Naamsveranderingen hebben altijd iets riskants. Vooral als ze voortkomen uit wat ik maar ‘defensieve overwegingen’ zal noemen. De situatie voor een organisatie wordt ongunstiger, men voelt zich gedrongen om ‘met de tijd mee te gaan’ en verandert de naam van de organisatie, die als ‘niet meer bij de tijd’ gezien wordt. De praktijk wijst uit, dat dit in negen van de tien gevallen inleiding is tot een totale neergang van de organisatie. Ik weet waar ik het over heb; één van mijn eigen vroegere werkgevers is destijds vrij kort na een naamsverandering alsnog opgeheven. De naamsverandering heeft dat, zoals bij zoveel andere organisaties, niet tegen kunnen houden.
Dat is de strategische kant van het verhaal. Er zit echter in het geval van Pax Christi (en andere, vergelijkbare, gevallen) nog een andere kant aan. In de naam geef je, als organisatie, iets aan van je programma; van datgene waar je voor staat. En vaak geef je ook aan waar je je inspiratie vandaan haalt. In het geval van Pax Christi is dat heel duidelijk: “die zijn van Christus”. Daarmee bedoel ik iets anders dan: “dat is een christelijke organisatie”. Een organisatie die zegt “wij zijn van Christus” bekent kleur. Zij laat zich daarmee kennen als volgelingen van Jezus van Nazareth, die de Christus wordt genoemd. Een mens die leefde zonder wapens, en die zelfs volgens sommige bronnen een radicale geweldloosheid voorstond. Lees de Bergrede er maar op na. ‘Pax Christi’, Vrede van Christus, is niet per definitie hetzelfde als ‘Pax’, vrede, zonder meer. Militairen spreken ook over vrede. Er wordt zelfs over ‘vredestaken’ gesproken van gevechtsvliegtuigen, die toch ontworpen zijn om vanuit de lucht dood en verderf te zaaien. Dat is niet de vrede van die mens uit Nazareth. Juist een organisatie die – volgens haar naam – aan vrede werkt doet er goed aan om steeds voor ogen te houden wat voor soort vrede zij bedoelt.
Kleur bekennen is essentieel, juist als het om zulke cruciale zaken gaat als vrede. Ik moet opeens denken aan woorden die de Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog gebruikte in haar lezing voor de VU, twee weken geleden. Zij haalde de metafoor aan die het eerst werd gebruikt door aartsbisschop Desmond Tutu: “the rainbow nation“. Ik ken eigenlijk geen mooiere metafoor voor het ideaal van een samenleving, waarin ieder tot haar of zijn recht kan komen. Een regenboog heeft al die verschillende kleuren nodig om regenboog te zijn. Een regenboog bestaat uit kleuren. Niet gescheiden van elkaar, maar wel duidelijk onderscheiden. Een ‘regenboog-natie’ is het tegenovergestelde van een grijze eenheidsworst. En juist de vredesbeweging, waar zowel IKV als Pax Christi uit voortkomen – of ze zichzelf nog als deel daarvan beschouwen, daar heb ik zo mijn twijfels over – is altijd gekenmerkt geweest door haar veelkleurigheid. Ik heb actie gevoerd samen met oude-stempel-communisten, boeddhistische monniken en nonnen, rooms-katholieke monniken en nonnen, dominees, steevast in het zwart gehulde anarchisten, rabbijnen met een keppeltje op en kleurig behoofddoekte moslima’s. Waar mensen met elkaar warm lopen voor een betere wereld zijn verschillen geen barrière. Ze vormen de verschillende bronnen van waaruit we elkaar ontmoeten in dezelfde bedding. Ze vormen de sjeu van de beweging. Maar een vredesorganisatie die haar naam vervlakt tot ‘Pax’ zonder meer, die gaat richting grijs gebied – in meer dan één opzicht. En dat is jammer.
Je draagt goede extra argumenten aan Heleen! Als je ziet hoe enkelen vanuit hun ongelovige onderbuik nu op mijn Facebook pagina reageren, ben ik blij met mensen als jij. Jan van der Kolk, de protestantse voorzitter van Kairos Palestina NL stuurde me een mail, waarin hij voorstelde, voortaan bij de eucharistie elkaar gewoon ‘vrede’ te wensen, “dan komen er vast meer jongeren in de kerk…”. Ik schreef nog aan Fred van Iersel: “Voor mij hoeft de beweging overigens niet exclusief katholiek te zijn. In zijn naam en wat betreft de selling points moeten religie & poilitiek en religie & geweld &geweldloosheid wel scherp oplichten. Dan beweeg je je ook makkelijker in de huidige interreligieuze context van vredesdebatten en oefen je je daar vanzelf in; maar ook dat thema kun je niet in het Pax menu vinden. Het is bijna alleen maar politiek wat daar de klok slaat. Nu pakken anderen dat op. Kijk eens naar onze website van Kairos Palestina Nederland, een kleine beweging zonder projecten en banen, maar waar wel vragen met een filosofisch-ethische en theologische strekking naar voren komen. Ook van bv. de dissertatie van dr. Janneke Stegeman werd daar terecht een happening met inhoud gemaakt. Wekelijks verschijnen er Torah commentaren van de pacifistische rabbijn Jeremy Milgrom op deze site. Jij en ik zijn de vertalers. Zou ik dat er bij ‘Pax’ dat toch enigszins een civiele projectie van BuZa is geworden, er nog zomaarals prioriteit door krijgen? Te veel regels en te veel formats, herinner ik me al uit mijn tijd daar.
PAX, ik vind het een mooie korte en krachtige naam, die precies zegt waar ze mee bezig zijn. Ik struikelde elke keer over de vorige fusienaam. Het woord pax associeer ik met religie, want in de dagelijkse taal gebruik je hiervoor vrede. Door iets niet al te expliciet te noemen (maar wel te laten doorklinken), open je deuren voor medestanders. En dat is denk ik precies waarmee een religieuze organisatie goed aansluit op de tijd van delen en samenwerken om gezamenlijke doelen te bereiken. Dat bereik je niet, door met je naam nog eens extra te profileren uit welke hokjes je komt.
@Wietske dde Nachgtegaal. Mij krijg je niet in hokjes. Ik ben niet van de godin Pax, ik ben ook niet van Rome, Luther, Calvijn, ook niet van Paulus of Kefas (als je Paulus brieven kent), zeker ook niet van Jan Gruiters of Mient Jan Faber, maar inderdaad van Jezus. Lastig he?
Gied wat me opvalt, is dat ik zo weinig pax in je reacties zie. Zou voor mij als buitenstaander niet aantrekkelijk zijn om aan te haken voor vrede als er zoveel strijd tussen organisaties is.
Wat is toeval? In maart is er een bijeenkomst voor de communicatieprofessional in missie-gedreven organisaties: ‘Veranderen zonder vervreemden’. Over herpositioneren met behoud van waarden.
http://www.logeion.nl/k/n1736/meeting2/details/55/veranderen-zonder-vervreemden/about#.Uuu1fGZgW70
@ Wietske. de Nachtegaal Nee inderdaad weinig Pax in mijn reacties. Dat was nou juist mijn punt. Ik hou niet van veralgemeniseren van organisaties, dat vind ik oude beleid, maar ik heb ook niet veel met de vrede;van leif zijn tegen elkaar. Ik werd in 1973 dienstweigeraar en ben, gelukkig vind ik, altijd subversief gebleven. Ik heb in mijn vredeswerk onvermijdelijk ook vijanden gemaakt, maar dat is toch niet erg? Als ik ze maar liefheb, zegt de Heer. Ik stop deze discussie nu, al hoop ik voor jullie dat het laatste woord er nog niet over gezegd is.
Bedankt voor je reactie Gied. We hebben een verschillende aanpak. We gaan verder!