Waarom wil Nederland niet meer lekker anders zijn? Spijtig dat Nederland haar progressieve en eigenzinnige waarden is kwijtgeraakt. Dat vrije en rebellerende was uniek en maakte Nederland beroemd in het buitenland. Mijn buitenlandse collega’s zien Nederland nog steeds als een los, relaxed, vrolijk en ruimdenkend land waar niemand moeilijk doet en waar mensen elkaar in hun waarde(n) laten. Ik houd deze mythe over Nederland graag in stand, maar jammer genoeg weet ik dat dit vervlogen tijden zijn.
Politici in Nederland hebben het inmiddels over een gebrek aan ‘eenheid’ in de maatschappij en de komst van de islam (via immigratie) krijgt meestal de schuld. Was er dan meer eenheid in het verleden? In de tijd dat mijn ouders opgroeiden, misschien? Toen had je de verzuiling en de kloof tussen katholieken en protestanten. Was dat niet hetzelfde idee? Het gaat altijd over hetzelfde: angst om macht of positie te verliezen. De mensheid verdeelt zichzelf graag in groepen en daar zijn helaas ook zondebokken en vijanden voor nodig. We vinden altijd verschillen die ons bang maken.
Vluchtelingen
Nederland is niet het enige land dat klaagt over gebrek aan eenheid. Iedere natie heeft een eigen variant van deze groepsstrijd. Hier in Jordanië probeert de regering ook om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, want de samenleving hier is verre van homogeen. Jaren geleden startte de koning de campagne ”Jordan First”, die erop gericht was een nationale identiteit te kweken. Het streven was dat alle immigranten en minderheden zich Jordaniër gingen voelen.
Er zijn namelijk niet zo heel veel mensen in Jordanië die hun identiteit aan het land ontlenen. De groep die zichzelf ‘de echte Jordaniërs’ noemt bestaat uit de bedoeïen en zij zijn onderling weer verdeeld in stammen waar ze zichzelf sterker mee identificeren dan met hun nationale identiteit. Maar de ‘bedu’ vormen een steeds kleinere minderheid en ze voelen zich bedreigd door alle nieuwkomers, lees: vluchtelingen. Niet raar als je bedenkt dat de bevolking van Jordanië in de laatste tien jaar bijna is verdubbeld.
Jordanië heeft nu tussen de acht en negen miljoen inwoners en de hoofdstad Amman is een metropool met vier miljoen inwoners, waarvan grofweg een derde vreemdeling is. Meer dan de helft van de inwoners leeft nog niet eens één generatie in Jordanië, dus het is een hele klus om een nationale identiteit te creëren.
Volkslied
Als onderdeel van de eenheidscampagne, en uitgaande van het idee dat je het beste met de jeugd kan beginnen wanneer het gaat om gedrags- en mentaliteitsverandering, begint iedere schooldag hier met het gezamenlijk zingen van het volkslied op het schoolplein.
Jarenlang heb ik in Jordanië op lokale scholen gewerkt waar op deze manier de dag begon. Als nuchtere Nederlandse, opgegroeid met argwaan ten opzichte van nationalisme en patriottisme, heb ik dit theater nooit serieus kunnen nemen. Het voelde alsof ik in een komische film figureerde en ik moest van binnen altijd lachen om de rol die ik erin speelde. Daar stonden we weer in de bleke ochtendzon, netjes in rijen per klas met de docenten aan kop, te wachten op het kraken van de luidsprekers waaruit het trommelgeroffel aanzwelde als eerste noten van de ode aan de koning.
Het koningshuis speelt absoluut een stabiliserende rol in dit land maar al die bombastische woorden in het volkslied zijn pure dramatiek, en ik zie niet hoe een verdeelde bevolking door het samen zingen van die woorden opeens meer naar elkaar toe zou moet gaan groeien.
Buma
Toen CDA-leider Buma voorstelde om op scholen in Nederland de leerlingen al staande het volkslied te laten zingen heb ik dit niet tegen mijn collega’s durven zeggen. Wat een stom idee!
Vooropgesteld, het Nederlandse volkslied is een geweldige historische bron en ik vind zeker dat het Wilhelmus in het curriculum thuishoort. Ik ben dan ook blij dat nu in het regeerakkoord is opgenomen dat de tekst bestudeerd gaat worden, want het lied kan ons veel vertellen. Als geschiedenis- en taaldocent kan ik dus heel veel interessante lessen bedenken met en over het Wilhelmus.
Maar dat zingen moeten we maar achterwege laten. Zo’n theater past totaal niet in Nederland. Als er manieren gezocht worden om de Nederlandse identiteit te benadrukken, dan is hypocriete sentimentaliteit wel het allerlaatste dat Nederlanders nodig hebben. Samen een patriottisch lied zingen op een schoolplein? “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!”
Leuk verhaal Mireille, en heel herkenbaar voor expats die langer dan voor een korte missie ergens in Verweggistan hebben gewerkt. In Afrikaanse landen is dat nationalisme nog gekker. De naties zijn ooit op een takentafel in Berlijn zo afgegrensd, dwars door stammen en volken heen, en na de onafhankelijkheid nooit meer veranderd (op Sudan na?). Toch ben ik als expat ooit uit een filmzaal gegooid (en geld voor kaartje niet teruggehad) omdat ik bij zingen van het volkslied bleef zitten, ik had moeten gaan staan! Wist ik veel!
Ik vond het vooral bijzonder dat Buma dit opperde omdat het lesgeven over het Wilhelmus al gedaan wordt! Het zingen hoeft van mij ook niet zo nodig 😉
Niël: ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.
Dit is een oerNederlands gezegde waarvan ik geen buitenlands equivalent heb gevonden. De apathie, de geestloosheid druipt ervan af. Als je je hier enthousiast toont, en het betreft geen voetbal, wordt de spreuk je als een verlammend gif ingespoten. En zo blijft Nederland een wezenloze gemeenschap.
Als Niël dan schrijft:
‘Spijtig dat Nederland haar progressieve en eigenzinnige waarden is kwijtgeraakt. Dat vrije en rebellerende was uniek en maakte Nederland beroemd in het buitenland.’
demonstreert ze cultureel ‘Dutch courage’ zelfbedrog.
Zoals de Franse journalist Ephimenco eens schreef: ‘de Nederlanders hebben een verkeerd zelfbeeld’.
Beste HPax,
Dank voor het lezen en dank voor de reactie.
Mijn quote, ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, was ironisch bedoelt. Ik vind het inderdaad een geestdodend gezegde en ik probeerde daarmee aan te geven dat kleinburgerlijkheid ook altijd een kant van Nederland is geweest. Het was als knipoog bedoelt.
De gedachte dat Nederland in het recente verleden een progressief en eigenzinnig land was, is misschien overtrokken- en het zou kunnen dat ik inderdaad aan cultureel zelfbedrog lijd -maar het valt niet te ontkennen dat Nederland een aantal decennia geleden voorop liep in veel zaken omtrent burgerrechten en burger vrijheden. In die tijd heeft Nederland in het buitenland een reputatie ontwikkeld als vrij land en die reputatie kleeft nog steeds. Wat ik betreur is dat de kleinburgerlijkheid de laatste jaren meer en meer de overhand lijkt te hebben gekregen.
Als Nederlandse woonachtig in het buitenland, merk ik bijna dagelijks hoezeer het beeld van de progressieve Nederlanders nog leeft. Zou het misschien kunnen dat de Nederlanders hun eigen ‘Dutch courage’ hebben geëxporteerd?