Fier is een expertisecentrum op het gebied van huiselijk geweld, kindermishandeling, eer- gerelateerd geweld, mensenhandel, loverboyproblematiek en (vroegkinderlijke) traumatisering.
Mijn afdeling is mensenhandel. Ik heb te maken met buitenlandse slachtoffers, die op diverse wijzen Nederland zijn binnengekomen door mensenhandelaars. (Mensensmokkel is wat anders: dat gebeurt met toestemming van de immigranten/asielzoekers). Het gaat veelal om vrouwen – er zijn ook mannelijke slachtoffers van mensenhandel – die meestal seksueel uitgebuit worden. Had ik al veel ervaring met de zorg aan asielzoekers, dit is een hele andere groep. Teruggetrokken jonge vrouwen, sommigen met kinderen – veelal uit verkrachtingen.
Wanneer een persoon bereid is mee te werken aan een strafrechtelijk onderzoek tegen de handelaar, wordt er een tijdelijke verblijfsvergunning afgegeven. Helaas doen niet alle personen dat om uiteenlopende redenen. De vergunning geldt zolang de rechtsprocedure duurt. Sommigen komen daarna in aanmerking voor een verblijfsvergunning in Nederland. Schrijnend om te zien is dat in de praktijk de procedure lang duurt, maar ook dat bij seponering van de zaak, de vrouwen vaak teruggestuurd worden naar hun land van herkomst.
Een dergelijke procedure geeft bij een ‘gewone’ asielzoeker al veel stress, maar bij deze vrouwen geeft het meer problemen. Vaak zijn ze ernstig getraumatiseerd en hebben ze stoornissen en klachten binnen het psychiatrisch spectrum, zoals PTTS (posttraumatische stressstoornis), acculturatieproblemen, persoonlijkheids- en gedragsstoornissen en psychosomatische klachten. Lange onzekerheid over de verblijfsstatus verergeren deze problemen dikwijls. Een nieuwe ‘trend’ in de vrouwenhandel is het brengen van verstandelijk gehandicapte vrouwen.
Je zult je afvragen waarom dit in ons ‘beschaafde’ land kan gebeuren. Dit kan door o.a. de Prostitutiewet. Prostitutie is in Nederland legaal, maar het is blijkbaar heel erg moeilijk voor onze regering de prostitutie in goede banen te leiden. Prostitutie wordt door de meeste mensen goedgepraat, met argumenten als ‘het is het oudste beroep’ en ‘ze kiezen er zelf voor’. Niets is minder waar, het grootste deel van deze vrouwen zijn helaas slachtoffer van mensenhandel.
In 2009 werd een wetsvoorstel ingediend om de prostitutie aan te pakken, in 2011 werd het wetsvoorstel aangenomen, maar in 2012 werd het afgewezen. Anno 2013 blijkt het hele voorstel een wassen neus. Het wetvoorstel was destijds ingediend om misstanden zoals gedwongen prostitutie en mensenhandel aan te pakken.
Ik persoonlijk vind dit echt een gemiste kans, hierdoor blijft het in Nederland dus mogelijk om illegale immigranten te werk te stellen in de prostitutie en lijkt het alsof alles volgens de Nederlandse wet verloopt. Men noemt dit ook wel seksuele slavernij of mensenhandel. Vrouwen worden in een arm land geronseld onder de belofte van een goede baan, en daarna verkocht aan exploiteurs. Deze vrouwen kunnen vaak niet anders dan gehoorzamen wegens de dreiging gevangen te worden gezet, teruggestuurd te worden of bedreiging van familieleden in het thuisland. Vaak worden ze ook mishandeld. De meeste vrouwen kampen met schaamte, of zijn bang voor de Nederlandse politie. Het zijn niet alleen vrouwen die geronseld worden, maar ook mannen en minderjarigen kunnen slachtoffer zijn.
Vanaf de jaren ‘90 kennen we in West-Europa de term ‘loverboy‘. Maar een loverboy is niets anders dan een mensenhandelaar die de loverboymethode gebruikt. Een man die onder valse voorwendselen een relatie aangaat met veelal kwetsbare pubers. De meeste pubers zijn kwetsbaar en hunkeren naar aandacht, maar het meest kwetsbaar zijn de pubers die niet sterk in hun schoenen staan, vaak uit gebroken gezinnen komen, een verkeerde vaderfiguur hebben meegemaakt en naast een ontwrichte jeugd ook meestal laagopgeleid zijn. Na een poosje verandert de houding van de loverboy en wordt het meisje gedwongen zichzelf te prostitueren, soms speelt drugs een rol.
Hoe groot het aantal slachtoffers van mensenhandel is, is moeilijk vast te stellen. Slechts een klein aantal daders wordt ontdekt en aangepakt. Dat mensenhandel bestaat en veel voorkomt is helaas een feit. Onder deze moderne vorm slavernij verstaan we ook het te werk stellen van illegalen in bv. kwekerijen, die hun werk voor een schamel loon verrichten.
Ik werk dus sinds kort bij deze organisatie die zich inzet voor deze slachtoffers. Ik moet bekennen dat ik me soms in een surrealistische wereld waan. (Nee ik heb geen psychiater nodig). Dit gevoel bekruipt me omdat ik me steeds realiseer hoe wreed de mensheid kan zijn, hoe walgelijk en intens gemeen de mensenhandelaars deze vrouwen behandelen, psychisch, maar ook lichamelijk. En dit gebeurt in Nederland, het land van de ‘tolerantie’. Afgelopen jaar vierden we op 1 juli 2013 dat 150 jaar geleden slavernij werd afgeschaft. Het mag dan afgeschaft zijn, het bestaat nog steeds.
Onder de patiënten van mijn afdeling ‘mensenhandel’ zijn christenen en moslima’s die getraumatiseerd en kapotgemaakt zijn. Doordat deze vrouwen al zoveel hebben meegemaakt is het niet altijd een voordeel dat ik ook een kleurling en/of een moslima ben, er is bijvoorbeeld bij sommigen een wantrouwen naar moslims toe. Gesprekken verlopen heel erg moeizaam, en soms is het enige wat ik nog kan doen om contact te maken samen bidden, een dua (smeekbede) doen.
Aisa Kariman is huisarts. Deze blog is eerder verschenen op www.moslima.nl.
Kijk voor meer informatie over Fier op www.fierfryslan.nl en www.ckm-fier.nl.
Dit is de tweede aflevering van ‘Dit kan beter’, een rubriek over situaties in onze samenleving die een nieuw wij in de weg staan.
Zelf was ik ook bij vluchtelingenwerk werkzaam en heb enige malen van doen gehad met vrouwenhandel. Het is vreselijk wat deze vrouwen meemaken en de spanning, die ze ondervinden. Ook i.v.m. het worden geseponeerd van hun dossier. Eerst is het al heel moeilijk om een procesverbaal te laten maken bij de politie en als dit dan nog eens wordt geseponeerd! Zelf vind ik dat de politie toentertijd niet al zijn contacten goed heeft gebruikt voor opsporing van de vrouwenhandelaar.
Ik wens u veel sterkte toe!
Marijke
Slavernij bestaat wereldwijd. Dat de slavernij is afgeschaft is gewoon een grove onwaarheid. Mensenhandel hoort kennelijk bij onze normen en waarden. Wij leven dankzij het economisch uitbuiten van mensen (en ook van dieren) lekker goedkoop. En een prostituee lekker misbuiken omdat die geen kant op kan moet kunnen, want mannen hebben recht op seks en een vrouw dient hem terwille te zijn en daarna God danken dat ze het maar goed getroffen hebben. Wij zijn inderdaad een tolerant land, we zijn zelfs gidsland. Nee, met onze regelgeving is niets mis. Vraag het de Tweede Kamerleden u krijgt een eerlijk en open antwoord en dan zien we dat ozze Kamerleden tegen mensenandel zijn, tegen mensen economisch uitbuiten en dieren mishandelen (bioindustrie) . Zij zijn ontzet, ontsteld, verbijsterd en werken dag en nacht om tot de juiste wetgeving te komen. Zonder politieke spelletjes wordt steeds gezocht naar wegen die leiden tot een strenge doch rechtvaardige wetgeving om mensen handelaren de pas af te snijden en als het toch gebeurt te bestraffen, zwaar doch rechtvaardig. We zien hetzelfde beeld op het gebied van mensen economisch uitbuiten bestrijden en het bestrijden van dieren mishandelen binnen de bioindustrie. Laten wij God/Allah danken dat wij in een land wonen die tot voorbeeld is voor alle landen en volkeren in deze wereld. Een land die terecht gidsland is, zowel op het gebied van mensenhandel bestrijden, het bestrijden dat mensen en dieren economisch uitgebuit worden. Ons land en banier onder de volkeren, een licht onder de naties. De verlossing van de wereld zal plaats vinden vanuit Nederland.
Mensenhandel, natuurlijk. Mensen economisc uitbuiten alsook dieren, behoort tot de normen en waarden van ons politiek-economisch stelsel. We hebben een gouden kalf economie waar iedereen en alles aan opgeoferd mag woden als welriekend offer voor de afgod moloch. De economie is er niet om te komen tot welzijn voor al wat leeft, maar is een altaar waar iedereen en alles op geofferd wordt. Helaas hoeven we van religieuze leiders wereldwijd niet te verwachten dat zij eensgezind en gezamenlijk in opstand komen tegen deze vom van afgodendienst. Zij slaan elkaar liever letterlijk of figuurlijk met heilige teksten om de oren dan stelling nemen tegen economische afgodendienst.