Dit gaat over een dieper geworteld probleem van miskenning, gevoelens van er niet bij horen, het gevoel dat mensen iets is afgenomen, en ook andere sentimenten die de laatste jaren veel maatschappelijke debatten bepaald hebben. Ze zijn de oorzaak van het politieke landschap van vandaag.

Laat ik de gebeurtenissen eens inventariseren. In de afgelopen weken hebben we gezien dat:

  • Activisten met volle bussen richting een kinderfeest afreizen om te midden van alle kinderen te demonstreren;
  • Deze, vaak zwarte activisten, met enige regelmaat ‘zeurpieten’ worden genoemd;
  • Knokploegen de confrontatie aan wilden gaan met de demonstranten;
  • Verwarde mensen, die voor rechtertje speelden en met gevaar voor eigen leven en dat van anderen, de autosnelweg blokkeerden;
  • 80% van de Nederlanders deze actie steunden;
  • Verwarde mensen een schoolgebouw binnenvielen en racistische leuzen riepen.

Voor of tegen

Ik realiseer me dat veel mensen niet blij zullen zijn met wat ik schrijf. Ook zullen een hoop ervoor kiezen om weer met bagger te smijten, maar ik weiger om voor de makkelijke, veilige weg te kiezen en mee te gaan met de massahysterie. Ook weiger ik om de realiteit simplistisch weer te geven en dan op zo’n manier te brengen dat ‘het scoort’ ten koste van eerlijkheid. Ik kies ervoor om te schrijven wat ik echt vind en de kritiek voor lief te nemen.

Hoe vruchtbaar is de zwartepiet discussie van de afgelopen weken geweest? Hoeveel mensen hebben in de afgelopen weken de tijd genomen om oprecht en onbevooroordeeld naar de argumenten van de ander te luisteren? Hoeveel mensen zijn er gaan twijfelen en wie is er in de afgelopen weken van mening veranderd? Luisteren, twijfelen, van mening veranderen en nuanceren is voor watjes, zo luidde de afgelopen weken het devies.

Ik heb met veel mensen over zwarte piet gesproken. Keer op keer merkte ik dat er meestel een sfeer ontstond van “je bent voor ons, of je bent tegen ons”.

Mensen hebben zich verbaasd over een aantal van mijn standpunten. Ik vind namelijk dat een plek tussen de kinderen niet de plek is om te demonstreren. Voor velen weegt het argument van demonstreren tegen racisme zwaarder dan het plezier wat kinderen hebben (van een al dan niet racistisch kinderfeest).

Verdedig ik hiermee het standpunt dat de knecht zwart moet blijven? Of vind ik dat de sinterklaasviering geen racistische elementen bevat? Nee, ik heb de volste overtuiging dat het sinterklaasfeest een mooi feest is, waarbij de intentie zuiver is, maar onbedoeld racistische elementen bevat.

Wat ik dan vaak hoorde is: wat zeg je nou?! Het sinterklaasfeest bevat racistische elementen, maar we mogen er niet tegen demonstreren en moeten dat accepteren?

Mijn antwoord was: nee, we moeten niet accepteren dat het feest allerlei racistische elementen blijft houden, maar we moeten accepteren dat mensen waarde hechten aan een ritueel dat rationeel en zelf moreel verwerpelijk is. Dat is met veel andere gewoontes en tradities die we om ons heen zien ook het geval. Dus accepteer dat het krom is en accepteer dat mensen het recht hebben op hun rituelen en tradities – en probeer tegelijkertijd hen bewust te maken van de onbedoelde racistische elementen in dat feest.

Rituelen respecteren

Zo zou ik graag wensen dat mensen mijn gewoonten en rituelen respecteren en met mij in gesprek gaan over waarom zij vinden dat mijn gewoonten en rituelen niet zouden deugen of waarom zij die bekritiseren. Wat ik niet zou willen is dat als joodse en islamitische mensen ervoor kiezen om zich te besnijden – dat er dan hordes mensen bij de polikliniek of tijdens het besnijdenisfeest gaan demonstreren. Dan neemt niet weg dat ze dat recht wel hebben. Ik zou graag willen dat mensen elkaars ritueel gunnen en dat er op een ander moment daarover gesproken wordt

“Oké, maar als je vindt dat je niet tijdens een kinderfeest moet demonstreren, dan ben jij het wel eens met de mensen die de groep demonstranten heeft tegen gehouden.”

Nou nee, om maar te zwijgen over de knokploeg die klaar stond om in te grijpen of de groep verwarde mannen die een schoolgebouw binnenvielen. Dat is wel om een hele simpele reden. Als wij ervoor kiezen om allemaal eigen rechtertje te spelen omdat iets ons niet zint, dan is het hek van de dam. We moeten dat koste wat kost zien te vermijden. Hoe ‘onschuldig’ de ingreep ook lijkt.

Even een voorbeeld uit mijn leven. In de afgelopen jaren heeft de heer Wilders mij met enige regelmaat pijn gedaan. Wat ik nog erger vind is om te zien dat hij ook mijn kinderen kwetst. Ik merkte dat de kinderen er last van hadden als zij hem voorbij zagen komen op TV.

Hoe nu verder?

Regelmatig ben ik zo boos geweest dat ik in staat was om die man een knal voor z’n kop te verkopen. Tegelijkertijd realiseer ik me dat dat niet de oplossing is. Als je het ergens niet mee eens bent in een democratische rechtstaat dan heb je daar de politie en justitie voor. Zij bepalen of iemand over de schreef is gegaan en welke consequenties dat moet hebben.

Maar hoe nu verder?

Laten we een aantal zaken op een rij zetten.

  • Het sinterklaasfeest is een prachtfeest – dat moeten we blijven vieren.
  • Er zijn een aantal verwijzingen in het feest naar zwarte piet als knecht – dat zal verwijderd moeten worden.
  • Er is een groep mensen die veel last heeft van de karikatuur zwarte piet – die mensen moeten gehoord en tegemoet getreden worden.

Als we het sinterklaasfeest vieren met in achtneming van deze punten dan zal het feest weer van ieder kind worden. Ik mag weliswaar niet in sinterklaas geloven, maar geloof wel dat het sinterklaasfeest, mits wij het aan passen, een waar volksfeest is dat kan bijdragen aan de broodnodige verbinding.

Ik heb niet de overtuiging dat als we deze oplossing omarmd hebben het ‘zwarte piet-probleem’ opgelost is. Het echte probleem ligt dieper en is niet met een andere kleur piet op te lossen. We hebben de opdracht om iedereen erbij te laten horen en we moeten ervoor zorgen dat mensen zich thuis gaan voelen in een veranderend Nederland.

Abdessamad-Taheri

Abdessamad Taheri

Manager arbeidsontwikkeling en Trainer

Abdessamad Taheri is manager arbeidsontwikkeling bij de gemeente Den Haag. Daar houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van mensen om hen …
Profiel-pagina
Al 9 reacties — praat mee.