Het is jammer dat Van Harten geen namen en rugnummers geeft. De deskundigen die ik ken ontkennen de rol van ideologische, waaronder ook religieuze, motieven namelijk niet en het nationale beleid tegen radicalisering is beschreven in nota bene het Actieplan Integrale Aanpak Jihadisme. Een plan dat onder andere als kritiek kreeg dat het te eenzijdig was gericht op alleen de radicalisering van moslims en geen aandacht had voor andere vormen van radicalisering.
Er wordt op landelijk en lokaal niveau aandacht besteed aan ‘counternarritives’ en samengewerkt met moskeekoepels, sleutelfiguren uit de islamitische gemeenschap en imams. Salafistische organisaties kunnen op warme belangstelling van de overheid rekenen, er worden lijsten opgesteld van haatpredikers en de buitenlandse financiering van moskeeën is de laatste jaren een aandachtspunt geworden.
Bij de tientallen bijeenkomsten die ik de afgelopen jaren heb bijgewoond, bijvoorbeeld van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN), werd ook de rol van religie niet ontweken. Integendeel. Ouders hebben bijvoorbeeld vragen over het religieuze weerwoord dat ze hun kinderen moeten geven. Een religieus geschoolde voorlichter van het SMN vertelde me: “Je slaat de plank mis wanneer je religie buiten beschouwing laat. Radicalen misbruiken bronnen, omdat ze een geleerde heilig verklaren. Je moet hun taal spreken. Je moet weten wie die geleerden zijn, kritische vragen kunnen stellen en weten wat de jongeren bijvoorbeeld met bid’a (religieuze vernieuwing of nieuwlichterij), takfir (verkettering) of tawhid (de eenheid van God) bedoelen.”
Honger naar effectieve methoden
Overheden en professionals, maar ook vrijwilligersorganisaties en moskeeorganisaties hebben behoefte aan kennis over radicalisering en aan effectieve methoden om radicalisering te voorkomen of om jongeren te deradicaliseren. Bestuurders, professionals en betrokken burgers willen alles doen en gedaan hebben om radicalisering en de mogelijk bloedige gevolgen daarvan te voorkomen.
Dat is lastig, omdat we in de praktijk nog maar weinig kennis over radicalisering hebben. Projecten hebben vaak moeilijk toetsbare doelstellingen, nulmetingen ontbreken meestal en het aantal factoren dat van invloed kan zijn op radicalisering is enorm. Dat bemoeilijkt de evaluatie van methoden en dus ook de kennis over wat wel en wat niet effectief tegen radicalisering werkt. Daarnaast wordt, wat mij betreft voorstelbaar, maar ook ten onrechte vooral gekeken naar projecten die door de overheid gefinancierd worden. De meeste processen van zowel succesvolle deradicalisering vinden echter plaats onder invloed van de directe omgeving van de jongeren, zonder hulp van projecten, antiradicaliseringsexperts en zonder een cent overheidsgeld.
Uit het onderzoek dat tot nu toe is gedaan, blijkt dat er vele wegen zijn die naar radicalisering leiden. Verklarende termen die vaak vallen zijn “vervreemding”, “identiteit” en “isolement”. Gevoelens van ervaren onrechtvaardigheid kunnen bijdragen aan radicalisering, net als sterke identificatie met personen of groepen waarvan men vindt dat ze worden achtergesteld of bedreigd. Dat soort gevoelens kunnen worden versterkt door beeldvorming in de media of de internationale (politieke) situatie.
Radicalen voelen zich bedreigd en hebben de neiging die dreiging uit te vergroten, ze verwerpen de bestaande wereldorde, hebben een utopisch beeld van een betere wereld en hebben het idee tot een uitverkoren groep te behoren die deze betere wereld, desnoods met geweld, kan verwezenlijken.
Ideologie?
Een ideologie, een religie of sterk nationalistische gevoelens bieden hierbij de kaders die de radicalisering kunnen vergoeilijken en extremisme rechtvaardigen. Hoe radicaler, des te minder ruimte er voor twijfel is en des te scherper en onwrikbaarder er een wereldbeeld ontstaat met een kraakhelder beeld van “goed” en “fout” en van “helden” en “vijanden”.
De laatste decennia, vooral sinds 11 september 2001, is er in het westen sprake van een duidelijke toename van de dreiging van terroristen voor wie de islam de belangrijkste inspiratiebron voor geweld is. Dat leidt tot de onvermijdelijke discussie over de vraag in hoeverre islamitische bronnen dergelijk terroristisch geweld rechtvaardigen.
Maurits Berger
Maurits Berger, hoogleraar Islam in het Westen aan de Universiteit van Leiden, schreef in 2015 in de NRC dat hij drie mogelijke reacties op de aantrekkingskracht van de radicale islam ziet.
In de eerste variant, die door de PVV wordt aangehangen, is de islam sowieso geen religie, maar een ideologie die integraal bestreden moet worden. Behalve dat dit al snel in strijd is met de Grondwet en internationale verdragen, is het volgens Berger ook niet effectief.
In de tweede variant wordt de rechtsstaat opgevoerd als dat wat ons allen bindt. Volgens Berger heeft onderzoek uitgewezen dat moslims in Europa de rechtsstaat weliswaar omarmen, maar dat ze tegelijkertijd menen dat ze ervan worden uitgesloten. Veel moslims ervaren, terecht of onterecht, dat er met twee maten wordt gemeten: de vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, maar niet voor hen, net zo min als de vrijheid van religie en het gelijkheidsbeginsel. Dáár zit volgens Berger juist de bron van radicalisering.
Berger ziet het meeste heil in een derde variant waarin de antwoorden op de radicale islam worden gezocht in de islam zelf. En dan luiden de vragen die moslims zichzelf moeten stellen, volgens Berger: “Welke visies biedt de islam op een samenleving die past in de Nederlandse context? Als islam inderdaad een religie is van rechtvaardigheid, vrede en tolerantie, zoals moslims keer op keer benadrukken, hoe vertaalt dat zich dan naar de Nederlandse samenleving?”
Moslims zullen volgens Berger moeten leren omgaan met de duistere kanten van hun geloof en jonge moslims zullen zich moeten gaan verdiepen in de breedheid van hun islam als een levende religie met vele denkers.
David Kenning
De Britse psychoanalist en terrorismedeskundige David Kenning ontkent de rol van religie niet, maar vindt wel dat er te veel aandacht wordt besteed aan de ideologische drijfveren van geradicaliseerden. Een discussie met jihadisten over de juiste interpretatie van het geloof, heeft volgens Kenning evenveel zin als een Feyenoord-fan wijs te maken dat Ajax de betere club is.
Jongeren die voor de jihad kiezen worden volgens hem niet gegrepen door de ideologie. Het werkt juist andersom: ze grijpen de ideologie aan als oplossing voor interne conflicten. De ideologie is een paspoort dat diverse zaken mogelijk maakt.
Volgens Kenning zijn de aanslagen van 11 september te veel geplaatst in een frame van botsende beschavingen. “Het is belangrijker dat we de psychologische gesteldheid van de jihadisten begrijpen, dan dat we ons blindstaren op de radicale islam”, stelde hij in het NRC in 2015. De nadruk op de islam zal volgens hem jihadisten in de kaart spelen, tot toenemende moslimhaat leiden en een recept zijn voor heftigere confrontaties.
Kenning kan ter onderbouwing van zijn verhaal deels verwijzen naar ander onderzoek. Zo bleek in 2015 uit politiedossiers van 140 geradicaliseerde moslimjongeren dat minstens 60 procent van de Nederlanders die naar Syrië is vertrokken, psychische problemen had, voordat ze radicaliseerden. Eén op de vijf Syrië-gangers zou kampen met ernstige gedragsproblemen of heeft een officieel vastgestelde stoornis. Volgens de onderzoekers van deze politiedossiers is het een grote misvatting om te denken dat Syrië-gangers mensen zijn die worden gedreven door ideologie. Eerder bleek uit ook onderzoek van de Britse geheime dienst MI5 dat de meesten van de door hen onderzochte moslimextremisten op religieus vlak nog beginnelingen zijn en weinig religieuze kennis van de islam hebben. De AIVD concludeerde in haar jaarverslag in 2014 ongeveer hetzelfde.
Waak voor geloof in een cultuurclash
Ik vind het onterecht het ideologische aspect (religie) te negeren. Er zijn genoeg jongeren die ondanks bijvoorbeeld een baan, een huis, een stabiele relatie en een goede psychische conditie, toch naar Syrië zijn gegaan. Uit de verhalen van deze ge(de)radicaliseerde jongeren die ik in de loop der jaren heb gesproken en ook uit gesprekken die ik had met achtergebleven familieleden, bleek geregeld dat religieuze motieven voor een deel van deze jongeren wel degelijk een dominante rol speelde. Zij gingen naar Syrië om te helpen een kalifaat te vestigen, zij kozen voor de ‘hijra’; een islamitische migratie om elders te leven volgens de in hun ogen correcte islamitische levensstijl en zijn lieten weten te strijden terwijl ze door de loop van hun geweer het paradijs zagen.
Dat er aandacht is voor de rol van extreme interpretaties van een religie, in dit geval de islam, vind ik dan ook meer dan terecht. Maar ik wil daar wel twee kanttekeningen bij maken.
We moeten niet vervallen in de retoriek van de Clash of Civilizations waarbij ‘de islam’ en ‘de moslims’ de grote vijanden zijn.
Allereerst dat we hierbij niet, zoals ook Kenning aangeeft, moeten vervallen in de retoriek van de Clash of Civilizations waarbij ‘de islam’ en ‘de moslims’ de grote vijanden zijn. Dan ontken je onder andere het gegeven dat het om een kleine groep extremisten gaat en dat juist moslims vaak hun slachtoffers zijn. Dan polariseer je, bemoeilijk je samenwerking met (potentiele) bondgenoten en speel je juist de extremisten in de kaart.
Ten tweede zijn de mogelijkheden van de overheid om zich te bemoeien met religie in Nederland beperkt vanwege het principe van de scheiding van kerk en staat en grondwettelijke vrijheden als de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vergadering. De overheid moet zich verre houden van de religie en kan ook niet haar voorkeur uitspreken voor een bepaalde religieuze stroming. Pas wanneer er duidelijk sprake is van de overtreding van de wet of wanneer de veiligheid en vrijheid van andere burgers in het geding komen, kan de overheid in actie te komen.
Het religieuze weerwoord tegen extremisten moet daarom, zoals ook Maurits Berger betoogde, vooral komen van mensen uit de directe (religieuze) omgeving van de jongeren die radicaliseren. En dat gebeurt gelukkig steeds vaker dankzij initiatieven uit de Nederlandse islamitische gemeenschap.
Dit artikel is een reactie op het artikel van Arton van Harten: Religie en radicalisering: Spelen met vuur.
Een goed stuk!
Natuurlijk zijn allerlei projecten nog in de beginfase.
Maar goede initiatieven verdienen zéker meer publiciteit.
Zendtijd kopen? Kan dat?
Als je de publiciteit trekt, kan er een sneeuwbaleffect ontstaan.
Het idee moet postvatten dat terroristje spelen, absoluut niet cool is; dat je een looser bent, als je dat doet; dat alle maagden in de hemel inmiddels keurig getrouwd zijn.
Ja, en verder zweer (foei!) ik bij programma’s als “De nieuwe maan.”
Meer daarvan graag.
Ook moslims met een goed beroep, of slimme ideeën…profileer je!
Een verband dat minder vaak overwogen wordt…
Daesh-strijders komen opvallend veel uit de landen het meest hingen aan imperialistische ambities in het buitenland. De golven van doden en sterven zijn al generaties lang onderdeel van de nationale traditie in landen waar moslims een minderheid zijn en die buitenproportioneel veel Daesh-vrijwilligers leveren. De meest agressieve overzeese rijken van de vorige eeuw (Turkije, Engeland, Frankrijk en België) zijn ook de staten met de hoogste percentages van de bevolking aan Daesh-soldaten. De bevolking heeft er een vrij plotselinge terugval gehad van verwezenlijking van de droom van heersen in verre buitenposten tot, op z’n best, een kantoorbaan krijgen in het saaie, thuisland, wat ervan overgebleven is. Op deze culturele trend rust natuurlijk een taboe in het beschaafde hedendaagse West-Europa, waar nog steeds mythes heersen van landen als België als ‘onwillige imperialisten’, maar onderzoek laat toch echt zien, dat de meeste mensen en vooral de jonge mannen, die de kans kregen om naar het buitenland te gaan en mensen te schieten, dol waren op het idee. Dit verband wordt om begrijpelijke redenen niet snel gelegd.
Vergelijk hun situatie eens met de minder agressieve Europese staten van de 20ste eeuw, zoals Spanje en Italië. Hun bijdrage aan Daesh is klein, met name gezien de enorme moslimgemeenschap daar. Het aantal Daesh-strijders afkomstig uit Italië wordt geschat op vijftig (uit een bevolking van 1,5 miljoen moslims), wat neerkomt op slechts één op elke 30.000 Italiaanse moslims. Vergelijkbaar lage cijfers zien we in de Europese landen zonder de traditie van recente, agressieve, overzeese imperialistische carrières.
Even ter vergelijking:
Het mooie Indonesië is veruit het grootste moslim-meerderheidsland. Er zijn ongeveer 238 miljoen mensen en 88% (209 miljoen) is moslim. Verdeeld naar leeftijd en geslacht, komen we uit op minstens 40 miljoen mannen van militaire leeftijd uit moslimachtergronden. Dat is het beschikbare aantal jihadi recruits. De bijdrage van Indonesië aan Daesh wordt geschat op 60 à 70 manschappen.
En nu weer even terug naar Europa:
België heeft een totale bevolking van iets minder dan 11 miljoen mensen, en het totale aantal mannen van militaire leeftijd in België is minder dan 1 miljoen (ongeveer twee procent van het equivalent in Indonesië). Slechts zes procent van België is moslim – ongeveer 600.000 mensen. Aangenomen dat moslims gemiddeld iets jonger zijn dan het nationale gemiddelde (wegens recente immigranten) komen we uit op ongeveer 70.000 potentiele gegadigden voor Daesh. België leverde er naar schatting minstens 350.
Let wel: Al deze cijfers zijn enorm laag gezien het aantal jonge moslimmannen aanwezig, maar landen als België zijn overduidelijk een anomalie.
Wat is nu het geval? Sinds de enorme verandering in Europa na de grote ontmanteling van 1945, is het leven te saai in landen met voorheen zo’n grote imperialistische ambitie in het buitenland.
Bescheiden mensen zijn geen jihadisten. Het is een arrogant middenklasse fenomeen. Op de vraag “Waarom?!” antwoorde een Belgische Syrië-strijder: “Het is saai in België.”
Misschien is een zo geslaagd voorbeeld van integratie in sommige streken toch niet zo gunstig?
Waar haal je al die getallen vandaan, Abeer? Heb je iets met statistieken vanuit je opleiding of beroep?
Ik vind het een interessant gezichtspunt.
Of de cijfers precies kloppen is iets anders natuurlijk Louise, maar hij heeft wel deels gelijk natuurlijk, jihadisten voelen zich grotelijk verongelijkt, in de hoek gezet, vernederd, en hebben daar ook gelijk in vrees ik. Probeer het je eens voor te stellen?! Moeilijk misschien, maar het is wel een fenomeen natuurlijk.
Die naam kende ik ook niet, maar Abeer is een vrouw.
“Wie wind zaait, zal storm oogsten”, aan dat gezegde moet ik steeds denken, Dirk.
Snap je me?
Als u goed kijkt, ziet u dat het maar over een paar getallen gaat, die voor veel mensen gewoon parate kennis zijn. Het is ook echt geen staatsgeheime informatie en de exacte getallen zijn voor iedereen makkelijk controleerbaar, maar de verschillen zijn zo enorm, dat ik zelf grove inschattingen en afrondingen duidelijk genoeg vind.
Er is een duidelijk verband tussen imperialisme en jihadisme, en dat gaat over de invloed van de streek waar deze jongens geboren en opgegroeid zijn. Dat soort verbanden zijn niet populair bij politiek en media, maar het speelt een rol. Er wordt wel gesproken over homegrown terrorism, maar dit verband wordt niet vaak aangekaart.
De verschillen zijn overigens zo groot dat iedere grofweg inschatting dezelfde indruk geeft. Het verhaal blijft bijvoorbeeld intact als de Indonesische cijfers over deelname verveelvoudigd worden. Volgens mij kloppen de cijfers ongeveer, maar daar gaat het niet over. Het hier gelegde verband is inderdaad onderbelicht. Dat is te pijnlijk. Mensen wijzen liever van zich af. Dat maakt andere factoren populairder.
Dat wat Abeer en jij zeggen, onderschrijf ik. Alleen dat die aantallen zo liggen, daar heb ik niet bij stilgestaan, heb ik nooit over nagedacht.
Waar ik in de één op één situatie en ook in grotere verbanden (niet speciaal gericht op jihadisten) van overtuigd ben, is dat gezegde “van de wind en de storm”. Het is een natuurlijk mechanisme en je kunt het ook als ingrijpen van God zien:
Dat wat jezelf aan goed en kwaad veroorzaakt, komt op jouw zelf weer terug.
Dat hoeft niet meteen.
Maar het wacht, groeit, slinkt, broeit…Ergens… In het collectief bewustzijn…Van generatie doorgegeven aan generatie…
Ik geloof dat het in de Islam “de afrekening” wordt genoemd.
Bij ons gaan veel gelovigen gebukt onder “het oordeel”.
Alleen denk ik dat beloning en straf, hier, in het aardse, voltrokken worden.
*Beloning: Liefde en (in het groot) Vrede.
*Straf:Lik op stuk of opgebouwde Wrok en (in het groot) Strijd.
Hoe dan ook: wat je geeft, keert op een of andere manier bij je/ons terug.
Hopeloos is het echter nooit:
Gedrag kan veranderen;
Inzicht kan doorbreken;
Vergeving is bevrijding voor dader en slachtoffer.
Moeilijk, maar mogelijk!
Ik zou me wel heel erg veel moeite moeten doen om daar een punt in te vinden waar ik het mee eens kan zijn, maar het lijkt me gewoon niet relevant genoeg.
Mijn reactie ging enkel over wat sommige culturen meer dan anderen voortbrengen.
Imperialisme en terrorisme en Indonesie: de Atjeh oorlogen die het NLse knilleger onder van Heutsz uitvoncht een eeuw geleden, met 100en slachtffers aan NLse kant en 1000en aan Sumatraanse kant, was natuurlijk ook duidelijk een voorbeeld ervan. Tot groot ongenoegen van de Nlse overheid gingen er steeds meer ontevredenen op Hadj en kwamen weer thuis met allerlei opstandige ideeen. De Arabist Snouck Hurgronje bemoeide zich er op een positieve manier mee, die wij inmiddels in het Westen vergeten zijn. Niet verbieden, respect voor ander geloof, maar wel alles goed in de gaten houden en beter onderwijs.
Dat goed in de gaten houden hield voor Snouck in, ook moslim worden,late besnijden, op Hadj naar mekka en netwerk (spion?)opbouwen binnen de ulema geestelijken, Dat zie ik ons tegenwoordig niet meer doen natuurlijk, een tandje minder zou al mooi zijn.
Nederland had dat en nog een paar andere dingen op haar naam. Het sluit goed aan bij wat ik zei. Nederlanders zijn ook proportioneel oververtegenwoordigd bij Daesh. Het was weer even geleden, maar zo’n gelegenheid wordt nog steeds met graagte aangegrepen. Dat soort enthousiasme zat en zit op een manier in de cultuur. Hier in België is het niet anders. We moeten nodig vraagtekens zetten bij dat enge wereldje waarin onze jongeren opgroeien. Wie weet wat de volgende expeditie wordt…
Kijk, dat wordt vergeten. Dat zijn Nederlanders en Belgen, geboren en getogen, hiervandaan, en juist die hebben veel meer zin hierin dan anderen. Ze zijn erop voorbereid in een cultuur die hobby heeft aan dit soort expedities. Kolonialistisch imperialisme en jihadisme in het buitenland zijn uitingen die ons Belgen en Nederlanders beter liggen. Het is maar net wie de kans geboden krijgt. Waarom zijn er hier zoveel meer gegadigden?
Op radicalisering is de primaire brandweerregel van toepassing: beginnen met het uitschakelen van de bron ervan.
Dat verbaast me niets, Abdu’r. Was zomaar een filosofisch moment. Had ik misschien beter “een grote paarse bal” mee kunnen nastreven. ????
Concreet: Deash onder meer ontstaan als wrange vrucht van de Sykes-Picot overeenkomst in 1916 (100jr geleden!!!), waarbij deze diplomaten uit Engeland en Frankrijk uit de losse pols alvast het Midden-Oosten verdeelden, dwars door religieuze, culturele en etnische groepen heen.
Ja, die 2 landen hebben geen fijne rol gespeeld en dan kun je dus een reactie verwachten.
(Nederland heeft op dat gebied natuurlijk ook boter op zijn hoofd. Denk aan Suriname en Indonesië. Wel anders. En welk land is helemaal schoon?)
Maar bij België moet het probleem anders liggen, want die hadden volgens mij alleen Congo en Rwanda. (Daar is de dekolonisatie ook niet gladjes verlopen overigens.)
Bij België is het meer dat alles daar rommelig geregeld is. Alleen al die 2 talen al. En de idiote wegbewijzering, of is dat nu inmiddels veranderd? En dat maffe politieapparaat waar alles langs elkaar heen werkt. Die hebben zich volgens mij het allerminst van allemaal bekommerd om hun immigranten.
Dan ga je als jonge man graag een avontuur aan en “uit de saaiheid”, zoals Abeer zegt.
Eigenlijk een beetje off-topic hier, maar de Sykes-Picot verdelingsplannen hebben het grote machtsvacuüm bij Turkije voor de deur niet gecreëerd en ook niet geregeld, dat reeds strijdlustige groeperingen, die door zeer recente geschiedenis extra gefrustreerd waren, rondom dit gebied gegroepeerd waren, of dat het (toen-nog-aspirant) leiderschap van de beweging vol voorbereid in die buurt zijn oproepen kon doen. Dat soort dingen lijken niet echt een automatisch gevolg van die plannen en dat zijn enkele belangrijke voorwaarden om zoiets überhaupt mogelijk te maken. Zonder deze dingen had niets uit de voorgeschiedenis van de streek hiertoe kunnen leiden.
Sykes-Picot 100 jr geleden. De slag op het merelveld ( Ottomaanse strafexpeditie tegen de Serven) 800 jr geleden), maar speelde grote rol nog zeer onlangs, verschrikkelijk wat daar loskwam.
Natuurlijk zijn er daarginds nog veel meer oorzaken die het smeulende vuur hebben aangewakkerd.
Onvrede alom.
Vergeet de Ba’ath partij niet. Begonnen in Damascus als een progressieve beweging, maar later verworden tot een nationalistische groep die na Saddams val actief bleef (maar nu op een nog radicalere manier ) en die in Syrië naast Assad nog veel macht heeft.
Er zitten zoveel kanten aan radicalisering!
De oorzaken liggen wel in het Midden-Oosten, maar de redenen waarom jongeren in het westen er naar toe gaan zijn anders.
Pubers zijn altijd al lastig, moeten rebelleren, zijn op zoek naar hun identiteit. Dat is nu eenmaal de natuur.
Als er dan maten of radicale types met een enthousiast verhaal komen over avontuur, eer en jihad, dan lijkt dat een goede optie om je uit de burgertruttigheid te bevrijden.
Ouders doen tegenwoordig meestal hun best wel, maar je kunt je zoon niet vastbinden.
Het is ook dat groepshangen op straat dat niet echt leidt tot verstandig handelen. Grenzen opzoeken alléén, is één ding, maar in groepsverband…
Ik zou wel eens willen weten hoe hoog het opleidingsniveau van de gemiddelde jihadganger vanuit het westen is.
Ga je voor een bepaald ideaal daar, of had je gewoon geen zin om hier je kansen te grijpen door te leren en te werken?
Ik houd ermee op. Allerlei dingen uit heden en verleden grijpen in elkaar. Je kunt er boeken over vol schrijven!!!
Beste Louise, ik denk dat het voor jou, als brave christen en westerling, met sympathie voor het oosten en de hele wereld, heel moeilijk is je te verplaatsen in potentiele jihadgangers. Voor mij trouwens ook hoor. Maar ik heb Snouck Hurgronje gelezen, doe dat ook eens? Opent je ogen voor de andere wereld, de gewelddadige, minder leuke, de niet westerse!
Snouck Hurgogne hoef ik niet te lezen om te weten dat veel mensen onder valse vlag varen.
Het barst van de dubbele agenda’s en de omhoog gevallen types, ook hier.
Wat moet zo’n naïef, vrij, simpel en positief mens hier eigenlijk, hè, Dirk?
(Snap ik zelf ook niet goed meer!)
Als “vervreemding”, “identiteit” en “isolement”, gevoelens van ervaren onrechtvaardigheid, sterke identificatie met personen of groepen waarvan men vindt dat ze worden achtergesteld of bedreigd, negatieve beeldvorming in de media en de internationale (politieke) situatie, oorzaken zijn, waarom is er dan zoveel geweld van moslims tegen religieuze minderheden in islamitische landen, meer gematigde moslims en zwarten? Zouden er echt géén endogene oorzaken zijn, oorzaken die eigen zijn aan de islam? Zoals de idee dat de sharia overal zou opgelegd moeten worden?