Ik zal in het positieve de vraag beantwoorden. Ik ben moslim geworden omdat het geloof mij geroepen heeft. Het is als thuiskomen: alle regels voelen als moreel juist en natuurlijk. Ik bid, vast, geef aan het goede doel. Ik houd me niet op met mannen die mogelijk seksueel geïnteresseerd in me zouden zijn. Ik steun mijn man en mijn kind. Ik studeer. Dat thuiskomen levert overigens ook heel fijne mensen rondom mij op, die net als ik in het leven staan: het lijkt wel of we nóg meer genieten, of juister gezegd: in alle oprechtheid genieten van het leven. We hoeven niets hoog te houden, niet heel intelligent, heel mooi, heel rijk te zijn om gerespecteerd te worden. Als respect je natuurlijke aanleg is, krijg je dat, dankzij de trots die de islam je geeft, dubbel en dwars terug –er is gewoon geen steen meer tussen te krijgen –liefde is niet langer zwakheid, maar kracht.
Ook helpt het gebed en het vasten en de nederigheid die dat met zich meebrengt (anders houd je het niet vol) me een simpel leven te onderhouden in dit tegenwoordige woud van keuzes. Wat ik al aangaf: ik hoef niet én én én en heb dan nog het gevoel dat ik wat mis. Ik ben al vol van God, van diens Liefde, en daarmee ervaar ik een volkomen rust. In het Arabisch heet dit ‘sabr’, hetgeen je ook met geduld, of zelfs volharding kunt vertalen. Dit betekent geenszins dat ik niets meer nastreef, maar wel dat niet alles vanzelf, of tegelijkertijd gaat. Eén ding na het andere, en als God anders beslist, dan is dat maar zo.
Je zou je kunnen afvragen waarom je voor een gevoel van thuiskomen en het waarderen van het kleine überhaupt geloof nodig hebt. Daarin zit wel de crux: God staat voor onze ouders – zoals we hen zien, bepaalt onze visie van en op God. Hebben zij ons voorzien van zelfvertrouwen, zo zullen we wellicht minder richting het goddelijke ons heil zoeken – tenzij ze ons dat geleerd hebben. Hebben zij ons teveel in het duister gelaten, dan kan geloof voor licht zorgen. Hebben zij ons nauwelijks houvast geboden, dan kunnen geloofsregels voor ruggengraat zorgen.
Niet iedereen heeft die sterke hang naar God. Dat ligt aan de fundamenten waarop het leven gestoeld is, maar ook aan de situatie waarin dit leven zich bevindt: zijn we arm, eenzaam en afhankelijk, dan roepen we wellicht eerder om die ouder ofwel God, dan wanneer er geld is, we omringd zijn door geliefden die ons steunen en we toch al ons bedoelde pad bewandelen. In Auschwitz vonden sommigen het geloof, anderen verloren het er. Laten we hoe dan ook de ander niet simpelweg met een negatief afdoen: elk koekje is gebakken zoals het is.
Wel nog dit: juist in de islam vind ik vrouwen wier zelfvertrouwen onschendbaar is omdat het direct verbonden is met hun geloof. Ze dienen slechts Eén, en aan Hem dienen ze rekenschap af te leggen; aan niemand anders. Toch lopen ze met dat zelfvertrouwen niet te koop, want arrogantie is tegen het geloof – voor zowel mannen als vrouwen. Nee, ze zijn heel, en vanuit die heelheid hebben ze enorm veel te geven. Meer dan menig ongelovige, omdat die opgeslorpt wordt door het Waarheen, Waarvoor en de vele keuzes die deze wereld biedt. Ikzelf groei in deze rol, en ben me bewust van de voorbeeldpositie die ik hiermee geniet. Ik onderwerp me aan niets hardvochtigs: met mijn geloof sta ik pal voor de liefde in deze hardvochtige wereld… opdat ik liefde kan geven -niet slechts mijn weten, mijn geld of mijn opinie.
Halsema is niet religieus, dat verklaart haar domme uitspraken en vooronderstellingen.
Een heel evenwichtige visie op het geloof. Er zijn talloze gelovigen, ook christenen, die getuigen van het al het heilzame dat het geloof hun biedt. Ik herken me wel in het verhaal van mevrouw …
Dank je Bibi, wat een mooie getuigenis, waaraan ik ook mezelf mag spiegelen, vanuit eigen geloof en leven.
Volgens mij maak je als schrijver van deze brief precies dezelfde fout als mevrouw Halsema maakt, namelijk het koppelen van een cultureel bepaald fenomeen aan een religie. Dat vrouwen in het Midden-Oosten, laten we ze voor het gemak islamitische landen noemen, een totaal andere positie hebben dan mannen is wel duidelijk. Daar kan je gewoon niet omheen en dat doet er ook even niet toe. Waar het omgaat is dat dit verschil cultureel is, zoals wij Nederlanders bijvoorbeeld angstvallig vasthouden aan zwarte piet. Het staat los van het geloof, dat juist zegt dat vrouwen beschermt, gekoesterd en als een prachtige diamant behandeld moet worden. Onderdrukking van vrouwen is niets meer dan een uiting dat van land tot land verschilt.. tenslotte zijn er maar weinig landen die aan vrouwen-besnijdenis doen. En ondanks dat ze toevallig allemaal islamitische staten zijn, is het geen uiting van de islam. Het wordt tijd dat we cultuur en geloof als losse componenten gaan zien, wat ze ook zijn.
De zinsnede: “liefde is niet langer zwakheid, maar kracht”, is voor mij niet goed te begrijpen in dit verhaal. Liefde is de enige werkelijke kracht en wanneer dit als zwakte wordt ervaren, vraag ik me af of dit wel liefde is geweest. Misschien wordt simpele loyaliteit of volgzaamheid soms voor liefde aangezien maar als dit niet uit het hart is geboren maar door angst of gewoonte werd ingegeven dan is het dat niet.
Liefde sluit niets of niemand buiten en is onvoorwaardelijk. Als de ene of andere religieuze stroming dit in iemand kan opwekken dan is dat mooi maar ook zonder kader dat ook vaak beperkend kan werken, is het mogelijk de innerlijke vrede te ontwikkelen die hiervoor wel een voorwaarde is.
De ondergeschikte, vaak onderdrukte, positie die de vrouw in de Abramische godsdiensten inneemt is niet zozeer een onderdeel van het essentiële gedachtengoed als zodanig, als wel een consequentie van het feit dat die religies zijn ontstaan in samenlevingen waar vrouwen allang vóór dat ontstaan een positie op de tweede rang innamen.
Die positie is dus eerder cultuur- dan religieus-bepaald. Inmiddels zijn cultuur en religie onontwarbaar met elkaar verweven.
Als humanist en liberaal zou je graag zaken zodanig kunnen scheiden dat je die aspecten van een religie waarbij mensen respectloos, of erger, behandeld worden, categorisch verwerpt, maar anderzijds de rest respecteert als behorende bij de vrijheid die ieder mens toekomt. In de praktijk zie je veel mensen die zulk een scheiding in hun eigen geloofsleven weten te handhaven, maar ik vraag me dan altijd of ze de zuiverheid van hun religie geen geweld (moeten) aandoen.
Ik denk dat je beter geen religie kunt hebben, maar als je dan lid van een religieus genottschap moet/wil zijn, meld je dan aan bij de Society of Friends.
Mooi Bibi, leef hieruit voort! Groet Anne
Dank je wel voor je verhaal Bibi! Het is hard nodig dat we deze verhalen van moslim(s) zelf lezen om de vele vooroordelen over Islam te bestrijden. Ikzelf, protestant christelijk opgevoed, herken veel in je woorden. In essentie denk ik dat Islam en Christendom niet zoveel verschillen.
Ik kan volgen in het thuiskomen in een wereld met traditionele waarden, waar geloof hier een component van is – of toch een manier waarop mensen met dezelfde waarden elkaar vinden.
De vraag is of geloof op zich werkelijk noodzakelijk om volgens traditionele waarden te leven. Je kan in de koran een handleiding tot traditioneel leven terugvinden – ok, misschién – maar een menselijke fantasie uit het verleden verafgoden is absoluut niet van deze tijd.
Salam alaikoum Bibi,
Ik wil even zeggen dat ik enorm veel respect heb voor je verhaal, je hebt het heel mooi verwoord. Mensen kunnen nu lezen wat de Islam een beetje inhoudt en ik hoop dat meerdere mensen zich meer zullen verdiepen in wat de Islam werkelijk inhoudt, zoals ik heb gedaan. Want ja mensen als de Islam werkelijk zo slecht is, waarom zouden zoveel mensen zich dan bekeren tot de Islam? Tot een jaar geleden was ik er tegen, nu ben ik zelf moslima. Alhamdoulilah! Moge Allah subhana wa ta’ala over je waken.
Asalamu alaikum Bibi,
Goed verwoord zuster! Het is de media die ons geloof in een zwart daglicht zet. Tegen hen zou ik ook willen zeggen: geloof niet klakkeloos wat er allemaal in de media wordt uitgedragen. Al die negativiteit. Allah is juist vergevensgezind en de Islam staat juist voor vrede, liefde en respect. Verdiep je, sta er voor open stap desnoods een moskee binnen en je zult ontdekken wat de Islam daadwerkelijk inhoudt.
Beste Bibi,
Dank je wel voor je mooie brief. Laat ik als eerste zeggen dat ik je geloofsbeleving respecteer en ook vind dat die het verdient om met rust te worden gelaten en te worden beschermd als anderen die je zouden willen ontzeggen. Je zal mij altijd aan je zijde vinden om vrij te kunnen geloven en in het geloof je eigen keuzes te kunnen maken. Je maakt keuzes die ik misschien niet helemaal na kan voelen maar dat doet er niet toe.
Helaas is niet iedereen in jouw positie.
En laat ik als eerste zeggen dat je brief ook is gebaseerd op een misverstand. Ik zeg niet dat vrouwen zich ‘onderwerpen’, ik stel de vraag waarom ze ’trouw’ zijn aan een geloof dat vaak zo hardvochtig is (zie bijvoorbeeld het persbericht waarnaar je linkt)
De serie die ik met Hassnae Bouazza maak heeft twee doelen. Als eerste om Islamitische vrouwen zelf aan het woord te laten: er wordt genoeg over hen gepraat. Vrouwen uit verschillende landen die verschillende geloofsstromingen representeren (van een Alevitische tot een aanhangster van de pure Islam) komen aan het woord. Ik veroordeel ook niemand, ben benieuwd naar hun beweegredenen en gevoelens en confronteer ze soms met mijn culturele oordelen. Dat laatste doe ik ook omdat ik daarmee een stem hoop te geven aan de vragen die veel niet-moslims hebben (bijvoorbeeld, mag homoseksualiteit? Waarom mag er niet gezoend worden voor het huwelijk enz.). De antwoorden van de geïnterviewde vrouwen krijgen alle ruimte en worden door mij gerespecteerd.
Het tweede doel is om de discussie over vrijheid en emancipatie in de Islamitische wereld hier meer aandacht te geven, zonder dat het meteen weer een anti-Islam betoog wordt. De vrouwen die bijvoorbeeld het familierecht in Marokko herschrijven (Latifa Jbabdi, afl. 6) of vechten voor politieke rechten in Saoedi Arabië ( Souad Al Shammary, afl. 4) verdienen wat mij betreft internationale steun. De vrouwen die wij interviewen zoeken allemaal hun eigen, vrije en gerespecteerde plek in het geloof, zonder het geloof te willen verlaten.
Jij zegt dat vrouwen in de Islam alleen ‘Hem’ hebben te dienen, en niemand anders. Dat is een prachtige overtuiging maar ik denk dat de werkelijkheid voor veel vrouwen in andere landen, maar ook hier in Nederland, een andere is. Er zijn nogal wat geestelijken, heersers, vaders, anderen, die menen namens Hem regels aan vrouwen te mogen opleggen. Die regels variëren van eisen over maagdelijkheid, gesluierd over straat gaan tot bepalingen over het gezag over kinderen, de gelijkwaardigheid in het huwelijk, erfrecht enz. Fadwa, de vrouw die wij in de eerste aflevering interviewen, vertelt nog altijd bang te zijn voor de straffende god (zoals haar vader haar heeft ingeprent) als zij bijvoorbeeld omgang heeft met een niet-moslim of kleding draagt die niet betamelijk genoeg zou zijn. Na de uitzending over de Pakistaanse actrice twitterde een Nederlandse moslima mij dat zij onmogelijk een moslima kon zijn vanwege haar kleding (of het gebrek eraan) en levensstijl.
Ofwel, ik denk dat er binnen de Islam erg veel regels en verboden voor vrouwen gelden die hen beklemmen en onvrij maken.
Als ik jouw brief goed begrijp dan vind jij dat je enkel rekenschap hebt af te leggen aan hem. Eigenlijk denk ik dat je dan met mij de hardvochtigheid van sommige conservatieve Imams zou moeten verafschuwen die vinden dat vrouwen geslagen mogen worden. Of bekijk anders eens dit filmpje waarmee een Nederlandse moskee op haar site adverteert: https://www.youtube.com/watch?v=d55thwza8PU
Je zal het toch met me eens zijn dat de opvatting van deze geestelijke over vrouwen vreselijk en onvrij is?
Juist omdat ik vind dat vrouwen vrij moeten zijn in het geloof en in de wijze waarop zij geloven (en ik dat ook verdedig) stel ik geloofsdwang aan de kaak. Als ik jouw brief lees dan denk ik dat je het eerder met me eens dan met me oneens zou moeten zijn.
Hartelijke groet,
Femke
Dag Femke,
Ik vind het groots van je, dat je en hoe je hier reageert.
Kijk met veel aandacht naar de uitzendingen en ervaar je intentie, zoals je die hier boven beschrijft.
Schaar me met liefde achter die intentie, daarbij het respect voor allen die geloven op eigen wijze niet uit het oog verliezend.
Maar me tegelijk kan verbijsteren over en pijnlijk getroffen weet hoe diverse religieuze stromingen in de loop van de geschiedenis zich zijn gaan manifesteren/ ontwikkelen tot instituten die angst te weeg brengen en vrijheid beknotten.
Zó jammer, zó verdrietig.
Met anti-Islam bereiken we niets. Wel met begrip, liefde, hoop, vertrouwen en steun aan hen die lijden onder de ‘onmogelijke’ veranderingen die ze teweeg willen brengen.
Respect!
Mooi gesproken maar de volgende uitspraak daar moet je mee opassen zuster:
‘ik geef me over aan Zijn of Haar liefde’????
Ik zeg dit alleen met de intentie omdat allah swt ons heeft gezegd in de quran om altijd de waarheid over hem te zeggen. En ik wil je niet aanvallen nog kwetsen. Mag allah swt mij leiden als je dit zo ervaart. Dat is niet mij intentie. En allah swt weet het beste wat de harten verbergen en tot hem keren we allemaal terug.
Als gelovige medemoslim zou ik je adviseren om Allah swt niet weg te zetten als een zij of een hij. Zoals je onderhand wel zal weten is allah:
– geen mens
– Allah swt bevind zich niet in de creatie. Hij is niet gebonden aan tijd, nog word
die oud nog kan de dood hem treffen, nog heeft die een leeftijd. Hij is namelijk
eeuwiglevende. oftewel alles wat in de creatie gebeurt
(zowel de hemelen en aarde) die zaken die kunnen allah swt niet treffen want
immers hoe kan hem iets treffen dat hij zelf heeft geschapen?
– Kan niet door ons ingebeeld worden hoe die eruit zou zijn
– wat we ook fantasiren we kunnen nooit begrijpen en omvatten hoe hij eruit ziet.
– In de koran wordt allah swt met ‘hij’ aangesproken maar dat wil niet zeggen dat allah swt een man is. Daarvoor moet je eerst het arabisch begrijpen dan kun je begrijpen dat de ‘hij’ vorm niet word gebruikt om een geslacht aan te duiden.
– Omdat allah swt hij gebruikt in de quran doen wij dat ook. Zou allah swt de zij vorm hebben gebruikt dan deden dat. Maar allah swt deed het niet en onze taak is als moslim. WE HOREN EN WE GEHORZAMEN (ina samihna wa athana in het arabisch) dus gebruiken we geen ‘zij’ om allah swt aan te duiden.
– Niets maar dan ook niets van datgene wat allah swt heeft gecreert lijkt op hem. Dus de engelen, de mens, djinss etc niets van deze schepsels heeft een gelijkenis met allah swt (zelfs in de kleinste detail niet).
– allah swt is geen mens dus ook geen man of vrouw.
– We kunnen allah swt niet vergelijken met mensen want allah swt is geen mens.
Dat is ook de reden dat wij allah swt niet mogen en kunnen inbeelden hoe die eruit ziet want immers hoe kan je allah swt inbeelden terwijl hij zegt in de koran ALLAH IS UNIEK en niet te bevatten voor ons?
Mooi verhaal maar let wel op die hij/zei daarmee doe je voorkomen dat je denkt dat allah swt een vrouw/man is. Nee, allah swt is nog man en nog vrouw maar allah swt is uniek en niemand maar ook niemand lijkt op hem van alles wat allah swt heeft geschapen.
Daarom hebben wij in islam ook niet dat conflict met is allah swt wit of zwart en of is allah groot of klein en ziet i als een germaan uit? Nee, allah swt lijkt niet op zijn creatie. Dan vervallen ook gelijk al die vragen aangezien er geen aanleiding is om allah swt met zijn schepsels te vergelijken. In christendom doen ze dit maar wij moslims doen dit niet.
Ik denk ook zeker dat je als Nederlandse bekeerling nauwelijks te maken hebt met al die enge en beklemmende regels en beperkingen, die vrouwen in Islamlanden ondergaan. Daar hoort het bij de cultuur. Hier in Nederland zit je niet onder de plak. Mocht het je niet bevallen, dan stop je er weer mee en zoek je eventueel een ander geloof. Heel andere invalshoek…niet te vergelijken.
Abdel, je bericht leest als het spelreglement van “Magic, the Gathering”.
@Rob
Mijn bericht is gericht naar mijn zuster die weet wie allah swt is. Ik gebruik argumenten die afkomstig zijn uit islamitische bronnen. Open de Quran en je zal zien wat ik bedoel. Wat betreft de zinsopbouw daar had ik even op moeten letten mij excuses daarvoor.
Om even kort samen te vatten wat ik precies bedoelde:
– Allah swt is geen man/vrouw
– Allah swt is geen dier en nog een mens.
– Allah swt heeft geen kinderen of familie
– Allah swt is uniek
– Allah swt kunnen wij niet bevatten zoals de quran ons vertelt.
– Allah kent geen leeftijd en is eeuwiglevend (was er al voordat wij bestonden)
– Allah swt kan niet dood gaan want hij heeft de dood gemaakt dus is het onligisch dat de dood hem treft. Want hoe kan de schepper worden getroffen door zijn eigen creatie?
– Allah swt bevindt zich niet in zijn creatie (de creatie bestaat uit de aarde,
paradijs, heelal en datgene wat wij niet kennen of niet kunnen waarnemen met onze vijf zientuigen (in het arabisch word dit al ghaib genoemd).
Allah swt moet niet met ‘zij’ worden aangeduid omdat allah swt zelf in de quran ‘hij’ gebruikt. Maar mensen die arabisch machtig zijn die weten dat de ‘hij’ vorm niet de ‘hij’ is om een geslacht mee aan te duiden.
Dit alles resulteert dat de conflicten die sommige religies hebben zoals het christendom:
– op welke mens lijkt allah
– welke huidskleur heeft alllah swt
te niet worden gedaan aangezien allah swt uniek is en niet te bevatten is door zijn schepsels. Dus zijn deze vragen overbodig.
Dat is wat ik zei in een korte samenvatting.
Marianne zegt op 27 Mei om 8.14u.: “Het staat los van het geloof, dat juist zegt, dat vrouwen beschermd, gekoesterd en als een prachtige diamant behandeld moeten worden.”
Ook zij heeft kennelijk niet door -zoals zovelen niet- hoe vreselijk denigrerend deze, inderdaad islamitische, stelling naar vrouwen toe is: Lieve Marianne, een diamant, ook al is hij nog zo mooi en kostbaar, is niet meer dan een zielloos voorwerp. Daarom heeft hij ook hàndelswaarde, begrijp je: Hij kan verhàndeld worden. Hij heeft geen zelfbeschikkingsrecht, wat vrouwen volgens het humanistische principe nu juist wèl behoren te hebben, net zo goed als mannen. Omdat we allemaal gelijkwaardige mènsen zijn, begrijp je. Maar ja, dat laatste is nu precies, wat de Islam ontkent. Oh, ze spréken wel van gelijkwaardigheid, , maar voegen er tegelijkertijd het woordje ‘anders’ aan toe, heel slinks. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar ànders. Daarom is de man voogd over de vrouw. Daarom moet ze hem gehoorzamen en niet andersom. Daarom moet ze zich ‘bedekken’, zih voor de buitenwereld onzichtbaar maken, zogezegd, want ze is zo ’n kostbare diamant, die hèm toebehoort. Het kan niet schelen in welke mooie bewoordingen het wordt verpakt, want dàt is, waar het op neerkomt.
Ik ben vaste reageerster -en publiciste van enkele artikelen- op het weblog van E.J. Bron en het behoeft geen betoog, dat wij nooit moe zullen worden om dergelijke bedrieglijke stellingen te ontmaskeren en ze aan de kaak te stellen als versluierde pogingen om de helft van de mensheid tot zielloze tweederangs burger te verklaren. Al is het nog met behulp van zulke mooie, bloemrijke ‘soera ‘s.
Femke Halsema laat zich in haar ‘goedmenselijkheid’ nóg gedeeltelijk door jullie inpakken. Maar wij niet. Het is maar, dat U het weet!
Geachte Bibi en Femke,
Heel mooi om de discussie hierboven van jullie en iedereen die gereageerd hebben te lezen. Mijn ervaring met het moslim zijn (getrouwd met moslim) is dat je sterk in je schoenen moet staan om jezelf te blijven. Kijk Bibi heeft gelijk, zij ervaart het moslima zijn zo, en Bibi zit in de riante positie van docent Engels te zijn en een eigen inkomen te hebben en zoals iemand terecht opmerkt als ze toch geen moslima meer wil zijn dan kan dat. Als Bibi het wel wil blijven dan kan dat ook. Zoals Femke opmerkt zijn er miljoenen mensen, overigens geldt dit niet alleen voor vrouwen, die niet hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen, zij zitten in een sociale, culturele, politieke, economische enz. structuur die het belemmeren dat ze zich tot volwaardige volwassenen kunnen ontwikkelen. Vrouwen worden onderdrukt, mishandelt verminkt, gekleineerd, verbrand, met zuur overgoten, naar de badkamer verbannen, tot slaaf gemaakt, enz. enz. Ik heb hier 5 Korans thuis, jarenlang lid geweest van Al Nisa ( totdat het hoofddoek dragen als het summum werd getorpedeerd).
Ik ben eigenlijk heel boos juist op westerse vrouwen die zich hebben bekeerd tot de Islam en nu vrouwen die het van huis uit mee hebben gekregen de maat gaan nemen. Roomser als de Paus ben ik ze gaan noemen. Omdat ze voelen dat ze nog beter hun best moeten doen dan de vrouwen die thuis met de Islam zijn opgevoed. Westerse vrouwen die Moslima zijn geworden, stel je niet op als de nieuwe kolonialist, Femke verdient de Nobelprijs voor de vrede met haar programma! Hoe durf je iets te zeggen over vrouwen in andere landen die vechten voor hun emancipatie! Wij in Nederland hebben daar alle vrijheid voor gehad! Nu willen wij de vrouwen na de dekolonisatie ze weer de mond snoeren. Wij moeten ze juist steunen! Om echt razend van te worden. Je hoeft niet overal mee eens te zijn, maar het gaat over het grotere goed. Ik ben het heel erg zat dat vrouwen andere vrouwen ver- of beoordelen. Hoe durf je als er nog meisjes zijn die worden besneden, zodat ze “rein” worden. Hoe durf je als nog uitgehuwelijkt worden, als ze op hun tiende een kind krijgen, kom op zeg. Doe er wat aan, roep de mannen ter verantwoording! Help de Somalische moeders die willen voorkomen dat hun dochter door een piepklein gaatje moeten plassen. Verstop je niet achter mooie woorden uit de Koran, die kennen we allemaal. Daar heeft Femke niets aan. En met haar miljoenen en miljoenen vrouwen ook niet.
Femke je bent nog veels te aardig geweest!
Versta mij goed, ik ben erg gelovig, ik heb mijn al in een droom gezien, een jaar voor ik hem ontmoet heb, maar geen boelshit, de Profeet (vzmh) heeft gezegd, eerst de kameel vastbinden en dan god vragen of hij op wil letten.
Eerst zorgen dat alle meisjes volwaardige en gelijkwaardige vrouwen worden en dan mooie woorden gebruiken.
Salam aleikum, vrede zij met jullie en alle meisjes en vrouwen op deze wereld.