Er is ook een verhaal dat ik wat interessanter vind. Dat van de Samaritaanse vrouw die hij tegenkomt bij de bron (Joh. 4, 1-42). Zij hangt, zit, noch ligt, maar staat in ieder geval rechtop met hem te praten. En ik moet zeggen: hij is niet moralistisch over het feit dat zij vijf mannen heeft gehad en dat de man die ze nu heeft, haar man niet is. Hun gesprek is ook een serieus gesprek over de omgang van twee elkaar uitsluitende culturen, de aard van God en wie hij zelf is. Zij stelt de vragen, hij antwoordt. Dat is niet helemaal geëmancipeerd, maar moet kunnen. Zij is leerling, hij leermeester. Nou ja, dat kan gebeuren. Dat Jezus hier best wel geëmancipeerd is, voor zijn tijd, terwijl hij eigenlijk iets doodnormaals doet, blijkt uit het feit dat zijn leerlingen verbaasd zijn dat hij praat met een vrouw en dat hij met haar over zichzelf praat. Wat hij over zichzelf zegt, is overigens irritant. De man zegt dat hij de Christus is, de gezalfde, de Messias. Wie zegt dat van zichzelf? Ik wantrouw deze tekst: die vrouw wordt gebruikt, omdat de schrijver een boodschap wil meegeven. Hij wil ons, vrouwen, met die tekst verleiden om met hem mee te gaan in deze boodschap. Die schrijver is niet Jezus. Wat zou Jezus daar zelf van vinden? We komen daar nooit meer achter. Maar ik geloof veel meer in het beeld van Jezus in de film van Monty Python, The life of Brian. Daar probeert Jezus te ontsnappen aan de engerds die van hem Zoon van God willen maken. Hij probeert te ontsnappen aan zijn belagers. “Nee, ik ben het niet”, zegt hij. Hij is geen redder die de zonden van de wereld op zich neemt. Hij moet juist gered worden. Eigenlijk geloof ik door alle teksten en schrijvers heen lezend, dat Jezus best wel okay was. Hij is iets te veel een masochist. Hij moet ook zelf nog uit het schema redder en gered worden stappen. Maar het meeste dat niet aan hem deugt –en dat is veel- is hem vooral aangedaan en in de mond gelegd door enge volgelingen.
Vreemd dat ik dit denk, want er is niets waarop ik dit baseren kan dan op intuïtie, achter de teksten lezen. Langs die weg weet ik zeker dat wat zijn volgelingen van hem hebben gemaakt, niet deugt. Ik weet zeker dat Jezus zich in zijn graf – o, nee in de hemel – omdraait bij de gedachte dat vrouwen in de rooms-katholieke kerk worden uitgesloten van het priesterschap op grond van zijn man-zijn. Immers deze kerk zegt dat vrouwen geen priester kunnen worden, omdat priesters Jezus vertegenwoordigen. Jezus was een man. Vrouwen zijn geen mannen. Dus vrouwen kunnen geen priester worden, omdat Jezus een man was. Jezus was geëmancipeerder dan dit. Dat weet ik zeker.
Interessant betoog en uiterst actueel. Hiervoor verwijs ik naar mijn eigen recente werk “Geheimen van echte welvaart” dat deze week is uitgekomen. De evolutie van de mens gaat via de evenredige ontwikkeling van hulpmiddelen en morele overtuigingen. De visie die ik voorstel over de “echte welvaart” verlangt een principiele positionering van de vrouw als gelijkwaardig aan de man, met een aantal belangrijke verschillen. De vrouw vertegenwoordigt de bestaansrechtelijke ontwikkeling van de mens, de man de ondernemende ontwikkeling. De gelijkwaardigheid ontstaat waar beide zich treffen en de rijkdom van de vooruitgang bepalen door het onderlinge debat. De man en de vrouw zijn dus gelijkwaardig maar niet hetzelfde. Ook kunnen we deze visie verder verbinden aan de theologische benadering over Christus, zijn moeder Maria en God. Dan wordt ook de noodzaak voor de kerk om emancipatie serieus te nemen en te omarmen duidelijk, anders staat de kerk de evolutie van de mens naar wereldvrede in de weg. Dit is een onderdeel van het welvaartdebat dat ik ben gestart.
Echt ik snap niet dat u zo’n tekst op internet zet! Jezus is mijn redder en ook die van u, of u dat wilt of niet, en of u dat weet of niet. Hij is voor u gestorven en heeft al u zonden gedragen. Dat u, u niet eens schuldig voelt na dat u dit geschreven heeft. Als u zo goed de bijbel gelezen heeft, dan zou u toch moeten weten wat Hij voor u gedaan heeft? En Hij hield heel veel van zijn moeder, anders had Hij toch niet gezegd toen Hij aan het kruis hing dat Johannes voor zijn moeder moest zorgen? Maar goed, blijkbaar heeft u de bijbel ook weer niet zo goed gelezen.
Beste Roelanda, we weten helaas maar heel weinig van de echte Jezus, een handvol verhalen en uitspraken uit de laatste maanden van zijn leven. Als het waar is dat hij op zijn twaalfde al gesprekken voerde met de leermeesters in de tempel missen we zo’n twintig jaar.
Wat we weten is pas veertig jaar na zijn dood opgetekend, nadat zijn volgelingen de tijd gehad hadden om hun trauma te verwerken en verklaringen te verzinnen voor zijn terechtstellingen. In feite brachten de Romeinen (net als zoveel andere bezetters) vrij willekeurig mensen ter dood om de bevolking rustig te houden.
En de teksten zijn niet echt systematisch. De Bhagavad Gita of de dialogen van Plato zijn veel duidelijker geformuleerd, met vragen, antwoorden en uitleg. De verhalen over Jezus kunnen op zoveel verschillende manieren gelezen worden – ze zijn ook op honderden manieren uitgelegd. Jij, Roelanda hebt jouw interpretatie en mevrouw Dröes de hare. Waarom zou je haar dat willen verbieden? Waarom zouden we dat niet mogen horen?
Wij als Christenen hebben geleerd de Bijbel en daarmee de teksten te lezen met in acht nemende de tijd waarin zij zijn
geschreven.
Het was een mannen maatschappij , vandaar dat de Joden
bij Jezus kwamen met een vrouw op overspel betrapt en tegen Hem zeiden: Meester dezulken moeten volgens de
wet van Mozes worden gestenigd.
Jezus bukte zich en schreef in het zand. Volgens mij vroeg Hij
hen op deze wijze waar de man dan was.Volgens de wet moesten beiden worden gestenigd.
De omstanders dropen beschaamd af en Jezus zei ga heen en zondig niet weer. Bijzonder voor die tijd.
Toevallig lees ik dit stuk en deze reacties pas jaren later, maar ik ben er wel door geboeid. Al vanaf mijn vroegste jeugd ben ik en ‘fan’ van Jezus en ik neem hem zijn
wat irritante opmerkingen tegen zijn moeder en zijn vriendin dan ook niet kwalijk.
Ik twijfel er niet aan, dat hij toch veel van ze hield. Het enige dat mij stoort is de
arrogantie waarmee hij beweert, dat hij de weg is, de waarheid en het leven.
Voor mij is hij dat zeker, maar je hoort dat niet van jezelf te zeggen. Ik houd het erop,
dat anderen hem dat in de mond hebben gelegd!
Artikel is kennelijk van oudere datum. Feministische theologie blijft een interessant onderwerp