan. De coronacrisis maakt duidelijk dat het onderscheid tussen ‘onvermijdelijk lijden’ en vermijdbaar leed cruciaal is. Epidemiologen waarschuwen dat de voedingsbodem van pandemieën aan vruchtbaarheid wint door toedoen van menselijke activiteiten. Dat doen ze al bijna net zo lang als klimaatwetenschappers voor gevaarlijke klimaatopwarming waarschuwen. Ze doen dat precies omdat ze onze toekomstige vrijheid hoog in het vaandel hebben staan.
Laat ons daarom het wij-zij-denken inderdaad afleggen en samen, vanuit een ‘Nieuw Wij’, de nodige aandacht besteden aan het voorkomen van de volgende pandemie. Zullen we samen het ‘onvermijdelijk lijden’ transformeren tot vermijdbaar leed? Dat zoiets zin heeft, daarover moeten we het toch wel eens kunnen worden?
Er is geen sprake van dat ik corona ontken of beweer dat er geen slachtoffers vallen. Maar wat ik in de kranten zou willen zien, zijn reële cijfers. Voorkomen de maatregelen honderdduizenden doden? Dat weten we alleen als we landen of staten met strenge maatregelen vergelijken met gebieden met soepele of weinig maatregelen, zoals bijvoorbeeld Californië (streng) en Florida (soepel). De grafieken van de griepdoden gaan in beide gebieden gelijk op. Bij ons had Zweden een soepel beleid en dat resulteerde in de middenmoot van de grafieken, niet bovenaan. Virussen trekken zich weinig aan van niet-werkende mondkapjes of avondklokken. Mensen gaan eraan dood, helaas, als hun tijd gekomen is. De gemiddelde leeftijd van de coronadode is 83,5 jaar; de gemiddelde sterfleeftijd 83. Er is waarschijnlijk een soort correctie gaande na een aantal jaren met lage sterftecijfers. En natuurlijk is het altijd heel moeilijk als er mensen sterven. Maar je kunt het niet voorkomen door de boel op slot te gooien.
Wat bedoel je met ‘reële cijfers’? Zijn de gepubliceerde cijfers dan irreëel? Wie bepaalt het onderscheid tussen reële en irreële cijfers?
”Klopt het idee dat ‘nog niet bekend is’ of coronavaccins bijdragen aan het tegengaan van virusverspreiding? Een blik voorbij de landsgrenzen maakt onmiddellijk duidelijk dat vaccineren effect heeft. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe trager het virus zich door een land verspreidt en hoe lager het aantal zieken en dodelijke slachtoffers. ”
De situatie in Chili lijkt dit helaas niet te staven…
Israel is verder met vaccineren (56,5% van de bevolking) dan Chili (20,5% van de bevolking).
In Chili beginnen de effecten van
vaccineren beetje bij beetje zichtbaar te worden. Er worden minder ouderen opgenomen in het ziekenhuis en 60-plussers overlijden minder dan voorheen.
Chili maakt helaas wel een nieuwe virusgolf door momenteel, juist omdat men te vroeg begon met juichen.
NRC Handelsblad 2 april 2021: “Op de persconferenties van het ministerie van Volksgezondheid ging het de afgelopen weken steeds minder over het nog steeds rondwarende coronavirus. De focus verschoof van volksgezondheid naar het heropenen van de economie. Veel Chilenen zagen die berichten als een signaal dat het beter ging. „Chilenen gingen de maatregelen minder streng volgen”, zegt Siches. „De positieve verhalen over de vaccinaties gaven een vertekend beeld, en Chili ging zich naar dat beeld gedragen”.”
Volgens mij zitten ze in Chili ondertussen al boven de 40% (https://rpp.pe/mundo/latinoamerica/coronavirus-oms-situacion-en-chile-muestra-que-la-vacunacion-no-sustituye-la-prevencion-noticia-1328246).
Dan verbaast een dergelijke golf mij toch. 40%, daar zitten dan toch (neem ik aan) de meeste mensen uit de meest kwetsbare groepen al in. Dus of ze hebben daar verkeerde groepen gevaccineerd en de meest kwetsbaren lopen nog steeds een flink risico. Of er zijn weliswaar veel besmettingen maar dit zijn veelal mensen uit de minder kwetsbare groepen. Dan is er misschien nog wel sprake van een golf aan besmettingen maar zou dit niet zo zichtbaar moeten zijn in de ziekenhuisbezetting en de sterftecijfers. Aantal besmettingen is niet het belangrijkste lijkt mij. Dat zijn sterftecijfers en ziekenhuisbezettingen.
De mensen die één prik hebben gekregen zit in Chili iets onder de 40%. Het artikel dat je aanhaalt gaat erover dat je niet te snel moet juichen als land, omdat er dan een nieuwe virusgolf ontstaat.
Er bestaat ook geen strikte scheiding tussen ‘kwetsbare groepen’ en ‘niet-kwetsbare groepen’; het onderscheid is gradueel. Ook voor mensen onder de zestig is het virus dodelijk. https://github.com/mbevand/covid19-age-stratified-ifr
Daarnaast heb je te maken met Long Covid, aanhoudende gezondheidsklachten. Ook ontstaan er eerder mutaties als het virus op grote schaal rondwaart. Het aantal besmettingen is mede daarom van groot belang.
De blinde vlekken van ’t Hooft worden me niet echt duidelijk in dit artikel, ik lees vooral verwijzingen naar bronnen van regeringsbeleid. Het heeft geen zin om wij-zij verhalen te beginnen door iemand weg te zetten als wegwuiver van gevaren. Op dezelfde manier kun je de schrijver (ook onterecht) wegzetten als ‘wegwuiver van de negatieve gevolgen van de maatregelen’. Het oproepen om een volgende pandemie te voorkomen is niet echt realistisch. Het voorkomen van verspreiding van ziektes of pandemieën wordt ook door deskundigen een illusie genoemd. Het voorkomen van ‘angst- epidemieen’ en op een menselijke manier met ziekte leren omgaan lijkt me daarom een belangrijker uitdaging. Want dat er angst is, dat mag duidelijk zijn. Dat de angst ook bewust aangewakkerd wordt lijkt misschien niet voor de hand te liggen maar daar is voldoende bewijs voor, niet alleen door oorlogstaal te gebruiken.
https://wakker.ogenopenacademie.nl/wat-is-waar/.
Maar filosofisch gezien (al ben ik geen filosoof dus ik doe maar een gokje) zou ik toch zeggen dat de waarheid niet bestaat, er is geen vijand, waarheid of onwaarheid te bestrijden,
Wat mij opvalt, is dat de schrijver zelf aangeeft dat het vreemd is dat we luisteren naar psychologen, filosofen en masseurs… Ik begrijp dat de omhooggevallen goeroes van nu veel aandacht krijgen op sociale media, het kost veel moeite voor zelfs een goed onderwezen mens om onderscheid te maken tussen wetenschap, hear-say en vreemdsoortig geconcludeer… maar deze schrijver is zelf filosoof, wat maakt dat ik niet weet wat ik
moet met zijn bevindingen, die moet ik nu namelijk ook gaan fact-checken en ik heb er de know-how en de tijd niet voor. Ik pleit al tijden voor een onafhankelijk controlerend Nederlands orgaan dat kritisch wetenschappelijk kijkt naar alle kanten van COVID-19 en de maatregelen. Tot op heden is alles politiek gekleurd of in beleid gelieerd aan farmaceutische bedrijven, die hier geld mee verdienen. Het enige orgaan dat lijkt te bestaan is ‘zelf opgestaan’ en dat kleurt ook de invalshoek, het Artsencollectief. Ze doen echter wel hun best. Zij ontkennen niets, maar ze proberen eerlijk voor te lichten. Ik vind dat van belang. Maar zo’n orgaan zou gewoon moeten bestaan net zoals we een ombudsman hebben.
Uit de geschiedenis kunnen we leren dat rationeel denken en wetenschappelijke inzichten de beschaving verder vooruit hebben geholpen dan op emoties en dogma’s gebaseerde levensbeschouwingen.
De kracht van onze Westerse beschaving zit hem in de combinatie van idealisme, zoals medemenselijkheid, vanuit het Joodse en christelijke denken en geloven en het gebruik van het gezond verstand en het verwerken van nieuwe inzichten.
Vanuit de traditioneel en fundamentalistisch christelijke hoek en vanuit het new age denken wordt nogal eens hier tegen ingegaan door de misdaden gepleegd door o.a. het Sovjet-communisme.
Het probleem van het communisme is dat het in de praktijk een pseudo-godsdienst was met de Partij als God en de kameraad-secretaris generaal cq. voorzitter als zijn profeet.
Veel new age en aanverwante denkers maken dezelfde denkfout door tegenover rationeel en wetenschappelijk denken de emotie en beleving te plaatsen. Rationeel is juist om je emoties te erkennen, te duiden waar ze vandaan komen en uiteindelijk weloverwogen beslissingen te nemen op basis van inzicht en concrete informatie. Het feit dat Covid 19 zich in enkele maanden tijds vanuit Wuhan heeft verspreid over de hele wereld zegt genoeg. En het zijn de landen met het meest doortastende beleid die er tot nu toe het best vanaf zijn gekomen.