De discussie over het gevaar van geradicaliseerde islamisten volg ik met zorg en interesse. Ik vond het optreden van Wissam Feriani sterk, omdat hij de problemen niet ontkent, maar erkent en deze zorg duidelijk deelt. Daarbij zegt hij nota bene dat hij hoopt dat de AIVD er bovenop zit. Hij benoemt de zorgwekkende generatiekloof binnen de moskeeën, waar imams van de eerste generatie, preken in een taal die de huidige generatie jonge moslims niet of nauwelijks meer machtig is. Hij geeft aan wat het gevaar is van de populariteit van ronselaars die vaak via internet met knip- en plakwerk een zeer gewelddadige interpretatie van de koran verspreiden. Ook ziet hij de kloof juist als kans voor islamitische jongeren om meer van hun eigen geloof en de nuance daarin te weten te komen. Hij benoemt het belang van de drie ‘G’ s waar wij allen behoefte aan hebben, namelijk Gezien, Gehoord en Gewaardeerd worden.

Tot hier gaat het nog allemaal prima, maar dan opper jij dat er toch wel altijd ellende is met islam. Dat raakt Wissam, want je kunt volgens hem niet een volledige religie wegzetten wegens de uitwassen daarbinnen.

De ook aanwezige lifecoach Patty Harpenau doet er nog een schepje bovenop en hekelt het feit dat er überhaupt gewelddadige teksten in de Koran staan. Ze noemt God ‘Gerrit’, want dat lucht haar enorm op. Wissam geeft dan, in mijn optiek, terecht aan dat ook de Bijbel en de Thora volstaan met gewelddadige teksten.

Uiteindelijk gaat het naar mijn mening om de interpretatie van deze teksten. Zetten zij aan tot handelen of niet? Inderdaad, sommige van deze teksten hebben geleid tot oorlog, geweld en ellende en daar moeten we scherp op zijn. Maar deze boeken hebben ook geïnspireerd tot heldendaden, barmhartigheid en rechtvaardigheid. Ik noem een Martin Luther King… Het is dus niet zo zwart-wit.

Wissam doet vervolgens zijn best om uit te leggen op welke wijze hij probeert bij te dragen aan de weerbaarheid van de islamitische gemeenschap. Hij noemt daarbij ook de steken die ouders laten vallen bij de opvoeding en deelt zijn ideeën over de empowerment van jongeren en aandacht voor hun innerlijke wereld. Jij zegt dan letterlijk: “Ze kunnen beter met de meisjes bezig zijn dan met het gif van de godsdienst. We weten ook allemaal als je je er een beetje in verdiept, dat al die boeken verschrikkelijk zijn en altijd oproepen tot geweld. Het is een bak narigheid. We schaffen het woord God af en daarmee klaar!” Daarmee serveer je dus voor het gemak even iedere Nederlander af die nog wel religieuze gevoelens heeft. Daarmee serveer je ook al die mensen af, die uit religie hun inspiratie halen om wel goed te doen voor anderen en barmhartig, vrijgevig en vergevingsgezind zijn.

Jeroen, ik hoor je nog net niet over religieuzen ‘basket of deplorables’ zeggen, maar met een beetje fantasie kan ik het je wel horen denken. Ik hoor er ook een soort morele superioriteit doorheen sijpelen: ‘De tijd van die achterlijke religieuzen met hun oude teksten is voorbij. Een weldenkend en verlicht mens gelooft alleen maar in zichzelf en wellicht een beetje in de wetenschap.’

Nou Jeroen…“Wake up and smell the coffee!” We zitten hier in Nederland, samen met de Scandinavische landen, op een soort van seculier eiland ten midden van een wereld, die ten diepste religieus is. En binnen velen van die religies, waarbij ik uitdrukkelijk niet alle religies op één grote hoop wil gooien, zoals jij wel doet, is er een zee aan diversiteit en emancipatie te vinden. Binnen mijn eigen liberaal joodse gemeenschap kun je lesbische rabbijnen vinden, die kunnen trouwen en religieus leider zijn van hun gemeente. Is dat verlicht genoeg naar jouw maatstaf?

Ik weet dat zowel de joodse gemeenschap als de islamitische en christelijke gemeenschappen regelmatig inzamelen voor de voedselbank. In Amsterdam zijn het vaak leden van deze gemeenschappen die, hoewel soms deel van het probleem, meestal ook onderdeel zijn van de oplossing. In het veiligheidspact tegen discriminatie trekken de religieuze gemeenschappen samen met humanisten en het COC op tegen discriminatie, uitsluiting en geweld. En daarin participeren niet uitsluitend de liberale stromingen.

Ik ben benieuwd naar wat voor bijdrage jij persoonlijk levert aan de verbinding die deze samenleving zo hard nodig heeft. Ik ga er graag met je over in gesprek. Als ik dan meteen een tip mag geven… Jongens zoals Wissam zijn onderdeel van de oplossing en niet van het probleem. Hij is een van de deelnemers van Mo & Moos, vriendschap en leiderschap in Mokum, een prachtig joods-islamitisch project waarvan je wel meer leden regelmatig in je programma hebt. Natascha van Weezel bijvoorbeeld. Wissam deelde op ons expertweekend een kamer met de zoon van een van de bekendste orthodoxe rabbijnen van Nederland. Maar er zijn ook bier drinkende islamitische deelnemers en varkensvleesetende joodse. Het is, kortom, een pluriform gezelschap. Deze groep probeert juist de krachten te bundelen, gaat moeilijke gesprekken niet uit de weg en probeert het goede voorbeeld te geven aan de jeugd. Zo hebben ze bijvoorbeeld gezamenlijk vluchtelingen op Amsterdam CS opgevangen.

Tot slot, in jouw voorbeeldrol als gastheer van een van de bekendste talkshows van Nederland, zou het je sieren als de tolerantie die jij van religieuze minderheden verwacht, ook wederkerig zou zijn. Dat doe je dus door een jongen als Wissam, die problemen benoemt, onderkent en onderdeel is van de oplossing, niet onnodig te kwetsen door zijn religie belachelijk te maken. Geven is krijgen. Dat geldt ook wanneer jij respect wilt voor jouw seculiere zienswijze. Doe ermee wat je wilt, we hebben hier GODzijdank vrijheid van meningsuiting. Ik wens je veel wijsheid, geluk en liefde toe.

Shabbat shalom,
Chantal Suissa-Runne

Chantal Suissa-Runne2

Chantal Suissa-Runne

Senior Adviseur

Chantal Suissa-Runne heeft diverse succesvolle programma’s opgezet omtrent het verbinden van verschillende groepen in de samenleving …
Profiel-pagina
Al 23 reacties — praat mee.