Daarbij wil ik niet ingaan op de voorbeelden uit het eigen leven van Steenbergen. Het is aan haar om te labelen wat er gebeurd is en om te beslissen hoe ze daar mee om wil gaan. Wat ik wel wil doen, is ingaan op een aantal stellingen die zij poneert.

Leedmeten

Er zijn hier meerdere dingen aan de hand. Ten eerste is Steenbergen hier aan het ‘leedmeten’. Leedmeten is als iemand zegt: “Ik heb mijn been gebroken” en een ander reageert met: “Weet je wat pas erg is? Je been kwijtraken.” Het is een nette manier van zeggen dat je niet zo moet zeuren. Een veel ingezet instrument om ervaringen van hun kracht te ontdoen.

Maar zoals een Rotterdamse kennis van mij laatst eloquent zei: “Dat ik het smeriger vind als iemand op mijn brood kakt, betekent niet dat het oké is als ‘ie in mijn melk pist’”. Ja, gevangenschap, seksuele slavernij en kindermisbruik zijn afschuwelijk, maar verkracht worden door je beste vriend/je buurman/een date of aangerand door een vreemde in de bus is ook allemaal verschrikkelijk.

Steenbergen vindt dat de term seksueel misbruik te gemakzuchtig wordt gebruikt. Ze zegt daar het volgende over: “Gevangenschap, seksuele slavernij en seks met kinderen zijn absoluut vreselijk. Maar ik vind ook dat de woorden seksueel misbruik tegenwoordig iets te gemakzuchtig worden gebruikt.”

Vele vormen

Ten tweede is ze niet alleen aan het leedmeten, ze zegt er eigenlijk zelfs mee: deze drie dingen die ik noem zijn misbruik. Alle andere zaken die ook in dit kader genoemd worden, zijn dat niet. En dat is natuurlijk onwaar. Er is namelijk gewoon een heldere definitie van seksueel misbruik:

Seksueel misbruik is elke vorm van seksuele grensoverschrijding waarbij sprake is van seks tussen een volwassene met een kind omdat hier per definitie sprake is van ongelijkwaardigheid, of andere situaties waarbij misbruik wordt gemaakt van een leeftijds- of machtsverschil, bijvoorbeeld wanneer een leerkracht seks heeft met een leerling of een hulpverlener met een cliënt.

Rutgers Kenniscentrum Seksualiteit

Naast seksueel misbruik zijn er trouwens nog vele andere vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag die schadelijk zijn en een levenslange impact kunnen hebben op de mensen die het meemaken. Meer over die vormen vind je op de website van Rutgers. Dit zijn, neem ik aan, onder andere de dingen die Steenbergen bedoelt wanneer ze het heeft over gemakzuchtig gebruik van de term seksueel misbruik.

Verschillende reacties

Zelf vind ik het vaak ingewikkeld dat we die verschillende termen hanteren. Het impliceert namelijk een verschil in zwaarte, terwijl het niet zo werkt. Hoe we reageren op trauma is namelijk een biologisch gegeven en per persoon verschillend.

De één vlucht, de ander vecht en weer een ander bevriest. En dan zijn er nog de mensen die de verschrikkelijkste dingen meemaken zonder er werkelijke schade aan over te houden. Het is iets waar we zelf geen invloed op hebben en waarvan het verschil niet goed te verklaren is. Wat we wel zeker weten is dat het niets met zwakte of ‘een verkeerde keuze’ te maken heeft.

Verderop in het stuk zegt Steenbergen: “(…) Maar de collectieve neiging om mannen te blijven verwijten wat ze ons vrouwen hebben ‘aangedaan’, is sterk.” Allereerst gaat ze hiermee nogal voorbij aan het feit dat ook veel mannen seksueel geweld meemaken (1 op de 25 mannen is ooit verkracht, tegenover 1 op de 8 vrouwen).

'Schuld' bij slachtoffers leggen

Ten tweede zien we in haar artikel een nog veel sterkere en veel vaker voorkomende neiging, namelijk de ‘schuld’ van dit soort ervaringen bij de slachtoffers leggen. Steenbergen doet dat zelf bijvoorbeeld door alle verantwoordelijkheid te nemen voor wat zij meemaakte. Dit mechanisme is logischer dan je denkt. Seksueel geweld is geen seks, maar geweld. (Ik las laatst: “Als je iemand doodslaat met een hark, noem je het ook geen tuinieren” en dat klopt). Het is het afnemen van controle. Over je lijf, over je gevoel, over je seksualiteit. Het is iets wat ons allemaal angst aanjaagt. Daarom proberen we zo snel mogelijk de controle weer terug te krijgen.

Copingsmechanismen

Daarvoor zijn verschillende copingsmechanismen die we veel zien. Ontkennen is er één: “Als dit niet gebeurd is, hoef ik er niets mee”. De schuld bij jezelf leggen is een ander: “Als ik nooit meer zo’n keuze maak, gebeurt dit me niet meer”. Vermijden is een andere: “Als ik niet meer naar het bos/de kroeg/mijn opa ga, ontwijk ik het gevaar”. Deze zelfde ‘oplossingen’ worden aangedragen door de ‘buitenwereld’, de maatschappij.

Toen ik op televisie vertelde over dat ik aangerand was door een date, was de tendens van de meeste reacties: “Dan moet je ook niet iemand bij je thuis uitnodigen.” Er waren ook mensen die zeiden: “Wat verschrikkelijk dat dit gebeurd is”, maar vrijwel niemand legde de focus bij de dader. Dat is jammer, want de verdrietige waarheid is dat geen enkel copingsmechanisme werkt tegen het (opnieuw) meemaken van seksueel geweld of seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het enige wat echt helpt tegen verkrachting, is niet verkrachten. Zodra we dat allemaal gaan doen, is het probleem opgelost.

Een bijkomend nadeel van dit copingsmechanisme dat uitgaat van “het slachtoffer had dit kunnen voorkomen” is dat het de verantwoordelijkheid en daarmee de schuld volledig bij het slachtoffer legt. Die moet daarna niet alleen dealen met de ervaring, maar ook nog eens met dat het een zelfveroorzaakte pijn is. Het spreekwoordelijke ‘Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten’, dus hup, niet zeuren en gewoon doorgaan. Maar van niet zeuren en er gewoon op gaan zitten, gaan die blaren niet weg. Sterker nog: ze gaan er waarschijnlijk zelfs van ontsteken. Ze hebben verzorging nodig.

Waarmee ik maar wil zeggen: seksueel misbruik, seksueel geweld en seksueel grensoverschrijdend gedrag bestaan. Het is geen ‘eigen waarheid’ die je even weg kunt maken door om te denken. Het is een wond die iemand bij je gemaakt heeft. Gelukkig kunnen wonden helen. Daarvoor is het echter wel nodig om te erkennen dat die wond er is. Er goed naar te kijken en uit te zoeken wat er nodig is om te helen. Wat we in ieder geval wel zeker weten is dat dit soort ervaringen wegzetten als ‘eigen schuld’ en ‘overdreven’ niet de oplossing is.

 

ankel

Anke Laterveer

Schrijver en columnist

Anke Laterveer (1980) is schrijver, columnist en mede-initiatiefnemer van #zeghet, een campagne tegen seksueel geweld.
Profiel-pagina
Al 15 reacties — praat mee.